البارت السابع عشر
بعد ما اتفق الرجال على اعطاء الحريم درسا لن ينسى ابدا
عيسى تعالوا ندخل الاوضه بتاعتنا اللي كنا بنتجمع فيها ايام زمان فيها الحاجه
محمد تمام اكده عقبال ما تكونوا جهزتوا حالكم اكون فصلت الكهرباء عن الدور كله
عيسى ماشي وانت يا يونس جهز الجهاز اللي معاك بتاع الصوت
يونس ماشي يا اخويا واستمروا هكذا لعده دقائق يجهز ون ويرتبوا كل ما ينوا فعله. نسيبهم يجهزوا نفسهم ونروح نشوف الحربايه سلمى بتعمل ايه عند رقيه
بعد ما راحت سلمى عشان نشوف رقيه وتديها المبلغ اللي طلبته منها. اتفقت سلمى مع رقيه انها مش لازم تطلب منها حاجه تاني وده لمصلحتها عشان لما نحصل وتتخلص من تبقى تنفذ وعدها وترجعها للبيت ثاني ده طبعا كان الكلام اللي ما بينهم. لكن سلمى كانت بتخطط انها لما تخلص من صبا نهائيا هتشوف مصيبه كبيره تلبسها لرقيه عشان تخلص منها هي كمان وتعاقبها على المساومه اللي عملتها فيها النهارده على الفلوس اللي اخذتها منها. ولما حاولت رقيه تعرف من سلمى هي هتعمل ايه في صبا وازاي هي هتتخلص منها نهائي زي ما بتقول. بس سلمى رفضت تعرفها اي حاجه ما كانتش حابه ان يكون ليها شريك في حاجه. وبعدين سابتها وروحت.
اما بقى بالنسبه للشباب هم نفسه اشكال مرعبه جدا وعملوا الوان كثير جدا على اللبسوه بتروحي بوجود الوان د*م مرعبه وكل واحد فيهم شاف مكانه ومحمد راح فصل الكهرباء عن الدور. واول ما الكهربا فصلت جوه عند البنات
صفا واه كيف انقطعت مش بعاده يعني
جميله مش عارفه اكيد في عطل حصل هشوف التليفون عشان اكلم يونس يجي يتصرف او يشوف حد يتصرف
ورد الله ينكد عليه اللي نكد علينا وقطع النور ما كنا قاعدين ومبسوطين لازم يجي يقطع قعدتنا ده الله يسامحك يا بتاع النور
ولكن مهلا اين صبا.
ورد فينك يا صبا يعني مش سامعه صوتك
صبا بصوت مخنوق انا موجوده بس مش قادره اتكلم
جميله مالك يا خيتي في حاجه تعباكي
صبا لا ابدا. وانقطع كلامهم حين بدات تعلو اصوات غريبه ومرعبه بالنسبه لهم دون اضافه الى انفتاح الباب بطريقه عشوائيه وغلقه بصوره مرعبه وظهور بعض الخيالات امامهم جعلتهم يصرخون طلبا للمساعده.
ولكن تصنم جسد صبا تماما واحست ببروده تسري في جميع جسدها ولم تقدر على الصراخ او طلب المساعده وكلما كان يحدث معها هو ارتفاع نسبه التنفس وقله الاكسجين لديها وشعورها بالاختناق
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له لا اله الا الله له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير لا اله الا الله الواحد القهار لا اله الا الله القوي المتعال لا اله الا الله وهو على كل شيء قدير)
وبعد دقائق معدوده سقطت صبا مغشي عليها. وصرخت كلا من ورد وجميله باسمها وهذا ما جعل الرجال يندهشون ماذا يحدث هلع عيسى من صراخ اخته وزوجه اخيه باسم زوجته وفورا فتحوا النور ليروا ماذا يحدث وفي هذه اللحظه جاءت كلا من وهيبه وسلمى لمعرفه مصدر تلك الاصوات.
ودخلوا الى غرفه ورده ومعهم عيسى الذي وجد صبا ساقطه على الارض وغائبه عن الوعي ولا يعلم ما بها عندما اقترب منها وجد وجهها قطعه من الليمون الاصفر وشفايفها لونها ازرق تصنم جسد عيسى وهو يراها بتلك حاله ولا يعلم ما بها نادى عليه اخاه من خلفه
يونس في ايه يا عيسى ايه اللي حصل. ولكن لم يجد رد من عيسى
صفا وهي تهز عيسى كلم اخوك يا اخويا عشان نطمن عليها. فاق عيسى من صدمته
عيسى مش عارف
يونس طيب اني هقرب عشان اجي اقيس النبض واطمن اشوف في ايه
عيسى بتردد بس
وهيبه التي جاءت لتوهه تخلي اخوك يطمن عليها مش وقت ده عاد
عيسى وهو يحملها لكي يصعد بها الى جناحه يونس كلم دكتوره تيجي حالا دكتوره يا يونس
يونس متفهما حاله اخاه حاضر يا اخويا. وبالفعل مرت دقائق معدوده وجاء الطبيبه ودخلت مهروله ومعها صفا الى غرفه عيسى وهو يقف متشنج الجسد لا يعلم ماذا اصابها وماذا عليها ان يفعل وكان تجذب بجوارها وهيبه
الدكتوره هو ايه اللي حصل
وهيبه ما عارفينش يا بنتي ايه اللي حصل طمنيني عليها
الدكتوره تمام يا ريت تتفضلوا عشان اعرف اطمن عليها
خرج عيسى وجميع من في الغرفه ما عدا وهيبه التي ظلت معها وكان عيسى يدور امام الغرفه ذهابا وايابا ولا يعرف ماذا حدث لها وما سبب تلك الحاله التي كانت عليها
محمد محاولا تهدئه عيسى اهدى يا اخوي ان شاء الله خير
عيسى ان شاء الله يا محمد انا قلقان قوي ربنا يستر
محمدان شاء الله هيستر
. بعد مرور فتره بسيطه خرجت الطبيبه وهرع اليها جميع الموجودين
عيسى خير يا دكتوره في حاجه مالها ايه اللي حصل
الطبيبه ممكن اعرف ايه اللي حصل وقت ما وقعت كده . حكت لها ورد ما حدث معهم من وقت جلسوهم معا حتى لحظه وقوعها مغشي عليها.
الطبيبه بهدوء اطمنوا خير ان شاء الله هي بس تقريبا عندها فوبيا حاده من العتمه سبب لها نوبه هلع شديده جدا واضطرت ان هي تخرج من الواقع اللي هي فيه تهرب لواقع تاني بعيد علشان كده هي فقدت معاها انا اديتها حقنه مهدئه وان شاء الله هتبقى كويسه
عيسى يعني ما فيش خطر عليها
الطبيبه لا ما فيش اي خطر هي بس نص ساعه بالكتير وهتبقى كويسه وهتفوق. عن اذنكم
استاذنت الطبيبه ورحلت. اطمئن الجميع عليها وتضايق كل الرجال من فعلتهم تلك ولكن الحمد لله فالامر عدى وربنا ستر. ونزل الرجال الى غرفهم ودخلت النساء واطمئنت على صبا ونزلوا جميعا الى اسفل وتركوا عيسى معها بعدما طلب منهم ذلك. بعد ان نزل الجميع اقترب عيسى منها وجلس بجوارها وقبل راسها معتذرا
عيسى اني اسف يا اجمل من رات عيني اسف يا نبض قلبي بس ما كنتش عارف لو كنت عارف كنت حميتك بعيوني وقلبي بس خلاص انت هتبقي زينه وما فيش حاجه هتضايقك تاني وربنا يباركلى فيكي يا فرحه قلبي بحبك ثم اقترب وقبل راسها مره اخرى وبعد ذلك دخل واخذ غيار وقام بتبديل ملابسه وبدل لها ملابسها باخرى مريحه ونام بجوارها وهو يضمها اليه وكانها سوف تهرب. عدى النائب بسكون وهدوقه على جميع ابطالنا وصعدت شمس يوم جديد باحداث جديده عليهم فتحت صبا عيونها بثقل شديد واحست وكانها مكبله الايدي وتذكرت ما حدث معها امس فاستيقظت بهلع احس بها عيسى وقام سريعا وهو يتفحصها
عيسى في ايه مالك حاسه بحاجه
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين)
صبا وهي تدور بعينيها في جميع انحاء الغرفه وبدات تطمئن الى حد ما لا ما فيش حاجه هو انا فين وايه اللي جابني هنا
عيسى انت في اوضتك وانا اللي جبتك هنا لما غميتي وخضتينا عليك بس الحمد لله الدكتوره طمنتني قالت انك زينه وقام بتحويل الحديث معها حتى ينسيها ما حدث.
عيسى بس ما قلتليش ان قلبك خفيف اكده
صبا هو ايه اللي حصل
عيسى كنت بحاول اهزر معاكم انا ورجاله العيله بس جت فوق نفوخي. بس انا اللي استاهل عشان كنت عايز اعمل فيكم اكده
صبا يا ريت لما تحبوا تهزروا تاني بلاش الضلمه
عيسى انت بتخافي من الضلمه
صباح انا عندي فوبيا من الاماكن الضلمه والاماكن المغلقه ولما بتعرض لحاجه منهم بتخنق بحس اني مش قادره اتنفس وبيغمى عليا فورا مش بحس بحاجه غير ثاني يوم
عيسى ربنا يسترها وان شاء الله ما فيش حاجه تعرضك ليهم تاني بس كل اللي عاوزه منك انك طول ما انت ليه وانا جارك ما تخافيش من حاجه واصل. ابتسمت صبا وهزت راسها دليل على الموافقه
عيسى هقوم اغير خلجاتى واتسبح علشان انزل اخليهم يطلعوا لك الوكل اهنه
صبا مفيش داعي انا كمان هغير هدومي وهنزل معاك نفطر معاهم تحت
عيسى بقول خليكي مرتاحه في السرير النهارده وبلاش تنزلي مدام تعبانه
صبا انا كويسه جدا وهبقى كويسه اكتر لما انزل تحت واقعد معاهم
عيسى تمام كم عيسى واخذ ملابسه ودخل الى الحمام وصبا هي مع جالسه مع نفسها
صبا يا لهوي ايه اللي انا بحسه وهو قاعد جنبي ده بحس كان قلبي هيوقف من كتر الدقه مش عارفه ليه كده. ايه اللي ممكن يكون بيحصل معايا ممكن اكون معجبه بيه علشان هو شخصيته كويسه ومحترم معايا وهادي الصراحه وسيم وكاريزما كده في نفسه
قلب صبا انا بدق كده علشان انت حبيتيه
عقل صبا حب لا طبعا ازاي احبه وهو متجوزني غصب
قلبها مش عايزك تنسي انه اتجوزك علشان يحمي ولادك
عقلها ماشي بس برده اكيد مستحيل اكون بحبه
قلبها لا بتحبيه والدليل ان الاحساس اللي بتحسيه دلوقتي ما كنتيش حتى بتحسيه مع ماجد في اي موقف وفي اي لحظه مهما كانت
عقلها ولكن صبا بصوت ضعيف بس اسكتوا انتم الاثنين انا فعلا بحبه بس يا ترى بقى هو بيحبني وانا لا مش عارفه وتنهدت بحراره
صبا بس انا بحس ان هو بيحبني او بيميل ليا من تصرفاته ونظراته وتلميحاته مش عارفه المهم انا لازم اقوم اطلع غيار عشان اغير الهدومي اللي لابساها من امبارح دي وفي اللحظه دي جات عيون صبا على هدومها اللي متبدله وشهقت يا لهوي مين اللي غير لي هدومي ثم هدءت ممكن تكون ماما وهيبه ومعاه حد من البنات اكيد هما.
وفي الوقت ده خرج عيسى من الحمام وهو يجفف راسه بالمنشفه ويلف حول وسطه من منشفه اخرى اتكسفت صبا جدا من منظره
محاوله تبص الناحيه الثانيه
صبا بصوت مهزوز هو مين من البنات اللي غير لي هدومي
عيسى محدش منهم غير لك هدومك
صبا باستغراب امال مين غيرها انا ما كنتش لابسه دول امبارح
عيسى بثقه انا اللي غيرتهم
شهقه عاليه خرجت من فم صبا دليل على اندهاشها
اترك تعليقاً