منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الخامس والاخير

الطبيبه اطمن هى بخير
عيسى بخير كيف وهي غميانه
وهيبه مراتك حامل يا عيسى ربنا رضانا ورضاك يا ولدي واخيرا هشوف ولدك يا عيسى.
من يستطيع عيسى تصديق ما كان يسمعه فكانه بحلم واحسى وكانه يتمنى سماع هذه الكلمات ولكنه لم يسمعها صحيحا.
عيسى مالها يعني.
ابتسم الطبيبه مرات حضرتك حامل الف الف مبروك طبيعي جدا اللي حصل معاها انا كتبت لها ادويه وحاجات هنا في الريته دي يا ريت تاخذها بانتظام وتاخدوا بالكم منها الفتره الجايه بلاش ارهاق بلاش حركه كتير ويا ريت تجيبهلى العياده علشان اطمن عليها بالسونار. عن اذنكم
جميله اتفضلي يا دكتوره و شكرا جدا على تعبك معايا
الطبيبه ده واجبي. وانصرفت ونزلت معها جميله
اما عيسى فكان واقفا كال صنم
ورد مالك يا اخويا واقف اكده ليه
صفا ادخل شوف مرتك اطمن عليها يا اخويا والف مبروك ربنا يكمل لها على خير
وهيبه بدموع ادخل يا ولدي وربنا يطمننا عليها.
هز عيسى راسه ودخل واغلق الباب وراءه وجلس بجوار صبا.
امسك عيسى يد صبا وقبلها وسقطت دموع بغزاره فهو كان صامدا لم يسمح بدموعه بالنزول امام احد وعندما دخل مسك يدها اطلق العنان لدموعه حتى تسقط معبره عن مدى فرحته وشوقه لمثل هذه المعجزه
عيسى لما اتجوزتك في البدايه كنت حاسس انك ليكي شيء جوايا مش عارف هو ايه ولما اتاكدت من كل اللي بيحصل عرفت ان ده حب ومزروع في قلبي من اول ما ربي خلقني. صبرت واتمنيت ودعيت دعيت كثير ان ربنا يمن عليا بحبك ليا زي انا كمان ما بحبك وربنا استجاب دعائي وحبتيني وبقيتي ملكي وما كنتش طمعان في اكثر من كده انت خليتيني اسمع كلمه بابا من ولادك وانا كنت عطشان ليها جدا بس برده ما كنتش طمعان ان يكون ليا ابن من ظهرى بس كمان ربنا كرمه كبير قوي علينا ورزقني بطفل من صلبي ومن ظهري والاهم والاحسن من كل ده كله انه هيبقى منك انت وانا بحمد ربنا انه ما منش عليا بالنعمه دي قبل كده علشان اول كلمه بابا لما اجي اسمعها اسمعها من اولادك انت واول سمره تطرح في شجرتي تبقى منك انت. ربنا يخليكي ليا يا سر سعادتي في الدنيا . استيقظت صبا ووجدت عيسى يبكي
صبا بخضه مالك يا حبيبي بتعيط ليه ايه اللي حصل في حاجه حصلت
اقترب منها عيسى وقبلها وحضنها وقال حصلت اعظم حاجه ممكن تحصل لي في الدنيا
صبا ايه يا حبيبي مالك انت وترتني وخوفتني
عيسى انا مش عايزك تخافي من حاجه خالص ولا تتوتري وترتاحي خالص
صبا طب قول لي في ايه
تنهد عيسى ووضع يده بحنان على بطن صبا يملس عليها بجميع الاتجاهات وقال هنا جوه في حته مني ومنك
صبا وهي تفهم كلامه يعني ايه. وسكتت ثم ابتسمت وقالت فعلا انا حامل يا عيسى
عيسى اه يا قلبي عيسى وعقله
صبا بابتسامه يعني انا جوايا حته منك
عيسى انت دلوقتي شايله ثمره حبنا. ربنا يخليكي ليا يا سر سعادتي ما اتحرمش منك ابدا وخلي بالك دائما من نفسك عايزاك تحرصي على نفسك وعلى ابني
ابتسمت صبا حاضر يا حبيبي
طبعا البيت كله كان على قدم الوساق والجميع مبسوط من خبر حمل صبا حتى ان مهران قام بالذبح الذبائح وتوزيعها على الغلابه والفقراء كشكر لله بسيط كماان عيسى فعل هذا ايضا. وظلوا هكذا فتره طويله كما ان وهيبه لم تسمح بسبب الحركه وكانت تشرف على راحتها بنفسها وتاتي لها بكافه انواع الطعام المغذي. عيسى كمان اخذ صبا وداها العياده عند الدكتوره واطمن عليها وعلى الجنين اللي ما حبش هو اوصبا انهم يعرفوا عنه اي حاجه صحته وانه بخير وبصحه كامله ان شاء الله مرت فتره حمل صبا وورد على خير وكان الجميع مبسوط بقدوم الاطفال سواء طفل ورد الذي تبقى له القليل وياتي او ابن عيسى الذي ما زال في طريقه. مرت مرحله حمل صبا بخير وسلام حتى ان ورد يوم ولادتها بالصدفه كانت صبا خارج المنزل هي الحت على عيسى ان ياخذها الى المزرعه لكي ترى الفرس الجديده الذي جلبها خصيصا لها. وحمدت وهيبه ربها ان صبا غير موجوده حتى لا تحدث المشاكل وخصوصا ان صبا حملها متعب للغايه وواجهت به العديد من الصعوبات والمشاكل وكانت تخشى حدوث ولاده ورد امام صبا وهذا سوف يؤثر عليها لا محاله. اتصلت وهيبه بعيسى اخبرته بولاده اخته وطلبت منه عدم المجيء بزوجته الان حرصا على صحتها وعلى حملها وعيسى امتثل لامر امه ولم يخبر صبا بخبر ولاده ورد حتى يطمئن ان ورد قامت بالسلامه وبعدها سوف ياخذ صبا اليها. الفعل ذهبوا واطمئنوا وكانت ورد قد انجبت ولد جميل واسمته عيسى وفرح عيسى جدا بهذا الامر. مرت الثلاث اشهر الاخيره في فتره حمل صبا في صعوبه كبيره فهي كانت تعان الكثير من المشكلات الصحيه في حملها حتى ان الطبيبه طلبت منها عدم الحركه نهائيا حتى الدخول الى الشهر التاسع وامتثلت الى امر الطبيبه. وفي ليله كان عيسى وصبا نائمون في الامان وشعرت صبا بالم شديد في اسفل معدتها وظهرها فقامت واعتدلت في رقدتها. ولكن لم تقدر على البقاء صامته فالالم كان شديد وكان يزداد كل لحظه
صبا بصوت تحاول ان يكون طبيعيا عيسى اقوم

انت في الصفحة 14 من 15 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
10

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل