منوعات

هذه ليست انا الجزء الاول بقلم مريم عبد الرحمن

الحلقه الخامسه…هذه لستُ آنا
بعنوان….أحزنني رؤيتها
_______________
*نرجع لما مارينا كانت بتجهز شنطة سلمى…
مارينا…شت سلمى خلصتها
سلمى…ركبيني تاكسي
مارينا…بس يا ستي انتي ملكيش حد
سلمى….ركبيني و انتي ساكته
*و فعلا مارينا نزلتها و ركبتها التاكسي
السواق…تروحي فين يا استاذه
سلمى…وديني على كوبري اسدين نهر النيل
السواق…حاضر
*خرجت من التاكس بصعوبه توجهت بصعوبه نحو الرصيف بعد ما سألت السواق حاولت تشوف فين الكبري شافها جابر و يارا و هما ماشيين بيتكلموا عالكوبري
جابر…اي ده دي البنت العاميه اللي كرم بيعتني بيها عنده فالبيت
يارا…فين دي؟؟
كرم و هو رايحلها …اهي
يارا…دي ؟؟ دي؟؟ سلمى؟
كرم…انسه سلمى اي اللي جابك هنا
سلمى ..استاذ جابر صح؟؟ صدفه حلوه
يارا….انتي عاميه؟؟
كرم باستغراب…اي اللي انتي بتقوليه ده يا يارا هي اه مبتشوفش بس خلي ملافظك اهدى من كده
سلمى…اه يا استاذه مبشوفش و فاقده ذاكره كمان
*يارا مكنتش عارفه تقولها من انهي جهه انها اختها خايفه ترجعها لامها و ابوها بالمنظر ده يجرالهم حاجه
يارا….طب انتي خارجه لوحدك ليه
سلمى…مش لاقيه اللي يراعيني
جابر…كرم فين
سلمى…ابوه مش عايزني فالبيت
*فجأه كان كرم مخنوق و بيفكر و بيتمشى عالكوبري شافها قاعده مع جابر
كرم بغضب…سلمى
سلمى قامت من عالكرسي…انت لحقت تقوله يا استاذ جابر
جابر….والله ما قولتله حاجه
كرم …ازاي تمشي يا سلمى لوسمحتي يلا نروح
سلمى…انا مش هروح بيت انا مغصوبه عالناس اللي فيه
كرم….هو ملوش دعوه انا و عليا عايزينك
سلمى…قولت لأ
كرم…خلاص اتجوزك و بكده هو هيتقبلك
سلمى….انت اتجننت تتجوزني انا؟؟ و انت عملت اي وحش ف حياتك عشان على اخر الزمن تتجوز واحده متعرفش فصلها و اصلها و كمان عاميه
كرم….انا مش ببص للجهه دي انا عمري ما ساعدت مريض عندي زي ما حبيت اساعدك كنت بحب اسعدك دايما انتي شخص قلبك صافي و ابيض عشان كده هتجوزك
سلمى…بس…
يارا….علفكره استاذ كرم باين عليه شخص مناسب ليكي اتجوزيه
جابر…و انا بردو بقول نفس كلامها ده شخص مناسب ليكي جدا والله عايز اقولك انه اول مره يكون مهتم بواحده و محترمها بالشكل ده
كرم….ها قولتي اي
سلمى….هتجوزك؟؟ يعني انت مش بتهزر بس انا عمري ما شوفتك
كرم…و عشان كده لما نتجوز هخليكي تعملي ارقى العمليات
سلمى…طب و والدك؟؟
كرم…يادي عم سالم سبيه الوقتي
سلمى بإبتسامه…خلاص ماشي موافقه
*كرم حضنها ف وسط الشارع
يارا…يا استاذ سيبها كده عيب
كرم…انتي مالك ما تشوف اللي معاك دي يا عم جابر تخليها ف حالها
جابر بضحك…مش قولتلك يا سلمى عمره ما احترم واحده
__________________
*فاكرين عاصم طبعا خرج من السجن عن طريق الرشاوي من ٥ شهور و دلوقتي موت صاحبه عشان ياخد فلوسه و بقا غني و بيتاجر فالمخدرات بقا بيموت فالفلوس الفلوس اللي بعدت عنو حبيبته عشان فقير..
________________
كرم روح البيت و دخل هو و سلمى
سالم…بردو عملت اللي ف دماغك و رجعتها
كرم….ازاي امشيها و هي مراتي يعني عيب مينفعش
سالم…مراتك؟؟ يوم ما تتجوز تتجوز العاميه اللي منعرفش اصلها و فصلها اللي كانت بتتعالج من المخدرات
كرم…..العاميه دي حجزتلها بكره طياره و خلال اسبوع هتكون بتشوف و اما بقا حكاية ماضيها ف انا عارف و متأكد ان قلبها ابيض كفيل السنه و شهرين دول يعرفوني انها واحده اصيل و محترمه و الباقي ميخصكش انا قاعد بورثي و حقي فالبيت
سالم…..يبقا شوف هتاخد من الورث ده اي
كرم….ماشي براحتك اعمل اللي تعمله
*خد كرم بإيد سلمى و طلع اوضتها
كرم…لمي هدومك بقا و كده عشان سفر بكره و هترجعي علطول متقلقيش
سلمى…..مش هتبقا معايا؟
كرم…للاسف لأ انا مش دكتور عيون
سلمى….طب ما تيجي معايا بصفتك جوزي
كرم…للاسف يا سلمى دول اخر فلوس ف حسابي و مش هعرف اخد من اي حته عشان بابا خليكي انتي روحي و انا هوصي عليكي
سلمى….كنت نفسي ابقا اول واحد اشوفه
كرم….طب خلاص متأنبنيش والله لأجي
سلمى….طب و هتجيب فلوس منين
كرم…هطلب من عليا مش هترفض
عليا… مش هرفض يا حبيبي بس انا بجد مبسوطه انك اتجوزتها امتوا ولاد حلال و تستاهلوا بعض و لما ترجعيلنا بالسلامه بقا نعمل فرح كبيررر
سلمى ..عقبالك
عليا بضيق…اممم انش اء الله
________________
عاصم…قولتلي بقا بيحب و اتجوز و لسه معملش فرح …طيب انا مش هخليه يجتمع باللي بيحبها زي ما عمل معايا .
_______________
ف إحدى القصور الكبيره …يسكن راجل ٤٩ سنه اسمه هتلر تاجر مخدرات بيضرب ف شاب اللي وصل يوميها مريهان و سلمى و ميشو للمستشفى..
هتلر….يعني اي مش لاقيهم و لا لاقي البضاعه انت هتستعبط بقالنا سنه بندور
تيمور….حرام عليك معرفش
هتلر….انت اللي كنت متابعهم اليوم ده دول كانوا معاهم بضاعه ب ٥ مليون جنيه
تيمور ..معرفش
هتلر….اومال كنت بتهرب مني ليه طول الفتره اللي فاتت هه انطق
تيمور….اصل اصل هقولك الحقيقه و تسبني
هتلر…قول
تيمور…العيال عملوا حادثه اليوم ده و ميشو مات و البت مريهان لحد الوقتي ف غيبوبه و س …
هتلر…و البت التالته اللي كان اسمعا سلمى انطق
تيمور..معرفش والله انا اليوم ده مشيت بسرعه كان في دكتور رخم ممكن يكشف امري بس اللي اقدر اقولهولك انها كويسه بس ونبي ما تعملها حاجه انت عارف اني معجب بيها اوي يا استاذ هتلر
*قـ,ـتله هتلر..
هتلر….كده بقا لازم ناخد يا فلوسنا يا بضاعتنا يا روحها …..
__________________
الإنسان مهما عمل و نسي و حاول ينسى ماضيه او حتى فقد الذاكره زي سلمى إلا ان كل واحد ماضيه بيفضل معاه دايما و بيوقفه ف طريقه و ده اللي لازم نواجهوا ف حياتنا و بالنسبه للغلطه اللي المفرود كرم عملها و رفض حبيب اخته لانه فقير ف هو معرفش قيمة الحب غير متأخر … هل يا ترى فعلا كرم اللي دخله السجن؟؟
_________________

انت في الصفحة 5 من 13 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
6

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل