منوعات

رواية عـ,ـشقها المستحيل بقلم زينب مصطفى

وشاطر في حاسبه خالص لتحمر عليا بشده امام نظرات جومانه الحاقده التي تنظر لت فات سليم بنظرات تشتعل بالنير*ان تقول وهي لا تستطيع السيطره على حقدها مش يلا بينا بقى ورانا شغل كتير لتخرج جومانه من الغرفه پحقد تتبعها عليا بسرعه وهي تشعر بالحرج من ت فات سليم امام جومانه ينادي عليها سليم فجأه عليا تنظر خلفها لتجده يقف من الباب وهو يقول بجديه بالتوفيق لتهز عليا رأسها وتذهب سريعا خلف جومانه تجد مكتب جومانه اقل حجما من مكتب سليم ولكنه لا يقل اناقه وفخامه عنه فجومانه مسئولة العلاقات العامه للمجموعه بأكملها وعضو مهم في الاداره وتجد سكرتيرتها الشخصيه تحتل مكتب انيق

صغير في مر الواسع الانيق ؤدي لغرفة جومانه تقول جومانه پقسوه وسلطه وهي توجه حديثها لدينا سكرتيرتها الشخصيه عرفيها على الشغل ذي ما قلتلك وتلتفت لعليا وهي تقول بسخريه الشغل الي هتطلبه منك تنفذيه من غير نقاش احنا هنا معندناش وسايط يعني عاوزه تنجحي يبقى تشتغلي من غير شكوى وده كلام سليم على فكره مش كلامي ترفع عليا رأسها بتحدي وتقول بثقه انا مش محتاجه واسطه علشان انجح ومهما كان الشغل متعب متقلقيش مش هتسمعيني بشتكي تنظر لها جومانه بتهكم وهي تضحك بسخريه هنشوف تدخل جومانه غرفة مكتبها في تعالي وتغلق باب كتب خلفها بقوه في وجه عليا التي وقفت

تنظر للباب غلق بدهشه لتسمع صوت دينا السكرتيره تقول بسخريه وهي تخرج خارج الغرفه تعالي معايا هوريكي هتبتدي منين تذهب خلفها عليا لتجدها تستقل صعد وتتوجه به الى الاسفل لتجد نفسها في مكان اسفل بنى مخصص للارشيف وتجد شاب في الثلاثينيات من عمره اصلع وقصير ويميل للبدانه هو سئول عن قسم الارشيف تقول دينا وهي تقوم بمهمة تعريفهم على بعض دا الاستاذ فتحي مدير قسم الارشيف الي هيدربك لتشير لعليا بعدم اهتمام ودي عليا هتتدرب عندك عاوزينك تدربها كويس ذي ما انسه جومانه فهمتك مش هنوصيك ليقول فتحي وهو يلتهم عليا بنظراته قولي لانسه جومانه طلباتها اوامر كل الي طلبته

هيتنفذ و اكتر شويه تنظر دينا لعليا باستخفاف وتكبر وتتركها وتغادر كان ينظر فتحي نظرات شھوانيه لعليا وهو يشير لكرسي بجانبه اتفضلي يا انسه عليا واقفه ليه تشعرعليا بالخۏف من نظراته وتختار كرسي بعيد عنه نسبيا للجلوس عليه يقول بابتسامة خبيثه انتي قاعده بعيد كده ليه شويه علشان تفهمي الشغل ماشي اذاي تتنحنح عليا وهي تقول بصوت حاولت ان تخشنه قليلا انا كويسه كده حضرتك قول الي انت عاوزه انا شايفه من هنا كويس يبدء في شرح عملها وهو ينظر لها نظرات غير مريحه لتستشعر عليا بصعوبة الايام القادمه في نفس الوقت جومانه تقف في مكتبها تتحدث مع دينا السكرتيره

الخاصه بها عملتي الي قولتلك عليه لحد دلوقتي مش فاهمه انتي نزلتيها عند فتحي في الارشيف ليه مش فروض تكون تحت عينك تضحك جومانه پحقد طول عمرك هتفضلي غبيه انا وصيت فتحي عليها هيهلكها شغل دا غير ان فتحي نسونجي تتنهد دينا برضه مش فاهمه ده هيفيدك بايه تضحك جومانه وهي تستريح على كرسي مكتبها مش بقولك غبيه اتفرجي وانتي هتعرفي تنفخ دينا بعدم فهم لما نشوف بعد مرور اكثر من اسبوعين على عمل عليا بالشركه تجلس عليا على كتب خصص لها لتتأمل كمية العمل الكبيره التي مازالت تنتظرها وهي تتنهد و تحدث نفسها مش معقول كمية الشغل الي مبتخلصش

انت في الصفحة 8 من 23 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
10

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل