منوعات

بقلم دعاء احمد

رحمه. اقولك الصراحه حاسه ان العيله دي بميه وش. مقررين انكم تظهروا للناس دايما بأحسن صوره لكن الحقيقه في خراب جواكم. جو قلوبكم. حاسه ان كل واحد شايل جبل وساكت لكنه بيتصرف عكس ماهو عايز يعني مثالا برود شديد من برا لكن جوا في نا”ر كل واحد عايز يصر”خ

عاصي باندماج. وانتي ايش عرفك انتي قبلتي قاسم ودياب

رحمه. لا بس واضح انهم نسخه مصغره منك ومن ثريا هانم

عاصي بوجع. وايه الحل من وجه نظرك

رحمه ببساطه. الا بذكر الله تطمئن القلوب
القرآن حل كل مشاكلنا بس احنا ك بشر دايما بنقرر نبعد عن راحتنا من غير ما ناخد بالنا تحب احكيلك قصه حلوه اوي

عاصي ولأول مره يرتاح لشخص. احكي

رحمه. كان يا ماكان ما يحلى الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاه والسلام

عاصي بهدوء داخلي غريب . عليه افضل الصلاة والسلام

رحمه بابتسامة جميله. اقعد وانا احكيلك
عاصي كان في مغناطيس شده انه يسمع البنت دي وبلا ارداه بيسمعها كأنها طوق نجاه

رحمه بابتسامه جميله ونسيت انها هنا لمهمه معينه ومرتاحه. في سالف العصر والاون تبدأ قصه سيدنا يونس عليه السلام
سيدنا يونس كان مأمور بأنه يدعو الناس لعباده الله لكنه مع الوقت ياس من الناس ومن انهم يومنوا بالله كانوا دايما بيعرضوا عنه ورفضوا دعوته فلما سيدنا يونس حس منهم الك”فر حذرهم من العذاب وسخط ربنا عليهم بعد مرور تلات ايام لو ماامنوش بالله فخرج غاضبا منهم لكن واضح من النصوص الوارده في القرآن الكريم انه خرج بدون أمر الله والدليل على ذلك
قال تعالي
(إذ أبق الي الفلك المَشْحونِ) وكان على سيدنا يونس انه يسلم أمره لله. فليس لنبي ان يترك بلده وقريته دون اذن من الله تعالى. لذك نهى الله تعالى رسوله صلى الله عليه وسلم ان يكون كصاحب الحوت في حِدّة وقله صبره
قال تعالي
(فاصبر لحكم ربك ولاتكن كصاحب الحوت)

ولما قوم يونس راؤ علامات العذاب وايقنوا نزوله عليهم تابوا الي الله، ويتوسلون اليه، ويتضرعون له، فكشف الله بحوله ورحمته العذ”اب عنهم فقال تعالي
(فلولا كانت قرية آمنت فنفعها إيمانه الا قوم يونس لما آمنوا كشفنا عنهم عذاب الخزي في الحياه الدنيا ومتعناهم الي حين)
دا حال قوم سيدنا يونس لكن فين يونس في الوقت دا؟

عاصي. في بطن الحوت
رحمه. عندك حق
لما خرج سيدنا يونس من نينوى اقبل على قوم فركب معهم في السفينه. لما وصلت بيهم لعرض البحر. تمايلت السفينه واهتزت فلم يجدوا سبيلا للخلاص الا ان يلقوا باحدهم في البحر؛ تخفيفا لحمل السفينه
فاقترعوا على من يلُقي بنفسه في البحر. فخرج سهم يونس عليه السلام فالتمسوا له الخير والصلاح ولم يحبذوا ان ير”موا به في البحر فقرروا القرعه تلات مررت لكن سهم الله نفذ فلا مفر منه يا أحبائي كان امر الله أن يكون يونس هو المختار
فلم يجد سيدنا يونس عليه السلام الا ان يلقى بنفسه في البحر وظن ان الله تعالى سينجيه وبالفعل فقد اقبل اليه الحوت الذي أرسله الله له. فلتقمه
لما صار سيدنا يونس في بطن الحوت ظن انه ما”ت لكنه حرك يديه وساقيه فتحرك، فسجد لله تعالى. شاكر داعيا بأن يحفظه فلم تك”سر له يد او قدم وبقي في الحوت ثلاث ايام وبقي دون أن يصيبه مكروه. كان بيسمع أصوات غريبه لم يفهم منها شي فاوحي الله تعالى اليه انها تسبيح مخلوقات البحر
فاقبل هو ايد يسبح الله قائلا
(لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)
ثم بعد ذلك امر الله تعالى الحوت بأن يقذف بسيدنا يونس
فقذف به على اليابسه فانبتت عليه شجره يقتين يستظل بها وياكل من ثمرها حتى نجا
عاد يونس الي نينوى بعد ذلك حيث قومه فوجدهم مؤمنين موحدين بالله تعالي
وهم على حال من الصلاح
فقالي تعالي
(وارسلناه الي مائه الف أو يزيدون*فامنوا فمتعناهم الي حين)
رحمه بتنهيده طويله. بلاش الاستعجال يا عاصي انا معرفش بقولك كدا ليه لكني عايزه اساعدك

عاصي باستغراب. انا رايح الشركه

رحمه. عاصي اخر حاجة عايزه

عاصي باستغراب البنت دي. ايه

رحمه. ملك المو”ت ينظر لك ٣٦٠ نظره في اليوم وهو ينتظر امر الله ليق”بض روحك بلاش عشان خاطري تخلي اخر نظره وانت على معص”يه

عاصي مردش ومشى وهي اتنهدت براحه

……………
جو الثريا
ثريا هانم. قاسم انت وناهي هتروحوا البلد تقضوا وقت لطيف وتصالحها

قاسم بتافف. ثريا هانم انا قالت لحضرتك اني مش هرجع لناهي

ملاك بابتسامه جميله. القهوه يا ثريا هانم

انت في الصفحة 7 من 22 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل