منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الاول

الله ومالها المطلقه عاد يادكتور.وبعدين ماأنى كنت متجوز جبل سابق مرتين وخلاص أنى راضى وطالما مره زينه وصغيره ومحترمه يبقى خلاص.يونس:ربنا يرضى عليك يا أخوى.بس في حاجه مهمه لازم تحطها في اعتبارك هى إنو الست دى واولادها لو وافجت هى وولاده ملهاش ذنب في شى.ويعتبر موافقتها دى عشان تحمى ولادها كمان.غير إنها بمجرد ماتبقى مرتك هيكون مفيش حاجه هتربطها بالراجل ده تانى وكمان ملهمش ذنب في شئ .فلازم تراعى ربنا فيهم.أنى عارف إنك عادل وعاقل بس أنى أخوك ومن واجب أنصحك وعارف إنك قدها.ضمه عيسى ورتب على ظهره:اطمن ياأخوى.يونس:اسيبك

دلوق ياأخويا رايح المستشفى.عيسى:ربنا معاك ياأخوى. وفضل عيسى فتره يفكر وبعدين اتصل بجميع رجال العائله يخبرهم بموعد الجلسة.وطبعا بالنسبة لصبا فزى ماهى لسه قلقانه ومتوتره ومفيش عندهم جديد.
مرت الايام على الابطال بثقل حتى جاء يوم الخميس.وصلى الرجال العشاء وبدءوا يروحوا مقر الجلسه المعروف.مهران وهو

يقف فى بيته مع عيسى:يل ياعيسى ياولدى.أخوك وجوز أختك وولد عمك.طلعوا للرجاله وإحنا لازم نطلع.عيسى:يل ياأبوى ربنا يستر.مهران:ماتخافش ياولدى هيستر بإذن الله يل بينا.خرجوا وعندما دخلوا المجلس وقف جميع الحضور احترام وتقدير لقاضى العرف لديهم ولكبير العائله.جلس مهران على رأس المجلس وعلى يمينه عيسى وابن عمه محمد.وعلى يساره يجلس يونس وابن عمه الآخرى وزوج أخته أيضا.وبدء مهران بفتح الجلسه بإسم الله الرحمن الرحيم الهادي العظيم.وبعده

بالسلام على سيدنا محمد رسول الله وبدء فى وصف اسماء الله الحسنى وبحمده والثناء عليه.وبعد ذلك قال مهران: طبعا كلكم عاوزين تعرفوا أنى جامعكم النهارده ليه.همهم الجميع.عيسى:ياريت نهدى وندى للحج الفرصه يفهمنا الموضوع من غير كلام.مهران:أنى جاى اقولكم إنو الراجل اللى جتل حمزه ولدى الله يرحمه طلع براءه.الرجال بعصبيه:واه كيف ده وبعضهم طيب عملوا خير هناخدوا بتارنا ميتى ياحج.مهران:ممكن نهدى شويه أنى أتوكدت بنفسى إنو الراجل مظلوم ومجتلش ولدى وده شوفتوا بعينى وسمعته بودانى وكمان عيسى.همهم الناس كيف ده.خبط عيسى على الطاولة التى أمامه فسكت الجميع. مهران:ده جتل خطأ مكنش قاصد.وحكى لهم مهران عن خطته قال رجلا.بس لينا عنده تارعندهم.مهران:وإنى جولتلكم إنو احنا ملناش تار عندهم بس أنى هحل المشكله دى بالنسب وعرفتكم كيف.همهم جميع من بينهم مندهش وبعضهم غضبان.رجل آخر:أيوه ياحج بس دى مره متجوزه ومعاها عيال كيف نقبلوا تبقى مرت كبيرنا.لكن هذه المره رد عيسى:وده شئ يخصنى وطالما الحج مهران جال يبقى محدش يراجع وراه.وبعدين أنى كمان كنت متجوز قبل سابق مرتين مهياش اول بختى

يعنى.وبعدين الجلسه النهارده معمول عشان تعرفوا وتنفذوا.بعض الرجال:عندك حق ياكبير واحنا عارفين إنو قرار الحج دايما بيكون بالصالح لينا كلنا.احد الرجال:طيب مايمكن يرفضوا.مهران:وقتها هكون شلت يدى من الموضوع وماليش صالح واعملوا اللى تعزوه عاد.مهران :كده عاوز الايد تترفع عشان نعرفوا مين معانا ومين ضدنا.لإن الموضوع بجى معانا.رفع الجميع يدهم دليل على موافقتهم مهران:على خيرت الله وبعد ذلك أعلمهم أهمية الأمر لديه وإنه لن يرجع عنه بعد الآن.وعليهم أن يتجهزوا حتى يسافروا معه لكى يحلوا الأمر غدا.فرضخ الجميع لأمره.وانتهت الجلسه.وذهب جميع الرجال ولم يبقى سوى مهران واولاده وأبناء اخواته .مهران:صالح ياولدى.صالح ده جوز صفا.صالح:نعم ياعمى.
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم)
مهران معاك رقم اللى اسمه ماجد ده.صالح:إيوه ياعمى مهران:اتصل عليه وبلغه إنو أحنا هنبقي عندهم بكره إن شاء الله هنصلى الجمعه عندهم.صالح:تحت أمرك ياحج.وذهب ينفذ ماأومر به.مهران:يل يا رجاله عشان تريحوا جسدكم عشان سفره

بكره إن شاء الله.يونس:اسمحلى ياأبوى رايح المستشفى.لازم عشان لو روحت وياكم بكره إن شاء الله.هظبط أمورى.مهران:ربنا وياك ياولدى.وذهب يونس.وانت يا محمد ياولدى روح ريح دلوق. محمد ابن أخوه التانى ويعشق ورد وهو صديق عيسى المقرب هنتعرف عليه بعدين.محمد:تحت أمرك ياحج.وذهب .مهران:وانت ياعيسى ياولدى تعال عاوزك ذهب مهران ومعه عيسى ودخلوا إلى مكتبه مهران:أنى فرحان بالحديت اللى قولته في الجلسه ده بس أنى عاوز اطمن إنك راضى عنه ياولدى.وتكون واثق إنو ده الصوح.عيسى: اطمن ياأبوى.بس عاوز اسئل كيف عرفت كل ده عنها إنها زينه وصغيره وبنت ناس.وكل اللى قولته ده الوقت مكانش كافى تعرف كل ده.الموضوع كان في رأسك من الاول صوح.مهران:صوح ياولدى .إياك كنت مفكر إنو لو الراجل ده اتحكم عليه واتعدم على يد الحكومه.كانوا الرجال هيسكتوا.هما كانوا عاوزين ولده مش هو.فبدءت افكر واسئل.وكنت مرتب لحاجات كتير بس كل حاجه كان لها وقت وميعاد.بس اللى حوصل غير الترتيب بس الحمد

الله.عبسى: ماشي يا أبوى.مهران اطلع ياولدي ريح عشان مشوار بكره.عيسى: حاضر ياأبوى بس فيه مشوار صغير إكده.وراجع.مهران:ماشى ياولدى ربنا يحرسك.وذهب عيسى حيث مكان يحبه ولا يشعر بالراحه عند إحساسه بالخنقه الا هناك.نسيبه ونروح نشوف الست صفا.كانت تجلس صفا أمام أولادها وهم يحلوا واجب مدرستهم وبجوارها ماجد حين رن هاتفه من رقم مجهول وماكان إلا صالح يخبره بموعدهم غدا.ماجد:الو السلام عليكم.صالح: وعليكم السلام الاستاذ ماجد الحطيبى.ماجد:مع حضرتك.مين معايا.صالح:معاك صالح الجبالى.ولد عم حمزه الله يرحمه.هلع ماجد وال في جلسته وقال اهلا وسهلا.قال له صالح عن أمر زيارتهم من أجل الخلاص من أمر التار بينهم.وإلا لم يقدر أحد قمع ماسوف يحدث.ماجد بتوتر:تمام تشرفوا.واغلق الخط.وبد عليه الخوف والقلق وتذكر حديث زوجته له ليله امس
فلاش باك

دخل إلى غرفته ليلا وجد صفا حزينه خائفه حزينه وسئلها عن سبب حزنها فأخبرته.ماجد مسك لديها:ممكن اعرف بقى ايه سبب الحزن والخوف اللى فى عيونك انسى ياحبيبتي.صفا بصوت مخنوق: الموضوع لسه مخلصش زى ماانت فاهم دى روح شخص وأهله اكيد مش هيسكتوا.ودول صعايده وانا اسمع أنهم مش بيسيبوا حقهم ومش هيفرق معاهم حاجه غير حق ابنهم اللى ما*ت وهياخدوا حقهم من ابنى.ذنبه ايه يكبر وحياته مهدده بالمو*ت.مجد قرب منها وحضنها وقال:كل اللي في دماغك وهم وخوف شليه ومش هيحصل حاجه وبكره تشوفى وتقولى ماجد قال الموضوع انتهى. صبا:اتمنى.بس قلبى حاسس إنو لسه مش انتهى ده لسه هيبدء.بس اتمنى إنو تكون كل دى مجرد أوهام.
باك

ماجد:شكل فعلا لسه الموضوع ماانتهاش ياصبا.صبا بعد ما خلصت مع ولادها.دخلتهم اوضتهم ونيمتهم وخرجت لماجد.صبا:مين كان بيكلمك ومال وشك.ماجد:دول أهل حمزه الله يرحمه.صبابخوف:اه مالهم .ماجد:بيعرفونى إنهم جايين بكره ينهوا موضوع التار ده.تراجعت صبا للوراء خطوتين.:مش قولتلك إنو الموضوع لسه هيبدء.تقولى لا وانا مش عارفه جايب برودك ده منين واتكلمت بصوت عالى نسبينا بس عارف لو حد من ولادى جراله حاجه انا مش هسامحك ابدا.وتركته ودخلت غرفت أطفالها تبكى.وتدعوا ربها أماماجد فبدء يرن على كل أهله وقرايبه عشان يعرفوا بالخبر ويجهزوا عشان يقابلوا الناس دى معاه لأنهم لازم يعرفوا.إنو مش لوحده وإنه من عيله.وكمان ابلغ أمه وخاله وطلب منهم التجهيز للأمر فأمه تجلس في بيت العائله وكل شئسيتم هناك.وذهب الي أعمامه وكمان اولاد أعمامه واخواله بعد أن أخبرهم بالهاتف واتفقوا واستعدوا على الترتيبات وذهب كلا منهم حيث داره عشان يرتاحوا ويستعدوا لبكره.وفضل اتصل باابنته بعد مااخبره ماجد إنها فى حاله لايرثى

لها.ولكنها لم تجب وفأراد أن يتركها حت غد .دخل لها ماجد:ممكن تقومى ترتاحى شويه لازم نستعد لبكره عشان الناس دى ماتستهونش بينا ويعرفوا مين هى عيله الحطيبى.صبا:انا هنام مع ولادى سبنى معاهم.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم )
ماجد:تمام ادام ده اللى هيريحك.واقترب منها ياريت تطمنى.صبا:تمام تصبح على خير.ماجد بقله حيله:وانتى من أهله .وخرج يجرى بعض الاتصالات للاستعداد ليوم غد……….
تفتكروا ايه اللي هيحصل بكره وياترى ماجد هيعمل ايه لما يعرف قرارت مهران وايه رده فعله كمان ايه رده فعل صبا هتوافق على أنهو شرط .ايه اللي ممكن يحصل يغير مجرى الأحداث

انت في الصفحة 6 من 9 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
34

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل