
هبة بنت عمي بالنسبة اللي طفلة قد ما كبرت بيني وبينها عشر سنين دلوقتي هيا عندها 17 سنة بس برضو طفلة نفس الشقاوة نفس الضحكه البريئة السعادة اللي بحسها لما بشوفها ما بحسها مع اي حد كانت تشاكل فيا دايما وتستفزني وتخليني اجري وراها البيت بطوله كانت ساكنة بالطابق اللي تحت بيتنا ولما عمي فكر يبيع بيته ويرحل مكان تاني قدرت اخرب القصة عشان ما تبعد عني
بالنسبة لاي حد يشوفها معي يقول طفلة وهو المربيها الا انا انا كنت شايفها طفلتي انا حبيبتي يمكن ما بعرف المهم انها غالية جدا جدا جدا
هبة بدمـ,ـوع : محمد
محمد بقلق : في ايه مالك
هبة : المديرة اليوم قالتلي اجيب ولي امري
محمد بغيظ : ?? عملتي ايه تاني
هبة : ضـ,ـربت بنت مش بقصدي
محمد : مش بقصدك ازاي يعني اه مصدقك والحل دلوقتي
هبة : تيجي انت لانه لو حد عرف من اهلي حيشنقوني
محمد : ازاي انا ابن عمك وحيطلبوا البطاقه بطلي هبل لو روحت حجبلك شبههة
نظرت له و هي تبكي لانها تعلم أن دموعها نقطة ضعفه
محمد : خلاص خلاص انا ححهلها
هبة : انت احسن صاحب بالدنيا حتعمل ايه
محمد : تقدري تجيبي بطاقة اخوكي عمر
هبة : ليه
محمد : جيبيها وبس وربنا يستر من ورى جنونك
،هبة : اساسا انا غلبانة انا عاقلة جدا حتى
محمد : اه فعلا فعلا نجري جيبيها
وراحت جابت البطاقة وقدرت احط صورتي وامكنها بدون ما حد يلاحظ ولو اللي مسك البطاقة مصحصح راح يشوف انه في صورتين فوق بعض ونروح في داهية
رحت المدرسة والمديرة ندهت هبة
المديرة : يا استاذ عمر اختك دي شقية خالص تضـ,ـرب دي وتش.تم دي و ما حدش قادرلها
محمد : اه دي بس غلطة بابا انه دلعها
هبة : انا
المديرة بعصبية : انتي تسكتي خالص
عيون هبة تملت دموع ما قدرت اشوفها كدة سحبتها لعندي
المديرة : ده اخر انظار ليها وحضطر ارفدها
محمد : ان شاءالله مش حيحصل كدة وده رقمي ان حصل كدة تاني تاني ينفع اروحها معي
المديرة : تفضل
كانت زعلانة ومتضايقة جدا وقفنا بعربيتي عالبحر ودورت وجهها لعندي ومسحت دموعها
محمد : ينفع كدة
هبة : بحاول اكون عاقلة بس بقدرش
محمد : هههه اساسا حتبقى وحشة لو بقيتي عاقلة
هبة : ههههه
محمد : ايوة كدة ما في شي يستاهل دموعك ويكون بعلمك اي حاجه تعمليها تاني حزعل منك للابد
هبة : خلاص اوعدك مش حعمل حاجة
محمد : تحبي نروح ناكل في مكان
هبة : امممم بيتزا ?
محمد : بيتزا ? يلا
خدتها وروحنا مطعم كبير كان كفاية عندي اني افضل باصص ليها
وصلتها البيت وطلـ,ـعت على بيتي
هبة : محمد
لفيت ضهري رجعت بصيت ليها
محمد : متشكرة
أحمد ابتسمت لها و هزيت راسي
كفاية عندي انها تحتاجني وتحس بالامان وهيا معي كنت مجنون بيها يمكن ما حد كان يلاحظ خصوصا فرق السن
هبة : لما تبقى تيجي عندي بلاش تلبس كل اللي عالحبل
محمد : مش فاهم
هبة : يعني تيجي متظبط و حاطط برفان يجنن عشان البنات تتجنن عليك
محمد و هو يضحك بقوة : انا طول عمري اجنن لو لبست ايه
هبة : مين الحم.ار اللي قالك كدة
محمد : انتي
هبة : انا حم.ارة ماشي ي محمد
محمد : احلى حم.ارة شافتها عيني
هبة : تشت.م و تغازل بنفس الجملة ازاي تيجي دي
محمد : يلا ي مجنونة نامي سهرتي كتير
هبة : تصبح على خير
أغلقت هاتفها ليهمس : و انتي من اهلي
……
أم محمد : عندي ليك عروسة تجنن
محمد : كويس تجوزيها انتي او جوزيها لآسر
ام محمد بعـ,ـصبية : انا بتكلم جد
محمد : واناا مش عايز اتجوز دلوقتي
ام محمد : ليه ناقصك ايه بعد كام سنة ناوي تتجوز عالاربعين
محمد : مش حتجوز خالص
أم محمد : يا ابني حرام عليك كفاية نفسي افرح بيك انت الكبير
محمد : جوزي آسر انا متنازل عن دوري
أم محمد : حتجننوني
ورحت اوضتي ابص على صورها عالموبايل
محمد : هو انا ليه ما اخطبهاش انا لازم اكلم عمر واطلبها طيب و فرق السن طيب اكيد حيقولوا عني اني كـ,ـسرت ثقتهم بس انا بحبها اوي دي قلبي كله
رحت تاني يوم وقعدت مع عمر وعرفت انه في عريس متقدملها كنت حتجنن حسيت قلبي بيتخلع
عمر : انت اللي حتسأل عليه
محمد : انا مش حسأل على حد دي صغيرة انت مجنون
وقدرت اقنع الكل بانها صغيرة وبعد الثانوية العامة ممكن تتجوز وما قدرتش اتكلم بموضوعنا مجرد الفكرة انها حتكون لحد غيري بتخنقني
خلصت السنة دي وبدت الثانوية العامة وكل يوم حبها بقلبي بزيد
محمد : السنة دي مافيش هزار عايزك من المتفوقين
هبة : ليه مش حيخلوني اكمل جامعة
محمد : سيبي الموضوع ده عليا واي حاجه مش فاهماها تيجيلي اشرحها عشان تدخلي طب او صيدلة
وفعلا كانت تجيلي اشرحلها وما كنتش اعرف اشرح ولا اتأمل بعيونها
في يوم تلفوني رن
محمد : الو
المديرة : معايا عمر اخو هبة
محمد : عمر ايوة في حاجة
المديرة : اه بس محمد فقدت الوعي فجاة وطلبنالها الدكتور
ركضت لعندها متل المجنون وكنت حعمل مية حـ,ـادث بالطريق وصلت المدرسة وانا بنهج من الخوف كانه روحي بتتسحب منى
محمد بقلـ,ـق : في ايه
المديرة : الدكتور قال قلة اكل
بصيت محمد بصت للارض
حملتها واستأذنت المديرة اخودها معايا
حطيتها بالعربية وما تكلمت معها
رحت مطعم وطلبت اكل وبرضو ما نطقت
هبة : انا..
محمد بصوت حنون جدا : كولي دلوقتي
هبة : مش عايزة
محمد : خلاص انا حمشي دلوقتي ومش حتشوفيني تاني نهائي
هبة بدموع : خلاص حاكل
محمد : كل الاكل
هبة : حاضر بس تاكل معايا
محمد : ماشي وانتي بتاكلي قوليلي مالك في ايه
تركت الاكل وبصتلي
هبة : انت حتسافر
محمد : ? مين اللي قالك
هبة : مريم اختك
محمد بحب شديد : وهو ده اللي عامل فيكي كدة
هبة بدموع غزيرة: ?? مش عايزاك تسافر كل اللي بحبهم بسافروا اختي واخويا ودلوقتي انت
محمد : شهر زمان عشان الشغل وحرجع تاني
هبة : لا بتكذب عليا كلكو بتقولوا كدة
محمد : انا عمري كدبت عليكي
هبة : ماليش اذا سافرت انا حضـ,ـرب عن الاكل والشرب لغاية ما ترجع
محمد : يرضيكي اتضر بشغلي
هبة : لا بس مش عايزاك تسافر اشتغل هنا
محمد : طيب اتفاق حسافر شهر واكلمك كل يوم وان زاد الشهر ما تاكلي لغاية ما ارجع
هبة : انت بتضحك عليا حتفضل هناك
محمد : لو حفضل هناك ما بسييبك هنا لانه مستحيل اقدر اعيش بدون ما تستفزني وتشاكليني مين حيطلع عيني
قامت من مكانها وحضن.تني حسيت بهبوط بقلبي حسيت اني مبسوط اوي ومش عايز اسافر فرحت جدا انها خايفة اسيبها
هبة بدموع : اوعك ما ترجعش
حض.نتها بقوة: راح ارجع لاجمل بنوتة في الدنيا
واجى موعد سفري وكنت مش عايز اشوفها عشان ما اشوفش دموعها وانا نازل بالراحة سمعت صوت الباب
هبة : انت مش عايز تسلم عليا
محمد : لا بس مش عايز اشوف دموعك
هبة بدموع : واهون عليك ما اشوفك ???
محمد : خلاص خلاص وحياتي ما تبكي تعالي بحض.ني
هبة : راح ترجع
محمد : باسرع ما يمكن
حضتني من خصري لانها كانت قصيرة كان رأسها جاي عند قلبي المكان اللي ساكنة فيه
وسافرت حسيتهم اطول ايام عمري كنت اكلمها كل يوم كان عمر يقولي أكلها قل كنت ازعل منها و احكيلها مش حكلمها ان ما كالتش مش لوحدها اللي مش بتاكل ده انا حاسس الاكل علقم و هي مش معايا فضلت اشتغل طول اليوم وقدرت اخلص شغلي باقل من شهر ورجعت واستنيتها على باب المدرسة بدون ما اقولها حاسس قلبي بينتفض من فرحته انه كمان شويا حشوفها
وهيا خارجة شافتني وقفت مكانها ورمت شنتتها وركضت لعندي
وحضن.تني حض.ن جامد جدا حضن نساني تعبي وهمي نساني اسمي حض.نها يجنن دي قلبي
محمد : كفاية بكاء حروح اجيب الشنتة وانت اركبي العربية
ركبت جمبها وفضلت ماسكة بدراعي
هبة : كنت فاكرة انك مش حترجع
محمد : انا وعدتك يا بنت قلبي
هبة : انا بحبك اوي اوي اوي
وقفت العربية وانا طاير من الفرحة
محمد بفرحة: بجد
هبة : اه انت ابويا واخويا وصاحبي انت احن واحد عليا بالدنيا ربنا ما يحرمني منك
محمد : ولا منك اذا شوفت دموعك تاني حسافر ومش راجع
هبة : خلاص خلاص انا جـ,ـعانة اوي