منوعات

روايه كامله للكاتبه اسماء علي الاول

صعد منصور السلالم ولكن سمع صوت بكاء طفله صغيره ف نظر جانبه ووجد طفله تجلس ع السلالم بجوار شقته تبكي
منصور بحنان :مالك ياحبيبتي بتبكي ليه
…:محدش بيحبني 😢
منصور بحب :لاياحبيبتي اكيد الكل بيحبوكي
….:بس ماما دايما مشغوله عني
منصور:متزعليش حالك هي بتحبك بس وراها مسئوليات لازم تنتبهلها بعدين اني ممكن تعتبريني صحبك ولااي
الطفله بفرح طفولي :اها طبعا انا مليكه
منصور :واني منصور
مليكه بإستغراب:انت مش بتتكلم زينا ليه
ضحك منصور بخفه وقال: لاني صعيدي ياحبيبتي
مليكه بفرح:طب اصحاب
منصور :اصحاب وعشان تتاكدي هجيبلك شكولاته بكرا كمان
مليكه بفرح:هييييه ..وقامت بإحتضان منصور ف احتضنها منصور بفرح
قاطعهم صوت جدت مليكه وهي تنادي عليها
الجده :مليكه مليكه
مليكه:انا هنا يانينه
الجده:بدور عليكي بقالي كتير بتعملي اي ومين حضرتك
منصور :اني منصور جاركم الجديد
الجده :اهلا بيك ياابني ..انت من الصعيد مش كدا
منصور بإبتسامه:ايوه من الصعيد
الجده :اهلا باهل الصعيد..
مليكه :تيتا ممكن نعزم منصور عندنا انهارده
الجده بفرح:طبعا ياحبيبتي..انت لازم تيجي تتعشا معانا انهارده
منصور:لا مره تانيه
الجده:بتصميم ابدا لازم تتعشا عندنا انهارده هستناك تكون ريم رجعت
منصور باستغراب :ريم اللي لسا نازله
الجده بإستغراب:ايوه انت تعرفها
منصور :اها اتعرفت عليها ف الشارع هي اللي دلتني ع العنوان
الجده :تمام هستناك ع العشا علي ماريم تيجي هبعت مليكه
مليكه:هي ماما ريم هترجع بدري!
منصور وقد صدم من كلمه ماما املاكه متزوجه ولديها طفله ففقاق ع صوت الجده وهي تودعه وتاخذ مليكه معاها ودخل هو الاخر شقته بصدمه…
_______________

ام زين :فهمه يابتي هتعملي ايه
همسه :فاهمه ياامه
ام زين :طيب قومي اتجهزي يلا
همسه :حاضر
___________
زين وهو يفكر ف قبلته لهمسه ويبتسم وفجاه اختفت ابتسامته وقال :لا مينفعش لا دي خيانه لاخويا ولمراتي لا
قلبه:بس دي مراتم حلالك
عقله:لا انب وعدت حالي مجربش من حد غير مراتي المرحومه واخويا كان بيحبها

قلبه:لا بس دي مراتك دلوقتي
عقله:لا خيانه
قلبه:لا مش خيانه
زين بصوت عالي:كفاااااايه تعبت تعبت مستحيل اقرب منها مستحيل
وفجاه ادار سيارته وعاد للفيلا وصعد غرفته وتفاجئ ب…
_____________
عند خلود :اخذت تفكر بعمر كثير وتبتسم عندما تذكرت احتتضانه لها ولكن فجاه قالت :لا مينفعش دا جوز صحبتي لا يارب متوقعنيش ف حبه مش هقدر… واخذت تبكي …
__________________
عند الساعه ال8 دق باب منزله ف ذهب ليفتح الباب فتفاحئ بمليكه ف جلس ع ركبته امامها وقال :ايوه ياحبيبتي
مليكه بإبتسامه:بتقولك تيتا يلا تعال
منصور :حاضر.. وذهب معاها وحينما دخل وجد ريم جالسه
منصور بإبتسامه:مساء الخير
الجده/ريم:مساء النور
دخل منصور وجلس بجوارهم ع السفره وبجانبه مليكه
وشرعو ف تناول العشا
الجده:انت بتشتغل اي ياابني
منصور بإبتسامه:محامي
الجده:ربنا معاك يارب
مليكه:وانا هبقا مهندسه
منصور :اشمعنا
مليكه:زي بابا
منصور بإستغراب:هو فين بابا صحيح
مليكه :سافر بعيد
منصور :مسافر!
ريم وعيونها تلمع بدموع:بابها مات
منصور بتوتر:احم اسف مكنتش اعرف
ريم :ولا يهمك
فرح منصور وحزن ف ذات الوقت فرح لان ملاكه يمكن ان تصبح له وحزن لان مليكه يتيمه ولكنه احبها بشده ولكنه لم يعرفهم الا منذ يوم واحد ولكنهم دخلو قلبه
انهو العشا وجلسو معا ثم بعد دقائق استآذن منصور ورحل
___________
ماان دخل زين الغرفه تفاجئ ب همسه جالسه ترتدي هوت شورت ضيق وبلوزه قصيره نوعا ما وظهرها شفاف
زين وهو ينظر لها بدهشه وإعجاب ولكن فاق
وقال :السلام عليكم
همسه :وعليكم السلام …هحضرلك الوكل حالا الحمام جاهز وذهبت من امامه بسرعه وهي تتضع العباءه عليها وطرحه
زين بدهشه:مالها دي هي بتتحول ولا اي.. ذهي حتي ياخذ حمامه وحينما خرج وجد همسه جلبت الطعام فجلس ياكل وهي تفصص له الفراخ (يبختك ياخويا 😐😂
اخذ ينظر زين لها بتعجب ودهشه ولكن فجاه وقفت همسه فقال :راحه فين اقعدي كلي
همسه :الحمدلله اني كلت
زين :طيب…. رحلت همسه لتغسل يدها وتغير ثيابها وقام زين بمنادات الخادمه لتاخذ الصنيه وعندما دخل وجد همسه تخرج من الحمام وترتدي قميص قصير جدا وذهبت بإتجاه السرير ونامت
زين بصدمه :هو الكف خبلها ولا اي مالها دي صبرني يارب
وذهب لينام ع الطرف الاخر ولكن فجاه وجد يد همسه علي خصره ف قال :يارب صبرني ابعدي يابنتي عني الشيطان شاطر.. قام بإبعادها ونام هو الاخر…
__________
عند عمر كان يمشي ف الظلام حتي سقط ف حفر كبيره ولم يستطع الخروج ولكن فجاه يد امتتدت له ف اخذ ينظر بصدمه
عمر :……..
__________
عند منصور اخذ يفكر ف ريم كثيرا وعزم امره علي التقرب منها وطلب الزواج ولكن ليس الان
_________
ابو حنين بحزن:مهترضيش عليا برضيك اني ندمان والله
ام حنين:.لا رد
ابو حنين:بالله عليكي ردي اني بتقطع علي فراق حنين واخذ يبكي حينما ذكر حنين
ولكن ام حنين لم تبدي اي رد فعل ف هس ككسجد بدون روح……
__________________
عند همسه كانت نائمه ولكن استيقظت علي شئ يلامس جسدها ف انتفضت جالسه ولكت وجدتتها كارمه تحاول الصعود لتنام بجوارها
همسه بصوت منخفض:ف اي ياكارمه
كارمه بصوت منخفض مثلها:عايزه انام ف حضنك
همسه بإبتسامه:تعالي ياقلبي… نامت كارمه بحضن همسه وهمسه تربت ع شعرها بحنان حتي نامت هي الاخري
________________
عمر:انت؟
…:هات ايدك
عمر:ايه جابك تاني
….:هات ايدك ياعمر
عمر عمر وهو يعطيها يده :مش هتقدري ياخلود
خلود بتصميم :هقدر
عمر :خلاص سبيني وخلاص مش هتقدري
خلو:لا هقدر ياعمر امسك انت بس ف ايدي ومتسبهاش
عمر :حاضر وفجآه……….
_____________
ف الصباح استيقظ زين ووجد بجواره همسه وهي تحضتن كارمه فنظر لهم وابتسم ووضع قبله علي جبين كارمه وحاول اخذها من حضن همسه ففاقت همسه مخضوضه
زين :اهدي بس هاخدها انيمها جمبك عشان تعرفي تنامي
همسه وهي تتنهد:حرام عليك خضتني.. سيبها كدا انا مرتاحه
زين :براحتك
همسه :الساعه كام
زين :7
همسه :اني هقوم احضرلك حمامك وهدومك والفطار..
زين:خليكي متتعبيش نفسك
همسه :لا دا وجبي.. لم تنتظر رده مره اخري ورحلت لتنفذ ماقالته
_____________
عند منصور
استيقظ من النوم علي صوت عالي فخرج ليري ماذا يحدث
فوجد الصراخ من شقه ريم فدخل مسرعا وتفاجئ ب…..
_______&
ط

انت في الصفحة 6 من 6 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل