منوعات

رواية للكاتبة اسراء هانى الخامس

بعد بعض الساعات ..
يوسف لاحد الموظفين : الوفد تأخر ليه

ايمن الدنيا مسكرة والبوليس مسكر الشوارع
يوسف : اووف يا ساتر ليه يعني
يوسف : اووف ليه

ايمن : بيقولوا في إرها.بين هجموا على جامعة و هما مس.لحين

ایمن : اعتقد خط.فوا منها بنت

يوسف بقلق : يا لطيف أبصر مين دول جامعة أيه دي

ایمن: جامعة الوحدة اللي …
&&&&

عندما تشعر انك ستفقد من تحب تقف الدنيا بل تشعر كانك خرجت منها ….. عندما سحبت روحك منك كانت تجلس في الجامعة تحضر المحاضرة عندما سمعت صوت

اطلاق نار فزعت بشدة وصوت صراخ … وقفت لا تدري ماذا تفعل حتى دخل بعض الرجال الملثمين معهم أس.لحة
تكلم أحدهم بهدوء كله يقعد مكانه احنا حناخد حاجة من هنا و نمشي على طول ماحدش يتحرك عشان ما يتقـ,ــ,ـتلش

هبط الجميع على ركبتيه و اخفض رأسهم

مشى زعيمهم ناحيتها بخطوات هادئة ونظرات حادة اخرج هاتفه يتأكد من الصورة وهمس : عايزينك يا حلوة

اسراء بصوت مرعوب : انا انا ليه انت مين
_ انتي كنز يا حلوة كنز انتي الفرخة اللي حتبيضلي ده
اسراء بدموع : هو انا اعرفك انا اول مرة اشوفك يا استاذ انت ابعد عني

وجه سلاحه ناحية رأسها وردد : هو خسارة عالجمال ده صحيح بس ما تخلنيش افرتك دماغك يلا بسرعه و ما تخافيش حبيب القلب حينقذك اكيد يلا من سكات احسنلك

مشت معهم تحت أنظار الجميع لم يمنعهم احد بسيب اسلحت.هم فسلا.حهم لن يسمح لاحد بالتحدث بكت بشدة عندما شعرت انهم يريدوه هو من خلالها كم تمنت ان ترتمي بحضنه و تطمئن قلبها او يق.تلوها دون ان يؤذوه

اخذوها بعد أن اغمضوا عينيها في انتظار ذاك العاشق الذي لم يسبق ان استطاعوا ان يقفوا في وجهه الان شعروا ان لديهم ما سيكسره و يحطم غروره و أسواره عندما سمعوا عن تلك الفتاة التي قلبت حاله

في شركته لا يعلم عن شئ لكن قلبه مقبوض حتى سمع بأخبار الملثمين الذين هجموا على الجامعة وخ.طفوا طالبة منها

يوسف بقلق : جامعة ايه
ايمن : جامعة الوحدة الللي ..

لم يتركه يكمل كلامه خرج راكضا أمسك هاتفه يتصل بها لكنها لم تجب

اخرج هاتف سري و و أجرى مكالمة

_يوسف باشا

يوسف : ان مراتي حصلها حاجة اقسم بالله حتتفتح نار عالبلد كلها

_مراتك مالها

يوسف : كانت في جامعة الوحدة وفي وحدة تخ.طفت و اسراء مش بترد عايز دلوقتي ناس مسلحة بالآلاف لانها ان كانت هيا ما حدش يلومني انت سامع بلغ الكبار بتوعك بكدة اسراء لا

_اعتبرهم جاهزين

وصل الجامعة دخلها راكضا يبحث بقلبه قبل عينيه عنها ينهج بشدة

وصل مكتب المدير و هو يصرخ : مراتي فيييين

المدير بفزع : انت لازم تشوف الكاميرات عشان تتعرف عليها … نزل للكاميرات و دموعه تهبط من شدة خوفه ان تكون هيا لكنه شعر انها بخطر لينف.جر قلبه حينما شاهدها في يد أحدهما وقف الرجل الذي يمسك بيدها أمام الكاميرا و صرخ : يوسف باشا حضرتك عارفني اكيد مستنيك ان كنت عايز حبيبة القلب حية

….. و اي خيانة حقت.لها ياريت ما تتأخرش قبل ما ادوق شهدها يا باشا فعلا تستاهل مستنيك

خرج يركض و دموعه كالنهر أيعقل ان يخسرها أيعقل ان يكون السبب في اذيتها طار بأقصى سرعة حتى وصل احد المخازن و هو ينوي ان يحرق الأخضر واليابس

_انت مين

يوسف بهدوء : قول لرئيسك يوسف هنا

فوزی یا مرحب يا مرحب ما كنتش اعرف انها غالية اوي حتيجي بالسرعة دي عرفت مكانا ازاي صح عيب اسأل سؤال زي ده ليوسف باشا … تفضل تفضل نورتنا

يوسف : عايز اشوفها

فوزي : طلباتك أوامر يا باشا …

دخل به احد الغرف و اثنان من الرجال موجهين الأس.لحة على ظهره بعد أن قاموا بتفتيشه

رآها جالسة على احد الكراسي همت تريد ان تركض لحضنه منعتها يد أحدهم و اجلستها على الكرسي نظرت له خائفة عليه لكنها مطمئنة جدا على نفسها الان

يوسف بهدوء شديد جعل فوزي يرتعب : اديني قدامك سيبها تمشي بهدوء و نتفاهم

فوزي : يعني انا مجنون اسيب كنز زي ده

يوسف : هو انت لو مجنون ابقى سيبها هنا فعلا … أنا عندك شوف انت عايز ايه مراتي خط أحمر خلينا نتفاهم بالعقل عشان ما تندمش عمرك كله

فوزي : انت فاكر نفسك مين بتهدد حتى و انت و هيا تحت اسلحظتنا

يوسف بهدوء : انا حسألك انت شايف نفسك اسلح.تك دي تقدر تعمل بيها حاجة

اقدر فوزي بغيظ : اسلحتي لا انما الحلوة دي تقدر

جلس و وضع قدم على الأخرى وتكلم بهدوء : جرب كدة للاسف يا فوزي اكبر غلطة عملتها في حياتك لما جبتها هنا لم جيت لاغلى حد عقلبي اللي ممكن احر.ق الدنيا عشانه و عملت فيه كدة
فتحت على نفسك نار مش حتطفيها و انا بقولك خليها تمشي

اخذ فوزي احد الاس.لحه و وجهه لرأسها و صرخ : و لو فجرت

دماغها دلوقتي حتعملي ايه حت.قـ,ــ,ـتلني بس حاكون حر.قت قلبك و ضـ,ـربتك بمق.تل

سحب امان السـ,ـلاح و ضـ,ـرب به رأسها ليصرخ يوسف بأعلى صوته مزلزل المكان اسراااااء

#يتبع صلوا على النبي
بقلم إسراء هاني شويخ كاتبة فلـ,ـسطينية

انت في الصفحة 8 من 11 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل