منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الخامس والاخير

مهران وانت رايك ايه يا ورد
ورد بكسوف القول قولك يا ابوي
مهران يبقى على خيره الله ان شاء الله كتب الكتاب والدخله هيبقوا يوم الخميس الجاي غير الجاي
وهيبه بس بدري اكده يا اخوي مش هنعرف نجهزوا حاجه
مهران لا يا حاجه هنقدر ان شاء الله من بكره ان شاء الله العروسه تخرج ويا اخوها عيسى وتشوف هي محتاجه ايه وتجيبه. كمان هكلم الراجل بتاع العفش واخليه يجيب عفش لجناح محمد جديد
ويشوف لو في حاجه عايزين يغيروها يقولوا ونعملها
محمد كل ده انا مظبطه يا عمي وكنت مستني امرك . وهي تؤمر على اللي هي عاوزه.
مهران نفذ يا ولدي ربنا يتمم لك على خير.
محمد الله يبارك فيك يا عمي.
مهران يبقى على خيره الله نفذ يا عيسى انت ويونس ومحمد عايز كل حاجه تبقى على اكمل وجه
يونس اطمن يا ابوي كل حاجه هتبقى تمام الف مبروك يا خيتي الف مبروك يا اخويا
محمد الله يبارك فيك يا دكتور عقبال اولادك
صبا مبروك يا حبيبتي
ورد بكسوف الله يبارك فيك يا خيتي
صفا الف مبروك يا ورد الجوري
ورد ربنا يبارك فيك يا حبيبتي وعقبال ولادك
جميله الف مبروك يا خيتي ربنا يتمم على خير
ورد بكسوف الله يبارك فيك يا حبيبتي. ثم قام كلا من عيسى ويونس باحتضان وردزوتقبيلها والمباركه لها. ثم بعد ذلك قامت كلا من صفا وجميله الزغاريط كما فعلت الخادمات التي علمنا بالامر. ثم بعد ذلك مر يومين والجميع يعمل على قدم الوساق حتى يقوم بتجهيزات الفرح. وكان عيسى محمد ويونس كلا منهم مكلف بامر يقوم به وكان عيسى ياخذ ورد ومعها صبا لكي تتسوق كل ما يلزمها وهو من طلب من صبا ان تاتي معها وكانت رغبه ورد ايضا فصبا لديها ذوق رفيع. وفي يوم طلب محمد من عيسى قبل ان يخرج مع صبا وورد ان ينتظره في الخارج فهو يريده في امر عاجل.
عيسى خير يا ابني في ايه
محمد وحياه الغاليين عندك عاوز اقابل ورد واتكلم وياها
عيسى واه شايفني بقرون اياك
محمد بيزعل كيف تقول اكده وبعدين احمى ورد برموش عيني اكيد يعني مش هاذيها ولا انت رايك
عيسى ما قلتش حاجه بس يعني
محمد ما بسش انا عايز بس اقعد وياها وفي مكان مفتوح قدام الناس وانت هتبقى موجود انت ومرتك بس احنا نقعد على ترابيزه وانتم على ترابيزه. قلت ايه
عيسى ماشي. واتفق هو ومحمد على المكان اللي هيتقابله فيه و كالعاده اخذ ورد وصبا وخرجوا اروح بيهم المكان اللي بيشتروا منه كل حاجه وبعد فتره
عيسى تعالوا بقى ندخل المطعم ده علشان نرتاح وتاكلوا حاجه لانكم بره من بدري وبتلفه واكيد تعبتوا
صبا اه فعلا انا رجلي وجعتني جدا محتاجه ارتاح شويه.
ورد ايوه فعلا لفينا كتير معلش يا مرت اخوي تعبتك معايا
صبا اوعي تقولي كده تاني لاحسن بجد هزعل منك انت اختي انا اطول اتعب لاختي وهي بتتجوز.
ورد حبيبتي يا مرت اخويا ربنا يخليكي لينا انت واخويا يا رب وعقبال ما نفرح بعوضكم قريب.
صبا بكسوف ان شاء الله.
عيسى طيب يلا ندخل بقى لاني جعان. وفعلا دخلوا وقعدوا شويه وعيسى ما رضيش يطلب حاجه ودقايق وجاي محمد ايه اللي سلم عليهم اتكسفت ورد جدا من وجود محمد وكان باين عليها جدا عيسى بصي يا ورد محمد حابب يتكلم معاكي شويه انا هقعد هناك على الترابيزه اللي قدامك دي تمام اتكلموا مع بعض وان شاء الله هنتغدى سوا
محمد ماشي يا سيدي والعزومه عليا انا
عيسى لا خليها عليا انا انت عريس ولسه بتجهز نفسك
ضحك محمد ماشي يا عم نردهلك في الافراح. وفعلا عيسى اخذ صبا وقعدوا على ترابيزه قريبه من ورد ومحمد.
عيسى والله قعده محمد مع ورد اختي جت في صالحي انا
صبا باستغراب في صالحك ازاي بقى
عيسى لاني لاول مره هقعد مع مراتي حبيبتي لوحدنا في مكان عام
صبا بكسوف يا سلام
عيسى بجد والله انا عايزه اسالك سؤال
صبا اتفضل
عيسى انت لسه متردده في ان احنا نتمم جوازنا
اتوترت صبا جدا ما كانتش عارفه ترد تقول ايه.
عيسى للدرجه دي سؤالي صعب
صبا بهدوء مش صعب ولا حاجه بس انت فاجئتني. بس انا على فكره ما كنتش معارضه اتمام جوازنا اصلا. بس انت اللي طلبت اننا ناخد فتره نتعرف على بعض فيها
عيسى صبا انا عايزك انتى. عايزك تكوني معايا بكل كيانك مش عايزك تكوني معايا لانك مجبره انك تكوني معايا. صبا انا بحبك ومحتاجك قوي معايا بس عاوز ده يكون برغبتك وارادتك مش غصب عنك. على فكره انا هفضل مستني وهديك وقتك علشان تجهزي براحتك بس يا ريت ما تطوليش عليا.
صبا حاضر
عيسى صبا وعديني انك تفكري فيا كزوج بيحب مراته ونفسه توافق بيه مش كزوج انت اجبرتي على الزواج منه تمام
صبا تمام اوعدك. اما بقى عند محمد وورد
محمد كيفك يا ورد
ورد زينه الحمد لله يا واد عمي
محمد مبروك عليا انت يا ورد
ورد بكسوف الله يبارك فيك يا واد عمي
محمد انت موافقه عليا يا ورد يعني عاوزاني ابقى جوزك
ورد واه ما انا قلت لابوي واخويا راي ي واديني اهو بنجهز للجواز.
محمد عارف بس انا عايز اعرف رايك فيا
ورد انت زين الرجال وتشرف اي واحده انك تكون راجلها
محمد يا ابويا على الكلام لا انا كده ما بقتش امتى بقى اليومين دول يعدوا بسرعه. ضحكت ورد بخفه على كلامه
محمد لا وحياه ابوكي كمان هتضحكي ده مش هقدر امسك نفسي واخوك هيجي يطخني عيارين
ورد واه بعد الشر عليك يا واد عمي

انت في الصفحة 4 من 15 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
10

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل