منوعات

رواية بقلم اسراء محمود الخامس والاخير

البارت الثاني والعشرون
دخل عيسى في غرفه ورد اللي بتتجهز فيها واول ما شافها .
عيسى بسم الله ما شاء الله كيف القمر يا ورد الجور
ورد بكسوف جد يا اخوي يعني انا حلوه. والفستان حلو عليا
عيسى بابتسامه كيف القمر يا خيتي ومن غير حاجه كمان والفستان بقى جميل لانك لبستيه
ورد حبيبي يا اخوي ربنا ربنا ما يحرمنيش منك ابدا انت ويونس وابوي وامي يا رب
اقترب منها عيسى وقبل راسها
عيسى الف مبروك يا حبيبتي ربنا يتمم لك على خير ويسعدك دائما ولو الواد محمد زعلك قولي لي بس وانت عارفه بس محمد راجل زين وانا اديتك ليه وانا مطمن
ورد الله يبارك فيك يا اخويا وعقبال ما نفرح بعوضك ان شاء الله
عيسى ان شاء الله يا حبيبتي الواد محمد هيتجنن عليك لما يشوفك
ورد بس انا مش احلى ولا اجمل من مرتك هي اللي هتاكل من الجو بجمالها ورقتها. في اللحظه دي التفت عيسى ناحيه ماورد بتبص وانبهر بجمال صبا اللي اخذ روحه وعقله وسحب انفاسه من اول ما بص عليها وسرح فيها وفي جمالها وفضل كده دقائق. لحد ما اتكلمت صفا
صفا رحت فين يا اخويا
عيسى بعد ما لفت انتباهه صوت صفا موجود يا حبيبتي عقبال اولادك. واقترب منها ايضا وقبل راسها.
عيسى وانت كمان يا صفا دايما تسحرى عيون اللي يشوفك اكيد ولد عمي هيتجنن عليك النهارده.
صفا بابتسامه والله يا اخوي ما في حد يسحر النهارده غير مرتك وبس.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبارك عليك يا حبيبي يا خير خلق الله)
جميله صح فعلا صاب النهارده جمالها زايد عن كل يوم ربنا يحرسها ويبارك فيها عقبال ما نفرح بعوضك منها يا عيسى.
ابتسم عيسى وبص ناحيه صبا وقال اللهم امين ربنا يبارك فيك يا مرت اخوي وعقبال اولادك ان شاء الله.
جميله تسلم يا رب. ثم اقترب عيسى من صبا وقبل راسها واقترب من اذونها
عيسى بهمس انت ناويه تجننيني النهارده صح
صبا بتوتر من اقتراب عيسى منها بهذا الشكل هجننك ليه يعني
عيسى شكلك ما وقفتيش قدام المرايه وانت نازله طيب مش سامعه هم عمالين يقولوا ايه
صبا هم بس بيجاملوني
عيسى بس هم بيقولوا الحقيقه انت خطفتي روحي.
وسابها عيسى في اللحظه دي وقال بصوت عالي
عيسى يلا بينا يا حبيبه اخوك يونس خلاني اطلع انا انا انزلك علشان عارف ان ام ساهر هتبقى على راحتها فحب يكون انا بداله وقال ان احنا واحد
صفا واحد يا اخوي وربنا يبارك فيكم لينا يا رب
عيسى اللهم امين يا حبيبه اخوك يلا بينا. وفي اللحظه دي مسك عيسى ايد ورد علشان يسلمها لايد جوزها وكمان في الايد الثانيه مسك ايد صبا بعد ما غطت وشها وجسمها بوشاح ما بقاش مبين منها حاجه. ونزلوا تحت عند المعازيم واستلمها محمد منهم وقبل راسها بعد ما تم كتب الكتاب وهي دخلت عند الحريم . ودخلت الحريم كلهم في مكان واحد مقفول مش مسموح لاي راجل انه يدخل فيه من غير استئذان لانهم جميعا على راحتهم.
وفي اللحظه دي كانت هناك سيده تجلس بجوار وهيبه وهي تتحدث معها باريحيه ويبدو على وجهها السماحه والطيبه.
منى والله وحشتيني قوي يا وهيبه يا حبيبتي وانا ما صدقت انكم كلمتوني وعرفتوني ميعاد فرح ورد حبيبه قلبي وقلت اهي فرصه اجي واشوفكم علشان وحشتوني كتير.
وهيبه حبيبتي يا اختي والله ليكي وحشه كبيره ليه بتطول الغيبه اكده احنا كنا متفقين مع الباشا مهندس انه يجيبك على طول عندنا وما يطولش علينا الغيبه اكده.
منى غصب عني والله يا حبيبتي وهو كمان شغله كثير بس اطمني انا هقعد معاكم يومين حلوين. بس قولي لي حقيقي عيسى ابنك اتجوز
وهيبه اه يا حبيبتي اتجوز الحمد لله بنت زينه ومؤدبه ومحترمه كمان وتتحط على الجرح اكده يا طيب لحاله
منى بجد يا وهيبه مع اني سمعت انه اتجوز علشان يوقف الطار اللي بينكم وبين اهل الشاب اللي كان سبب في موت حمزه الله يرحمه
وهيبه بحزن الله يرحمه. ايوه اتجوز اكد بس الحمد لله كانت عوض من ربنا ليه وكانت جوازه الهنا والسعاده ويا رب يرزقه منها بالعوض الصالح اللهم امين
منى بجد يا حبيبتي والله فرحتيني طيب عرفيني عليها انا مش شايفاها ولا هي موجوده هنا
وهيبه لا يا حبيبتي موجوده ثواني انادم عليها والتفتت وهيبه تبحث عن صبا بعينيها.
ثم بعد ذلك قامت صفا بتشغيل بعض الاغاني المفرحه وقامت بشد الفتيات وقاموا بالرقص والاستمتاع باجواء الفرح وكانت صبا ما مازالت بوشاحها لم تخلعه عنها
وهيبه وهي تنظر لها وتشاور لها بان تاتي اليها وما ان راتها صبا حتى ذهبت اليها مسرعه
صبا نعم يا ماما حضرتك محتاجه مني حاجه
وهيبه واه لسه حاطه على وشك ليه يا بنتي شيلي البتاع ده من عليك واقعدي مرتاحه.
صبا وهي تقوم بخلع الوشاح عنها.
وهيبه اول ما شافتها بابتسامه شديده بسم الله ما شاء الله تبارك الرحمن تبارك اللي خلقك يا حبيبتي ربنا يحرسك من العين
صبا بابتسامه دي عيونك الحلوه يا ماما
منى بسم الله ما شاء الله قمر يا حبيبتي
صبا بابتسامه شكرا لحضرتك ده من ذوقك
وهيبه تعالي يا صبا جربي يا حبيبتي سلمي على خالتك منى دي تبقى منى اختي الصغيره متجوزه باشمهندس وقاعده في القاهره وبتاجي كل فتره اكده
اقتربت منها صبا بابتسامه وسلمت عليها باحترام وود كبير.
صبا اتشرفت بمعرفه حضرتك
منى الشرف ليا انا يا حبيبتي فعلا زي ماوهيبه قالتلى انك قمه في الادب والاخلاق.
صبا بابتسامه شكرا لحضرتك.

انت في الصفحة 6 من 15 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
10

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل