منوعات

بقلم ديجا الاول

أميره :الحمد لله اتفضلوا
سالى أخرجت ملف من شنطتها واديته لاميرة : ده عقد جواز بينى وبين مصطفى متسجل فالشهر العقاري انا مكنتش ناويه أعرفك بس اللي جد انى حامل من مصطفى معاكى التحاليل اللى بتقول أنى حامل فى ٣ شهور ونص
اميرة بصدمه :أنتى بتقولي يا ست انتى اطلعى برة حالآ مصطفى مستحيل يتجوز عليا
نزلت حماتها على صوتها
كوثر :فى ايه يا أميرة مالك صوتك عالي ليه
أشرف حكى لكوثر اللى حصل
سالى :انا كل اللي طالباه اقعد فى بيت جوزى لحد ما اولد يا ماما واصرف حالى
كوثر قامت وقفت وقالت :……
تعود اميره للواقع على صوت
ارملتى العذراء
الفصل الثاني
الممرضه : حضرتك مدام أميرة
أميره :ايوة أنا في إيه
الممرضه :مدام دينا عايزه حضرتك جوه ضروري
أميرة :حاضر أنا هدخلها حالا
أميرة دخلت لدينا
الدكتور :لو سمحتي يا مدام من غير انفعال ولازم تدخلى للعمليات النهارده
دينا:حاضر يا دكتور هتكلم كلمتين مع أختى وجوزى وتحت أمرك بعدها
الدكتور لأميره :من فضلكم تعملوا اللى هى عايزاه عشان حالتها تستقر قبل العمليه عن اذنك
أميرة بدموع:أنا آسفه لو انا السبب فى انفعالك ده
دينا:ما تتأسفيش يا حبيبتي هو أحمد خد الولاد وراح فين
أميرة :حدهم للمول وزمانهم جايين
دينا:ها فكرتى فى اللى اتكلمنا فيه أنا مش هدخل عمليات غير وأحمد متجوزك وده أخر كلام عندي
أميرة :أنتى ليه مصرة أوى كده ان شاء الله هتقومى بالسلامه
دينا بنفاذ صبر :خلاص اوعدك لو قمت بالسلامة هخليه يطلقك بس إنتى وافقى.. وبعدين يا ستى أنا بجوزك أحمد هريحك من الارف اللي انتى عايشه فيه مع امى واخواتي ولا عجبك معامله الخدامات اللى بيعاملوكى بيها دى
اميرة افتكرت اللي حصل كوثر قامت وقالت :خلاص يا بنتى اقعدى فى بيت جوزك واميرة هتعيش معايا في شقتى على ما تولدى ونشوف أيه اللى هيتم
اميرة:ازاي يا ماما تديها شقتى حرام والله
كوثر :حرام عليكي انتي عايزه تحرميني من حفيدى ده من ريحه المرحوم مش كفايه استحملناكى وانت ارض بور ٣سنين لف عالدكاترة ومفيش فايده
أميرة ببكاء:يعنى كان بايدى ربنا عايز كده
كوثر :ونعمه بالله يا أختي ولو مش عاجبك شوفيلك حته تانيه اقعدى فيها
أميرة :حضرتك عارفه ان شقه أهلى اخويا اتجوز فيها
كوثر :خلاص يبقي تتكنى وتقعدى واحمدي ربنا ان هخليكى تعيشى معايا
محمد اخو مصطفي ومراته :كويس انها ما مشيتش كان مين هيخدمنا ويعمل الاكل الحلو ده وبنص السعر
أميرة بقهر :حاضر اللى تشوفيه حضرتك
كوثر :لمى حاجتك وطلعيها فوق فى شقتى
دينا :رحتى فين يا أميرة
أميرة مسحت دموعها :معاكى يا دينا البشمهندس احمد رأيه ايه
دينا :وافقى إنتى بس وخلى احمد عليا
فالوقت ده جه احمد بالولاد وقعدوا يحكوا لدينا قد ايه أميرة بتعاملهم كأنها هى اللى معاهم أميرة استأذنت وخرجت سابتهم أسرة مع بعض
دينا لأحمد :شوفت أنى كان عندي حق وأنت كمان مع الوقت هتحبها
أحمد :دينا من فضلك ادخلي العمليه دلوقتي ولما تخرجي بالسلامة نتكلم
دينا :أنا قولت مش هدخل عمليات غير واميرة مراتك يا أحمد وده اخر كلام عندي
جت ليلى مامت أحمد بعد أحمد ما بلغها بقرار دينا وطلب منها تكلمهاتغير قرارها ده
ليلى :ازيك يا دودو يا حبيبتي
دينا :الحمد لله انا عارفه حضرتك عايزه تقولي ايه احمد بلغك مش كده
ليلى:اه يا بنتى بلغنى وانا جايه اتكلم معاكي تدخلى العمليه و…
دينا بدموع :من فضلك يا ماما انا مش هغير قرارى انا خلاص يا ماما مافيش أمل أبقى كويسه وأميرة احسن حد ياخد باله من ولادى ومن أحمد من بعدى
ليلى :قدمى الخير يا حبيبتي ان شاء الله تقومي بالسلامة لبيتك وولادك
دينا :أميرة الوحيده اللى وقفت جنبى من يوم ما جالى الكانسر وولادى بيحبوها وهى بتحبهم فالوقت اللى اخواتى وامى مكنوش بيسالوا حتى بتليفون شالت بيتى وولادى من فضلك يا ماما لو عايزنى ادخل العمليه هاتى المأذون
ليلى :حاضر يا بنتى.. وخرجت اقنعت أحمد واميرة يكتبوا الكتاب عشان تدخل العمليه وفعلا جه المأذون وكتب الكتاب ودينا وافقت تدخل العمليه
جت كوثر ومعاها محمد ابنها عشان يطمنوا على دينا وليلى طلبت من أميرة تاخد الولاد وتروح البيت وهى هطمنها وبعد شويه وقت خرج الدكتور
أحمد :خير يادكتور طمنى
الدكتور :………..

وصلت أميره البيت عند دينا هى والولاد واكلتهم وبيستعدوا للنوم عشان المدرسه الصبح
فريده :أنا فرحانه إنك هتفضلى معانا هنا عشان فى بيتك تيته كوثر بتزعقلنا
أميرة حـ,ـضنتها:وانا كمان فرحانه اني هكون معاكم ومتزعليش من تيته هى بس بتبقى تعبانه
فريده:تعبانه كل يوم طب تروح المستشفى عشان تخف زى ماما وتعمل عمليه كمان
أميرة :مينفعش نتكلم على حد مش موجود تمام ومش لازم كل التعبانين يروحوا المستشفى
فريده:sorryيا ميرو.. وباستها من خدها
أميرة :يا خلاثى على القمر يا ناس هكلك أنا يلا عالعموم عشان المدرسه
فريد قاعد زعلان راحتله أميرة :مالك يا حبيبي قاعد كده ليه
فريد :أنا زعلان عشان ماما شكلها تعبان أوى وإحنا طول الوقت معاكى
أميره :ادعليها ربنا يشفيها وبعدين يا سى فريد زعلان أنك معايا طب أنا مخصماك وما فيش برجر الصبح.ها
فريد:خلاص أنا آسف إلا البرجر.. وقام باس راسها وحـ,ـضنها
فارس :يلا بقى احكنا الحدوته عشان ننام يا ميرو

أميرة بضحك:حاضر يا قلب ميرو..
______________________________________
فالمستشفى خرج الدكتور :الحمدلله العملية نجحت بس الحاله لسه مش مستقرة لازم نفسيتها تكون كويسه الايام الجايه عشان نعدى على خير
أحمد :كده حضرتك استئصالت الورم فى اى ورم تاني
الدكتور:للأسف فى أورام فى أماكن حساسه جدا واستئصالها حاليا مش فى صالح الحاله هنمشى على جلسات كيماوي وربنا ييسر هى هتفضل يومين هنا تحت الملاحظة وبعدين تقدر تاخدها البيت وهبعت لحضرتك ممرضه تاخد بالها منها
أحمد :ما فيش مشكلة اللى فى الصالح أعمله يادكتور المهم ترجع لينا
الدكتور :أن شاء الله اهم شيء النفسيه.. عن اذنك
رنت أميرة على ليلى تطمن على دينا
ليلى:الحمد لله يا بنتي العمليه نجحت
أميره :الحمد لله والشكر لله
ليلى :الولاد ناموا
أميرة :اه يا طنط من بدري.. هو مين اللي هيبات معاها
ليلى :أحمد يا بنتى مش راضي يجي هو يريح وأنا أفضل جنبها
أميرة :الولاد ناموا ومش هيصحوا إلا على معاد المدرسه حضرتك تعالى انتي والبشمهندس وأنا هبات معاها اليومين دول
ليلى :ربنا يبارك فيكي ويحفظك يابنتي ثوانى أقول لأحمد وارجع اكلمك.. أحمد يا بنى أميرة بتقول….
كوثر بأندفاع :وهى إيه اللى وداها الشقه وما فيش حد
ليلى:أنا اللي قولتلها عشان الولاد ميتأثروش بتعب مامتهم وقلقنا عليها
كوثر :ست البيت مش موجوده هى اللى يوديها
أحمد :أميرة بقت مراتى وليها فالبيت
كوثر ضربت على صدرها :اتجوزت على بنتى وهى فالحاله دى وكمان مرات اخوهامنك لله أنت والعقربه
أحمد :بنت حضرتك اللي طلبت كده لما تفوق اساليها بنفسك يلا ماما عشان أوصلك واجيب أميرة
كوثر بشر بعد ما مشيوا :أنا هوريكى يا ست أميرة يا خطافه الرجاله
ياترى كوثر هتعمل ايه مع أميرة

انت في الصفحة 2 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل