منوعات

روايه كامله للكاتبه اسماء علي الثانى

اسماء علي
الفصل الحادي عشر
استيقظ منصور ع صوت صراخ فقام وذهب تجاه الصوت فكان الصراخ ياتي من شقه ريم والباب مفتوح ف دخل وتفاجئ بشخصا ما يمسك ريم من شعرها ويصفعها ف ذهب مسرعا تجاه الشخص ولكمه
منصور بغضب:بتمد ايدك علي حرمه ياكلب اني هربيك
الشخص بغضب:متتدخلش يااخ انت.. وانت خلصيني وامضي
منصور بغضب:قولتلك سيبها واتكلم معاي راجل لراجل ولا انت كيف الحريم
الشخص بغضب وهو يلكم منصور: قولتلك متتدخلش…
اخذ منصور ريم وراه بعدما فك قيد شعرها من الراجل
منصور بحده وغضب رجل صعيدي :والله لو مامشيت دلوقتي لامـ,ـوتك واني صعيدي وميهنيش حد
خاف الرجل من تهديد منصور له وفضل الاستسلام
ولكن قبل ان يخرج

الرجل وهو ينظر لريم :راجعلك تاني ومش هسيبك ف حالك اصبري عليا…
منصور بحده:يلا ف داهيه…
خرج الرجل والتفت منصور لريم وقبل ان يتكلم تكلمت امها
ام ريم:شكرا ياابني لمسعدتك لينا
منصور :دا واجبي.. بس مين دا

ريم ببكاء:عم مليكه
منصور بإستغراب:ممكن تفهموني عايز اي مع اني ماليش حق اتدخل بس اني هقدر اساعدكم
ام ريم :احكيله ياريم يابنتي يمكن يقدر يساعدنا

ريم بحزن:عايزين ياخدو بنتي مني
منصور بهدوء:بس محدش يقدر ياخدها منك ابوها ميت وانت المسئوله عنها
ريم بحزن وترجي لمنصور : كان عايز يمضيني علي تنازل عنها.. بتراجاك حاول تساعدني بنتي لو راحت وسطيهم هتتدمر مصطفي اصلا كان متبري منهم دول تجار مخدرات وعندهم اعمال غير مشروعه

منصور بغضب من اولئك الناس :متقلقيش محدش هيعرل هياخد مليكه منيكي اوعدك بدا
ريم بسعاده:بجد
منصور بإبتسامه ساحره:ايوه جد
ريم :شكرا ليك
منصور :علي اي دا واجبي عن اذنكم… تركهم منصور ورحل ليلعب رياضه ويخرج غضبه فيها ….
____________________________
امسكت خلود بيد عمر وفجآه استيقظ عمر من النوم
عمر :خير يارب خير ان شاء الله.. قام عمر لياخذ شور ويذهي لتربه حنين وعندما انتهي وهو ينزل استوقفه صوت والدته
ام عمر بحزن علي حال ابنها:مهتفطرش ياولدي
عمر بهدوء:لا ياامه اني خارج

ام عمر :بس ابوك رايد يتكلم معاك
عمر بإبتسامه :حاضر ي امه هو فين
ام عمر :مستنيك ف الجنينه

عمر :خلاص هفوت عليه.. سلام عليكم
ام عمر :عليكم السلام..
ام عمر بتنهيده:ربنا يصلحلك الحال ياولدي ويوفقك يارب.
_____________________
انهت همسه تحضير الفطور مع الخدمه وصعدت لتنادي زين
فوجدت كارمه مستيقظه
همسه بإبتسامه:صباح الخير ياحبيبتي
كارمه وهي تفرك اعينها:صباح النور
همسه وهي تمشي يدها ع شعر كارمه:نمتي كويس
كارمه وهي تحضن همسه:ايوه نمت كويس… ف ذلك الوقت خرج زين من الحمام وهو ينشف شعره ووجهه وعاري الصدر

فخجلت همسه وادارت وجهه وهي تحمل كارمه
همسه بخجل وارتباك:الفطور جاهز… هستناك تحت.. ونزلت هي وكارمه للاسفل مسرعه

زين بإستغراب:مالها دي وفجاه تذكر انه عاري الصدر فإبتسم ع خجلها واكمل لبس ملابسه
ونزل للاسفل ووجد كارمه تجلس بجوار همسه وهمسه تتطعمها والجميع يفطر

زين وهو يقبل يدل والده ووالدته :صباح الخير ياابوي صباح الخير ياامه
ابوه/امه:صباح الخير ياولدي
ام زين:اقعد افطر ياولدي

زين :حاضر.. وجلس مقابل همسه وشرع ف تناول الفطور
ارادت همسه ان تفرد رجلها ففردتها ولكن خبطت بشئ صلب فإستغربت بماذا خبطت ف رفعت رجلها تتحسس ماذا خبطت
وزين ينظر بصدمه ويكح فتلك هي رجل زين التي اصطدمت بها(عيني عليك ياابني 😂😂الواد مصدوم)
فنظرت همسه للاسفل ووجدتها رجل زين فخجلت بشده وقامت مسرعه…
وصعدت للاعلي (ياحبيبتي يابنتي حصلت معايا وانا برا 😂😂بس بفرد رجلي خبطت ف رجل واحد شديت رجلي بسرعه كان منظري زباله اووي 😂)
_______________________________
عند خلود
استيقظت من النوم وادت فرضها وخرجت لتفطر
خلود بإبتسامه:صباح الخير
ام/ابو/اخو خلود:صباح النور
خلود وهي تجلس بجوار اخيها الصغير وتهمس له:ف ايه
اخيها الصغير:معرفء بس ابوكي شكله رايد يتكلم ف حاجه مهمه
خلود بإستغراب:هيتكلم ف اي
اخيها ويدعي محمود:مخبرش
خلود :هنعرف
انتهي الجميع من تناول الفطور
ابو خلود:ف عريس جايلك انهارده حضري حالك
خلود بصدمه:وااه كيف ياابوي لساتني بدرس
ابو خلود :هيسيبك تكملي علام
خلود بدموع:واني مرايدش اتجوز دلوقتي
ابو خلود بحده:وااه هتكسري كلمتي اياك وتصغريني قدام الناس
خلود بحزن:لا ياابوي مقصدش
ابو خلود:الناس هتيجي بليل ونتفقو ع كل حاجه..
خلود بإنكسار وحزن:حاضر ياابوي.. وانطلقت لغرفتها تبكي وتتذكر عمر وحضنه لها
خلود بدموع:معقول اكون بحبك ويوم مااعرف اني بحبك اكون هتجوز حد غيرك يارب لا متعملش فيا اكده اني لازمن اهرب احسن ايوه لازم اهرب….
________________________________
عند همسه
صعدت للاعلي ووجهه اصبح لونه احمر
وصعد خلفها زين
زين واراد ان يجعلها تخجل اكثر :كنت عايزه حاجه ياهمسه
همسه بخجل :هاا ابدا.. وثم اضافت بخجل وارتباك اني مكنتش اقصد والله
زين بخبث :اها عشان اكده كنت بتتحسس رجلي
همسه بدموع بسبب خجلها:والله مكنتش اقصد
زين وقلبه وجعه علي دموعها فجذبها لاحضانه:خلاص متبكيش مكنتش عايزك تبكي كتت عايز بس اشوف خدودك الحمر دول وفجاه دخلت كارمه
كارمه :بتعملو اي
انتفضت همسه وابتعدت من حضن زين سريعا ووجهها احمر
زين:طيب عايزين حاجه سلام انا بقا.. ذهب زين مسرعا وترك همسه لكارمه لتستجوبها😂

همسه محاوله تغيير الموضوع:تعالي ياا كارمه اسرحلك شعرك
كارمه:لا اني عايزه اعرف كنت بتعملو اي
همسه وهي تحاول ان تنسي كارمه:طب تاخدي دش الاول وتسرحي وتغيري وهقولك
كارمه بعدم اقتناع:ماشي…
ذهبت كارمه مع همسه
_____________________
في المساء
ف منزل خلود
ام خلود :يلا يابنتي اخرجي
خلود بدموع:معيزاش اتجوز ياامه
ام خلود:متزعليش يابنتي والله هيحافظ عليكس وهيسيبوكي تكملي دراستك اخرجي
خلود وهي تمسح دموعها:حاضر
خرجت خلود مع امها و……..
_______________________

السابقانت في الصفحة 1 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل