منوعات

هذه ليست انا الجزء الاول بقلم مريم عبد الرحمن

الحلقه التالته …هذه لستُ آنا
بعنوان:خسائر لا بديل لها
__________________
جه صبح جديد فاق كرم بردان دخل خد شاور و لبس و خد عربيته عالمستشفى
سليم…كرم صباح الخير بقالك كتير مجتش بدري
كرم….عادي قولت اتابع المرضى و بالمره هاتلي الملف الصحي بتاعة البنت اللي اسمها سلمى
سالم…اهو هتلاقي فالملف انها كانت شاربه كميه من مخدرات و حشيش
كرم….الموضوع صعب اوي كده ليه دي كده لازم تتعالج من حاجات كتير
سالم…عشان كده انا بسلمك الحاله و بثق فيك
كرم….طبعا يا بابا بس من رأيي انها محتاجه دكتور نفساني و انت اهو موجوده ياريت تطلع تتكلم معاها مره فاليوم و مينفعش تفضل فالمستشفى
سالم….تمام حاضر بس حوار مينفعش تقعد فالمستشفى ده ازاي ؟؟
كرم….انا م رأيي نعطل عليها لحد ما صاحبتها تصحا عالاقل هي مفيش حاجه اثرت ف دماغها و تقول مكان اهلها
سالم….هتاخدها فين
كرم…تقعد عندنا مع عليا….
سالم…جرا اي يا كرم مينفعش اصلا كفايه مستحمل دماغك اللي عايزه تتلم دي هتجبلنا واحده كمان البيت بلاش بقا
كرم..يا بابا دي مريضه و حالتها لازم تتنقل من هنا و محدش لقيلها اهل حرام يا بابا دي كمان عاميه و محتاجه عمليات و حاجات كتير عشان تشوف يعني لازم نرعاها على ما نلاقي اهلها
سالم…انا عارف انك دماغك ناشفه و بتعمل الي انت عايزه هنرعاها ماشي بس حكاية العمليات و كده ملناش دعوه احنا بس ندور على اهلها
كرم…ماشي انا ماشي دلوقتي هقول لعليا تجهز اوضه ف الفيلا و اقترح على الانسه
سالم…ماشي
*مشي كرم دخل لسلمى*
كرم….انسه سلمى انتي عامله اي النهارده؟
سلمى…
كرم…انسه سلمى؟؟
سلمى…انا؟؟
كرم…اه انتي
سلمى…انا اسمى سلمى؟؟؟
كرم…اه يعتبر
سلمى….طب انا بقا عايزه اهلي
كرم…للاسف احنا منعرفش انتي منين و لا مين اهلك حتى اللي عمله الحادثه معاكي فيه اللي مات و فيه اللي ف غيبوبه الحادثه كانت مش كويسه
سلمى بعياط….يعني اي ؟؟ يعني اقدر اقول ان دول اهلي و انهم ماتوا
كرم….اللي ف غيبوبه هي املك الوحيد هتقولك انتي مين بقترح انك تيجي تقعدي تقعدي عندنا و نرعاكي عندي اختي محاميه
سلمى….شكرا شكرا انا هفضل هنا و اهلي هيجوا
كرم….مش هينفع انتي محتاجه رعايه
سلمى….انا قولت هفضل هنا
كرم…طب براحتك يا انسه سلمى
*عدى يومين من غير احداث جديده و ف يوم بليل كرم و عليا كانوا قاعدين فالرسيبشن*
كرم…مالك يا حبيبتي بس باين عليكي متضايقه؟؟؟
عليا….كرم انت رفضت عاصم صح؟؟
كرم بضيق…اه يا عليا ده اللي عندي
عليا بألم….يا آخي حرام عليك ذنبي اي انا عشان انت عمرك ما جربت الحب و لا هتجربه عشان انت واحد قلبك جشع
كرم بزعيق….في اي بقا انتي اللي متخلفه و عايزه تتربي و بقولك اهو للمره المليوووون عاصم لأ مفيييش و اعلى ما ف خيلك اركبيه
*قام خرج و رزع الباب وراه و فضلت عليا تعيط
عليا بعياط…مبتردش ليه يا عاصم ليه
________________
ف إحدى السجون قاعد عاصم ف زاويه من زواياه بردان
عاصم….والله العظيم يا بن ال***ما هسيبك فحالك عشان رمتني الراميه السوده دي ….
_________________
ف بيت متولي ..
زينب بدموع….انا خلاص فااض بيا يا متولي و عايزه بنتي
متولي…اعمل اي اكتر من كده معليهاش ولا حس و لا خبر
يارا…يا بابا انا عرفت من طراطيش الكلام كده انهم كانوا مسافرين القاهره
متولي…و مقولتيش من بدري ليه يا بنتي
يارا..مكنتش اعرف امتا
متولي…طب انا هنزل احجز قطر للقاهره
يارا…استنا بس يا بابا يارا استحاله لو روحتلها هترجع معاك
متولي…قصدك اي؟
يارا..قصدي سيبني انا اروحلها و هتصرف معاها هي اختي هعرف ارجعها بالعقل
متولي…ماشي يا يارا
زينب…لا ياخويا عيالي الاتنين كده هيروحوا مني سيبلي واحده
يارا…يا امي انا هبقا اكلمك علطول متقلقيش
متولي…سبيها تروح يا زينب هي فعلا ليها حق انا لو رحت مش هعرف اتصرف معاها و هي عنديه
زينب بألم….بس مترجعليش من غيرها
يارا….متقلقيش يا ماما انا هتحرك بكره و مش هرجعلك من غيرها
_________________
جابر شخصيه جديده صاحب كرم الروح بالروح….. *كرم بعد ما خرج راح لجابر*
جابر…اهلاً جاي و ملامحك عليها غضب ليه
كرم….عليا ضايقتني شويه
جابر …اي اللي حصل احكي
كرم….بتقول عليا مش بحب يا جابر و قلبي حجر متعرفش إني…
جابر….ليها حق ما انت مش عايز تنسى لوجي و هي سابتك و لا حس و لا خبر عنها من سنتين رغم انك قولتلها هتقدم لعمك انساها يا جابر دي شالتك من حياتها
كرم بزهق…خلاص يا جااابر خلاص
جابر….و بعدين انت مش ناوي تتجوز
كرم…لما تتجوز انت الاول يا حيلة ماما و بابا
جابر…طب بقولك اي انا رايح بكره اجيب عمتي من القطر تيجي معايا؟؟
كرم بضحك…لا انا يا عم ورايا مستشفى مش لطخ و صايع زيك
جابر…من زوقك والله
_________________
سلمى بزعيق….يالللي هنااااااااااا
ردووووووووووووووووووا عاااااااااااااا
الممرضه…في اي يا انسه
سلمى…عايزه امشي من هنا عايزه امشي انا مش شايفه و مش عارفه حد انا ليه عايشه يارب
الممرضه…اهدي بس خدي الدوا ده
*زقت سلمى الدوا
سلمى…مش هاااخد حاجه
*اتصلت الممرضه بكرم
كرم…الو..
حاضر جاي بسرعه سلام
__________________
راح كرم صعب عليه منظرها و حط نفسه مكانها لقا انه قد اي من الصعب اللي بيحصلها
كرم…يا انسه قولتلك تعالي معايا
سلمى ….انا مصدعه مش عايزه اروح ف حته انا عايزه اي حاجه تهديلي الصداع
كرم….انتي مصدعه؟؟
سلمى…ااااااه
كرم….طب هاخدك نعمل تحاليل صغننه و بعديها هخرجك من المستشفى
سلمى….ماشي
*وداها لبعض التحاليل فالمستشفى لقا انها كان جسمها متعود عالمخدرات و دي يعتبر فترة نقائها عشان كده مصدعه و حالتها كمان هتسوء اكتر
كرم….طب بصي يا سلمى احنا لازم نوديكي مصحه
سلمى…ليه
كرم….واضح انك كنتي بتتعاطي مخدرات و ده اثرها
سلمى…..انا انا ….انا عايزه امشي طب
كرم…طب تعالي معايا
الممرضه….مينفعش يخرجوا يا دكتور محدش دفعلهم مصاريف
كرم…الحالات دي تبعي ملكيش دعوه
الممرضه…و دكتور سالم ؟؟؟
كرم…انا هكلمه
*خد كرم سلمى للبيت عند عليا و جهزولها اوضه
عليا ….كرم انا اعرف دكتور زميلي بيعالج الحالات دي من المخدرات
كرم…ياريت تطلبيه
*جه الدكتور و بدأ بمعالجتها
_________________
تاني يوم الصبح يارا راحت القاهره و واقفه فالمحطه مستنيه تاخد شنطها و شوية اجراءات جع واحد زقها غظب عنو..
يارا بنرفزه…جرا اي يا متخلف
جابر….ما تتلمي يا بت
يارا…غلطان و بتبجح كمان
جابر ف سره…اي الجمال ده والله لهعديهالك يا قمرايه انتي
جابر…خلاص يا ستي حقك علينا
________________

الانسان بيخسر حاجات كتير جداً ف حياته بس ربنا اكيد بيديله الاحسن منها بس خسارة البصر و الذاكره خساره ملهاش بديل بس ربنا بيعمل اللي فيه الخير❤
للكاتبه:مريم عبدالرحمن

انت في الصفحة 3 من 13 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
6

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل