اخبار عامةترنداترواياتقصص قصيرة

معاناة زوجة بقلم ميفو سلطان الرابع

همست… عارف يا حمزه انا دلوقتي عرفت اني ماحبيتش مازن الا لما حبيتك ودقت الحب ده. بعد مازن حسيت خلاص هو قدري مشاعري تموت وهعيش كده جيت انت حييت قلبي من تاني.. حسيت ان خديجه ممكن تفرح تاني تعيش الحب عيشه وانت بفضلك حيتني وعيشتني. انت نعمه ربنا ليا. هنام اخيرا متطمنه من غدر الدنيا اللي وجعتني ماهو مافيش حد بيعيش دنيته كلها غدر ووجع.. كان يحتضنها ولا ينطق.
ابتعدت وهمست…. اسيبك بقه تنام وتفكر فيا وتفكر ازاي اخيرا هنبقي مع بعض عارفه انك اتوجعت قبل كده لتلمس قلبه بس خديحه هتداوي ده لانها بتعشقه خديجه هتداويك بحبها َمش عاوزه الا انك تنسعد عارف لو بس مادتنيش الا اقل القليل هرضي بس هنا يحبني هنا يقولي نامي انت بامان.
نزلت كلمة ملائمةوعها انا بامان يا حمزه بين ايديك ..اغمض عينه وشدد عليها لتبتعد وتقبل خده كان هناك الم بداخله ظل جالسا يحس بوجع لم يعد يحتمله فهناك عشق لاح في الافق وهناك صراع لكبت ذلك العشق.

دخلت عليه والدته ايه يا حبيي خلاص الحمد

#معاناة_زوجه
#حكايات_mevo
البارت العشرون…… كانت خديجه تقف سعيده في احضان حَمزه لتجد زوجها قد تجَمد جسمه عنكلمة ملائمةا سمعا صوت شريف ابن خالته يدخل ويقول .. طب مش تقول يا حَمزه وتعزم ابن خالتك والا هو بتخطف وتلحق.
استدار حَمزه وتصاعد كلمة ملائمةه .. اخطف ايه يا شريف.
اقترب نادر.. فيه ايه يا شريف حد يخش علي حد كده.

ضحك شريف…. وعايزني اخش ازاي يا نادر اخش بفقره التنوره والا بصاجات. بس عموما البيه يستحق احتفال من العالي بجد شابو يا حمزه استاااااذ علمتني صح والله.

قال حمزه غاضبا … . شريف انت جاي ليه وعايز ايه.

قال بسخريه… جاي ليه…لا جاي لكتير… مش قولتلك هتيجي يوم واخد حقي وافرح فيك مش قولتلك مسيرنا نقف الوقفه دي اللي يقف قصاد شريف دي آخرته.

صرخ حَمزه…. طب يلا بقه احنا مش قابلين وجودك.

ضحك… طب ابارك للعروسه اقترب من خديجه.. مبروك يا خديجه بس بصراحه مش عارف اهنيكي والا اواسيكي. نظرت اليه بدهشه فقال.. حاولت يا خديجه ارجعك بكل الطرق وطلبتك لنفسي بس اقول ايه قدرك يا بنت الناس العيله دي تعذب فيكي.

صرخ حمزه…. اطلع بره يا زباله.

استدار…. انا اللي زباله.. لا يا حمزه الزباله اللي يلعب عالناس استدار و اخرج من جيبه مسجل شرائط صغير…. هديتك يا خديجه اسمعي وانبسطي بالسند اللي فضلتيه عليا. مسك يدها واعطاها المسجل.

فهجم عليه حمزه ومسكه من ياقته وتبدا حاله من الهرج والمرج والكل يحجز وحمزه مهتاجا ليتوقف الكل فجاه حين صدح صوت حَمزه وشريف وبدا الكلام ينساب من الشريط منذ اتفاق حمزه مع شريف ان يلعب علي خديجه من اجل الشركه وعمر. لاعتراف حمزه انه لا يحبها ولا يريدها. لاتفاقه انه سيفعل ما بوسعه للايقاع بها.. الي ان قال انه كزوج سيغدق عليها بالمال فماذا تريد منه غير ذلك. واعتراف انه قريبا سينتصر علي شريف ويحافظ علي شركاتهم .

كان الكلام ينزل علي قلب خديجه يكويه ليتسمر حمزه ويبتلع ريقه ويستدير برهبه ينظر الي زوجته التي كانت تحَمل المسجل بيدها كانت متخشبه تنظر الي المسجل وفقط لا تفعل شيئا وكلما صمت الصوت تعيده مره اخري كان الكل في حاله وجوم كإن علي راسهم الطير.
ليصرخ اخيها…. هو فيه ايه ايه ده اللي حاصل.

ابتعد شريف وقال.. فيه ان حَمزه بيه وخالتي المصون جيت اقولهم عايز خديجه بما يرضي الله الاتنين رفضو. لا ورحتله اخدها برضه لقيته مصمم يبعدها عني وهو مابيحبهاش فلعبنا لعبه وهو وافق. حمزه بيه قرر يوقع مرات اخوه عشان الشركه وابن اخوه ماحدش يبعدهم عشان خديجه ماتتجوزش وتاخد فلوسهم وتمشي. حمزه بيه استكبر ازاي خديجه ترفضه ماهو مايترفضش يبقي لازم يلعب عليها ويوجع الغلبانه اللي غلبت احذرها بس هيا رفضتني.

لتصرخ امه…. انت مالك انت يا زفت بنحافظ علي حالنا ومالنا تدخل ليه عايزها تاخد فلوسنا وتمشي .

صرخ حمزه بقهر…. اسكتي يا ماما اسكتي حرام عليكي بقه.

ضحك شريف…. تسكت ليه ماتخليها تقول تطلع كل اللي جواكو عشان الغلبانه تفوق. انا اسف يا خديجه مالحقتش الجوازه بس اديكي عرفتي بتتعاملي مع انهي صنف ليتركهم ويرحل.

اما هيا فكانت لا تتحرك كانت محنيه تنظر للَمسجل وكلمة ملائمةوعها بدات تنهمر بصمت.
فصرخ محمد… انتو ايه انتو ازاي كده تعملو فيها كده ليه انتو كفره. ايه الاولاني يتجوزها ويذلها َتجيلي تستنجد بيا اقولها عيشي ومشي امورك ومتخربيش على روحك تقوم تلف الايام وترجعو تغرزو غرزتكو يا كفره انتو ازاي جاحدين كده.

صرخت الام.. كنت عاوز ايه تدخل راجل تاني علي ابن ابني. وتاخد فلوسنا.

انت في الصفحة 14 من 16 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
38

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل