
تيا:سم حاضر….
تيا طلعت هي وحياه
عند أسد ونسمه
كانت حاسه بدفي غريب بعد وقت طويل فتحت عنيها ببط شافت أسد ها بقوه وهي نايمه على صدره…. وعها نزلت لا اراديا
نسمه بهمس و وع :انا عايزه امو”ت
اسد وهو بيشدد على ها بقوه:لازم تعيشي حياتك كلها
نسمه ب وع ومسكت في قميصه بقهر:و يفرق بايه اني اعيش بعد اللي حصل…
أسد :محصلش حاجه انتي زي الفل اوعي تكوني فاكره انك هتكوني على ذمتي و اسيب واحد زي دا يقربلك وياخد حاجه غصب منك
نسمه:يعني هو مقربليش طب طب انت انت قلت انه
أسد :مش كل اللي يتقال حقيقه
نسمه بتحاول تبعده ب لكنه ماسكها باحكام
نسمه:انت ازاي كدا….انت لايمكن تكون طبيعي…. انا كنت همو”ت بسبب اللي انت قلته حرام عليك
اسد بهدوء: بلاش تخليني اعمل حاجه تن ي عليها و اسكتي
نسمه:ممكن تسيبني اقوم….
اسد:لا و اسكتي بقى عشان مش عايز وجع اغ..
نسمه بصتله لقيته مغمض عنيه و ملامحه خاليه من اي رياكشن
بالرغم دا كانت حاسه بأمان غريب في ه مقدرتش تمنع نفسها من انها تفضل تبصله هو كان حاسس بيها لكن عامل انه مش مهتم
عند لارين.
كريم وصلها لحد البيت و هي كانت فرحانه جدا لأنها متنكرش انها معجبه بيه
طالعه للشقه وعلى وشها ابتسامه واسعه لكن فجأه حد بيشدها و بيكتم نفسها
باسم بفحيح افعي:المزه جايه مبسوطه دلوقتي ااامم الهندسه دا هو السبب بس للاسف مش هتعرفي تعليقه اصل اوعدك في خلال أسبوع من دلوقتي هتكوني على ذمتي وساعتها مقولكيش على اللي هعمله
لارين كان بتبصله برعب و هو لسه كاتم بوقها
باسم: تعرفي انك عجباني اوي اه اصلك مش سهله
لارين :انت خرجت من المستشفى امتى؟؟ انا لايمكن اتجوزك انت فاهم
باسم ب :يبقى الصور القمر دي هتبقى في كل مكان على النت بكرا
سكرتيره تطمح ان تكون زوجه مدير شركه ام بي ار العالميه ومن اجل ذلك تستخ طرقها الخاصه لاغر”اه
لارين مسكت الصور وكانت صور ليها مع كريم بس كلها وهما في مكان عام و هما في عربيه كريم
باسم :عارف انها مش صور منح”له لكن انتي عايشه في الحلميه و ما بالك بأهل الحلميه و كلامهم و هيقولوا على الساكنه الجديده اي
لارين:انت…
باسم بهمس :واكتر من كدا كمان بس نشوف الموضوع دا بعد الفرح يا بنت خالتي…. فكري من هنا لبكرا وانا هجيب خالتك وجوز خالتك عشان نتق لك يا عروسه
لارين:ابعد عني بقى يا اخي دا كان يوم اسو”د…..
باسم وهو بيقرب:و لو مبعدتش
لارين ب ف:هصوت والم عليك امه لا اله الا الله ونشوف اهل الحلميه هيعملوا معاك اي
باسم بابتسامه جانبيه :احبك و انتي بتخر”بشي يا قطه… سلام موقت
عند أسد ونسمه
نسمه كانت بتقوم عشان تمشي مع أسد يروحوا يجيبوا تالين من عند تيا
نسمه كانت بتسند على اي شي يقابلها
أسد فتح الباب و دخل بهيبه
نسمه ب ف:ثواني واكون جاهزه هضفر شعري
أسد كان ساكت راح عندها و شالها
نسمه ب وع:ممكن تنزلني….
اسد قعدها على إلانتريه بحنان و مسك وشها بايديه و هو بيمسح وعها
أسد :انتي ليه دايما تعيطي…
نسمه :عشان انت كل شوي بتزعق و تقول حاجات غريبه… عشان ال وع هي الحق الوحيد ليا
اسد بابتسامه جميله لأول مره :بس انا مبحبش مراتي تعيط لازم تكون قويه وتقول كل اللي جواه…. تك”سر و تزعق و متسيبش حقها ابدا
نسمه:حتى لو حقها دا منك انت
أسد بابتسامه واسعه:حتى لو مني انا… لان انا انسان مش ملاك عشان مغلطش
نسمه بابتسامه :بس انا مش عايزه اتخانق معاك…. ممكن توعدني بلاش تأذيني او توجعني تاني
اسد و هو يجذبها له : مقدرش اوعدك بحاجه لان طول ما احنا عايشين الدنيا بتقلب في احوالنا…. لو وعدتك هبقي كذاب وانا بكر”ه الكذب
اسد بابتسامه :تعالي بقى اضفرلك شعرك
نسمه بضحكه :انت هتعرف؟
اسد:ااامم ن ب ما انا متجوز طفله
بعد شويه أسد كان شايل نسمه ونزل من المستشفى و راح عند تيا اخد تالين
ورجع الفيلا
#.. #ال16 تاني
عد اسبوع طبيعي جدا
عند نسمه…
قاعده في الدرس بتعيط و هي خايفه…. أسد كان خلص شغله وراح عشان ياخدها
اسد وقف العربيه قدام السنتر اللي هي بتاخد في درس.. نسمه نزلت وهي بتمسح وعها و ماسكه الكتب بتوتر
فتحت باب العربيه و دخلت وهي ساكته
أسد باستغراب:مالك؟حصل حاجه؟
نسمه بتوتر و ف:لا لا محصلش حاجة
أسد بنظرات ثاقبه :نسمه انا مبكر”هش في حياتي قد الكذب
نسمه ب ف: انا مش بكذب انا خايفه
أسد حط ايديه تحت دقنها و رفع وشها له وشاف وعها
بدون اي كلمه ها وهو ساكت وهي انف ت في البكا وهي ماسكه في التيشيرت بتاعه
اسد :حصل اي… احكيلي
نسمه وهي بتبعد و بتبصله برجاء: مش هتزعقلي …
اسد برفعه حاجب : ليه ممكن ازعقلك… عملتي اي؟
نسمه بتوتر:المستر بتاعي….
اسد:ماله؟
نسمه بارتباك: بي.. بيعاكسني و حصل موقف مش كويس بعد ما البنات مشيوا قالي خليكي هشرحلك الجزء اللي فاتك في الفتره اللي فاتت و انا مش موجوده…….
اسد بنبره مخيفه: وبعدين……
نسمه :انا قالتله اني مش هينفع افضل معه لوحدنا لكنه فضل يقول كلام مش كويس و حاول يقربلي وانا يت بسرعه
أسد ضغط على ايديه ب و يه و طلع مسد”سه من دوسه العربيه ونزل و هو مش شايف ادامه
نسمه فتحت عنيها بص ه ونزلت بسرعه وراه
نسمه:ابيه ارجوك بلاش تعمل حاجه
اسد بفحيح افعي:ادخلي العربيه و متنزليش منها بلاش تعاكسي كلامي احسنلك
نسمه بعفويه :انا خايفه عليك
اسد بهدوء مريب:طب اركبي العربيه دلوقتي و لما نرجع نبقى نشوف الموضوع دا
أنهى كلماته بغمزه و ابتسامه خبيثه
نسمه واقفه فاتحه بوقها و بصاله بص ه من “اءته ووشها احمر
أسد بضحك: طب اعمل اي دلوقتي في الشارع يعني اركبي يا نسمه..بدل ما اتهور في الشارع
نسمه بسرعه جدا ركبت العربيه وقفلت الباب
أسد بصلها و ثواني ورياكشنات وشه اتحولت تمام و طلع السنتر
بعد شويه
فتح الباب بكل برود ودخل
مستر منير:انت مين يا استاذ انت
أسد وهو بيقعد ادامه بكل برود وبيحط المسد”س على المكتب
مستر منير بارتباك:انت مين يا استاذ… و ايه دا
أسد ببرود: تعرف دي من اللحظات القليله اللي الواحد بيحب فيها الشغلانه بتاعتنا دي
مستر منير:افن ؟؟
أسد ببرود:تعرف لما بنتعين رسمي في أمن الدوله بيسلمونا المسد”س دا و معه خزنتين….. وكل ما بنضر”ب ر”صا”صه بناخد حوافز….. و انا بقى عندي بنت و مصاريف مدرسه وكدا و انا محتاج الحوافز دي
مستر منير :هو مين حضرتك؟ في اي؟
أسد فجأه قام و مسكه من ياقه قميصه وبانفعال :اااااسدددد الهلااااالي اااالللي واااحد زبااااااا”له زيك ات ر”اا على مراااته
مستر منير ب ف :انا معرفش انت مين ولا مين مراتك اصلا
اسد ب :نسمه منصورر و اكيد مش هي الوحيده اللي حاولت معها بس انا بقى بكر”ه الصنف الو”س… بتاعك دا… قسما برب العزه لو ما سيبت المدرسه و السنتر دا وبطلت استغلال البنات الصغيره لكون ملبسك في ميت الف قضيه… وانت بقى متعرفش القضيه الوحده عندنا بتاخد كم سنه فيها.. إن مكنش اعد”امم…
مستر منير:انا اسف والله يا باشا مكنتش اعرف انها متجوزه
اسد وهو بيضر”به بالبوكس:و تقررررررب منهاااااا بااااي صفه يا ابن…. بلاش تقف قصادي لأنك مش عارف انا مين…. وبلاش تخليني اعرفك انا مين
منير:اسف يا باشا والله ماهقرب لأى بنت تاني
اسد زقه ب واخد مسد”سه:كلامي يتنفذ النهارده لان لو عد النهارده ومنفذتش اللي قلته هتلقي المخبرين جايبينك من قفاك ولو دا حصل صدقني مش هتخرج منها
قالها وهو بيمشي من المكتب بلامباله
بعد مده نزل
نسمه بسرعه:عملت ايه
أسد بابتسامه :متخافيش اوي كدا معملتش حاجه
نسمه بابتسامه :شكرا يا ابيه
أسد اتضايق بسبب الكلمه دي لكنه ساق العربيه وطلع على مدرسه تالين اخدوها و رجعوا البيت
نسمه :ياله عشان نتغدا وتاخدي الدوا بتاعك
تالين بابتسامه :حاضر يا مامي
بعد مده
أسد خرج عشان الشغل و تالين نامت..
نسمه دخلت غيرت و لابست باضي كت وردي و برمود قصيره فردت شعرها باريحيه و خصوصا لانه مش موجود
بتاخد الكتب عشان تذكر لكن بتحس بوجود حد وووووو
في الحلميه
باسم في الموبيل:العروسه جهزت ولا لسه ولا تحبي انزل الصور اللي معايا
لارين ب وع :حررااااممم عليك يا أخي أنت بتعمل معايا كدا ليه
باسم :مزاجي يا قطه و بعدين جهزي نفسك عشان بليل هاجي نكتب الكتاب سيبتك اسبوع بحاله ودا كرم اخلاق مني
لارين:هو اللي زيك يعرف اخلاق يا ابن….
باسم:مقبوله منك يا جميل انا مش هت و انا كدا كدا بحوشلك اخطاءك
لارين:انت حق”ير وقذ”ز
باسم :خليكي فاكره ان انتي اللي قالتي كدا سلام مؤقت يا قطه
قفل معها و سابها مش عارفه تعمل اي وازاي تتجوز واحد حاول يع”تدي عليها و غير كدا بيهددها بصورها مع مديرها
لكن جالها مكالمه من كريم
لارين:الوا
كريم ب :سمعت انك هتتجوزيه الف مبروك بس مكنش العشم كان ممكن تقوليلي عادي
لارين ببكاء:معليش الموضوع جيه بسرعه
كريم ب واستغلال:مالك يا لارين حصل حاجه…. انتي مش عايزه تتجوزي
لارين:لا مش عايزه وهو.. انا اسفه بعد اذنك
وكانت هتقفل
كريم بسرعه:لارين لو مش بتحبيه انا ممكن اخلصك من الموضوع دا… انا بحبك بس كنت خايف اعترفلك بس مدام هتتجوزي لازم اقولك دي اخر فرصه ليا
لارين :بس بس حضرتك ازاي يعني
كريم ب :زي الناس يا لارين انا معرفش ازاي بس انا عايز اتجوزك
لارين:بس انا كتب كتابي بليل ولايمكن حد يوافق على جوازنا
كريم ب :انتـ,ـي ممكن تجيلي و نكتب الكتاب ونحطهم أدام الأمر الواقع و صدقيني هعـ,ـملك اكبر فرح في م كلها
لارين بفزع:اااااهررببـ,ـبب
#ك
#ال16
#.. #ال17
نسمه دخلت تغير و لابست باضي كت من الستان و برمود قصيره و فردت شعرها بطريقه جذابه و اخدت كتبها عشان تذاكر
لكن حسيت بحد موجود معها………
بلعت ريقها بتوتر و بسرعه بتدير لكنه بيثبها وبي ها
نسمه ب ف بتحاول تبعده عنها
اسد:ههههشش دا انا
نسمه بتوتر:ابيه حضرتك رجعت تاني بسرعه… في حاجه؟؟؟نسيت حاجه؟؟
أسد :اامم هو مش مسموحلي ارجع البيت ولا ايه
نسمه بسرعه وكسوف :لا لا مش قاصدي بس بس مكنتش عامله حسابي انك هتيجي دلوقتي….
أسد ب :عشان كدا اول مره تلبسي كدا و تاخـ,ـدي حريتك في البيت… على فكره انا جوزك يعني عادي
نسمه وهي بصله في الأرض ووشها احمر جـ,ـدا:هو هو حضرتك ممكن يعني ممكن تبعد شويه
أسد وهو بيد”فن وشه في رقبتها ولسه ـ,ـها وبتوهن: مش عايز ابعد…. انتي الوحيده اللي بتقدري تخليني مش قادر ابعد عنك
نسمه بارتباك :ابيه.. تالين ممكن تصحى
اسد بعد عنها و بصلها وضحك : انتي ناويه تقعدي كدا عادي
نسمه :لا لا هغير
اسد :متخافيش اوي كدا انا مش بعض.. و كدا كدا خارج دلوقتـ,ـي بس متتعوديش على كدا عشان قريب هتكوني حرمي
نسمه بلعت ريقها بتوتر و ف وهي بتحط شعـ,ـرها وراء ودنها بتلقائيه ووشها احمر
أسد بابتسامه ساحره وهو يجذبها من خ ها:انا بقول بعدين لكن بت فاتك دي متلوميش الا نفسك
نسمه بسرعه :انا اسفه اسفه
اسد ضحك و اخد فلاشه من درج التسريحه و مشي
نسمه اتنفست باريحيه
بقلم دعاء احمد
عند تيا وعدنان
كان عدي عليهم اسبوع بدون اي شي مهم تقريبا
عند تيا و عدنان في بيته
تيا بضيق:انت… يا اخينا يااسطي
عدنان:اللهم طولك يا روح عايزه اي يا بنتي مش شايفني بتنيل اشتغل…
تيا بمحن :ام سوري بس كنت عايزه ارجع الكليه بليزز
عدنان :مش لايق عليكي الجو الر”خيص دا
تيا :خالص يا اخينا عايزه اتزفت ارجع لمحاضرتي انت فاكرني اي عوطليه
عدنان:حوشي يا اختي روح احمد زويل اللي جواكي دي بلا وكسه
تيا:انت بتتريق عليا…. انت عارف انا ايه.. كلـ,ـها تلات سنين و ابقى دكتوره قد الدنيا
عدنان :بيئه اوي اسلوبك دا
تيا بصياح :فرررررررريدددده يا فوفو
فريده جدة عدنان:ايوه يا حببتي الولد دا زعلك
تيا وهي بترقص حواجبها لعدنان:يرضيكي يا ديدا انه يمنعني اروح كليتي… عايزني ابقى فاشله عدو المرأه دا
فريده بطيبه:لا طبعا ميرضنيش انت يا ولد ليه مش عايزها تروح كليتها
عدنان بضيق وهو باصص في الورق :يا فريده دي دي واحده بتاع مشاكل انا مش عارف ابوها و امها استحملوها ازاي.
تيا فجأه وقفت مكانها و وعها اتجمدت؛ بعد اذنكم
فريده بسرعه:تيا
تيا بابتسامه ينه :متقلقيش انا كويسه هاروح اكل انا جعانه اوي
وسابتهم وخرجت وهي بتعيط
فريده بعتاب:ليه يا ابني حرام عليك
عدنان :انا مقصدقتش يا ديدا انا بس مشـ,ـغول وهي ت فاتها كلها متهوره
فريده بحب:يا ابني مراتك دي مفـ,ـيش أطيب منها هي هبله و متهوره بس دي يتيمه بلاش تك”سر قلب واحده حاسه ان ملهاش ضهر
عدنان:ديدا انا مكنتش اقصد
فريده:خالص تقوم تصلحها و تخلـ,ـيها تقبل اعتذارك
عدنان:ناااااااااعم اعتذر ليها…. ليه أن شاء الله اومال لو مراتي بجد
فريده :ايه؟ يعني اي؟؟
عدنان بسرعه :مفيش يا ديدا انا هقوم اصالحها
فريده لنفسها:ربنا يهديك يا ابني و تظبط حياتك بقي
في اوضه تيا
قاعده في البلكونه و بتعيط
عدنان فتح الباب ودخل بدون ما بخبط
تيا بجمود:عايز اي
عدنان بارتباك:انا مكنتش اقصد
تيا:عادي انت مقولتش حاجه غلط
بقلم دعاء احمد
عدنان بسرعه شدها من دراعها ووقفتـ,ـها ادامه و هي كانت بتحاول تتجنب النظر له و خصوصا لان عيون احمرت من البكا
عدنان رفع وشها له و بصـ,ـلها بهدوء
تيا بوجع و وع :انا كنـ,ـت محتاجه ليهم اوي كنـ,ـت محتاجه يكـ,ـونوا معايا و ياخـ,ـدوني في هم…… كنت محتاجه احس بالحـ,ـنان
صحيح عمي مصطفى اخدني في حضـ,ـنه و احتواني…… قدر يحميني من جدي وأهل ماما…. هو ليا الاب بس انا كنت محتاجه ابويا وامي….. زي اي بنت محتاجه تحس بالحنان في أهلها… انا محتاجه امي اوي
كانت بتتكلم وهي بتعيط و مش قادره تتنفس
عدنان اخدها في ه وبقي يرتب على شعرها وهي بتعيط
عدنان بحنان:انا اسف مكنتش اقصد صدقيني و بعدين ايه دا اول مره اشوفك بتعيطي
تيا:اصلي جعانه
عدنان زقها و بصلها و هي بتبصله ببراءه
عدنان:نعم يا اختي
تيا:جعانه وانا لما بجوع بعيط
عدنان:صبرني يارب ماشي يام شبر ونص
عايزه تاكلي اي
تيا:ااامم بيتزا و بطاطس بالجبنه ومعهم مخلل
عدنان بصلها بلامباله ونزل…….
تيا:يا كابت طموحاتي
………..
عند لارين
لارين بفزع:انت عايزني اهرب انت مجنون
كريم:لارين انا بعمل كدا عشان مصلحتك.. ازاي تتجوزي واحـ,ـد مش بتحبيه.. انتي فاهمه يعني اي جواز
لارين :و حضرتك فاهم يعني اي اسيب كتب كتابي واحـ,ـط راس اهلي في الوحل تبقى مجنون لو تخيلت اني اعمل كدا
كريم بسرعه :لارين اسمعيني انا هتجوزك صحيح في البدايه مش رسمي لحد ما يعدي النهارده على خير لكن اوعدك هعمل اكبر فرح في م كلها
لارين :انا اسفه بس مقدرش اعمل مع امي كدا
كريم :الاختيار ليكي يا لارين هستناكي النهارده لو جيتي هعرف انك اختارتيني و عايزانى انا لو لا هعرف انك مش محتاجه لوجودي…. مع السلامة
بقلم دعاء احمد
قفلت معه وهي مرتبكه هي معجبه بيه وعايزه تهرب من باسم لكن برضه والدتها مالهاش ذنب في اللي ممكن يحصل
لكن باسم دا واحد حيو”ان ازاي تتجوزه لكن اخدت قرارها ويمكن يغير مصيرها
في مساء ذلك اليوم
عند أسد و نسمه
نسمه:تالين ياله عشان تذكري مينفعش كدا بابي لو جيه هيزعل منك
تالين :ممكن نلعب ثويه كمان وبعدين نذاكر……
نسمه:لا لا احنا لعبنا كتير لازم تذكري بقى وبعد كدا نلعب
تالين ببراءه:حاضر
جزن الباب رن في الوقت دا
نسمه :هروح اشوف مين
راحت فتحت الباب و دخل شاب وسيم جدا و ها بقوه و هو بيلف بيها و باين عليها الفرحه
نسمه بسعاده وهي في ه :زيد
أسد بصوت جهوري وعيونه بتطق شرار :نننننسسـ,ـممههه
عند تيا
عدنان كان في برا و هي قاعده في البلكونه بتسمع موسيـ,ـقى لحد ما موبيلها رن
تيا:الوا”طيه اللي مش بتسأل فينك يا قمر
حياه بسكر:انا في النايت و مش عارفه اروح ممكن تيجيلي
تيا:الله يخربيتك في النايت دلوقتي بتعملي اي انتي اتجننت يا بت احنا في م مش المانيا
حياه :هتيجي تاخذيني ولا لاء
تيا:اللهم طولك يا روح استنى عندك يا حياه جيالك وحاولي تفوقي
حياه قفلت معها وابتسمت ب
حياه بسكر:عدنان ليا انا يا تيا دا بتاعي
تيا دخلت غيرت هدومها لتوب ازرق و بنطلون بوي فريند جينز واخدت شنطتها وخرجت……
بعد مده بتوصل النايت وهي مرعـ,ـوبه لأنها مش متعوده على أماكن زي دي
دخلت النايت وبتدور بعنيها على حياه شافتـ,ـها قاعده مع شابين وبتشرب اتعصـ,ـبت جدا منها
وراحت ناحيتها وهي مت ه من لابس حياه وشكـ,ـلها العا”ري تقريبا
تيا: حياه…. قومي يا حياه فوقي
الشاب:اوبا ايه الجمال دا كله…. ما تيجي ونطلبلك كأس يا مزه
تيا راحت عند حياه وبتحاول تقومها لكن في واحد بيشدها من خ ها بيوقعـ,ـرها و بيبو”سها
تيا……..