
جاسر : القمر في ح,ضني اهو ، وضمها بسعاده له ، ولو مش شيفاه يبقي اجبلك نضاره .
دنيا : بجد يا جاسر انت لسه شايفني حلوه .
جاسر : وهو يطبع قب,لاته علي رقبتها ، اساسا انا مش شايف غيرك قدامي ، ثم ادارها له ووضع يده على خدودها .
انتي ملكه في عنيا وهتفضلي ملكه جوه في عيني وجوه قلبي .
دنيا : ح,بيبي ربنا يخليك ليا .
جاسر : ضمها له وح,ضنها بتنهيده ، ويخليكي ليا ياروح قلبي وعنيا ، ووضع يده علي شعرها وهو يملس عليه بحنان ويدفن وجهه في شعرها ، وحشتيني .
دنيا : ح,ضنته بح,ب ، انت اللي بتوحشني حتى وانا معاك ووضعت راسها على صدره براحه وح,ب .
جاسر : حاوطها وبدا بطبع قب,لاته الحاره علي ش,فايفها بشوق ولهفه ، وحشتيني ياح,بيبي .
بدر : وااااااااء
جاسر : بخضه ، ايه يابني انت ظابط مواعيدك معايا ولا ايه .
دنيا : ضحكت ، وراحت لبدر شالته ، هاتلي الغيار بتاعة ياجاسر من الدولاب .
جاسر : وهو بجيب ملابس بدر والبامبرز ، وربنا اخواتك برقبتك الا مسمعتلهم حس .
ياسين وخالد : وااااااااااء وااااااااااء .
دنيا : ضحكت ، تعالى بقى غير لبدر لحد ما اسكتهم وارضعهم .
وسابت بدر وراحت تسكت ياسين وخالد .
جاسر : لبس بدر الملابس وفكله البامبرز علشان يغير له ، لقي ماسورة ميه اتفتحت في وش جاسر ، الله يقرفك ياشيخ .
بدر : ضحك .
جاسر : ليك نفس تضحك .
دنيا : ضحكت عليهم ، هو عمل حمام في وشك .
جاسر : دا بيضحك عليا كمان ، شكله بعلمني الأدب .
…..
نهي ارتدت دريس بينك مفتوح الصدر وطويل للذهاب إلى سبوع اولاد جاسر
هانم : خطيبك مجاش ليه يانهي .
نهي : هيعدي عليا نروح سوا لحفله سبوع اولاد جاسر بيه .
هانم : خلي بالك من يوسف يابت ، واوعيله لحد يخطفه منك .
نهي : دا مبتخطفش دا بخطف .
رشا : خرجت من غرفتها وأطلقت صوت صفاره باعجاب وعبث ، ايه الشياكة دي يا نونا .
نهي : لفت بالفستان بغرور مصطنع ومدت يدها ورجعت شعرها ورا بدلع ، ايه رايك .
رشا : تحفه ، فظيعه ، بس ايه اللي في رقبتك ده .
هانم : بصت للعلامة اللي في رقبتها ، ايه دا يا بت يانهي ، ناموسه دي ولا ايه
نهي : توترت ووضعت يدها على العلامة ، فين .
رشا : ببلاهه ، ناموسه ايه دي عضه .
نهي : بتمتمه ، الله يخربيتك يارشا .
هانم : عضه ، يالهوي انتي اتعضيتي يانهي ، وفي رقبتك كمان .
نهي : بتوتر ، لا لا دي نحله اه افتكرت ، كنت رايحه اوصي علي عسل نحل في منحل والنحلة قرصتني .
هانم : غمزت لها ، يابت نحلة برضوا .
نهى : اه يا ماما اومال انتى فاكره ايه .
رشا : ببلاهه ، اومال فين العسل اللي جبتيه .
نهي : بتمتمه ، ابو شكلك ياغبيه ، وبصوت عالي ، الراجل قالي بكره هعدي عليه واخده .
قاطعهم صوت هاتف نهي وكان يوسف .
نهي : دا يوسف بتصل عليا ، انا هنزل .
هانم : خلي بالك يانهي كتر القرص بيجيب فضايح يابنت المفضوحة .
نهى نزلت جري بكسوف .
هانم : بتمتمه ، بنت الصايعه وقال ايه مش عايزه تكتب الكتاب ورايحه تتقرص .
رشا : وايه دخل كتب الكتاب في قرصة النحلة .
هانم : يابنت الخايبة ما هي قرصة النحلة دي تبقي …
امشي ياجذمه من قدامي انتي مالك ومال الكلام ده .
رشا : وقفت ودخلت غرفتها ، يووه هو الواحد ميعرفش يتكلم في ام البيت ده .
………
ذهب معتز الي الاسكندريه لمقابلة ساره .
ساره : بدهشه ، معتز …….
…
د
#الخامس_والثلاثون #الاخيره
ذهب معتز الي الاسكندريه لمقابلة ساره .
ساره : بدهشه وهي نازله من الشركة ، معتز …
معتز : بسعادة ولهفة وعيون مشتاقه ، وحشتيني .
ساره : بتوتر ، انت عرفت مكانى ازاى .
معتز : بد,موع حزيينه قربلها ، بتهربي مني ليه ياساره .. مش عايزاني للدرجادي .
ساره : قاطعته بحزن ، لا والله بس انت مش فاهم حاجه .
معتز : بصلها في عينها ، فهميني ، إنما متسبنيش مرة واحدة وتختفي كده .. وكمان اول ما تشوفيني احس انك زعلانه اني جتلك .
ساره : باستياء هزت راسها وبحزن ، لا والله انت مش فاهم حاجه .
معتز : طيب تعالي نقعد في اي مكان نتكلم .
ساره : .بس ، مينفع,ش لازم اروح دلوقتي .
معتز : بحزن ، هو انتي مدايقه اني جيتلك .
ساره : هزت راسها ، لا ابدا ، بس مش هقدر اتاخر .
معتز : طيب اوصلك ولا ده كمان مينفع,ش .
ساره : بابتسامة شوق ، ينفع .
ركبت ساره مع معتز سيارته .
معتز : وهو يقود سيارته ، نظر لها برو,مانسية ، وحشتيني قوي .
ساره : نظرت له بسعاده ، وانت والله العظيم وحشتني جدا .
معتز : برو,مانسية مسك يدها وقب,لها ، علشان كده سبتيني واختفيتي مرة واحدة .. عايزه تاخدي روحي مني ليه ياساره .
ساره : بخجل ، غصب عني .
معتز : وهو يقب,ل يدها برو,مانسية ويستنشق كف يدها ، اشتك قوي انتي مش عارفه حالتي كانت عامله ازاي في بعدك ، كده تعذبيني الايام اللي فاتت .. كده اهون عليكي .. كده تقسي عليا بالشكل ده .
ساره : بخجل وحزن نزلت د,معه من عينها وهى بتبصله بيقب,ل يدها ، اصلك متعرفش انا حصلي ايه في الايام اللي فاتت ، انا اتعذبت اكتر منك .
معتز : قربلها بوجهه وقب,ل د,معتها اللي نازله على خدها برقه وهو بيبصلها برو,مانسية وهمس لها ، علشان كده لازم ابقي جمبك علشان اشيل عنك أي عذاب وأي الم ، ومسح بيده الاخرى د,موعها اللي نزلت ..
ساره : بسعاده وهمس ، لسه بتح,بني .
معتز : ضحكلها وهو بيقود سيارته بسر,عة بطيئة ، وانتي لسه عندك شك ، بصلها برو,مانسيه ، انا مبح,بكيش انا بع,شق التراب اللي انتي بتمشي عليه .. من كتر ح,بي ليكي لو طلت الم التراب اللي بتمشي عليه واحطه جوه قلبي مش هتردد لحظه.
ساره : بسعاده ، مسكت ايد معتز من علي خدها وقب,لتها برو,مانسيه ، متزعلش مني .
معتز : وهو يقب,ل يدها الاخرى برو,مانسية ، ماشي بس لو عملتيها تاني ..
ساره : قاطعته بقلق ودلع ، هتعمل ايه .
معتز : وهو يقب,ل يدها برو,مانسيه بصلها ، هسامحك علشان قلبي ميقدرش يزعل منك ولا يشيل منك .
ساره : بصتله بسعادة غامرة وابتسامه .
معتز : محتاج اقعد واتكلم معاكي انتي وحشاني قووي .
ساره : وانا كمان محتاجه اقعد معاك و باستياء ، قلبي وجعني قوي وتعبانه يامعتز .
معتز : وضع يده على شعرها وهو بملس عليه ، سلامه قلبك ياروح قلبي .. مالك ياساره فيكي ايه ، تعبانه من ايه ، قوليلي ايه تاعبك .. ايه اللي مضايقك .
ساره : هقولك كل حاجه ، بس انا لازم اروح البيت دلوقتي ، ينفع اشوفك بالليل ولا هترجع مصر تاني .
معتز : قاطعها بح,ب ، ح,ببتي انا جاي ع,شانك و مستحيل اتحرك من هنا غير لما اقعد معاكي ونتكلم ، وبضحك وهزار ، لحد ماتقوليلي خلاص يامعتز روح بقي زهقت منك .
ساره : ضحكت ، يبقى مش هتروح علشان مش هقول .
معتز : بس يا هرابه دا انتي مكنتيش عايزة تشوفيني .
ساره : ابدا والله ، هحكيلك علي كل حاجة بالليل .
معتز : وهو يتذكر سبوع اولاد جاسر ، طيب ينفع نعمل مشوار علي السريع سوا كده ولا مينفع,ش .
ساره : بتعجب ، مشوار ايه .
معتز : سبوع ولاد جاسر النهارده ، لو ينفع نروح سوا وعندك وقت هاخدك ونروح ، لو مينفع,ش خلاص خلينا في اسكندريه .
ساره : بسعاده ، بجد مدام دنيا خلفت ، ماشاء الله لازم اروح طبعا ، ده جمايل مستر جاسر مغرقاني وبالمره اجبله هديه واردله لو جزء بسيط من اللي عمله معايا .
معتز : تمام ، هوصلك دلوقتي وانزل انا الف شويه اجيب الهدايا ، لحد ماتروحي البيت وتشوفي اللي وراكي واجي اخدك ونسافر علي طول .
ساره : ماشي وانا هحاول انزل بدرى علشان نبقى نيجى بدرى و منتاخرش .
معتز : بس ليا طلب عندك .
ساره : بتعجب ايه .
معتز : بحنق ، متقوليش لمنار انك شوفتيني او اننا اتقابلنا ، يعني علشان متزعلش لو عرفت انك رايحه سبوع ولاد جاسر .
ساره : تصدق معاك حق ، هي ممكن تزعل ، لكن عادي ممكن اقولها ان انا ش,فتك وخلاص .
معتز : قاطعها ، لا ، لما بس نقعد مع بعض ونتكلم ونشوف هنعمل ايه ، خلي الموضوع في السر افضل، لحد لما نستقر علي اللي هنعمله وبعد كده ابقي قوللها .
ساره : ماشي .
معتز : وصل عند بيتها وقف بسيارته .
ساره : بدهشه ، انت عرفت العنوان ازاي انا مقلتلكش عليه .
معتز : برو,مانسيه ، عرفته بقلبي ياروح قلبي ، ومسك يدها وقب,لها ، هتوحشيني الكام ساعه دول .
ساره : بخجل وكسوف ، وانت كمان .
معتز : قرب لها وبهمس ، بجد هوحشك .
ساره : هزت راسها بخجل ، اه هتوحشني قوي .
معتز : قرب لش,فايفها وبهمس ، بح,بك ياساره .
وطبع قب,له رو,مانسيه طويله على ش,فايفها ، جعلت من ساره كقطعة سكر اذابت في كوبا من الشاي برو,مانسية عند تقليبها .
معتز : بعد قليلا وبهمس لها وهو ينظر لش,فايفها ، طعمك وحشني قوي .
ساره : عضت على ش,فايفها بخجل .
معتز : نظر مرة أخرى لش,فايفها بح,ب ووضع قب,له رقيقه عليها ، هستناكي .. هستناكي لاخر لحظه من عمرى .
نزلت ساره وصعدت لمنزلها وذهب معتز لتناول الإفطار فلم يضع في فمه الطعام لشوقه لساره وللاطمئنان عليها اولا ثم يذهب شراء الهدايا .
……….
يوسف اتصل علي معتز .
يوسف : عملت ايه .
معتز : ش,فتها وهنتقابل بالليل هنروح سوا سبوع ولاد جاسر .
يوسف : تمام ، اشوفك هناك ، بقولك اوعى تجيب سيره لجاسر على موضوع سارة .
معتز : لا طبعا لما يفوق كده ويرجع الشغل ، وبهزار ، صاح,بك زي ما يكون هو اللي والد من وقتها الولاده وسايب الشغل كله عليا ومجاش الشركة .
يوسف : بهزار وضحك ، له حق الصراحه ، دول تلاته ماشاء الله يهدوا الجبل .
معتز : هيييييح عقبالنا .
يوسف : يلا علشان نعملها سوا .
معتز : الجواز ولا الخلفة .
يوسف : بضحك ، الاتنين .
معتز : ضحك .
يوسف ، بقولك قب,ل ما انسى ، اوعى تقول لساره علي منار دلوقتي واننا شاكين فيها لحد ما نمسك دليل ، او علي الاقل ترجعوا لبعض تاني متنساش دي صح,بتها ومش سهل تصدق عليها حاجه من غير دليل .
معتز : فعلا انا عملت كده وقلتلها متعرفهاش اننا اتقابلنا ، وكمان علشان افهم ايه اصل المشكله .
يوسف : تمام ، اشوفك بالليل .
معتز : سلام
……..
امتلأت الفيلا بالزينه والديكورات والالوان المبهجه والبلالين الفوليوم والسوابيع والهون والغربال المزينين .
زينب في الحديقة هي وأمينة وبعض الخد,م يشرفون ويساعدوا المختصين لعمل الزينة وترتيب الترابيزات والكراسي .
جاسر : في جناحه مع دنيا وهو ببص للولاد ، هما العيال دول هيفضلوا صاحيين كده .
دنيا : وهى بتغير لخالد ملابسه ، ضحكت وهما مضايقينك في ايه .
جاسر : قعد علي السرير الصغير باستياء مصطنع ، لا ابدا من ساعه ما شرفوا لا عارف اتلم عليكي ولا عارف انام في سريري جمبك ولا انتي مدياني أي اهتمام ولا معبراني خالص .
دنيا : وضعت خالد جمب اخواته ، واتت امام جاسر وهي تقف أمامه ووضعت يدها على كتفه ومالت عليه بابتسامه ، انت بتغير ولا ايه .
جاسر : وهو ببصلها بشوق ،وقف قصادها ووضع يده حول خصرها وهو حاضنها ، انتي مش حاسه انك هملاني ولا مش واخده بالك .
دنيا : وهي في ح,ضنه وضعت يدها علي كتف جاسر وداعبت خصلات شعره بح,ب ، ح,بيبي دول لسه بيبهات ولازم اخد بالي منهم واديهم ر,عايه كامله ..
جاسر : قرب لها برو,مانسية وببص لعيونها ، وانا مين هيديني ر,عايتي ولا انا خلاص راحت عليا .
دنيا : بابتسامه ودلع ، تؤ .. مرحتش .
جاسر : بص لش,فايفها برو,مانسية ، طب ايه
دنيا : ضحكت ، طب ايه ايه .
جاسر : وهو يداعب انفه بانفها ، وحشتيني .
دنيا : قربت بانفها وداعبته بمشاكسه ، وانت كمان .
جاسر : قربلها و قب,ل ش,فايفها برو,مانسية هامسا ، عملك مفاجأه تجنن .
دنيا : بتعجب هامسة ، مفاجاه ايه .
جاسر : هنروح الساحل في الشاليه نقضي اسبوع انا وانتي ..
دنيا : والولاد هيستحملوا السفر .
جاسر : بدهشه ، وايه دخل الأولاد في سفرنا .
دنيا : بعدت شويه بتعجب ، ليه واحنا مش هناخدهم معانا .
جاسر : قربلها هو ، هنخليهم هنا مع ماما .
دنيا : بعدت شويه ، انت بتتكلم جد ولا بتهزر ، انت عايزني اسيب ولادي واسافر .
جاسر : بصلها بزعل ، ده اسبوع يادنيا .
دنيا : لا ياجاسر ولا يوم انت بتتكلم كده ازاي ، ازاي يجيلي قلب ولا يجيلك قلبك نسيب الولاد .
جاسر : اولا احنا مش هنسيبهم لوحدهم ثانيا ده اسبوع واحد بس ، نفسي اقعد معاكي براحتنا ، من وقت ما ولدتي وانتي ٢٤ ساعه مشغوله معاهم ، انتي مستخصره فيا اسبوع ، وبعدين انا كمان بح,ب ولادى زيك واكتر ، وبرو,مانسية. بس بح,بك انتي اكتر يادنيا .
دنيا : بتذمر ، لا طبعا انا مش موافقه .
جاسر : بزعل ، قعد علي الكرسي اللي قدام السرير ، اللي يريحك يادنيا .
دنيا : عضت علي ش,فايفها بضيق لانها حست جاسر زعلان ، ذهبت امامه وجثت على ركبتها علي الارض وهو جالس امامها علي الكرسي ، هو انت فاكر اني مبح,بكش ولا عايزه اقعد معاك لوحدنا ، انا بس خايفه على الولاد .
جاسر : مسك ايدها بح,ب وهو بداعبها وهي قاعده قدامه على الارض ، وانا كمان بخاف عليهم ، لكن انتي وحشاني قوي نفسي في يوم من بتاع زمان .
دنيا : ضحكت وهي ماسكه ايده وهو بيحرك يده على يدها برو,مانسيه ، يوم من بتاع زمان .. زمان ده اللي مكملش اسبوع اصلا .
جاسر : قب,ل يدها بح,ب ، الاسبوع اللي انتي مستهونه بيه ده بالنسبالى سنه .
دنيا : برو,مانسية همس ، وحشتك .
جاسر : بتنهيده مد يده وباعد خصلات شعر دنيا للخلف وهو ممسك بها ويقربها له ، ثم امال بجزعه لها وهو يقب,لها برو,مانسية قب,لة طويلة عميقة جرفت بطيار مشاعره تجاهها حتى أنه انسي نفسه ووقعوا برو,مانسية علي الارض وهو ياخذ دنيا بح,ضنه هامسا في عنقها ، هنسافر .
دنيا : نظرت له وهي تنظر لش,فايفه برو,مانسية هامسة ، مصمم .
جاسر : بهمس وهو يداعب ش,فايفها ، جدااا .
دنيا : بهمس ودلع اممم ، طيب خليها يوم واحد ونروح ونيجي في نفس اليوم .
جاسر : بهمس في عنقها وهو يحاوط خصرها ، هتلحقي تشبعي مني .
دنيا : عضت على ش,فايفها وقربتله وهمست له في اذنه ، على فكره انا عندي ……
جاسر : بصلها برو,مانسية وهمس لها في اذنها ، علي فكره انا عاااارف ، انا عايزك انتي معايا ، وبضهر يده حركها برو,مانسية على خدها هنسافر النهارده بالليل .
دنيا : بابتسامه ، ونيجي بكره .
جاسر : ضحك وهو يهز راسه ، بالليل .
…………
منار اتصلت على ساره .
منار : ازيك يا ساره عامله ايه .
ساره : بتوتر الحمدلله وانتي .
منار : الشغل عامل ايه ، مرتاحه عندك وابيه وطنط عاملين ايه .
ساره : كويسين الحمدلله والشغل تمام .
منار : بحزن ، سبوع اولاد جاسر النهارده .
ساره : بخضه ، انتي عرفتي منين .
منار : عامل مكافأة لكل موظفين الشركه عنده بمناسبة ولادة مراته ، خلف تلت ولاد .
ساره : بسعاده ودهشه ، تلاته ، ماشاء الله عقبال ما تقومي بالسلامه .
منار : عيطت بد,موع وقهره ، كان زمانه مخلف التلاته دول مني وبقوا عيالي انا مش هي .
ساره : باستياء ، متقوليش كده ربنا عوضك ورزقك ببنوته حافظي عليها يامنار .
منار : بحزن ، نفسي انزلها ، بس للاسف طارق عرف وهددني لو نزلتها .
ساره : طول ما انتي بتفكري في جاسر وحياته عمرك ما هتحسى بالنعمه اللي بين ايدك ، فكرى يامنار في بنتك اللي جايه وفي بيتك وحياتك وجوزك ، ح,بي حياتك يامنار واستمتعي بيها .
منار : مسحت د,موعها بتنهيده وحزن ، حياتي جاسر د,مرها لي ولسه بيد,مرها ، د,مرها لما سبنى واتجوز دنيا ود,مرها تاني لما خسرني الصفقه اللي مشاركه طارق عليها وخلاني تحت ايده لا عارفه اسيبه ولا عارفه استقل بشركتي بعد ما خسرت معظم السيولة ، وبحنق ، و محدش عايز يساعدني انا لو بس اعرف مصدر الشركه اللي اديته الصفقة بالاسعار دي حياتي هتظبط .
ساره : بتوتر ، ربنا يوفقك يامنار .
منار : بضيق من هروب ساره لسؤالها ، انا احتمال اجي بكره الشركه اقعد معاكي شويه .
ساره : تنورى اسكندريه .
وقفلوا السماعه .
طارق : دخل عليها في المكتب ، بتكلمي مين .
منار : دي ساره .
طارق : لسه مقلتلكيش حاجه .
منار : لا ، بس هروحلها بكره واحاول اقررها او اخد منها اي معلومه .
طارق : تسافرى ازاي وانتي حامل .
منار : عادي هما الحوامل مبسافروش
طارق : لا مبسافروش لما ببقوا في اواخر الشهور كده ، المهم ، عصام سافر ابنه بره انا قلقان .
منار : بتعجب ، قلقان من ايه .
طارق : جاسر لما يعرف ان ياسمين ماتت اكيد هينخور ويدور ومش هيسكت .
منار : مش هيوصل لحاجه ياسمين وماتت ، والعربيه المسلحه مش عليها ارقام زي ما انت قلت لي والاتنين اللي كانوا معاها ماتوا ،يبقي مش هيقدر يوصل لحاجه .
طارق : بس اكيد شاكك فينا ، وهيشك اكتر لما يعرف ان فارس سافر .
منار : تصدق معاك حق ، طيب مقلتش لعصام ليه ميسفرش ابنه .
طارق : مكنش في بالي ، وقتها كنت بفكر نخرج من المصيبة دي ازاي ، لسه الفكره دي جايه في د,ماغي .
منار : متقلقش ، عصام مش سهل .
طارق : ما اهو علشان مش سهل ممكن يعمل اي حاجه علشان يطلع منها خصوصا انه مكنش يعرف باللي هعمله .
منار : تفتكر ممكن يبعنا ويقول لجاسر عليك .
طارق : لا طبعا لكن لو اتزنق اكيد هيبعني .
منار : ببرود ، متسبقش الأحداث .
طارق : هز راسه ، ماشي يلا علشان نروح .
…….
يوسف ونهي في السيارة
نهي : اول ما ركبت السيارة خبطت يوسف في كتفه جامد .
يوسف : بدهشه ، اه ، في ايه انتي مجنونه يابت .
نهي : ينفع كده اهي ماما قفشتني .
يوسف : رفع حاجبه بتصنع ، قفشك بتعملي ايه .
نهي : هعمل ايه يعني ، قفشت العلامة في رقبتي .
يوسف : ضحك ، وقلتلها ايه .
نهي : ببلاهه نحلة زي ما انتي قلتلي ، بس مصدقتنيش .
يوسف : علشان هبله ياروحي .
نهي : خبطته تاني ، انا هبله .
يوسف : بضحك ، اه ، مدرتهاش ليه باي كريم .
نهي : دريتها والله بس هي اللي واضحه قوي ومدرياها بشعرى كمان .