منوعات

رواية كامله بقلم اسماء علي الاول

ف المستشفي
يجلس الجميع امام العمليات بتوتر وحزن فجلس الحج امين بجوار الحج ابراهيم وقال وهو يخفف عنه: ان شاء الله خير متقلقش هتخرج سليمه
الحج ابراهيم:مش مصدق ان بتي تعمل اكده للدرجه دي ايمانها ضعيف
الحج امين:ان شاء الله خير هي عيله صغيره ممفرقاش بين الصح والغلط متقلقش عليها …
منصور بغضب وبحده:واما هي صغيره عايز تچوزها لابنك ليه
الحج ابراهبم بغضب : اقفل خشمك متتحدثش خالص واتآسف ي تمشي من اهنه ومشوفش وشك
منصور :اسف ي حج امين اسف ي بوي بس لو اختي جرالها حاجه مش هسمحكم انتم السبب ..
…..: احنا السبب ليه كنا احنا اللي خلينها تنتـ,ـحر…التف الجميع حول مصدر الصوت وكان المتحدث هو زين يقف بغضب
منصور: ايوه انتم السبب
زين:دلوجتي احنا السبب ومـ,ـوت اخوي كان بالغلط ؟ انا اللي اديت لاختك الحبوب ووقولت بالغلط ….اشتبك زين ومنصور سويا ,حتي فض هذا الاشتباك الوالدين
فتحدث الحج ابراهيم:بغضب اجفل خاشمك ي تروح ومشوفكاش اهنه
مش عاملك كبير اياك
منصور:اسف ي بوي .
الحج امين :خلاص ي حج ابراهيم اهدي
….فجآه خرج الطبيب فركض الجميع نحوه
الطبيب :دي حاله انتـ,ـحار لازمن يتعمل محضر
زين:لا مهنعملوش محضر واصل
الطبيب : بس يازين بيه …قاطعه زين بحده
زين:مسمعتنيش اياك قولت مافيش محضر
الطبيب بخوف من غضبه:حاضر ي بيه
ام همسه:هي بنتي كويسه
الطبيب:الحمدلله ي حجه لحقنها علي اخر لحظه هتخرج حالا وتتنقل اوضه عاديه لحد ما المحلول يخلص وتخرج ان شاء الله
ام همسه بحزن:الحمدلله ..
ذهب الطبيب وانتقلت همسه لغرفه عاديه فذهب الجميع لها ماعاد زين كان يجري بعض الاتصالات
—–
اهم همسه:كدا ي بنتي تقلقينا عليكي وتسوي ف روحك اكده رايده تمـ,ـوتي كافره
الحج ابراهيم:همليها ي ام منصور لساتها تعبانه
همسه بتعب : اسف يا امه بس كنت تعبت
ام همسه:حوصل خير
الحج امين:حمدلله ع سلامتك ي بتي ..
همسه :الله يسلمك بس مين حضرتك
الحج امين:انا حماكي ي بنتي
همسه:هاا
الحج ابراهيم:امال فين زين ي حج
الحج امين بيتكلم ف التلفون وهيجي حالا
همسه بداخلها : معاوزش اشوفه يروح مايرجع
…بقلم /اسماء علي.فجآه دق الباب ودلف زين
زين :ممكن ادخل
الحج ابراهيم:تعاال ي ولدي
زين بدون ان يرفع راسه : حمدلله ع سلامتك
لم ترد همسه ولم تنظر لهم اكتفت بإيماءه قليله
فتنحنح الحج امين وقال:خلونا نسيبهم شويه سوا …خرج الجميع فتبقي زين وهمسه وحدهم سويا
جلس زين بجوارها ع كرسي ورفع نظره وف نفس اللحظه رفعت همسه نظرها لينظرو لبعض بصدمه
همسه بسخريه:ي اهلا بيك انت ف جحيمي 😏مبقاش همسه الصياد ان مخلتكاش تتندم ع اليوم اللي وافقت تتجوزني فيه
زين :هنشوفو ي مرتي وخرج وتركها
——بعد خروج زين ذهبت همسه مع عائلتها للمنزل وتركوها ترتاح
همسه لنفسها: دا بينه هيبقا مرار طافح بس مبقاش همسه ان مخليتك تتندمو (ان كيدهن عظيم ) هعرفك ان الله حق …انفتح جرح قلبها من جديد واخذت تبكي حتي نامت(عيني عليكي ي بنتي وعلي مستنيكي😂 )
———- ف الجهه الاخري زين وهو يسوق سيارته يحدث نفسه
دا عيله اصغيره هتجوزها كيف ياربي بس لسانها اطول منيها بس هعلمها الادب ع طول لسانها …بس للدرجادي كانت بتحب اخوي لدرجه تتنتـ,ـحر عشان متتجوزنيش لا لا ماممكن يكون كان حب من طرف واحد ..سامحني ي خويا
وفجآه اصطدمت سيارع زين ب …و…….و ………….. يتبع…….
الفصل الخامس
بقلم اسماء علي
فجآه اصطدمت سياره زين بشجره فجرح جرح صغير ف رآسه فتنهد وقال :ياربي شكلك هتجيبي اجلي ي بت الصياد..واستدار وعاد للمنزل .
عندما دخل وجد سكون ف المنزل ف علم ان الجميع نائم فتوجه لغرفته وابدل ثيابه ونام فسبات عميق
…………
ف الصباح
في منزل ما صغير جدا وفقير صدع صوت صراخ فتاه صغيره ف كان والدها يضرـ,ـبها بشده وتلك الفتاه هي صديقه همسه المقربه اسمها حنين
حنين ببكاء وصدمه:بتتضروبني ي بوي
ابوها:اضروبك واكسرلك دماغك كمان
حنين ببعض القوه:لاخر مره هقولك ي بوي مهتجوزهوش ابدا رايده اكمل علام ..صرخت مره اخري عندما جرها واالدها من شعرها وضـ,ـربها ع وجهها ف اخذت تصرخ حتي تتدخلت امها
وقالت ببكاء:خلاص ي حج هتمـ,ـوت ف يدك خلا هتتجوزو بس سيبها
ابو حنين:عقلي بتك ي هجتلها كتك داهيه انت وهي معرفش ليه مخلفتيش ولد ..وانطلق.
ام حنين ببكاء:حسبي الله ونعم الوكيل معلش ي بتي قومي معايا
حنين ببكاء: عشان خاطر ي اما مريداش اتجوزه اتصرفي
الام :اعمل ايه بس ي بتي مالناش حد ينجدنا من يد ابوكي هيجتلنا لو فكرنا نهرب
حنين :يارب ساعدني يارب ….
الام:قومي ي بتي جهزي نفسك النهارده فرحك ..قامت معاها حنين كجسد بدون روح …
………………..
في فيلا عائله الصياد
كانت همسه تجلس ع السرير ببعض الوجع والمرض ف دق الباب …
همسه:ادخل
…..:كدا ي همسه رايده تسبيني لحالي زعلانه منيكي
همسه:خلود حبيبتي تعالي اتوحشتك متزعليش مني
خلود:لا زعلانه منيكي (خلود صديقه ريم وحنين )
همسه:حقك عليا معرفش عملت اكده ازاي
خلود:الحمدلله خير بس متكرريهاش تاني عشان خاطري
همسه بإبتسامه:حاضر ..اومال فين حنين
خلود بحزن:النهارده فرحها
همسه بصدمه:ازاي
خلود:ابوها اجبرها تتجوز
همسه بحزن:الله يكون ف عونها حاسه بيها
خلود:متزعليش نفسك ي حبيبتي خير ان شاء الله ..سمعت ان زين جوزك عصبي بس طيب ومحبوب وسط الناس وف نفس الوقت كلهم بيخافو منيه لقوته
همسه بلامبالاه:عادي .. اقعدي خلينا ننمو سوا
خلود:اشطاا
……………………
في غرفه زين
استيقظ زين بسبب كف رقيق وناعم يتلمس وجهه ف كان هذا الكف هو يد كارمه
زين بصوت متحشرج:حبيبتي مالك بتبكي ليه
كارمه:عشان ف دم ع راسك
زين وقد تذكر:اه. متخافيش ي حبيبتي دا جرح صغير هيخف علي طول
كارمه:ماشي ..بابا
زين:قلبو
كارمه:رايدن اشوف ماما الجديده
زين بتآفف :مش حالا ي حبيبتي قريب هتشوفيها
كارمه وهو تقبل وجهه:بحبك
زين بإبتسامه:بحبك ي حبيبتي
…………
انطلقت صوت الاعيره الناريه تعلن زواج حنين من ذلك الشخص فكان عمره 28سنه ويدعي عمر
ابو حنين:مبروك ي ولدي
عمر:الله يبارك فيك ياعمي
ابو عمر:خلونا ناخد العروسه ونروحو نكمل احتفالنا ف بيتنا
ابو حنين:حاضر ي حج ثواني وتكون عنديك ….دخل ابو حنين للداخل فوجدها تبكي ومتمسكه ف حـ,ـضن امها فقال بحده:قومي قدامي يلا جوزك رايدك
حنين ببكاء:متسبنيش ياامه
ابو حنين وهو يجذبها قومي يلا بلاش دلع ماسخ وجرها خلفه وهي تبكي ووجهه مغطاه بطرحه فستانها
وامها تبكي وتتدعي عليه
خرج ابو حنين للخارج وهو يجذبها خلفه واعطاها لعمر
ابو حنين:خد عروستك اهي
ابو عمر:وادي وصولات الامانه بتاعتك قطعها بنفسيك يلا ي ولدي هات عروستك وتعاال
جذب عمر حنين مني يدها مشي بها حتي السياره وجلست بجواره فكانت كالجسد بدون روح …..
— بعد خمس دقائق وصلت السياره امام فيلا عمر ونزلت حنين بجواره ف استقبالتهم النساء باازغاريظ والغناء واخذتها ام عمر وصعدتها لغرفه عمر
وذهب عمر ليحتفل مع الرجال 😀
ذهب عمر ليحتفل مع الرجال ويضحك مع اصدقاءه .بقلم /اسماء علي..
وف الاعلي كانت حنين تجلس خائفه منهاره ف كل دقيقه تمر عليها كالجحيم حتي فتح الباب فجأه ودخل عمر واغلقه وراه واخذ يتقدم حتي وصل امامها
اما هي فقلبها اخذ يخفق بشده وبخوف اقترب منها ورفع الطرحه عن وجهها ف ابتعدت بخوف منه
فقال بعصبيه:في ايه مالك
حنين ببكاء:الله يخليك بعد عني متقربش مني …بقلم/اسماء علي…
عمر بعصبيه وحده:نعم ي ختي انت اتجننتي اياك خلصيني الناس مستنيه برا
وجذبها من يدها ف اخذت بتكي وتبعده عنها حتي حصل ماقد حصل وفجآه ابتعد عنها نظر لها وجدها اغمي عليها وتنزف بشده والدماء تملآ المكان وفجآه …و…و..و. يتبع

الفصل السادس
بقلم اسماء علي
فجآه ابتعد عنها ووجدها تنزف بشده واغمي عليها فخاف عمر من منظرها واكمل لبس ملابسه ونادي ع احد والديه
ام عمر بخوف:ي مري عملت ايه للبنت
عمر بخوف:معرفش فجآه نزفت

ابو عمر:يادي الفضيحه هنعملو ايه دلوقتي
عمر:هنجيبولها الضاكتور. يابوي

ابو عمر بحده:اتجننت اياك هنجيبوه ازاي دي فضيحه
عمر :امال نسيبها تنزف وتمـ,ـوت لا مهملهاش واصل ..حملها عمر وخرج من الباب الخلفي للفيلا وانطلق للمستشفي تركها للطبيبه ووقف ف الخارج يدعي الله ان تخرج بسلام
…………
في غرفه همسه شعرت همسه بالاختناق فقامت حتي تتوضا وتصلي وتتدعي الله ونامت من شده البكاء ع سجاده الصلاه
……….
عند فيلا وهدان
ام زين:مافضلش كتير ع الفرح

االحج امين:اها ي ام زين الحمدلله هنفرحو بيه تاني
كارمه بفرح:وهيبجا عندي ماما جديده هيييه
الحج امين بحنان:ايوه ي حبيبتي هيبقا عندك ماما اسمها همسه
كارمه :ماما همسه

زين:السلام عليكم
الجميع:عليكم السلام …ركضت همسه لحـ,ـضنه ف حملها

قالت له بفرح طفولي:ماما اسمها همسه
زين بحده:مسمهاش ماما

فهمتي ..بكت كارمه بحزن وقالت:انت وحش جوي وتركته ورحلت
الحج امين:ليه كدا ي ولدي

زين:معوزهاش تتعلق بيها ماممكن متكونش كويسه معاها
الحج امين:لا همسه طيبه انا عارفها كويس بكرا هتشوف

زين:ان شاء الله ..وتركهم ورحل
ام زين:يارب تكون حنينه عليها
الحج امين:يارب
……………..
جلس زين تحت شجره وادمعت عيناه
زين: مكنتش عايزها تنادي لحد غيرك يا ماما بس يلا دا النصيب ليه هملتيني لحالي ف اعز حاجتي ليكي ربنا يرحمك بس وعد مهدخلش حد قلبي واصل
…………
خرجت الطبيبه بشده وانفعاال وقالت :مين اللي عمل كدا دا انا هوديكم ف داهيه

عمر بإنفعال وهو يخرج سلاحه:خلصينا مراتي جرالها ايه

الدكتور بخوف :البنت لسا صغيره غلط الجوااز عليها ف السن دا دي لسا قاصر
عمر :خلصينا مالها

الدكتوره :البقاء لله …وقع الخبر كالصاعقه ع مسامع عمر ..قام بتجهيز بإخراجها واخذها للمنزل وبعث لوالدها

ام حنين ببكاء:يا حبيبتي يا بنتي مكنش يومك ي بنتي منك لله انتم السبب حسبي الله ونعم الوكيل جتلتوها ….

ابو حنين بحزن :اني السبب جتلتك ي بتي معرفتش قيمتك غير بعد مـ,ـوتك سامحيني ي حبيبتي
تم تشيع جنازه حنين ….واخذ العزاء …
………..
علمت همسه بخبر موـ,ـت صديقتها ف انهارت وخافت بشده من ماحدث لصديقتها واخذت تبكي وتصرخ

بهستريا: لا مش هتجوز همـ,ـوت لا. ..
حتي جاء الطبيب وقام بإعطاها مهدء
الطبيب :عندها صدمه اديتها حقنه مهدآ وهتبقا تمام

ام همسه بحزن:البنت خايفه لساتها صغيره
الحج ابراهيم :ربنا يستر….

——————
ف الصباح استيقظ الجميع ع صوت صراخ همسه ف اجتمع جميع من بالفيلا ف غرفتها
همسه بصراخ :لا حنين لا همـ,ـوت زيها لا مش عايزه اموـ,ـت …واخذت تهذي بكلمات اخري غير مفهومه حتي اغمي عليها ف وضعت والدتها يدها ع جبهتها وقالت بحزن :البنت سخنه جوي
الحج ابراهيم: هجبلها الدكتور حالا
وذهب.ليآتي بالطبيب مره اخري

الطبيب:السخونيه هتروح بإذن الله بس تاخد العلاج بإنتظام وتبعد عن الخوف والتوتر …
الحج ابراهيم:انشاء الله
ف نفس وقت خروج الطبيب كان زين يخرج من السياره ف عقد حاجبه بإستغراب وتقدم ليصافح الحج ابراهيم
زين:في حد تعبان ولا اي
الحج ابراهيم بحزن:همسه بنتي تعبانه جوي
زين :مالها

الحج ابراهيم:متآثره بموـ,ـت صحبتها وعماله تخترف وتصروخ وتقول معوزاش امـ,ـوت
زين:طب ممكن اتكلم وياها
الحج ابراهيم:طبعا تعال معايا

دخل زين لغرفه همسه ووجدها نائمه ودموعها تنهمر ووجهها شاحب ف حزن بشده ع حالها وقرر الحديث معاها حتي يعلم لما تلك المشاغبه خائفه
خرج الجميع بصمت فور دخول زين فجلش بجوارها وهي مغمضه عينيها
زين بهدوء:همسه

انتفضت همسه عندما سمعت صوته وارادت الصريخ ولكن لم تكمل صرختها بسبب….و…و.. يتبع
ع فكره مش هتحصل تاني اني انزل فاصلين ف اليوم التفاعل بيبقا زفت وبدآ يقل .وناس بتتابع بصمت ولو ..

الفصل السابع
بقلم /اسماء علي
لم تستطع همسه ان تكمل صرخاتها حيث ان زين وضع يده علي فمها وقال بصوت منخفض:اهدي اني رايد اتكلم وياكي
حركت همسه رآسها دليل الموافقه فآبعد يده عنها وجلس بجوارها .

زين:رايد اعرف منيكي خايفه ليه مني

همسه بصوت مرهق ضعيف:خايفه امـ,ـوت

زين بعدم فهم:واني مالي ومال المـ,ـوت

انت في الصفحة 3 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
10

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل