منوعات

عقوبة العشق

 

الورق مقسوم بين رحيم و ياسين أخوه الكبير و مكتوب أمضاء أمبارح لما راح يطلق مراته أنا روحت جبت عقد تنازل و في المستشفي خليته يمضي علي أساس أن ده ورق الدكتورة اللي هنروح نكشف عندها هو مقرأش الورق لأن كلام الدكتور كان شغله و كمان طلاق مراته

 

كان تايه و بيفكر فيها و ندمان عليها لما شاف الد’م في الحمام رجع و أكتشف الحقيقة..

 

لازم تقول أن أحنا متجوزين يا عامر عشان نقدر نطلع بالفلوس يتبعععععععععععع

 

بقلمي نور شريف

 

 

#عقوبة_العشق

 

 

 

 

البارت السادس

عقوبة العشق

 

صرخت بأعلى صوتها عامر بيتحر”ش بيا أفتحولي الباب

خبطت علي الباب وهي بتصرخ أبعد عني يا عامر

فجأة فتح أبوها وبص علي لبسها و جس’مها اللي ظاهر و ضر”بها كف شديد علي وشها

لدرجة نزل د’م من بوقها من الخوف و الرعب من رد الفعل :ـ

 

يا خسارة تربيتي فيكي يا ياسمين مش قادر اقولك علي العا’ر اللي أنا حاسس بيه أنك بنتي اللي بحبها

و كنت بشيلها في عيني

أسمع في يوم أنها حامل في أبن مش من جوزها و كبر في بطنها و بتلبسه لحد مش أبوه و بتداري علي صاحب الج’ريمة

 

لا و حر’امية تسر’ق و تبقي زا’نيه مقابل واحد ر’خيص زي ده .

 

كانت واقفه مصدومه و بتقول في نفسها :ـ

ازاي عرف أن أخدت فلوس رحيم منه ، سكتت وفجأة عيونها لمعت لما شافت مسد’س علي دماغها ..

 

أهتز جس’مها من الرعب وضربات قلبها سريعة صرخت برعشه : أرجوك لا يا بابا متعملش فيا كدا انت المفروض تكون واقف جمب بنتك و تس’تر عليها ؟! ألحقني يا رحيم أبوس رجلك متعملوش فيا كدا أنا معارفه بغلطتي ..

 

قلب أبوها كان حنين قعد علي الارض و بقا يعيط و صوت شهقاته بقت عالية قربت ياسمين منه

زقها بغضب: أيدك دي متلمسنيش من اللحظه دي أنتي مش بنتي ،بيت ابوكي اتقفل عيشي مع عامر

 

وكويس أن رحيم أبني أكتشف حقيقتك بدري قبل ما كنتي تضيعيه أبعديي ..

 

قام وقف وفجأة الشر’طة دخلت و قبضت عليها هي و عامر و أبوها كان في حالة أنهيار من اللي حصل

رحيم واقف بثقه بعد ما مشيت قعد بيأس .. مراتي ضاعت مني و عمرها ما هترجعلي !!

 

قربت أمه منه و ضر’بته كف علي وشه و حضنته و عيطت عمرك ما سمعت كلامي غير بالعافيه لازم تحر’ق قلبي عليك و بعميلك من وأنت طفل نفسي تعقل و تبقي زي أخوك

راجل و عارف كارمته فين لكن أنت أنا ندمانه يا رحيم مقهوره عليك ..

 

زعق بغضب : كل حاجه ياسين ياسين هو راجل وانأ ايه أخته دايما تقولي ده راجل البيت بعد أبوك ده حنين شايل المسؤوليه تقدري تقولي موفقتيش يتجوز نجمة ليه

ما أنتي عارفه أنه بيحبها

وان لا بحب نجمة ولا غيرها شيلتني مسؤلية بيت و طفل أنا مش قده وهو اللي يقدر قولتلي لما يكبر شويه ..

 

بتقول الكلام ده لأمك يا رحيم أنت اتجننتت رسمي أكيد .

 

قولتلي نجمة لرحيم عشان الست نجمة بتعشق التراب اللي بيمشي عليه أبنك ده لو كانت حبت ياسين كنت وافقتي

قولتلي هي اللي هتعيش تعيش مع اللي بتحبه

كنت بعاملها كويس عشان خاطرك أنتي بحس أن أحمد أبني ده مش أبني ولا أنا بحب نجمة

 

بسمع كلامك بس عشان أبان راجل كلمها و حاول معاها مراتك بتحبك أنا زهقت و مش عايزه أنا همشي ؟!

 

وقفت نجمة وهي بتنزل أحمد أبنها و ياسين واقف وقعت الشنطة من أيدها وهي دموعها نازله :ـ

 

بصلها رحيم بصدمة : أول ما شافها .. نجمة أنا أنا بحبك ..

 

نجمة أخدت أبنها و شنطتها و خرجت تاني جري وراها وهو بيشيل أبنه زقته نجمة بصريخ

أبعد عننا بقا انت عمرك ما هتكون أب ده أبني أنا أنا اللي حملت فيه و شيلته أنا اللي هعلمه و أصرف عليه

دايما هيسألني انت فين هقوله أنك ميت يا رحيم

 

أنت ميت بنسبة لينا أنسي نجمة وانا من اللحظة دي بايعه مش عايزه أعرفك تاني

لو كان علي الحب فا ملعو’ن الحب اللي أنا جيت علشانه

 

لسه هيقرب منها اخدت أبنها ومشيت ركبت في عربية ياسين وملامحها خالية من أي تعبير

أحمد بيصرخ علي أبوه لكن سكتت كأنها لا شايفه ولا سامعه .

 

ياسين أنا بره في العربية أطلع عشان نمشي و ياريت منرجعش البيت ده تاني .

خرج ركب العربية و مشي !! نزل رحيم علي ركبته

 

و جري علي أوضته جهز شنطته و نزل بجمود قال لأمه ..

 

رحيم مات متسأليش عني تاني ..

 

يتبعععععععععععع

تشجيع عشان أكمل ..

بقلمي نور شريف

 

#عقوبة_العشق

 

 

 

البارت السابع

 

أنا عايزكي تتجوزي أخو رحيم ياسين راجل و هيبقي أب لأبنك ولو موفقتيش هاخد منك أبنك ..

ـ بس أنا مش موافقة يا عمتي أن أتجوز بعد كدا حد من ولادك أبنك رحيم دمر’ني

سمعت كلامك و قررت أرجع ليه عشان قولتي ليا أنه ندمان عليا وأنه شاري

بس ساعتها قولتلك اللي يبيع مره يبيع ألف و أنتي قولتلي رحيم طيب عمل كده غصب عنه ده فاكر أنه بيحبها

 

أبنك اتجوزها عشان تكيفه عشان مزاجه واحده متخلفش لا تبقي ليه نجمة تربي عياله و ياسمين عشان يطفي نا’ره

 

قامت عمتي وضربتني كف عمري ما أنساه :ـ

بتتكلمي علي أبني بلوحش يا نجمة .. ده مهما كان أبني ، أطلعي بره بيتي أطلعي ..

وقفت مصدومة من رد فعلها : هي دي الحقيقة اللي مش عجباكي

 

أنا دائما كنت مهتمية بلولد و البيت و بيرجع أمته و مش يهتم بنفسي أكيد هيبص بره ده برضو غلط مني بس أبنك نيمها علي سريري

انتي ليه مش مصدقه أنه نا’م معاها أنا شوفته بعيني ..

 

الظاهر أنك مبتسمعيش الكلام يا نجمة يلا بره شدت أحمد من أيدي وقالت بجمود :ـ

ده أبن رحيم مش أبنك أمشي و أنا هربيه ؟!

 

حسيت أن مشاعري وقفت و كأن فقدت الاحساس و بصتلها بشك: أنا عايزه أبني يا عمتي .

 

ده مش أبنك ده أبن رحيم أبني لو هو مش عايزه أنا هربيه ولا يكون معاكي ثانيه .. لحقتي تنسي أنه كان بيعملك كويس

 

انتي ليه قاسيه كدا يا عمتي أبنك قال قدام عينك أنك انتي اللي جبرتيه يتجوزني و يعملني كويس لحد اخر مره كلمني و قال أنه عايزني ده قال قدام عينك أنه مبيحبش نجمة ولا معترف بلولد ولا بيحبه ولا شايف أنه أب و مش قادر يشيل المسؤلية وانتي السبب في كل ده !!

 

نزل ياسين بغضب شديد: مالك يا نجمة بتكلمي ماما كدا ليه ؟

 

أمك عايزه تحرمني من أبني يا ياسين ؟! أي الكلام الفارغ ده يا ماما هاتي أحمد يروح مع أمه و بعدين هي نجمة هتروح فين هي ليها غيرنا ..

بصت ليا بعيون شاردة :ـ نجمة مش هتعيش هنا غير وهي مراتك يا ياسين !!

 

وأنا مش هتجوز نجمة غصب و بعدين هي في شهور العدة ..

 

خلاص يحصل خطوبة و بعدها تتجوزها ؟!

 

حسيت أن كرامتي قليلة أوي قدامها و كأنها بتشتري و تبيع فيا بصيت ليهم بعيون كلها وجع وحسيت بدوخه شديدة وفجأة الدنيا بقت سوده ..

 

شالها ياسين طالعها أوضته يفوقها لكن مش بتفوق طلب دكتورة جت و كشفت عليها وقالت ببتسأمه هادية :ـ

المدام حامل جديد و محتاجه راحه وبلاش تتضغط علي أعصابها و الراحة التامة ليها أحسن

 

خرجت الدكتورة و ياسين واقف مصدوم : حامل للمره التانيه من رحيم أخويا

 

فاقت نجمة وبتتضغط علي دماغها بوجع .. عندي صداع شديد هو أي اللي حصل و أيه طلعني هنا ..

 

رمي سجارته بغيظ و الغيره كانت مسيطره عليه كزز علي سنانه و شد علي أعصاب أيده .. مبقتش مستحمل يا نجمة و أنتي بعيده عني سنين كتير و أنا مش عارف حتي أقرب منك بتوحشيني كل يوم و متحمل جبتي ولد ياريته كان أبني و دلوقت حامل في الولد التاني من رحيم ..

 

دموعها نزلت وهي بتبص في عيونه اللي أحمرت من الغضب :ـ

أنت بتتكلم بجد أنا حامل يا ياسين

 

مسك كف أيدها و ضغط عليه .. بتفكريني ليه عايزه توجعيني اه يا ست هانم حامل من رحيم أخويا طليقك فكرك بقا هيرجعلك عشان الطفل ده هو يعمل عملته و أحنا نشيل ..

أنتي حره في اللي في بطنك يا يعيش يا يمو’ت

 

تقصد ايه بيعيش و يمو’ت ده أبني ولا بنتي عمري ما أعمل فيهم حاجة ، حتي لو هعيش أربيهم أنا يا ياسين

 

قام بسرعه فتح الباب و نزل علي السلم بصيت من الشباك خايفه يعمل حاجه في نفسه ركب عربيته و ساق بسرعه و أختفي قعدت في الاوضة

مش عارفه أعمل ايه بقيت أم لطفلين أبوهم مش موجود ..

 

اوفق علي ياسين و أعيش معاهم أهرب و أخدهم معايا هل عمتي هتوافق أخدهم الاتنين و أمشي

الناس هتشوفني ازاي معايا طفلين من غير أب ؟؟

 

قعدت و غمضت عيني و روحت في النوم من شدة التعب ..

 

نزل ياسين من عربيته و طلع عماره الدور الثاني عشر في الاسانسير خبط علي الباب بقوة لحد ما فتح رحيم

أول ما شافه حاول يقفل الباب

لكن صده ياسين و دخل ضر’به في بط’نه بغضب ..

 

جاي أسمعك خبر حلو أوي يا رحيم قاعد هنا ولا علي بالك حد تصرف من الفلوس لحد ما تخلصها .. كمل كلامه وهو بيشرب القهوة اللي علي السفره

يعع دي سادة كل حياتك مر في مر بس هتحلو لما تعرف أن نجمة حامل في التاني

 

حامل أزاي وحبوب منع الحمل دي كانت بتخده ؟!

 

ما هو احمد برضو خمس سنين و أكيد نجمة حبت تجيب تاني منك أصلك المفروض كنت جوزها وحقها فا سابت الحبوب دي يشاء القدر تتجوز عليها و تطلقها و تعترف كمان أنك مش بتحبها ..

 

قعد رحيم و أبتسم بمكر : عادي هنزل الطفل و هاخد منها أحمد

وانت بقا ناوي تعمل أيه ..

 

رفع ياسين مسد’سه عليه بضحكة خبيثة :ـ

يوم ما تفكر تأذيهم هكون أنا أخوك اول حد يقت’لك و يمشي في جنا’زتك

خرجت بنت بلبس قصير جريت تحضن رحيم بخوف :ـ

لا عشان خاطري متعملش فيه حاجة

 

ده طلع نجمة عندها حق أنت بتجري ورا اللي تك’يفك ..

 

خرج من عنده وهو بيتوعد أنه قبل السنه دي نجمة لازم تبقي مراته و يرجع حقها غصب عن الكل ..

 

قربت رحمة من رحيم تلمس علي وشه اللي كان مخضوض من كلام ياسين حضنته بخوف :

إياك تسبني يا رحيم عشان خاطري أنا مليش غيرك ؟

 

أبعدي عني ياسين أخويا عارف أن كنت متجوزك قبل نجمة !!

 

شهقت رحمة بصدمة : هو ده ياسين

 

يتبعععععععععع

 

 

بقلمي نور شريف

 

#عقوبة_العشق

 

 

 

 

 

 

 

انت في الصفحة 6 من 6 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل