
# .
ياربت نبحبح ادينا شويا في التصويت والكومنتات التصويت ببلاش والله 🤣🤣
دنيا : خرجت بسرعة تشاور لجاسر لا لا هلبس الدريس.
جاسر : ايوه يا عمي دنيا بتلبس وجاين لك علي طول .. سلام.
دنيا : عااااااااااااا.
جاسر : يلا البسي مستنيا ايه.
دنيا : بعند ، مبعرفش البس دريسات.
جاسر : مسك اديها ، خلاص تعالي البسك.
دنيا : بعدت ايده ، ايه دا تلبس مين انت هتستهبل.
جاسر : بسخرية ، ما انتي يادندن اللي مبتعرفيش تلبسي فساتين ، تعالي بس اساعدك دا انا حتي بلبس حلو ، وبيشدها.
دنيا : بعدت عنه ، ايه .. دا بجد.
جاسر : قربلها ومال براسه عليها وغمز لها ، اه بجد يادندن.
دنيا : بخوف شدت منه الدريس دخلت التواليت بسرعة ، خلاص بعرف البسه.
لبست الدريس وكان لونه ابيض منقوش بورد روز ، كان قمة الجمال والاناقة عليها.
جاسر : انبهر بجمال الدريس عليها فاول مرة يشوفها بملابس تبرز نضوجها.
دنيا : ذهبت للمرايا بتشوف الدريس عجبها جدا ، ما الفستان حلو اهو.
جاسر : والله يعني عجبك.
دنيا : بص هو حلو بس حساه مكبرني شويا.
جاسر : ليه وانتي فاكرة نفسك صغيرة ، مش احسن من لبس العيال اللي بتلبسيه.
دنيا : انا بلبس لبس عيال ، وبعدين انا لسه ١٩ سنة.
جاسر : ١٩ سنه وتمن شهور وواحد وعشرين يوم.
دنيا : انت عدتهم.
جاسر : حاول يغير الموضوع ، الفطار هيطلع افطرى وننزل علي طول.
دنيا : لا مش جعانة ، انا لما بصحي مبقاش ليا نفس للاكل.
جاسر : اومال ليكي نفس لايه .. للايس كريم.
دنيا : ايه دا انت عرفت منين.
جاسر : مفيش نزول قبل ما تفطري.
دنيا : بس كده مش هلحق اشوف بابا واقعد معاه.
جاسر : خلاص هخليهم يعملولك سندوتشات تاكليها في الطريق.
دنيا : برجر واندومي.
جاسر : بصلها بضيق ، مردش عليها ومسك التلفون واتصل.
الو عايزك تجهز سندوتشات بيض وجبنه ولبن لفرد واحد ، بس بسرعة … سلام.
دنيا : ايه دا ، بيض أي ولبن ايه هو انت هتاكل كتكوت.
جاسر : كتكوت !! لا هاكل عيلة ، سيبك من أكل الرمرمه ده ، وكلي اكل مغذي .
دنيا : بقي الاندومي رمرمة.
جاسر : هتفضلي تتكلمى كتير ، يلا علشان ننزل.
دنيا : وهي ماشية معاه ونازلين ، بس انا مش عايزه لبن.
جاسر : براحتك نجيب بداله عصير برتقال ، وضحك.
دنيا : لا عصير تاني لا.
جاسر : ضحك ، ليه دا حتي حلو.
دنيا : لبن لبن هشرب اللبن ، اصل انا معزة.
جاسر : ضحك ، لا انت غزالة ، وغمز لها.
…….
ذهب طارق الرويعي الى منار في شركتها.
طارق : علي فكرة انا مبروحش لحد في الشغل اللي عايزني هو اللي بجيلي ، لكن انت مش اي احد يا منار ، عشان كده جيتلك اول لما كلمتيني.
منار : عايزين نتفق.
طارق : افهم الاول.
منار : مش مهم المهم المصلحة.
طارق : المصلحة لازم تكون على نور ، مش يمكن لعبة من لعب جاسر الحديدي وبيلعبها عليا.
منار : جاسر مش بتاع لعب في الشغل ، وبصوت واطي ده بيلعب بالقلوب بس.
طارق : يعني فعلا سبتوا بعض.
منار : بتأثر ، اه.
طارق : ويا تري الشغل معايا هيبقي بيزنس ولا انتقام.
منار : بتحدى ، الاثنين.
طارق : لو كنت قلتي غير كدة مكنتش هصدق ، بحب انا الدماغ اللي شغالة.
……..
وقف معتز الخولي أمام شركة العدل ينتظر سارة ولكنه وجد طارق الرويعي ومنار نازلين مع بعض وهو يسلم عليها وسابها وركب عربيته.
معتز : واقف بعيد وبدهشة ، ايه الحكاية وايه اللي لم الشامي على المغربي.
ثم نزلت سارة وركبت مع منار ومشيوا سوا.
معتز : يوه يعني لازم تركبي معها.
ثم أخذ سيارته وذهب وراهم.
……
سارة في السيارة مع منار.
سارة : لا يا منار ازاي تتفقي مع طارق وعايزة تشتغلي معاه ، دا واحد سمعته مش كويسة في المجال وبتاع لعب وقرف.
منار : انا ميهمنيش طارق ولا غيرو ، المهم عندي اني ارد القلم لجاسر.
سارة : انتي ايه اللي حصلك ، انتي مكنتيش بدخلي الشغل في حياتك الشخصية.
منار : لازم يدخل ياسارة ، السوق كله هيعرف ان جاسر الحديدي اتجوز بنت عمه وساب منار العدلي ، شكلي هيبقي ايه وقتها.
منار : يمكن مظلوم يا منار اسمعي منه وافهمي ايه اللي خلاه يعمل كدة.
منار : متجننيش انه يسيبنى قبل الفرح باسبوعين يبقى مظلوم بقولك ايه اسكتي اسكتي احسن.
……..
تجلس ياسمين مع فارس في احدى الكافيهات.
ياسمين : هتعمل ايه دلوقت ، العصفوره هتطير منك.
فارس : عاوزك تكلميها تشوفي ايه الاخبار ، هو فعلا زي ما هي بتقول ملمسهاش.
ياسمين : وهتستفاد ايه ما كل حاجة باظت خالص واتجوزت.
فارس : لا طبعا لو لسه ملمسهاش ، يبقي خطتنا كدة ماشية صح.
ياسمين : ازاي احنا كنا عاملين حسابنا انك تتجوزها وكل حاجة تكون تحت يدك.
فارس : لو كنت اتجوزتها كان ابوها وابن عمها وقفولي ، لو حاولت اخذ منها حاجة ، انما دلوقت ابوها مسافر هيعمل عملية واحتمال كبير ربنا ياخذه وابن عمها بدل ما هيكون جمبها ، لو اطلقت منه مش هيبص في وشها ، ويبقى كدة العصفورة جت متشفيه وعلى الاكل علي طول.
ياسمين : يخرب بيت دماغك ، طيب وجاسر الحديدي هيسبهالك بالساهل كدة ، اسمع انه صعب قوي.
فارس : وقتها مش هيكون له اي لازمه لو عمه مات وهي ورثت كل حاجة.
ياسمين : خلاص انا هكلمها في الموبايل.
فارس : لا عايزك تروحيلها علشان تشوفي كل حاجة علي الطبيعة.
ياسمين : قشطة.
……..
جاسر ودنيا ذهبوا الى قصر والدها ، اول لما شافته جريت عليه وحضنته.
دنيا : وحشتيني يا بابا قوي.
خالد : حضنها وعيط ، انتي اللي وحشتيني قوي ولسه هتوحشيني يا دنيا.
جاسر: فهم قصد عمه انه حاسس انه هيروح مش هيرجع وان دا اللقاء الاخير بينهم فحب يسيبهم سوا لوحدهم شويا ، طيب هطلع اعمل مكالمة بره واكلم الدكتور.
خالد : فهم ان جاسر عايز يسيبهم لوحدهم ، فطبطب عليه ، فاهمني انت دايما ياجاسر.
جاسر ابتسم له وخرج علي الحديقة.
دنيا : قعدت جمب والدها وحضنته ، متسبنيش يابابا لوحدي خدني معاك ، انا مش عايزه اقعد مع جاسر.
خالد : ليه هو زعلك.
دنيا: لا بس انا مبحبوش.
خالد : هو انتي عندك شك اني مش عايز سعادتك يا دنيا.
دنيا : بعدت عنه شويا ، لكن انا سعادتي مش معك جاسر.
خالد : طول حياتك وانا سايبك تعملي اللي انت عايزاه ، وبتختاري اللي نفسك فيه.
دنيا : صح لكن ليه دلوقتي بقى انت اللي بتختار لي ، وكمان بتحكم عليا اعيش معاه لبقية حياتي.
خالد : علشان زمان لما كنتي بتغلطي كنت بكون جنبك وساندك ، لكن دلوقتي لما تغلطى مش هتلاقي غير جاسر اللي يسندك ويوقف في ظهرك ، لو مش علشان انتي بنت عمو هيكون علشان مراته.
دنيا : بس انا مش متقبلاه ، مش شيفاه غير آبيه جاسر.
خالد : مع الوقت هتقبليه ، جاسر مش وحش يا دنيا اي بنت في الدنيا تتمناه.
دنيا : لكن مش انا البنت دي.
خالد : متتعبيش قلبي معاكي يا بنتي.
دنيا : خلاص يا بابا وانا مش هتكلم معاك دلوقتي ، لما تيجي من السفر نبقى نتكلم.
خالد : بسخرية لما اجى بقى يا دنيا.
جاسر : دخل عليهم ، انا لسه كلام الدكتور اللي هيسافر معاك وهو رايح على المطار دلوقتي.
خالد : تمام يلا علشان منتاخرش.
وذهبوا جميعا الى المطار وبعد وداع دنيا وجاسر لوالدها ، كانت دنيا في قمة الانهيار ، أخذها جاسر وركبوا السيارة.
جاسر : بحنيه ، معلش يا دنيا اجمدي ، ان شاء الله يرجع بالسلامة.
دنيا : يا رب يا آبيه جاسر.
جاسر : تحبى نخرج في اي مكان تحبيه.
دنيا : لا.
جاسر : طيب ماما كانت عزمانا على الغداء النهاردة ، ايه رايك تحبي نروح ولا نروح على الفندق على طول.
دنيا : اوكي ، نروح لطنط انا باحب طنط امينه قوي.
جاسر : تمام بس ممكن اطلب منك طلب.
دنيا : طلب ايه.
جاسر : بصي يادنيا ماما متعرفش اللي بيننا وان جوازنا على الورق ، ياريت متقوليش كلمة آبيه دي قدامها وقولي جاسر على طول.
دنيا : مش فارقه أبيه من جاسر الاحساس واحد.
جاسر : صريحة قوي انتي يادنيا.
دنيا : اه طبعا ، اومال أخدعك واغشك.
جاسر : ضحك لا وعلى ايه ، اجيبلك ايه تسلي بيه في الطريق.
دنيا : ايس كريم.
جاسر : ايه يا بنتي هو انتي صاحية نايمة ايس كريم.
دنيا : اصل انا بحبه قوي.
جاسر : حاضر كل اللي نفسك فيه واللي بتحلمي بيه هجبهولك لحد عندك انتى تشاورى بس ياست البنات.
دنيا : ضحكت ، دي تماحيك بقي ولا ايه.
جاسر : بتعجب تماحيك ، وانا هتمحك فيكي ليه.
دنيا : علشان اسيط بقي قدام طنط وإنك هيرو بقي والفارس الهمام.
جاسر : ضحك تصيطيني ، يابنتي انتي بتجيبي الكلام دا منين ، علي العموم انا مش عايز تصييط.
وصلو الفيلا عند امينه.
امينه : وحشتيني يا دنيا ، مشوفتكيش من زمان ، معلش يا بنتي معرفتش اجي اباركلك.
دنيا : هنعمل ايه بقى يا طنط ، جاسر بقي مستعجل على الجواز ملحقناش نعمل خطوبة وفرح وكدة.
جاسر : بدهشة ، انا.
دنيا : اه يا ميجو انت هتتكسف من طنط ولا ايه.
جاسر : ميجو مين.
دنيا : ميجو انت ياحياتي امواااااه ،
ثم اعطت له قب,,لة هوائية.
امينه : بسعادة ، ربنا يسعدكم ياولادي.
جاسر : ايه يا ماما احنا مش هناكل ، انا واقع من الجوع مكلتش من الصبح.
امينه : ثواني والاكل يكون جاهز ، ثم ذهبت الى المطبخ.
جاسر : ايه اللي انتي بتقوليه ده ميجو مين ، ومين دا اللي كان مستعجل علي الجواز.
دنيا : انت يا ميجو ، امال انت عايزني اقول لمامتك ، ان انا البنت اللي واقعة و باباها جوزهالك غصبا عنك.
جاسر : علي اساس ان ماما متعرفش.
دنيا : اهو بحفظ ماء وجهي شوية ، بدل الكسفة اللي انا فيها.
جاسر : ضحك ، انتي مين اللي اداكي المعلومات الغلط دي ، ماء وجهه ايه اللي بتحفيظه انتي جبتي الكلام دا منين.
دنيا : من الشيوخ اللي في التلفزيون.
جاسر : انتي متاكدة.
دنيا : يعني ، وانا بقلب في التلفزيون سمعت حاجة زي كدة.
امينه : بصوت عالي ، يلا الاكل جاهز على السفرة.
جاسر : لا انتي بتسمعي غلط يلا عشان ناكل.
ذهبوا الى السفرة وشاهدت دنيا اصناف اكل غريبة ، وبدا تاكل منبار وشطيطه وكوارع.
دنيا : وهي بتاخد قطعة من الكوارع ، طعمها يجنن
والأكل تحفه وسبايسي ، انا بجد اول مرة اكل كدة ، تسلم ايدك ياطنط.
امينه : بالهنا يا بنتي ، ما هو ده الاكل المفضل عند جاسر بعد ورق العنب باللحمة.
دنيا : وهي تاخذ قطعة اخرى من الكوارع وتفضي ما بداخلها وتاكله ، البتاع اللي بيتلزق دا اسمه ايه يا طنط.
امينه : دي كوارع ، انتي عمرك ما كلتيها قبل كدة.
جاسر : دي رجل الجاموسة.
دنيا : تجاهلته ، لا خالص ياطنط انا اول مره اشوف الاكل ده ، ثم اكلت شطيطه والبتاع اللي بالطماطم دي تحفه ، اسمها ايه.
جاسر : بسخرية ، دي بقي بطن البقرة.
دنيا : ايه القرف اللي بتقوله ده ، احنا بناكل في حد بيقول كدة على الأكل ، بطل الش مش وقته.
جاسر : لا بجد دي معدة البقرة بيجيبوها وينظفونها ويقطعوها وتتطبخ وتتاكل.
امينه : بس يا جاسر متقولش كدة ، كدة هتقرف ، دي امها شطيطه .
دنيا : هي فعلا دي معدة البقرة ياطنط.
امينه : مش بالظبط يعني.
دنيا : اففف ، بعد ما كلتها تركتها واخذت المنبار ، دى بقى طعمها يجنن يهوس والرز فيها مفلفل ويجنن.
جاسر : دي بقي مصارين البقرة، طبعا مقلكيش انتي عارفة المصارين واللي ببقي فيها وبيصرف علي فين.
دنيا : والاكل بفمها اشارت الى امينه ، الكلام ده صح يا طنط.
امينه : ايه الكلام ده يا جاسر ، بصي يادنيا هو مش بالظبط يعني.
دنيا : عااااااا ، رجعت الاكل اللي كان في بقها ودخلت التواليت .
امينه : ايه يا جاسر اللي قلته دا ، كده تخليها قرفت من الاكل.
دنيا : خرجت من التواليت ، وبتالم اه يا بطني آه يا بطني.
جاسر : اه يابطني ايه احنا هنستهبل؛ دا انتي خلصتي الاكل كله.
دنيا : كده تاكلني أحشاء البقر يامفترى.
جاسر وأمينة ضحكوا على كلامها وحاولوا كتم ضحكتهم.
جاسر : ما انا باكلها اهو ، وبعدين دي حتى أحشاء البقرة لذيذه وطعمها يجنن قوي.
دنيا : اففف ، وهي تكتم انفها بيدها ذهبت للبراندا وذهبت وراءها امينه ، وأكمل جاسر طعامه.
جاسر : والله الاكل طعمه تحفه.
امينه: بزعل ، معلش يا دنيا حقك عليا ، انا سالته تتغدى ايه هو اللي قالي عايز الاصناف دي ، قلتله ودنيا بتحبهم ولا اعملها اكل تاني ، قالي اه اه بتحبهم .
دنيا : قالك اتنين اه ..
امينه : اه والله حتي اسأليه.
دنيا : ضحكت ، لا والله الاكل حلو جدا بس انا فعلا اللي متعودتش عليه مش اكثر تسلم ايدك.
امينه : انتي مكلتيش حلو ، هطلبلك من بره.
دنيا : لا يا طنط انا شبعت خلاص.
امينه : لا والله لازم اجبلك اكلك غيره.
دنيا : لو مصممه ممكن بروست ، بس بشرط تاكلي معايا .
امينه : ايه ابو الروس دا يا دنيا.
دنيا : بضحك ، ابو الروس مين ياطنط مش كفاية الأحشاء اللي كلتها ، بروست ياطنط بروست ، دي فراخ كده زي الكنتاكي بس بخلطه تانية.
امينه : خلاص نجيبه ، بس والله لو اعرف انك مبتحبيش الاكل دا مكنتش هعمله ، هو اللي طلبه مخصوص مني.
دنيا : بتريقة ، معلشي اصل نفسه حلوه.
جاسر : جه من خلفها ، اكيد نفسي حلوة عشان اتجوزتك.
دنيا : يعني انا وحشة.
جاسر : امال انا اللى ذوقي وحش في الأكل.
دنيا : اه اعترف في حد ياكل رجل البقرة وكمان بتلزق.
جاسر : مالها رجل البقرة دي حتى ملفوفه وكلها بهريز.
دنيا : يعععععععع ، بهاريز.
جاسر : يعع بعد ما فضيتي الماسورة واكلتي منها تلات حتت يامفترية.
دنيا : هي الحاجات اللي كانت سايحة في بعضها دي اسمها بهاريز.
جاسر : اه.
دنيا : بتصنع ، لا كان طعمها وحش.
جاسر : علشان كدة سبتلك منها واحدة.
دنيا : طيب بالنسبة للجلد اللي محشي رز باللحمه ده لسه في منه.
جاسر : اه قصدك على مصارين البقرة.
الدنيا : يعععع مصارين ، لا مش عايزة.
جاسر : ضحك عليها ، اه في منها اربع قطع ، انا رايحة اعمل قهوة اعملك عصير برتقال.
دنيا : لا برتقال لا لا.
جاسر ضحك وذهب الى المطبخ.
امينه : انا هروح الم الاكل من على السفرة واقول لجاسر يطلب لنا الحاجات اللي انتي قلتي عليها.
دنيا : بصوت واطي ، انا باقول يا طنط حرام الاكل اللي على سفرة ده وانتي تعبتي فيه ، احنا نروح ناكله احسن ، اصل بصراحة بغض النظر عن القرف اللي جاسر بيقوله ، انما طعمه حلو قوي .
امينه : وهي تضحك ، انا هروح اعملي سندوتشين جبنه ،
اصل معدتي مش هتستحمل اكل الشطه ، وياخسارة العزومة اللي باظت.
ذهبت دنيا بسرعة الى الاكل واكلت قبل أن يشاهدها جاسر ، ولكنه كان يراقبها ……….
للكاتبة / مروة عبدالجواد .
#البارت_السابع
#
امينه : انا هروح الم الاكل من على السفرة واقول لجاسر يطلب لنا الحاجات اللي انتي قلتي عليها.
دنيا : بصوت واطي ، انا باقول يا طنط حرام الاكل اللي على سفرة ده وانتي تعبتي فيه ، احنا نروح ناكله احسن ، اصل بصراحة بغض النظر عن القرف اللي جاسر بيقوله ، انما طعمه حلو قوي.
امينه : وهي تضحك ، انا هروح اعملي سندوتشين جبنه ،
اصل معدتي مش هتستحمل اكل الشطة ، ويا خسارة العزومة اللي باظت.
ذهبت دنيا بسرعة الى الاكل واكلت قبل أن يشاهدها جاسر ، ولكنه كان يراقبها وهو يضحك.
اتصل معتز الخولي علي جاسر الحديدي ليبلغه بأمر هام ، فقال له جاسر ان يأتي اليه ، ذهب معتز اليه.
جاسر : تعالى حماتك بتحبك.
معتز : وهي فين بس حماتي يا ما نفسي اروح لبنتها واتلم بقي.
امينه : والله لو عندي بنت لجوزهالك يا معتز.
معتز : ست الحبايب عاملة ايه يا ماما امينه ، ازيك يا دنيا
دنيا: الحمد لله يا آبيه معتز.
امينه : ربنا يسعدك يا معتز.
جاسر : لو سمحتي يا ماما تعمللنا فنجانين قهوة ، انا ومعتز هنقعد في المكتب هنتكلم في شغل وذهبو إلى المكتب ، ذهبت أمينة ودنيا الي المطبخ.
دنيا : هو مفيش خدامين هنا يا طنط يساعدوكي.
امينه : لا لكن في واحدة بتيجي تساعدني كل يومين وبتنضف الفيلا وتروقها.
دنيا : ومبتجبيش حد يساعدك ليه.
امينه : انا اتعودت اعمل الاكل بأيدي ، وجاسر مبيعرفش ياكل غير من ايدي ، حتى كان عايز يجبلي ناس تقعد في الفيلا وتساعدني لكن انا رفضت.
دنيا : ليه طنط.
امينه : يابنتي انتي شيفاني مولده في فيلا يعني ، انا كل حياتي انا اللي بطبخ واغسل واكنس ، خلاص حياتي واتعودت عليها.
في المكتب.
جاسر : في ايه يا معتز قلقتني في التليفون ، ايه اللي حصل.
معتز : مش هتصدق اللي انا شفته النهاردة.
جاسر : ماتنطق.
معتز : طارق الرويعي.
جاسر : لا ، دا انت كدة هتشلني لحد ما تتكلم.
معتز : ما انا بقول اهو ، شفته النهاردة خارج من شركة منار العدلي.
جاسر : بدهشة ، وايه اللي ودا طارق لمنار.
معتز : ماهو دا اللي جابني ليك جري قلت لازم تعرف.
جاسر : منار مبتشتغلش شغل مشبوه وطارق الرويعي شغله كله مشبوه وبلعب لعب قذر.
معتز : كل مرة بيقف قصادك بيخسر ومنار عارفة كدة ، تفتكر هو راحلها ليه.
جاسر : ياريت يكون اللي في بالي غلط.
معتز : ايه بتفكر في ايه وايه اللي في بالك.
جاسر : وانت ايه اللي وداك شركة العادلي.
معتز : كنت رايح لست الحسن والجمال.
جاسر : اه سارة ، وكلمتها.
معتز : لا ركبت مع منار ومعرفتش اكلمها ، احتمال اروحلها بكرة تاني واستناها.
جاسر : لا بكرة انا رايح لمنار الشركة.
معتز : ليه هتسالها عن طارق.
جاسر : لا طبعا اسالها باي حق وباي صفة ..
دخلت أمينة ودنيا عليهم المكتب وقدمت دنيا القهوة.
معتز : تسلم ايدك يا ماما امينه ، ربنا يشفي خالد بيه يا دنيا ويرجع بالسلامة.
دنيا : يا رب يا آبيه معتز.
رن جرس هاتف دنيا وكان المتصل ياسمين.
دنيا : الو ازيك يا سمسمه …. وانتي كمان …… مش عارفة…. طيب باي باي ….
دي ياسمين صاحبتي كنت عايزة انزل اشوفها.
جاسر : مش وقته يا دنيا.
دنيا : ليه انا مشفتهاش بقالي اسبوع ، وبعدين انا هفضل محبو,,سة كدة لا جامعة ولا اشوف اصحابي.
امينه : متسيبها تنزل تشوف صاحبتها يا ابني ومش هتتاخر.
جاسر : انا قلت مش وقته يا ماما مرفضتش.
دنيا : بضيق ، هو كل حاجة مش وقته مش وقته ، اصحابي مش وقته الجامعة مش وقته ، امال امتى وقته ده.
جاسر : وهو يعض علي اسنانه بضيق ، لكن انا مبرتحش لصاحبتك دي من ايام ما كنت بشوفها في القصر عندكم.
دنيا : رفعت صوتها ، وانت ترتاحلها ولا مترتحلهاش ليه ، هو انت هتناسبها.
جاسر بضيق من ردودها ، قام من علي الكرسي ومسك اديها وخدها على اوضته وهو بيشدها.
معتز : شاورله ، بالراحة.
امينه : اهدي ياجاسر ، وذهبت وراءه بخوف ان يفعل مع دنيا شيء.