منوعات

رواية كامله بقلم ميمو مصطفى الثالث

ندي بتوتر : ماشي نادي علي مامتك الاول
يوسف ضحك :حاضر ماما يا ماما ياست الكل
( طلعت والدة يوسف ست طيبة جدا واسمها عفاف )
عفاف : ايه يا يوسف علي طول عامل قلق كدا
يوسف : احم معايا ضيوف
عفاف : يا اهلا وسهلا هيا دي ندي اللي كلمتني عنها يا سبحان الله فعلا يخلق من الشبه اربعين
يوسف : ماما مش وقته الكلام دا : قربي يا ندي دي ماما او فوفا
لين بحرج : ازيك يا طنط فوفا
ضحكت عفاف : انتي هتسمعي كلام الواد دا انا اسمي عفاف بس انتي تقوليلي يا ماما
لين ابتسمت : احم حاضر يا ماما
( في مكان ما صلاح الالفي مع الالفي )
الالفي بزعيق وعصبية : حلو اللي انت وصلتنا ليه دا حلو كسبت ايه انت اللي خسرت كل حاجة
صلاح بضحك : لا مخسرتش انا كسبت انت متعرفش حاجة

الالفي : انت هتجنني ايه اللي كسبته دا انت صفيت كل حاجة في مصر مبقاش ليه اي حاجة
صلاح :لاكسبت انا كسبت حاجة كان نفسي اكسبها واحب اعرفك اني مصفتش حاجة دي لعبة وانا متفق مع ناس علي كدة وغير كدا خليت ابن الصاوي مش مركز في شغلة و اسمه هيبقي في الارض ههههه ابقي كسبت ولا مكسبتش
الالفي مبسوط من ابنه : طول عمرك مبتحبش فهد وحلفت تتدمرو وفعلا دمرتو يخربيت دماغك
وهتفضل مستخبي كدا
صلاح : انا مستخبي بي مزاجي مش خوف من ابن الصاوي عشان خططي متبوظش
( في شركة الالفي )
فهد للرجالتة : برضو مفيش اي جديد عن ابن الالفي
احد رجالتة : للاسف يا باشا فص ملح وداب
ادم : فهد هنفضل كدا كتير والشركة بتنهار
فهد : اه هفضل كدا لحد ما القيهم وانت عليك الشركة تمام
( في بيت يوسف )
عفاف : ها يا بنتي مبسوطة معانا ولا لا
لين : مبسوطة جدا يا ماما و ت عفاف
( يوسف جي من برة )
يوسف بهزار : ايه دا ايه دا مش قادر اضدق المنظر اللي انا شايفة امي وندي مع بعض لا مش قادر
قامت عفاف ضـ,ـربته ضـ,ـربة بسيطة علي راسة : اتلم يا ولد
يوسف : حاضر حاضر انا هكتم وهخبي اللي انا شوفته بس حضريلي الاكل عشان انا همون من الجوع
عفاف : من عيوني يا حبيبي ثواني وهيكون الاكل جاهز
لين : خليكي انتي يا ماما هحضر انا ( ولسة هتقوم مسكها يوسف من ايديها )
يوسف : لا استني ماما هتحضرو عشان انا عايزك في موضوع
لين بحرج من مسكه ايدو شديت ايديها ويوسف اتحرج جدا
لين : احم عايزني في ايه يا جو
يوسف : احم عايز اكلمك علي اللي انتي في مفتكرتيش حاجة متجوزة مش متجوزة عيلتك اي حاجة
لين بحزن : بحاول كتير بس مفيش فايدة وانا تعبت اكيد ليا اهل هيتجننو عليه
يوسف : متزعليش دي حاجة طبيعية انك متفتكريش لان مفيش قصادك اي ماضي يفكرك بس لو لقينا اي ماضي هتفتكري علي طول فمتقلقيش كل حاجة هتبقي بخير
( جت عفاف يالا ياولاد الاكل جاهز )

سليم : تسلم ايدك يا ست الكل و ايديها
عفاف : عقبال ماتاكل من ايد مراتك يا حبيبي
سليم بيبص للين : يارب يا ماما بس برضو هاكل من ايديك انتي مقدرش ماكلش من ايديك الحلوة دي
عفاف تضحك : اها يا بكاش انت طول بكاش
لين ابتسمت : ربنا يخليكم لبعض يارب
(وبعد شهرين علي ابطالنا وكل واحد في تفكير مختلف)
(في قصر الصاوي )
ريم صحيت من النوم تعبانة جدا وبتصوت : سليم سليم الحقني الحقني
سليم قام مفظوع : في ايه مالك مالك انتي تعبانة
ريم : هموت مش قادرة الحقني
سليم لبس ريم حاجة كدا بسرعة وهو جري بهدوم البيت واخدها بعربيتة
والكل قام صحي علي صوت ريم وهو خارج بيها من القصر
( في المستشفي اللي موجود فيها يوسف )
(يوسف بيكلم لين في التليفون )

يوسف بهزار : المهم يا ندي هانم انا انهاردة عزمك علي الغداء
لين : حاضر يا يوسف باشا هلبس واجيلك علي المستشفي
يوسف : تمام في انتظارك
تدخل الممرضة :دكتور في حالة ولادة صعبة جدا ومنتظرينك في غرفة العمليات
( دخلت لين غرفة العمليات ) والكل رايح جاي قلقان عليها وخايف عشان كله خايف من حالتها
طلع يوسف من الغرفة قلقان جدا : الكل اتجمع حواليه
فهد بقلق : ها هيا عاملة ايه دلوقتي
يوسف : هيا ولدت الحمدلله والطفلة دخلت الحضانة وربنا يسترها عليها
وهيا محتاجة دم ضروري عشان فقدت دم كتير وفصليتها مش موجودة هنا
قدامكم ساعة بلكتير والدم يبقي موجود
سليم : حاضر هقلب الدنيا وهجبلها دم
فهد : استني اجي معاك
دخل يوسف تعبان جدا من العملية في مكتبة اتفجاة بي لين جوة
يوسف بستغراب : انتي جيتي امتي يا ندي
لين بضحك : من بدري وسالت عليك قالولي انك في العمليات قولت انا استناك هنا بقي
يوسف : اها والله وعملية متعبة جدا واهي ربنا يسترها عليها محتاجة دم وفصلتها نادرة جدا يارب اهلها يلاقوها بس
لين صعبت عليها جدا : يا حرام بس هيا فصلتها ايه
يوسف : فصلتها …. ودي نادر جدا
لين بستغراب : طيب ما دي فصلتي خد الدم اللي انت عايزو مني والحقها حرام
يوسف : بس انتي هتتعبي
لين بضحكة : لا مش هتعب ولو حتي تعبت هتعب شوية لكن هيا حرام ممكن تموت
يوسف بيبوصلها ومش مصدق ان في حد كدا : طيب تمام تعالي معايا
اخدها معا وراخ عشان ياخد منها دم
وبعد ما اخد الدم يوسف بجد انتي انقذتي روح
لين : ربنا يقومها بسلامه يارب
وبعد مرور نص ساعة جي فهد وسليم : قاعدو بخيبت امل
الكل اتجمع حواليهم : لقيتو الدم المطلوب
فهد بحزن علي اخته اللي هضيع : للاسف الفصيلة نادرة جدا
الكل ابتدا ينهار
جت الممرضة : تعالو ياجماعة المريضة اتنقلت غرفة عادية وفاقت
الكل جري عليها
سليم وهو ماسك ايد ريم وعمال ي فيها :حمدلله علي سلامتك يا حبيبتي كنت هتجنن عليكي
ريم بتعب جدا : الله يسلمكم معرفش ليه حسة ان لين حوالينا
( فهد غضب لما سمع اسم لين وحب يغير الموضوع وبيكلم الممرضة )
فهد : هو الدكتور لقي فصيلة الدم فين
الممرضة : دي واحدة قريبت الدكتور كانت جيالة صدفة وعرفت منه و لقت انها نفس فصيلت ريم هانم وحبت تساعدها جدا
فهد : ربنا يكرمها والله وشكرا علي واقفتها معا اختي
محمد : خد ابن عمك وروحو اشكروهم بنفسكم
فهد : سال الممرضة طيب نلاقيهم فين
الممرضة : موجودين في مكتب دكتور يوسف
فهد : يالا نروحلهم يا سليم طيب

الفهد العاشق

الحلقات 21و22و23
الحلقة الواحد والعشرون
( في مكتب يوسف )
يوسف : ندي يالا عشان نتغدا
لين بضحك : يالا مع اني قولت شكلك هتغير رايك بعد العملية المتعبة دي
( مشي يوسف ولين علي سيارة يوسف لذهاب الي احد المطاعم )
فهد جاي هو سليم عشان يشكرو خبطة علي بابا مكتبة
الممرضة : اهو لسة ماشي قدامكم علي طول
بص فهد لاقي ماشي قدامها بي مسافة قريبة
يوسف ولين ماشين وفجاة سمع صوت بص لاقي فهد وسليم
يوسف : اسبقيني انتي يا ندوش علي العربية
جي فهد وسليم سلمو عليه
سليم : انا متشكر جدا ليك وللمدام كان نفسنا نشكرها بنفسنا بس ياريت تشكرها
يوسف : دا اقل واجب واحنا معملناش غير الواجب واللي يرضي ضمرنا وبس
فهد : ربناف يخليك ويخليلك المدام صحاب واجب بجد
يوسف : ربنا يخليكم يارجالة عن اذنكم
( عند ريم في الغرفة )
ريم : محدش سال علي البنوتة في الحضانة
خديجة : لسة سالين وقالو بقت زي الفل وكام يوم وممكن يخرجوها
سليم مسك ايديها : هتسميها ايه ياروحي
ريم بحب واشتياق لبنت عمها واختها وصاحبتة عمرها : هسميها لينز
سليم ايديها : اللي انتي شايفة
فهد بغصب : مش هنسمي لين
سليم بغضب : دي بنتنا احنا مش بنت سعادتك
( فهد بصلو بقرف وسابلهم الغرفة قبل مايصور قتيل )
( عند صلاح الالفي )
صلاح بزعيق : يعني ايه 3 شهور و اكتر محدش عارف يوصلها يعني الارض انشقت وبلعتها ولا ايه
شخص من رجالته : هنعمل ايه قلبنا عليها الدنيا حتي فهد الصاوي قلب عليها الدنياومش عارف حاجة عنها
صلاح بعصبية : طيب خلاص غورو من وشي
( في شركة الصاوي )
فهد باشتياق : وحشتني اوي يا ادم مش عارف اعيش من غيرها علي قد مانا مجروح منها علي قد منا نفسي الاقيها مش عشان انتقم زي ما بقول عشان اشوفها بس
ادم بحزن علي صاحبة :والله انا حاسس ان في ملعوب من صلاح الالفي والزفتة اللي انت كنت بتحبها دي اللي دم.

انت في الصفحة 3 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل