البارت التاسع عشر
عادت صبا مع عيسى الى المنزل بعد بقائها في المستشفى لمده شهر كامل كانت غائبه عن العالم والناس في عالم وحيد. وكان عيسى بلا روح ولا كيان يعيش معها في تلك المستشفى ولا يرضى بالعوده الى المنزل الا ومعه روحه كان الجميع معتقد انها لن تعود مره اخرى .ولكن يشاء القدر ان تعود مره اخرى اليهم وتعطي لعيسى روحه التي فارقته بعدم وجودها. كان الجميع قلق عليها وعلى حياتها وكانت سلمى كل تلك الفتره محجوزه في ذلك المخزن وكانت تقوم تلك السيده التي استدعاها عيسى تعمل على ضربها وازلالها واذاقتها كل انواع العذاب والذل حتى تتعاقب على ما فعلته وكان عيسى يتصل بها يوميا لكي تزيد من جرعه العقاب وظلت هكذا حتى قامت صبا وعادت الى المنزل مره اخرى.
في اليوم التي خرجت منه صبا من المستشفى كان الجميع في المنزل يعمل على قدم وساق فزوجت الكبير التي غابت عن المنزل وعن الوعي لمده شهر هي وكبيرهم ها قد عادت مره اخرى فكانت وهيبه تشرب بنفسها هي وبناتها زوجه ابنها يونس على ترتيب الطعام وتنظيف المنزل حتى يستقبلوا صبا بكل حب وترحاب وكان هذا امام هدى وفضل الذين فرحوا جدا بسبب حب هؤلاء الناس الواضح لابنتهم
وهيبه بصوت عالي خلصي يا بنت انت وهي عايزه كل حاجه بتحبها ام ساهر وولدي تكون جاهزه مش عاوزه حاجه تكون ناقصه خالص
الخادمه امرك يا ست الحاجه كل حاجه كيف ما امرتي
وهيبه وانت يا ام صبا عايزاك يا خيتي تطلعي تشرفي. على الاوضه بتاع بنتك وتشوفي لو ناقصه حاجه عرفيني بسرعه
هدى بابتسامه هو انت سايبه حاجه معملتهاش ربنا يبارك فيك يا حبيبتي. دي ما فيش حاجه صبا بتحبها الا وعملتيها انت فعلا ونعم الام
وهيبه وهي تحضنها هي بنتي فعلا وربنا اللي يعلم.
هدى ربنا يبارك فيك يا حبيبتي ويبارك في صحتك ويخليك ليهم
وهيبه اللهم امين يا حبيبتي
هدى انا كنت عايزه اروح اطمن عليها النهارده واجي معاهم عشان اشوفها لو محتاجه حاجه بس عيسى رفض وقال خليكوا هنا وانا هجيبها وهاجي
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له .له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو على كل شيء قدير لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
وهيبه على ايه الروحه والجايه طالما طالعين يا حبيبتي ما تعبيش حالك. وبعدين اي حاجه هي هتحتاجها جوزها وياها هيعملها لها
هدى بابتسامه ربنا يبارك فيهم ويهديهم لبعض
وهيبه اللهم امين يا حبيبتي
اما عند عيسى فبعدما اطمئنت الطبيبه على صبا وقالت لها استعدي للخروج.
الطبيبه انت كده تمام والحمد لله يا مدام صبا تقدري تروحي انا كتبت لك خلاص على خروج بس اهم حاجه يكون في رعايه صحيه كويس كمان نهتم بالاكل بتاعنا كويس جدا وناخد الادويه في مواعيدها كمان يا ريت تكون في راحه تامه اليومين الجايين دول لحد بس ما الاوضاع تستقر. والف حمد لله على سلامه حضرتك
عيسى الله يسلمك يا دكتوره ان شاء الله كله هيكون تمام
صبا بابتسامه الله يسلم حضرتك يا دكتور شكرا ليكي
الطبيبه لابتسامه لا شكر على واجب ده شغلي عن اذنكم. تحبي ابعتلك ممرضه تساعدك.
صبا يا. ولكن لم تكمل جملتها وقطعها عيسى
عيسى شكرا جدا ليكي انا معاها
الطبيبه بابتسامه تمام عن اذنكم. خرجت الطبيبه واغلقت الباب خلفها
صبا بنرفزه خفيفه طيب ما كنت خليت الممرضه تيجي علشان تساعدني وانا بقى البس هدومي لاني بدوخ. لازم تقطع كلامي كنت استنيت لما كملت للاخر
عيسى طيب ما انا موجود وياك هتحتاجي الممرضه في ايه
صبا بقول لك هغير هدومي هتساعدني ازاي يعني
عيسى واه ما انا جوزك ينفع اغير لك هدومك كلها ولا ايه وبعدين هي دي اول مره ثم غمز لها طريقه حقيره.
صبا بكسوف ونرفزه وبعدين معاك ومع قله الادب ان انت بقيت بتعملها ليه هو انا اللى كنت فى غيبوبه ولا انت. ولا انا ايه وانت اللي دماغك تهب
عيسى وهو يقترب منها بطريقه وقحه تقدر تقولي أكده انك لما دخلتي غيبوبه انا خرجت من الغيبوبه بتاعتي وعرفت كل حاجه وبعدين انا لازم اعودك انك تعتمدي عليا انا في كل احتياجاتك ما فيش حد مسموح له في الدنيا دي انه يشوف او يلمح طرفك غيري حتى لو كانت ست زيك. ولازم تسمعي كلامي وتنفذيه عشان لو ما عملتهوش انا هعاقبك عقاب شديد
صبا بنرفزه وضيق يا سلام عقاب ايه بقى ان شاء الله ان انت ناوي تعاقبني بيه
عيسى خليه لما تغلطي هيبقى مفاجاه. ثم غمز لها بطرف عينيه
صبا وهي تحاول ان تغير مجرى الحديث طيب ممكن تخرج بقى
عيسى واه ومين اللي هيساعدك وانت بتغيري هدومك.
صبا انا هساعد نفسي مش محتاجه حد يساعدني لسه ما اتشلتش
عيسى مش انت كنت بتقولي عايزه الممرضه تساعدك
صبا وغيرت رايي مش محتاجه حد يساعدني لو سمحت اخرج بقى
عيسى طيب ماشي هطلع بس لو احتجتي حاجه نادي عليا فورا انا اصلا مش هتنقل من قدام باب الاوضه لحد ما تقولي يا عيسى
صبا تمام. خرج واغلق الباب خلفه ثم نفخت صبا خديها بطريقه طفوليه وبعدين معاه بقى بقى بيوترني جدا ومش عارفه اتعامل معاه وبعدين معاكي ياسي عيسى شكلك كده هتجنني معاك
وفي هذه اللحظه فتح الباب وهو ينظر من خلفه
عيسى بابتسامه سمجه بتنادي عليا يا حبيبتي
اندهشت صبا من فعلته ثم نفخت خديها مره اخرى بطريقه طفوليه
وبعدين معاك اخرج بقى
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبارك على اشرف الخلق وسيدهم وحبيب الله سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم وعلى اله وصحبه اجمعين)
عيسى وهو يغمز لها بطرف عينيه ماشي هخرج بس انت الخسرانه
صبا وبعدين معاك بقى
اترك تعليقاً