منوعات

وتكابلت عليها الذئاب بقلم ميمى عوالى الثانى

الجزء الثاني 😍⬇️

اللهم اغفر لي خطيئتي وجهلي، وإسرافي في أمري وما أنت أعلم به مني ، اللهم اغفر لي جدي وهزلي وسهوى وعمدي وكل ذلك عندي ، اللهم اغفر لي ما قدمت وما أخرت ، وما أسررت وما أعلنت وما أنت أعلم به مني ، أنت المقدم وأنت المؤخر وأنت على كل شيء قدير .
9
#وتكالبت عليهما الذئاب
الفصل التاسع
بمنزل رغدة .. و ما ان عادت من الخارج حتى وجدت الجميع بانتظارها ، امها فاتن و خالتها علية و ابن خالتها سامر الذى ما ان رأها الا و اهل عليها حتى وقف قائلا بعتاب : بقى كده برضة نيجى و مانلاقيكيش مستنيانا يا رورو
لتقترب رغدة من خالتها علية و هى تحاول تجاهل عتاب سامر و تقول بترحيب : نورتى يا خالتو .. انتى وحشانى جدا
لتقبلها علية بحب و هى تكمل عتاب ابنها : ما رديتيش يعنى على ابن خالتك ، كده نيجى مانلاقيكيش
رغدة باعتذار : هى ماما ماقلتلكمش انا فين
فاتن و هى ترتب مائدة الطعام استعدادا للغداء : قلتلهم بس برضة واخدين على خاطرهم جامد .. صالحيهم انتى بقى بمعرفتك
رغدة بمرح و هى تقبل علية من وجنتها : اخلى صينية كيكة برتقان تتعمل بعد الغدا فورا
سامر باعتراض : انتى هتصالحى ماما بس و اللا ايه .. طب و انا
رغدة : الكنافة بالمانجة فى التلاجة من قبل ما اخرج الصبح
سامر : الكنافة دى كده كده كانت معمولة من قبل ما تخرجى ، يعنى مالهاش دعوة باتفاقية الصلح .. و اللا انتى كنتى ناوية تتأخرى اصلا و عاملة حسابك
لتميل رغدة ناحية سامر قليلا و تقول : لم الدور بدل ما اشحت الكنافة كلها لعم عبده البواب
سامر بمسكنة : و اهون عليكى
رغدة : ماتهونش .. بس اهدى كده و قول هديت عشان ما اقلبش و انت عارف قلباتى
لينظر سامر الى خالته قائلا بامتعاض : شايفة بنتك بتعاملنى ازاى .. كل ده عشان شاركتها فى شوية لبن لا راحوا و لا جم و ذالة انفاسى بيهم
رغدة باعتراض : لا راحوا و لا جم .. ده انت شفطت اللبن كله لوحدك و انا كنت بلحق نقطتين بالعافية يا طفس
لتضحك علية قائلة : حقة يا سامر.. اهو انتو الاتنين راضعين على بعض ، بس انت كنت مكلبظ و مبقلظ ماشاء الله ، و الغلبانة دى ياعينى كانت و لا اللى عندها جفاف
رغدة : قوليله يا خالتو واكل مال اليتامى ده
علية : ما انا بقول له اهو
سامر بامتعاض : ما كله منك .. كان لازم يعنى تروحى تحملى و ما ترضعينيش .. ادينا بنتذل باللقمة اللى كلناها اهو
لتظهر بعض علامات الحزن على محيا علية و تقول بأسى : كل شئ نصيب يا ابنى
لتنظر فاتن لسامر بعتاب ممتعض و تقول : طبعا كل شئ نصيب الحمدلله ، و انت يا سى سامر .. روح اغسل ايديك ياللا و طلع الاكل من المطبخ مع اختك اجرى خلينا ناكل بقى
لتدفعه رغده امامها بضيق و ما ان وصلا الى غرفة الطهى حتى قالت بامتعاض : هو انت مافيش فايدة فيك ، لازم تقلب عليها المواجع كل شوية كده
سامر بدفاع : انا بتكلم عادى ما اقصدش اضايقها ، و بعدين الموضوع عدى عليه سنين دلوقتى المفروض تنسى بقى
رغدة : يا ابنى دى ام .. فى ام برضة بتنسى حد من ولادها ، و اختك برضة ما ماتتش صغيرة عشان تتنسى بسهولة كده ، و كمان راحت مع باباك فى يوم واحد ، الله يصبرها و الله
سامر ببعض الخجل : طب عشان خاطرى حاولى تنسيها بقى على الاكل
رغدة و هى تحمل الطعام فى طريقها للخارج مرة اخرى : خليك انت كده عك و انا الم و راك
سامر من ورائها : اومال انتى فايدتك ايه انا عاوز افهم
رغدة : فايدتى ايه .. عوض عليا عوض الصابرين يا رب .. اقعد اترزع ياللا على ما اجيب بقية الاكل ، و على الله اجى الاقيك ابتديت اكل من غيرنا
فاتن صاحكة : هو ده حد يعرف يمنعه عن الأكل ، ده ياكلنا بداله
سامر : الاكل ده احلى حاجة فى الدنيا ، و خصوصا لما تبقى كل الاصناف اللى الواحد بيحبها قدامه و هو محتار يأكل ايه الاول و يسيب ايه للاخر
رغدة و هى تضع ما بيدها و تجلس الى جواره : اهو الاكل كله قدامك بالف هنا .. بس خدنا جنبك و سيبلنا حاجة ناكلها
سامر و هو يتذوق الطعام : لا هو انتى فاكرة انك هتاكلى معايا .. انتى بتحلمى
علية : اوعي تصدقيه يا رغدة ، ده حتى ما بقاش ياكل زى الاول
رغدة : مانا واخدة بالى .. حاساه خاسس كتير عن اخر مرة شفته فيها
سامر بسعادة : بجد يا رورو و اللا بتتريقى
رغدة بابتسامة : لا بجد

السابقانت في الصفحة 1 من 20 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
24

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل