منوعات

هذه ليست انا الجزء الاول بقلم مريم عبد الرحمن

الحلقه الرابعه…هذه لستُ آنا
بعنوان….اتمنى لو آراه
_________________
“خليك قوي رغم ضعفك خليك واقف رغم كسرك خلي عندك إيمان ف كل اوقاتك ”
_______________
ف يوم جديد…
ف اوضة سلمى كرم جه خبط ..
سلمى…مين ؟؟
كرم…انا الدكتور كرم ينفع اخش
سلمى…اا ااتفضل
كرم ….انتي عامله اي النهارده؟
سلمى………
كرم….بقولك عامله اي؟؟
سلمى…..مش لاقيه حاجه اقولها
كرم….قولي الحمدلله ربنا كبير
سلمى….انا معرفش عملت اي ف حياتي عشان ربنا يعمل معايا كده
كرم….يمكن فعلا عملتي حاجه غلط و اولها انك بتتعالجي من المخدرات
سلمى….انت صح يا دكتور
كرم…..عن اذنك لو احتاجتي حاجه عليا موجوده و مارينا الخدامه الجديده موجوده
سلمى…متشكره
*خرج كرم لقا عليا ف وشه*
كرم…استغفر الله العظيم
عليا…كرم ونبي اسمعني انا اسفه عاللي قولته …
كرم…خلاص يا عليا
عليا ….طب ونبي شوفلي عاصم فين انا معرفلوش مكان
كرم….مش على اخر الزمن عليا بن سالم الغنام تدور على واحد شحات زيه
عليا بصوت عالي…ده مش شحااات يا كرم انا بحبه و هو بيحبني و الحب مفيهوش فلوس
كرم بذعر….اهو مشي و سابك من كلمتين قلتهوملوا فوقي بقا ياختي بلا حب ولا ارف امشي من وشي

*سلمى سمعت الزعيق قامت بهدوء بتحسس عالحيطه و تعرف هي فين رغما انها عمرها ما شافت البيت الا انها وصلت للباب و فتحته و خرجت
سلمى…دكتور؟؟عليا؟؟
عليا…..اللي انت بتقوله ده هيخلي ما بينا عداوه كبيره اوي يا كرم
كرم ….هتقاطعي اخوكي عشانه؟؟
عليا بدموع….بقولك بحبه
كرم رزعها قلم و قال بزعيق…فوقي لنفسك بقا
*سمعوا صوت كسر جري كرم لفوق لقا سلمى بتعيط و الفازه وقعت*
كرم…سلمى انتي كويسه قومي من عالارض
*دخلها اوضتها
كرم….احكيلي بس اي اللي طلعك من الاوضه
سلمى بعياط و شهقه….ك كنننت كن كنت عايزه ااا اااخرج
كرم حضنها….طب اهدي خلاص اهدي
سلمى…..مش عايزه افضل فالسرير
كرم….خلاص هطلعك افسحك لما تخفي
سلمى…بجد
كرم…وعد والله
__________________
*نزلت يارا مصر تدور على شغل و قاعده ف فندق حاليا لقت انها تشتغل سكرتيره ف شركه هتبقا حاجه حلوه و فلوس و كويسه و كمان عشان تدور على اختها راحت تعمل interview و دخلت للسكرتيره قلتلها هخليكي تقابلي المدير و دخلت و المفاجأه..
يارا…مش انت الواد الغبي اللي خبطني فالمحطه مش عارفه إزاي يخلوك مدير
جابر بضحك…..طب عليكي نور عرفتي اني مدير بتبجحي ليه قلبك ميت
يارا….خلاص يا عم هعتزل الشغل ده

جابر…عم؟؟؟ انا موافق تشتغلي
يارا….ماشي و بعدين هشتغل فين
جابر….انا كنت محتاج مساعده ليا تساعدني هعينك السكرتيره بتاعتي
يارا…..بسهوله كده؟؟
جابر بغمزه…اه و ماله اصل ليكي معزّه خاصه على قلبي
يارا بأرف…طيب اجي من امتا
جابر….تبدأي من بكره ياريت يعني

___________________
فالسجن عند عاصم …
شاب…ممكن نتعرف؟
عاصم….اهلا
شاب….جاي ف اي؟؟
عاصم….اخو اللي بحبها لبسني قضية مخدرات خدت فيها ٧ سنين ضيع شبابي منه لله و ساب امي و اختي لوحدهم
شاب….طب انا مستعد اخرجك ف اقرب وقت
عاصم…ازاي ؟؟كنت خرجت نفسك الاول
شاب…ما انا هخرج بكره يا صاحبي
عاصم…بجد
شاب ….خلاص هخرجك والله عشان صعبت عليا يا صاحبي و شكلك ابن حلال و هشوفلك كمان لما نطلع شغلانه نسترزق منها
عاصم…انت شكلك طيب والله انت داخل السجن ف اي؟
شاب…تجارة سلاح ظلم او مش ظلم اوي يعني
_________________
عدااا سنه و تقريبا مفيش جديد غير إن جابر معجب ب يارا جداً
صباح يوم جديد…..
عليا بابتسامه…سلمى صباح الخير يا حببتي
سلمى…الحمدلله
عليا….صليتي الضهر؟؟
سلمى…اه الحمدلله
كرم….يا صباح الفل
عليا….صباح النور
سلمى….دكتور مفيش خبر من اهلي
كرم…..للاسف يا سلمى مفيش اي حاجه
سلمى…انا مش هينفع افضل عبء عليكم
كرم….انتي مش عبء والله سيبك انتي من الكلام ده يلا يا عليا هاتيها عشان نفطر
عليا…حاضر
*نزل كرم لقا ابوه قاعد *
سالم…..كرم انا زهقت من الوضع البنت دي مينفعش تقعد معانا هنا كده دي بقت فرد من اهلنا انا زهقت
*كانت نازله هي و عليا و سمعت الكلام*
كرم….اي يا بابا اللي انت بتقوله ده
سالم….ايوا يابني دي الحقيقه وديها للحكومه تتصرف
كرم….لو هي مشيت من هنا انا كمان همشي
سالم بضيق…انت هتشتغلي فالهبل ده
كرم….انت من امتا معندكش رحمه يا اخي
سالم…..و احنا مالنا بيها الموضوع مش حكاية رحمه انت قربت تقولي تعالا نروح نوديها لدكتور نعملها العمليه
كرم….انا قولت اللي عندي
*جه يلف لقا سلمى و عليا ف وشه و عليا واقفه مش عارفه تقول اي
كرم….سلمى انا…
سلمى….انا اسفه يا دكتور سالم انا همشي والله النهارده ….
سالم…..
كرم…مفيش مشيان
سلمى….كفايه اوي يا استاذ كرم انا بقالي اكتر من سنه هنا ..مارينااااا ماريناااا
مارينا….ايوه يا ستي
سلمى…طلعيني الاوضه
مارينا ….حاضر
*طلعت سلمى و بدأ هنا الخناق
عليا…اي يا بابا اللي انت عملته ده
كرم…ابوكي خلاص هبت منه عالاخر اشحال لو كنا مش معانا فلوس كنت عملت اي
سالم بضيق….بقولكم اي هو ده اللي عندي
__________________
سلمى….مارينا لميلي شنطة هدومي و نزليني ركبيني تاكسي
مارينا…بس يا ستي..
سلمى….بعد اذنك
_________________
*عند يارا فالمكتب لقت مامتها بتتصل ف رفعت عليها
زينب….يا يارا انا صبري نفذ انا خلاص زهقت وربنا زهقت انا عايزه بنتي
يارا….يا ماما انا بعمل اللي عليا والله
زينب…..انا هضطر انزل ادور عليها بنفسي
يارا…يا ماما ونبي بس اللي بتعمليه ده والله انا هلاقيها
زينب….انا هقفل يا بنتي اخد دوايا و ونبي ما تنسي تدوري على اختك
يارا…انا نازله عشان كده
زينب…سلام
يارا…سلام
*دخل جابر
جابر بضحك…وصل بيكي تكلمي نفسك للدرجاتي اشغل صعب
يارا بارف…جرا اي يا استاذ جابر
جابر….خلاص متكشريش ممكن اطلب طلب
يارا…اتفضلي
جابر….صاحبي عيد ميلاده النهارده و عايز اشتريله هديه ممكن تيجي معايا
يارا…اشمعنا
جابر….اصل انا بحب زوقك ف كل حاجه
يارا…طيب
_________________
عليا…مارينا روحي شوفي الانسه سلمى عشان لو احتاجت حاجه
مارينا….مشيت يا ستي
عليا…يعني اي مشيت
مارينا….والله يا ستي
عليا….كرررم كررم
كرم…في اي
عليا….سلمى مشيت
كرم بصدمه….يعني اي مشيت
عليا…..معرفش معرفش انزل شوفها فين
*نزل كرم بسرعه يدور و يدور لحد ما يأس و كان ماشي عالنيل و لقا حاجه ميتوقعهاش….
_______________
رأيكم..

انت في الصفحة 4 من 13 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
6

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل