
(الفصل الحادي عشر)
سليم ببرود:اقفلي الفون
ملاك:ماشي وقعدت جمبة
ملاك بحنان:هو اي للي حصل ي سليم
سليم بجمود:عادي مهمة واتصبت فيها
ملاك بدموع:انت بتكلمني كدا لي انا عملت اي
سليم لما شاف دموعها حس بوجع في قلبة
سليم وهو مغمض عيونة:اقفلي النور عاوز انام
ملاك بحزن قفلت النور وفضلت قاعدة جمبة عشان لو سخن
###
مالك:احمد هاتلي شاي هنا
احمد:ماشي ي اسطي مسعد
مالك سمع صوت ناس كتير بتتكلم
احمد:الشاي ي اسطي مسعد
مالك:هو في هناك
احمد:بيقولو في ناس جاين من بلاد برا هيعيشوا في الحارة
مالك بغموض:ناس مين
احمد:معرفش والله بس هما بنتين واحدة صغيرة والتانية كبيرة بس اي ملبن وبطل
مالك:طب غور من وشي دلوقتي
لوجي بصراخ:انت بتبصيلي كدا لي حاسب كدا
الشاب بغزل:اخيرا الحارة هتنضف بقا ونشوف بنات حلوة
رودي بلماضة:انت مين ي عمو هو انت عامل شبة السحلية كدا لي
كل الرجالة اللي واقفين ماتوا علي نفسهم من الضحك
الشاب بغزل:دا حتي البت الصغيرة مزة بس لمضة
لوجي بدات تخاف منة
لوجي:انت حقير انت بتعاكس بنت عندها 5 سنين
شاب م للي واقفين:معلش ي مزة اصلي لسة مسطبح والبت حلوة بصحيح شعرة اي وعيون اي بس انتي الصراحة وتكة
مالك دخل وسط الناس وبيبص لقي ملاكين وقفين وسط شوية شياطين قاعدين يبصوا عليهم وهو اتغاظ
مالك بزعيق:في اي ي حارة انتو للدرجادي وسخين كل واحد يروح علي بيتة عشان مولعش في الحتة ب لفيها
في لمح النظر مكنش في حد واقف بس في عيون مرقباهم
لوجي بدموع:انا اسفة ان تعبتك معايا بس انا معملتش حاجة حضرتك انا نزلت من العربية لقتهم
مالك مش مركز في حاجة غيرها ودموعها للي عمالة زي الماس دي وفاق علي صوت الصغيرة
رودي ب لماضة:عمو انت حلو اوي
مالك بأتسامة نزل لمستوي رودي وخدها في حضنة
رودي:صح ي مامي عمو حلو
الكلمة نزلت علي مالك ك الصاعقة مامي هيا الملاك للي واقف دا يبقي مامي وفاق علي صوت لوجي
لوجي بأحراج:عيب ي صغيرتي تعالي هنا ومسكت ايديها
مالك:انتو جاين هنا لمين
لوجي بتوتر:مش جاين لحد انا جاية اعيش هنا
مالك بغموض:تعيشوا هنا اها
لوجي:مسكت شنتطتها
مالك:لا سبيها احمم
احمد:نعم ي اسطي مسعد
مالك:الشنط دي وصلها مع المدام
احمد:من عنيا
رودي:باي ي عمو
مالك بابتسامة تخطف القلوب:سلام ي روح عمو
لوجي بصتلة وهو بصلها ومشت
مالك:اكيد وراكي حاجة بس باين عليها صغيرة في السن الزاي يبقا عندها بنت بس هعرف كل حاجة وقعد علي القهوة
#####
صباح تاني يوم
سليم قام من النوم
سليم:اه ي راسي وبيبيص جمبة شاف ملاك نايمة علي كتفة
سليم بحنان:اسف ي حياتي بس انتي مش واثقة فيا حتي وخايفة مني بس انا عمري مهعمل حاجة وحشة فيكي او من غير رضاكي بس متحسسنيش اني وحش وشال دمغها من علي كتفة وعدلها علي السرير وغطها ونزل
سليم:اعملها فطار عشان هيا تعبت معايا امبارح وهتبقا تعبانة وعمل الفطار وحطهولها علي السفرة ولبس دا ⬇وركب العريية بتاعتة وراح المدرية
####
جميلة:يلا ي مالك قوم
مالك:حاضر ي حببتي هقوم اهو روحي خبطي علي هاني
جميلة:ماشي بس يلا قوم
مالك قام واتوضي وصلي وخرج برا اوضتة
جميلة وهيا بتخبط علي الباب بتاع اوضة هاني
جميلة:هاني
هاني:ايوة ي جميلتي
جميلة بخجل:اصحي وتعالي افطر
هاني فتح الباب وكان لابس دا⬇
جميلة:انت ثاحي بقا
هاني:اه صحيت عشان حسيت بصداع وكنت عاوز واكمل ب احراج بودرة ف قومت صليت وقرات قران والحمد الله ارتحت
جميلة بفخر:برافوا عليك ي هاني
هاني:فرحانة
جميلة:جدا ي هنوني يلا تعالي افطر
هاني بسعادة:ماشي يلا
مالك:صباح الخير ي هاني
هاني بنشاط:صباحبابتسامة
مالك:اي النشاط دا
هاني:اصل امتحناتي الاسبوع الجاي ولازم اطلع من الاول
جميلة بثقة:وانا واثقة من كدا
هاني غمزلها
مالك؛عاوزين طب بقا
هاني:انشاء الله
مالك:انا هخرج اروح الورشة
جميلة:وانا هروح الشغل
هاني:انتي بتشتغلي ي جميلة
جميلة:ايوة في كافية كدا عشان بزهق
هاني:طب يلا تعالي اوصلك
جميلة محبتش ترفض عشان ميقعدس لوحدة ويفكر ف قبلت
جميلة:ماشي ي دكتور هاني
هاني:من حق خودي اجازة عشان انتي هتسمعيلي وهتذكريلي
جميلة:لي انشاء الله ابن اختي
هاني:لا جوزك واسمعي الكلام
جميلة:بس ي بابا
هاني بتحدي:بكرا تشوفي مين للي هيكسب التحدي ي مراتي
جميلة:طب ي دكتور هاني سليم كلمك
هاني:اه من حق هو انتي قوليلة اني في الساحل
جميلة:اه عشان تيجي تقعد معانا وتحس ب طعم الاسر والحب والحنان
هاني بحنان:طب ي جميلتي انا هروح الفيلا
جميلة بذعل:لي
هاني:عشان انا عارف علاجي من الزفت للي كنت بشربة اي الصلاة والقران والاستغفار ومخطلتش ب الناس الزبالة زي للي كنت مصاحبهم وانا هروح الفيلا عشان امتحناتي وانتي طبعا كل يوم تجيلي تقعدي معايا
جميلة:ماشي
هاني:زعلانة
جميلة:طبعا
هاني:طب انا زعلان انك زعلانة
جميلة:عارف ي هنون يوم النتيجة بتاعتك ان هعملك حاجة انت نفسك فيها
هاني:حمستيني ي جميلتي
جميلة:يلا باي وسوق براحة
هاني قبلها من خدها:بحبك باي
وطار ب العربية
جميلة بصدمة:السافل وبقولة سوق براحة ودخلت الشغل
الست:اهلا ب ست هانم لسة فاكرة تيجي غوري مفيش شغل هنا ليكي
جميلو:طب انا عملت اي
الست:غوري من هنا مفيش شغل
جميلة:تك غورة تاخدك ي زبالة وسبتها ومشت
####