منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الرابع

عيسى اول ما دخل لصبا نزلت دموعه لكن مسحها بسرعه
عيسى اقترب منها وقبل راسها وقال قومي يا نبض القلب اوعي تطولي في نومتك دي عايزك تقومي علشان في حاجات كثير عايزه اقول لك عليها كمان احنا لازم نبدا حياتنا مع بعض ولازم ادوقك حبي واعيشك فيه واعرفك انك تاج عيسى ونبضه انا بس هسيبك دلوقتي وهروح عشان اجيب لك حقك واعرف مين اللي عمل فيك اكده وعد مني لذوق المرار الوان غير اني كمان هخليه يتمنى المو*ت ومش هخليه يطوله لان المو*ت ليه رحمه وهو خساره فيه الرحمه
ثم تركها وخرج وهو وجه لا يبشر بالخير ابدا. وركب سيارته انطلق بها بسرعه البرق حتى وصل الى سرايتهم. اول اما البواب فتح له الباب نزل وطلب من رئيس الحرس انه يجيب كل تفريغات الكاميرات الموجوده بره وجوه البيت لمده اسبوع. ويدخلهم له المكتب. ثم دخل الى المنزل وعندما راوه الجميع هرول اليه يسالوه عن حالها
(زواج تحت التهديد بقلم اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبارك عليك يا حبيبي يا رسول الله يا خير خلق الله وعلى اله وصحبه اجمعين)
وهيبه طمني يا ولدي مرتك احوالها ايه
عيسى وهو ينظر على وجوه جميع ليرى وجوههم مرتي دخلت غيبوبه. شهقه خرجت من الجميع دليل على صدمتهم
وهيبه وهي تضرب على صدرها يمري غيبوبه كيف يعني. طيب والعمل
عيسى العمل عمل ربنا يا امي ما فيش في ايدينا حاجه نعملها غير الدعاء صلي وادعي لها
وهيبه بدموع ده عيالها يا ولدي ربنا يقومها بالسلامه ان شاء الله وتاجي منصوره مجبوره.
عيسى اللهم امين. انا جاي اخلص شغل معين ورايح المستشفى تاني مش عايز حد يزعجني ولا يدخل المكتب كمان رئيس الحرس هياجي دخلوه المكتب من غير اي شوشره مش عايز وجع دماغ
صفا حاضر يا اخويا اعمل لك القهوه واحضر لك واكل تاكله
عيسى جيبى القهوه بس.
صفا بس يا اخوي
عيسى مقاطع لها اعملي اللي بقول لك عليه يا خيتي.
الجميع مجبر على سماع قوله لانهم عارفين من هو عيسى وما هو طبعه اثناء الغضب فلا يقدر احد على النقاش معه او الجدال او حتى الوقوف امام
دخل عيسى المكتب واغلق الباب وراءه وقام بتشغيل شاشه صغيره وقاموا بعمل بعض الاجراءات ثم بعد ذلك سمع خبط على الباب وسمح له وكان هو كبير الحرس
كبير الحرس دي كل التسجيلات يا كبير
عيسى طيب تمام حطها عندك واخرج بره ومش عايز جنس مخلوق يعرف بالموضوع ده
كبير الحرس امرك كبير ثم خرج وترك عيسى وحيدا
جلس عيسى يقوم ببعض الاعمال ثم فجاه بدا يرى ما هو ليس في الحسبان
في يوم سجلت الكاميرات سلمى وهي تاخذ شيئا من احد خارج السرايا ملثم وهي تتلفت حولها بتوتر ثم دخلت ولم يراها احد. قام بتفريغ بعض السجلات الى ان جاء ليوم الحادث وقام بتفريغ سجل الكاميرات ووجد ان كل شيء طبيعي حتى نزلت سلمى وراى بعينه كلما حدث عندما حدثت الخادمه واجبرتها على الانصراف ثم بعد ذلك وضعت سائل من زجاجه صغيره في كوب العصير وهي تبتسم ابتسامه حقيره ثم بعد ذلك خرجت ولم يرها احد. عيسى وهو يضغط على يده بغضب
عيسى الغضب جحيمي انت اللي حكمتي على نفسك يا سلمى. اغلق كل ما كان يفعل وخرج وهو ينده عليها بصوت هز الرجاء المنزل اجمع وجاء الجميع على صوته يهرولون في فزع.
وهيبه جرى ايه يا ولدي مالك بتزعق اكده
عيسى هتعرفي دلوق ياما
عيسى بصوت الجمهوري انت يا سلمى
سلمى وهي تهرول في فزع في ايه يا واد خالى بتنادي عليا اكده ليه
عيسى وعينه باللون الاحمر القاتم من شده الغضب ليه عملتي اكده ليه هي عملت معاكي ايه عشان يكون عقابها اكده
سلمى بتوتر وخوف عملت ايه وهي مين دي اللي عقبتها
عيسى من غير لف ودوران عشان انا ما بحبوش ليه حبيت السم في العصير لصبا
وهيبه وهي تخبط على صدرها واه هي حصلت.
سلمى في ايه انا ما عملتش حاجه مين اللي قالك اكده وقال اني عملت اكده اللي قال لك اكده كذاب عايز يخلص مني وخلاص.
عيسى والله تصدقي صدقت فعلا هو كذاب. ثم اقترب منها على حين غره وامسك بذراعها وكادت اظافره ان تخترق جلدها من شده القبضه
سلمى بصراخ سيب يدي يا عيسى انت ماسكني بده ليه هتكسر ايدي يدك. فضغط عليها عيسى بقوه اكبر
سلمى بإلم وصراخ يدي بتوجعني سيبها بقول لك
عيسى هو انت لسه شفتي وجع انا هوريكي الوجع اللي على اصوله هخليك تتمني الم*وت ومش هتنونيه اوعي تكوني مفكره اني مش هعمل لك حاجه منك ست انت ست وهي ست والبادي اظلم وانت اللي ابتديتي يبقى تتحملي عقوبه اللي عملتيه
مهران وهو يدخل من الباب في ايه يا عيسى يا ولدي مالك ماسك بنت عمتك أكده ليه
عيسى دي مش بنت عمتي دي شيطانه متحوره في شكل انسان
انا لازم اخلص عليها بيدي ووضع يدي حول رقبتها وهو يضغط عليها ويخنقها
وكانت سلمى تحاول ان تفلت نفسها من بين يديه حتى لا تختنق فهي بالفعل كادت ان تم*وت لولا تدخل سعد ومحمد ومهران اللذان خلصها من يد عيسى باعجوبه. وسقطت من يدي على الارض وهي تلهث بشده حتى تحاول ان تدخل كميه اكسجين الى رئتيها التي امتنع عنها الهواء لفتره
مهران بصوت عالي في ايه بتعمل اكده ليه. هو ما حدش بقى مالي عينك اياك
عيسى بنت……. دي هي اللي عايزه تق   تل مرتي. وهي اللي حطيت لها السم في العصير
كان الجميع يقف مصدوما مما يحدث ولا يصدقون ما يقال بالفعل سلمى حقوده ومتكبره ومتعجرفه ولكنها بالنسبه لهم ليس من السهل ق    تل انسان فكيف عليها هذا من ممكن ان عيسى مخطئ
مهران وكيف عرفت ان هي اللي عملت اكده
عيسى كلكم هتشوفوا دلوقتي وهتعرفوا انا بقول ايه كمان بعد ما تشوفه اثبات كلامي عليها مش عايز اي حد يتدخل في اللي هعمله والا

انت في الصفحة 12 من 21 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
28

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل