منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الرابع

البارت العشرون
اقترب منها عيسى وقبلها قبله رقيقه على وابتعد عنها سريعا اما هي ففتحت فاهه من الصدمه غير مستوعبه ما حدث معها الان
صبا انت عملت ايه
عيسى ما عملتش حاجه ده بس عربون صغير لحد ما تقومى بالسلامه
فضلت صبا صمت في تلك الحاله ولم ترد الدخول في نقاش معه. خرج عيسى الى البلكون الموجود في الغرفه وظل بها فتره وبعد دقائق وسمعوا خبط على الباب. خرج عيسى في هذه اللحظه من البلكون وهو يقول
عيسى مين
وهيبه احنا يا ولدي افتح جايين نطمن على صبا
فتح عليهم عيسى الباب. اتفضلوا يا جماعه
وكانول جميع من في المنزل من النساء لكي يطمئنوا على صبا وعلى صحتها .
صبا امال فين بابا فضل وبابا ومهران
وهيبه ابوكي مهران اخذ ابوكي وراحوا مشوار أكده اهو يشم هوا يعني بدل ما هو قاعد في الدار.
صبا تمام
عيسى طيب انا هنزل طالما انتم معاها عشان عاوز اشوف شويه حاجات واراجعها مع محمد ولد عمي خاصه بالشغل
هدى انزل يا حبيبي ربنا يقويك
وهيبه روح يا ولدي ربنا معاك. نزل عيسى وترك جميع نساء المنزل مع صبا يتحدثون معها ويطمئنوا عليها وظلوا هكذا مده. يضحكون ويتحدثون على اشياء عده ولكن صبا من كثره الجلوس والحديث معهم احست بدوار شديد يكاد يفتك براسها.
ورد مالك يا خيتي حاسه بايه
صبا ما فيش حاجه
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين)
هدى بقلق مالك يا حبيبتي حاسه بايه
صبا ما تقلقيش يا ماما هم شويه دوخه بسيطه الدكتور قالت لي انها هتفضل معايا فتره وبعد كده هتروح بالتدريج مع العلاج.
صفا طيب يا جماعه بينا نقوم ننزل ونهملها ترتاح ليها فتره قاعده ويانا.
وهيبه ايوه يلا بينا يا جماعه وانت يا بنتي ارتاحي شويه.
هدى تحبي افضل معاكي لو مش مرتاحه.
صبا لا يا حبيبتي انا هبقى كويسه هنام شويه وهقوم ما فيش اي حاجه روحي انت كمان ارتاحي.
هدى ماشي يا حبيبتي
ورد احنا هننزل بس لو حسيتي انك مش مرتاحه اتصلي عليا فورا وانا هطلعلك.
صبا ما اتحرمش منكم ابدا يا حبيبتي حاضر. بس اطمنوا انا هبقى كويسه وشويه وعيسى كيد طالع. وفي هذه اللحظه سمع دق على الباب وكان عيسى
ابتسموا جميعا على هذا الموقف
صفا اهو طلع عيسى ما استناش شويه كمان ربنا يبارك فيكم لبعض يا رب ونشوف عوضكم عن قريب يا رب
نظر عيسى الى صبا وقال امين
اتكسفت صبا من نظرته. استاذن الجميع ونزلوا الى اسفل. لاحظ عيسى تعب صبا الملحوظ على وجهها. فقلق عليها واقترب منها
عيسى انتى كويسة. هزت صبا راسها بالموافقه
عيسى انا حاسس انك فيكي حاجه
صبا بصوت ضعيف اطمن انا كويسه هي شويه دوخه بسيطه هرتاح شويه وهبقى كويسه. ذهب عيسى الى التلاجه الموجوده داخل الغرفه واخرج منها عصير فريش وقام بوضعه في كوب واعطا لصبا
عيسى اشربي ده علشان تاخدي الدوا بتاعك لحد ما يحضروا عشا خفيف أكده
صبا لا عشا ايه انا مش هقدر اكل حاجه تاني دلوقتي.
عيسى لازم تاكلي بعد العلاج ده طوالي. لانه ثقيل وما ينفعش من غير اكل.
هزت صبا راسها بالموافقه وامتنعت عن التعليق لانها لم تقدر عن الحديث مره اخرى. شربت العصير واعطاها عيسى الدواء ثم بعد ذلك سمعوا خبط على الباب
عيسى وفتحه وكانت ورد ومعها الخادمه
ورد العشا يا اخويا
عيسى ما اتحرمش منك يا خيتي
ورد حبيبي يا اخوي. انا اجيبه فوق رموش عينيا ليك انت ومرتك
صبا من الداخل بصوت ضعيف ربنا يبارك فيك يا حبيبتي ويسعدك يا رب.
ورد اللهم امين اتعشي كويس وخدي العلاج وارتاحي لان شكلك تعبانه.
صبا ان شاء الله يا حبيبتي ما تخافوش عليا.
نزلت ورد ومعها الخادمه. وجلس عيسى يطعم صبا بيده تحت اعتراضها ولكنه لم يبالي هذا الاعتراض فكل ما يريده ان تاكل جيدا حتى تقدر على استرداد صحتها.
صبا بعد فتره عيسى بالله عليك علشان خاطري انا خلاص مش قادره اكل حاجه تاني عشان خاطري لو سمحت.
عيسى لانك حلفتي عليا وعلشان خاطرك عندي بالدنيا ماشي مع اني مش مقتنع.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم)
صبا شكرا جدا يا عيسى.
عيسى باستغراب شكرا على ايه
صبا على كل حاجه بتعملها معايا ومع اولادي. شكرا على تعبك معاهم ومعايا طول الفتره اللي فاتت دي سايب شغلك وحالك وفضلت معايا في المستشفى ده غير اهتمامك باولادي. اللى ماقلش بالعكس ده زاد. بتحاول كل الطرق تساعدهم وتفرحهم . لدرجه انهم بقوا ينادواك بابا. كمان شكرا على اهتمامك باهلى ومراعاتك ليهم واحترامك ليهم مش عارفه بجد اقول لك ايه.
عيسى اقترب منها وقال ما تقوليش حاجه نامي علشان ترتاحي انا مش بعمل كل ده علشان مستني انك تشكريني انا بعمل كده لاني حابب اعمل كده غيركده ما كنتش هعمل ومش بعمل شفقه او تكليف لا انا بعمل كده لان دول اهلي والعيال دي هم اولادي كل حاجه تخصك بقت تخصني وتهمني اكتر من اي حاجه في الدنيا. ابتسمت صبا على كلماته ولم تعلق ولكن كان هناك شيء بداخلها سعيد على تلك الكلمات الجميله.
عيسى ارتاحي لانك محتاجه تنامي شويه وانا هنا جنبك مش هروح في حته لو احتجت اي حاجه اهمسي باسمي وهتلاقيني جنبك
ابتسمت صبا وهزت راسها ووضعتها على المخده وذهبت في ثبات عميق. ظلت العلاقه بين صبا وعيسى على هذا الحد من الاهتمام والمراعاه من جانب عيسى لكل شيء يخص صبا. وهي بدات تتحسن بسبب اهتمام عيسى الزائد بها. فهو لم يتركها لحظه ودائما يطعمها ويعطيها الدواء بنفسه. بالاضافه الى انه لم يسمح لها بالحركه او عمل اى مجهود حتى لا يؤثر هذا عليها. وكل هذا اد ى الى تعافيها بسرعه. وفي يوم كانت تجلس هي وعيسى في الغرفه
صبا عيسى لو سمحت ممكن اطلب منك طلب
عيسى اطلبي واتمني من غير ما تسالي.
صبا انا عايزه انزل تحت اقعد في الجنينه شويه مع الجماعه وكمان افضل مع ماما والولاد وبابا قبل ما يمشوا انت عارف انهم هيسافروا النهارده لو سمحت.
عيسى بس اكده من عيوني حاضر بس غيري خلجاتك وننزل
هزت صبا راسها وهي فرحانه. فعلا بدلت ملابسها ولبست حجابها ونقابها وقامت علشان تنزل. اقترب منها عيسى لكي يحملها وينزل بها الى اسفل
صبا انت هتعمل ايه

انت في الصفحة 19 من 21 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
28

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل