منوعات

رواية كامله بقلم ميمو مصطفى الثالث

جم اتاكدو يشفوني حصلي ايه لقوني مبتتحركش
قالو اني موت وبعدين في ناس جابوني هنا المستشفي وطبعا اجهضت
والخبطة عملتلي بتر للرجلي زي مانت شايف والكليتين اتاثرو من الحادثة وانا هنا بقالي 3 شهور وهو صلاح فكرني موت بس فعلا الموت كان ارحملي من العذاب اللي انا عايشة دلوقتي
انا بستني الموت كل لحظة وانا بعتلك عشان اقولك الحقيقة لان ايامي معدودة وكان لازم اخف ذنوبي شوية يمكن ربنا يتقبل توبتي
فهد بغضب من صلاح وكل اللي عملة حتي نانسي ضحية لي : ومال لين فين من يوم اللي حصل اختفت نهاءي
نانسي : فعلا صلاح قلب عليها الدنيا لكن الحمدلله مقدرش يوصلها لان لو وصلها كان ناوي يسافرها معا
فهد : ااااه لو الاقي مش هخلي في حته تدفن
فهد بلوم وعذاب لنفسه : اااااااه يا حبيبتي يا لين ظلمتك كل دا وانا مش حاسي قد ايه انا مبحسش ك قد ايه مبحسش انك محتاجني ياتري انتي فين ياروحي اللي راحت مني وانا اللي ضيعتها بيدي
( مشي فهد وادم )

ادم في سيارة فهد : انا بجد مش مصدق اللي حصل انا من ال ة ومش متخيل ان في بني ادمين بي الشر دا مكنتش قادر اتكلم بقيت اتفرج بس
فهد بحزن : لا في يا ادم وفي كتير كمان وبيدور علي اكتر حاجة غالية ويضيعوها من الانسان
ادم : بس صدقتني لما قولتلك اني حاسس انه ملعوب
فهد : قلبي كان حاسي برضو بس عقلي كان بيكدبو يارتني كنت صدقتك يا قلبي انت اللي كنت حاسس بحببتك طمني عليها وقولي انها بخير
ادم بحزن : – ان شاء الله هتبقي بخير متقلقش
فهد : طيب اعمل ايه الاقيها ازاي نفسي الاقيها اخدها في ي اللي اتحرمت منه اشوف عبونها اللي وحشتني نفسي اكلمها اوي وافضل اتاسف لها كتير جدا او طالت اني اتاسف لها طول العمر هتاسف بس هيا ترجع
ادم : ان شاء الله هترجع & عندي حتت فكرة
فهد بسرعة : ها قول بسرعة
ادم : ايه رايك تنزل في اي جريدة صورتها وتكتب فيها ارجعي انا عرفت كل الحقيقة
فهد بغضب : لا والله واخلي الناس تتفرج علي مراتي وصورها انت اتجننت ولا ايه وغير الفضايح
ادم : صور ايه وناس مين اهم حاجة تلاقيها انت عارف بيحصلها ايه دلوقتي يعني يمكن وقعة في ايد ناس مبترحمش
فهد : عندك حق انا هشوف الحوار دا
( عند صلاح الالفي )
صلاح ؛ صورتوها
الشخص : مش عارفين نصورها بس بنحاول وبكرة باذن الله هيبقي عندك صورتها
صلاح : بكرة اخر مبعاد ليك ولو مجبتليش صورهم هما الاتنين مش عايز اشوف وشكم تاني
الشخص : بكرة هيكونو عندك يا باشا
( عند يوسف ولين )
يوسف : مش عايزة تخرجي زي الخروجة اللي فاتت
لين : ياريت بس اناعارفة انك مش فاضي
يوسف : وانا فاضي نفسي عشان خاطر عبونك يا ندوش بكرة
( عند قصر الصاوي )
فهد : يا جماعة انا عرفت ان لين بريءة ودا كان ملعوب عشان نسبب بعض وللاسف هما نجحو في دا بكل سهولة من غباءي انا وعدم ثقتي فيها وفي نفسي وهيا الوحيدة اللي اتظلمت وكانت ضحيت كل ذنوبي
سليم بغضب : منا قولتلك مكنتش سامع غير نفسك
محمد : سليم اهدي يا بني وخلينا نفكى هنعمل ايه طيب
( تاني يوم في شركة الالفي )
شخص : اتفضل يا باشا الصور لسة حالا مصورنهم مع بعض في مكان عام
صلاح : دي فعلا هيا
(في مكان عام قاعد يوسف ولين )
لين : انامش عارفة هفضل علي الوضع دا لغايت امتي يا يوسف
يوسف : لحد ما ربنا يعدلها من عنده وبعدبن انتي ذهقتي مننا ولا ايه
لين : اناعمري ما ذهق منكم ابدا بس تعبت من التفكير
ليقفهم صوت شخص : وانا كمان ذهقت وتعبت من التفكير

الحلقة الثالث عشرين°
لين : اناعمري ما ذهق منكم ابدا بس تعبت من التفكير
ليقفهم صوت شخص : وانا كمان ذهقت وتعبت من التفكير
يوسف بستغراب : مين حضرتك
مردش علي يوسف ووجهه كلامه للين :- -انتي لسة زعلانه مني يالا نمشي بسرعة قبل ما فهد يجي و يعرف مكان تعالي نسافر بسرعة
( يوسف هنا افتكر لما لين قالتلو انا حسة كاني اعرف حد اسمه فهد )
لين : انت مين انا معرفش حضرتك
صلاح : انا صلاح الالفي معقول زعلانه مني لدرجة انك عمله نفسك متعرفنيش
يوسف بعصبية : ممكن تكلمني انا
صلاح ببرود : وانت مين عشان اكلمك
يوسف : انا دكتور يوسف حضرتك مين لانها هيا فاقدة الذاكرة ومش هتعرف حضرتك عرفني انت مين
صلاح ضحك بخبث وفي باله ( ولا بضيتلك في القفص يا صلاح ) : انا انا ابقي جوزها وهيا كانت زعلانه مني ومشيت ومن ساعتها معرفش عنها حاجة
يوسف : ومين فهد اللي بتتكلم عنها دا
صلاح بتهتهه : دا دا اها اها دا اخوها ومكنش موافق علي جوازنا وبيدور عليها عشان ياخدها مني
يوسف حس بحاجة مش طبيعية : طيب اوكي يا استاذ صلاح عن اذنك ( واخد لين في ايدو ومشيو )
صلاح بنرفزة : انت يا استاذ انت واخدها ورايح علي فين بقولك مراتي يالا يالين يا حبيبتي نمشي عشان وحشتيني جدا جدا
يوسف بعصبية : هو ايه اللي تيجي هي اي حاجة وسلام ولا ايه جبلي اللي يثبت انها مراتك
لين : عنده حق ايه اللي يثبت انك جوزي وانا مراتك
صلاح : اللي يثبت اني بقولك مراتي وممكن اقولك اليوم اللي مشيت في
يوسف ؛ كل دا ملوش معني معايا انا عايز اثبات بلورق والصور
يعني بطاقتها قسيمة جوازكم صور فرحكم كل الكلام دا تجبلي الحاجات دي اسلمهالك غير كدا انسي
صلاح بخبث : بقي كدا ماشي يا دكتور هروح اجيب الاثبات واجي
( عند فهد في الشركة )
ادم بفرحة : عملتلك كل اللي طلبتو مني وهينزل بكرة صفحة طويلة عرضة وهينزل كل كلمة انت كتبها وربنا يوفقك وتلاقيها يا صاحبي
فهد : يارب يارب وحشتني اوي نفسي الاقيها وتعاتبني تعمل اللي نفسها تعملو بس الاقيها
( في قصر الصاوي )
خديجة : علي كدا مش هتعملو السبوع

ربم : مش دلوقتي يا ماما سليم وفهد قالو باذن الله لما يلاقوة لين عشان تبقي الفرحة فرحتين
خديجة : يارب يلاقوها لاحسن اخوكي هيتجنن عليها
( عند لين في بيت يوسف في غرفتها )
لين قاعدة بتبكي وتسمع اغنية (لو حبيبك لمحمد فواد)
لا دا انا لو حبيبك مكنتش يوم تسبني اذاي بتقول نصيبك وهان عليك تبعني بتقولي الحنين طب فين الحنين بعد غيابك سنين بعد ما قلبك ظالمني
( وفي نفس اللحظة مشغل في الشركة فهد اغنية يا ناسي روحي )
ياناسي روحي يا ناسي عيني امانتك حبيبي بالخير تفتكرني ماكفاية جرح المر وايامي اللي مش بتمر وكفاية كفاية انت انت مش جنبي
( واكنهم الاتنين بيعتبو بعض باروحهم )
( في غرفة لين خبط يوسف ودخل )
يوسف بضحك : القمر زعلان ليه وبيعيط
لين بتمسح دموعها : لا لا مش بعيط
يوسف : هتكدبي عليه شكلك باين اوي اكيد زعلانه من اللي حصل انهاردة بس انا مكنتش اقدر اخلي ياخد من غير ما اتاكد الله اعلم دا مين ولا في ايه
لين : لا لا انا مش زعلانه عشان كدا انت عندك حق في اللي عملتو انا زعلانه علي اللي انا في مش عارفة اي حاجة ولا حتي اسمي
يوسف : ان شاء الله هتعرفي متقلقيش المهم اضحكي يا ندوش
لين ضحكت : حاضر يا جو المهم بقي انا عايزة اعرف مين ندي دي
يوسف بحزن : هقولك ندي دي كانت اختي وكان ليها شبه كبير جدا منك اخدها بابا من خمس سنين بعد ما طلق ماما وسافر بيها ومن ساعتها منعرفش عنها اي حاجة واول ما شوفتك حسيت اكنها هيا بظبط نفس البراءة الشكل كل حاجة هيا ندي
لين : ربنا يرجعلكم بسلامه يارب
لين بهزار : – وغير كدا اعتبرني يا عم ندي واكني مش حد تاني
(عند صلاح الالفي )
صلاح : احجزولي تذكرتين لامريكا خلال الاسبوع دا ضروري
الشخص : حاضر يا باشا
صلاح : ومش عايز اي غلطة من الموضوع التاني لنروح في داهية
الشخص : متقلقش يا باشا وحط في بطنك بطيخة صيفي
صلاح : مبخدش منك غير كلام وبس اما نشوف
(تاني يوم عند فهد في الشركة )
فهد جاي فرحان جدا : الخبر نزل يا ادم وصورتها منورة الجريدة يارب يبقي بي فايدة
ادم : ان شاء الله يا فهد هيبقي بفايدة
فهد بغضب : مع ان قلبي بيتحرق كل ما افكر ان في رجالة هتشوف لين بتجنن يا ادم وببقي عايز اولع في الكون بس غصب عني عملت كدا وربنا اللي يعلم بيا
ادم : معلش وحاسس بيك وعارف قد ايه انت بتغير عليها وبتحبها بس دا شي مش بمذاجك دا الحل الوحيد اللي ممكن يوصلنا ليها
( عند يوسف في المستشفي )
(يوسف بيقلب في الجريدة لمح صورة لين لوحدها وصورة لين ومعاها فهد وهو يوسف طبعا عارف فهد ) وكان فهد كاتب حبيبتي لين وحشتيني جدا انا عارف اني ظلمتك كتير جدا بس صدقيني عرفت كل حاجة هو متاخر بس عرفت انك مظلومة وعمري ما هظلمك تاني بس ارجعيلي ياحتة من قلبي جوزك وحبيبك وفهدك مشتاقلك اوي مشتاق لي نظرة من عيونك مشتاق للمسة من ايديك اللي كانت بطمني وتخفف عني ارجعيلي بقي
( وكان كاتبلها كلام كتير جدا )
يوسف بستغراب : فهد الصاوي يبقي جوز ندي ومال مين اللي قبلنا في الكافية دا
الموضوع دا في اءنا انت لازم اروح لفهد الصاوي بنفسي واعرف منه الموضوع ايه حكايته
( في شركة الصاوي )
( فهد في المكتب والباب بيخبط علية )
فهد : ادخل
السكرتيرة : فهد بية في واحد عايزك يا فندم اسمة دكتور يوسف
فهد كرمش وشه : دكتور يوسف طيب خليه يتفضل
دخل يوسف : اهلا وسهلا فهد باشا
فهد : اهلا وسهلا دكتور يوسف نورت الشركة
يوسف : دا نورك اكيد طبعا انت مستغرب زيارتي ليك
فهد بابتسامة : لا لا خالص حضرتك تنور في اي وقت
يوسف : الله يخليك فهد باشا
انا جيلك بمناسبة الموضوع اللي حضرتك نشرته في الجريدة انهاردة بتاع زوجته حضرتك
فهد بحزن : اها لين ماله
يوسف : عايز اعرف ايه اللي حصل يمكن اقدر اساعدك
فهد بفرح : بجد
يوسف : اها بجد وهيا عندي بس في تفصيل لازم اعرفها عشان اتاكد من دا
فهد بغضب : عندك انت ازاي

الفهد العاشق قبل الاخير

الحلقة الرابعة والعشرين
فهد بغضب : عندك بتعمل ايه وازاي اصلا تكون عندك
يوسف بهدوة : ممكن تهدي عشان نعرف نتكلم مبعرفش اتكلم مع حد متعصب
فهد بيمسح وشه وبيحاول يكون هادي : ها اتفضل احكيلي
يوسف : مدام لين حاليا فاقدة الذاكرة
فهد ب ة : فاقدة اذاكرة ازاي وحاجة زي دي معرفهاش ازاي
يوسف : يعني كنت هتعرفها ازاي
فهد : المهم هيا فين دلوقتي
يوسف : عندي في البيت
فهد بيلم حاجتة بسرعة : طيب يالا نروحلها بسرعة
يوسف : مينفعص اخدك عندها غير لما اتاكد انك فعلا جوزها
فهد بغضب :انت اتجننت ولا يا دكتور انا فهد الصاوي عارف يعني مين فهد الصاوي
يوسف : عارف وعارف كويس وكمان سمعت عن صلاح الالفي وقالي انه جوزها
فهد بعصبية : صلاح الالفي الكلب الحيوان الحقيرة استجراء للدرجة دي
يوسف : اهدي وفهمي ايه الموضوع بعد اذنك
( فهد حكي ليوسف كل حاجة )
فهد : ومن ساعتها معرفش عنها اي حاجة ولا هيا فين ولا مع مين ولا اي اخبار عنك
يوسف : انا فعلا مصدقك لان انت اسمك الوحيد اللي حسة بيه
فهد برجاء : ارجوك وديني ليها ارجوك
يوسف بحزن وحس قد ايه فعلا مشتقالها : طيب يالا بينا
فهد بفرحة ان هيشوف حبيبت قلبه وعمره اللي اشتقالها جداااا
يوسف : هتصل بي امي تقولها اننا جاين
فهد : لا ارجوك عايزها مفاجاة
يوسف بضحك : هيا كدا كدا مش هتفتكرك
فهد : عادي يمكن تحس بيه اكيد هتحس بي فهدها
يوسف بهزار : يالا ياعم دا انت حالتك صعبة علي الاخر
( عند بيت يوسف )
دخل يوسف البيت : امي امي انتي فين
لاقها نايمة علي الكنبة ومش موجودة لين
( حاول يفوقها هو وفهد )
فهد : هات برفيوم طيب
فاقت عفاف : اااه يا دماغي اااه
يوسف : مالك يا امي وفين ندي
عفاف بتعب : معرفش يا بني انا فجاة كدا محستش بي نفسي جي واحد بيقول ان جوز ندي
( فلاش باك )
( بابا بيت يوسف خبط فتحت عفاف )
صلاح : السلام عليكم يا حجة
عفاف : وعليكم السلام يا بني مين حضرتك
صلاح : انا صلاح زوج لين
عفاف بستغراب : مين لين دي يا بني شكلة العنوان غلط
صلاح : معلش قصدي ندي بس هيا اسمها الحقيقي لين وانا قبلت دكتور يوسف وكلمته وهو قالي هاتلي الاثبات وانا جبت الاثبات وجيت
عفاف : بس هو مش هنا يا بني
صلاح : منا عارف ياحجة كلمته وهو قالي روح علي هناك وانا جاي وراك
عفاف : اتفضل يا بني لحد مايجي تشرب ايه
صلاح :اي حاجة تشربيها معايا يا ست الكل
عفاف : حاضر يا بني
( وبعد شوية جابت عفاف قهوة )
عفاف : اتفضل يا بني
صلاح :تسلم ايديك يا حاجة ومال فين ندي
عفاف :نايمة والله يا بني
صلاح : ممكن تصحهالي بعد اذنك
عفاف : حاضر
قامت عفاف تصحي لين راح صلاح في قهوتة عفاف حط منوم
جت لين : نعم حضرتك وايه اللي جايبك في غياب يوسف
صلاح بخبث : دا انا جوزك يا حبيبتي
لين : الله اعلم لسة منعرفش
( عفاف شربت القهوة وراحت في النوم كان معا رش رشو علي لين واخدها ومشي )
( باك )
فهد بغضب تور وجع اسد : ااااااااه يا بن الكل.ب ليه ليه عايز يحرمني منها ليه موتك علي ايدي يا ابن الالفي
( في عربية صلاح )
عمال صلاح يبص للين بكل حب وشهوة واغراء : ياما نفسي اكلك يا لين واشبعك حب مش هتلاقي حد يحبك زي مانا بحبك بس هتحبيني وهتبقي لية برضاكي او غصب عنك
( فاقت لين وات ت اول ما شفتو )
لين ب ة وبكاء :انت انت عايز مني انت استحالة تكون جوزي زي ما بتقول نزلي بدل ما ارمي نفسي من العربية
صلاح : لا يا حبيبتي انتي خلاص بقيتي معايا وملكي
لين بصريخ : نزلني علي جنبك واقسم بالله هرمي نفسي ( وجت تفتخ الباب عشان ترمي نفسها)
صلاح بزعيق :اخرسي بقي ( وراح خابط راسها في شباك العربية اغم عليها تاني )
( عند فهد ويوسف )
( اتصل ادم علي فهد )
فهد بحزن :الو ايه يا ادم عايز ايه
ادم : عندي اخبار جديدة عن صلاح الالفي
فهد بفرحة وسرعة : قول يا ادم قول بسرعة
ادم : رجالتنا شافو صلاح الالفي وهو رايح علي الشالية بتاعو في مطروح
وواحد صاحبي في المطار بلغني ان معاد طيارته بعد 4 ساعات
فهد بغضب وخوف علي لين : احنا لازم نلاحقة كدا هياخد لين وهيسافر
(فهد اتصل علي سليم وقاله يحصلهم علي مطروح بلبوليس )
سليم بغضب : ابن ال….. والله لاخلص عليه بس يجي تحت ايدي
( عند صلاح في الشالية )
صلاح قاعد يبص علي لين ونفسة يفترسها ياكلها بس نفسة تبقي مراتة مش مجرد فريسة
صلاح بتفكير : بس هيا عمرها ماهتبقي مراتك يا صلاح هيا بتحب فهد وعمرها ما هتسيبو مهما حصل دا يبقي مفيش غير الطريقة التانية عشان ادوقها
( في سيارة فهد )
فهد متعصب وعايز يطير بلعربية بتاعة

فهد بغضب : هو ماله الطريق طول كدا ليه
يوسف : اهدي يا فهد الطريق زي ماهو بس انت اللي مستعجل
فهد بغضب : يعني روحي بين ايد قلب ومش عايزني استعجل
حبيبت الفهد وعشق الفهد في خطر ومش عايزني ابقي عايز اطير بصاروخ انت متعرفش لين عندي ايه دي الحياة
يوسف طبطب علي كتفة : ان شاء الله ترجعو لبعض ومحدش يفرقكم عن بعض ابدا يافهد
فهد بحب واشتياق : ياااااارب يا يوسف نفسي تبقي معايا بقي
( وصل فهد لشالية صلاح )
وصل فهد ويوسف للمكان وقاعدو يدور علي صلاح مش لاقينو
( في المكان اللي في صلاح )
صلاح بعدم وعي وكل رغبة وشهوة : وبقيتي تحت ايدي يا لين يا حبي الاول والاخير
وابتدا يقلع فيها واحدة وحاجة وراء حاجة
وي فيها بدون وعي
هتبقي ليا يا لين هتبقي ليا انا وبس انتي هتبقي مراتي يا لين
فاقت لين وبدايت تصرخ وتصرخ
وهو مصمم
لين :ارجوك سيبني ارجوك ا ايدك بلاش
صلاح بخبث ورغبة : خلاص مش هسيبك بعد ما بقيتي في ايدي

الحلقة الخامسة وعشرين
صلاح بكل خبث :- مستحيل اسييك بعد دا كلة دا انا بقالي شهور مستني اللحظة دي مش معقول اجي اضيعها بكل سهولة اتمتع بيكي الاول وبحبي ليكي
لين ببكاء هستيري : ارجوك محدش بيحب حد بياذي بطريقة دي ازاي بتحبني وعايز تاذيني ازاي
صلاح : لا دا مش اذاء دا حب عشق
( يدخل في هذا اللحظة فهد ويوسف )
فهد بكل غل الكون : عشق مين يا اوسخ خلق الله
وبدا يضـ,ـرب في بكل قوتة وبهستريا وغل شهور بعادو عن عشقو
لين بدموع : فهد فهد

انت في الصفحة 5 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل