منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الرابع

وهيبه واه وايه بس اللي هيطلعها فوق عند جناحك يا ولدي دي طلعت عند صفا اختك عشان تسلم عليها وتشوف عيالها
رقيه بتوتر ايوه صح هو ده اللي حصل
عيسى كانك ما عارفاش ما كان جناح صفا من جناحي صفا في الجناح لتحت وانا في جناح اللي فوق كيف تطلع فوق وانت عارفه ومتاكده ان ده جناحي.
صبا ايه اللي بيحصل وهي هتطلع فوق ليه وحتى لو طلعت اكيد كانت متلخبطه وحصل خير
عيسى وهو يحاول ان يتحكم في غضبه ممكن تسكتي انت دلوقتي عشان انت مش عارفه حاجه… اتضايقت صبا من طريقه كلامه وخصوصا انه كلمها كده قدام كل اللي واقفين.
صفا مين بس يا اخوي اللي قال انها طلعت فوق يمكن اللي شافها فهم غلط.
اخرج عيسى من شنطه كانت في يده لاب توب وقام بتشغيل فيديو وهو يحكي عن وجود رقيه في دور جناح عيسى وهي تتسحب و وتلتفت حولها بتوتر خوفا من ان يراها احد وبعد ذلك اخرجت زجاجه صغيره وقامت برش سائل منها امام الباب ثم قامت بفتح باب الغرفه وقامت برش الباقي على الارض وجزء منه على السرير.
وهيبه واه ايه اللي انا شايفاه ده ايه اللي كان معاكي وكبتيه على الارض وعلى سرير ولدي ومين اللي سمح لك انك تطلعي فوق. كمان اتصدمت كلا من سلمى اللي حست ان امرها سوف ينكشف وصفا المصدومه من ما راته وصبا التي لم تستوعب حتى الان ما يحدث وما هذا السائل وماذا تريد ان تفعل.
عيسى انا كنت عرفتكم ياما قبل سابق اني هحط كاميرات مراقبه في الدور بتاعي من بره من وقت ما حصلت المشكله بتاع السرقه قبل اكده. وكمان اكدت عليكم ان ما حدش يعرف اني حاطط الكاميرات دي وكنت بعمل كشف يومي عليها عشان اشوف مين طلع جناحي ومين لا. بس بعدك ده نسيت الموضوع لان كان الامر طبيعي وما حدش بكام بيطلع غريب فوق وما بقتش اشوف او اراجع الكاميرات وبالصدفه النهارده كنت المفروض يبقى معايا ملف بتاع شغل وكنت ناسي انا خدته معايا ولا ولا ما اخذتوش فقلت افتح اراجع الفيديو بتاع الكاميرات اشوفكم خارج في ايدي ملفات ولا لا وانا بفتح الكاميرا شفت اللي حصل وجيت عشان اعرف هي ايه نطلعها فوق وايه اللي كان في القزازه ورشته على الارض ده
رقيه وهي تنظر بسلمى برعب دول كانوا شويه ميه.
صفا ميه وبترشيها ليه عاد على باب الاوضه
وهيبه يا مري عامله سحر لولدي ومرته وجايه ترشيه قدام الاوضه وجواها كمان.
صبا بصدمه سحر انتوا بتقولوا ايه
ورد بعصبيه انت ايه اللي جابك اهنه تاني ما كنت غورتي من انه ولا انت ما بيجيش من وراكى غير القرف والنكد وبس.
عيسى انا هعتبر اني ما شفتش حاجه ومش هعمل اي اجراء قانوني ضدك قولي اللي هعمله اني اقول لك ما تعتبيش الدار دي لا في الخير ولا في الشر وده اخر انذار ليكي وهبلغ جوزك بيه لكن لو عايزه تشوفي مين هو عيسى الجبالي يبقى ده اختيارك انت وده اخر كلام عندي بس وقتها هتتمني لو ان امك ما جابتكيش على الدنيا دي عشان ما تتقابليش معايا. اطلعي من اهنه. قالها عيسى بصوت اهتزت بسببه كل ارجاء المنزل.
ثم صرخت وهيبه بعد منه انت يا بنت يا هنادي زفت يا اللي اسمك هنادي
هنادي وهي تهرول نعم يا ستي الحاجه في حاجه
وهيبه تاخدي جردل ميه وكلور بخل وتطلعي فوق على جناح سيدك عيسى وانا جايه وراكي تمسحي كويس العتبه من بره وجوه قبل ما تخشي وبعد كده تخشي تشيل الجناح كله عليه وطيها وتطلعي كل الفرش اللي فيه وترموه حتى المرتبه بتاع السرير تولعوا فيها فهماني.
هنادي فاهماكي حاضر يا ست الحاجه
وهيبه صبا خليك هنا يا بنتي مع ورد وصفا لحد ما انظف الاوضه من البلاء ان دخل فيها ربنا يستر. ثم صعدت كي تشرف على هذا بنفسها

انت في الصفحة 3 من 21 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
26

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل