منوعات

بقلم الاء محمد الاول

فلاش باك

مالك بتنبيه: خلي بالك من اختي يا احمد اوعي تزعلها دي حياتي

احمد بأبتسامة: في عنيا يا مالك انت بتوصيني علي روحي

كريمة﴿ والدة نرمين ومالك﴾ بدموع وحزن علي فراق نرمين: خلي بالك من نفسك يا روح ماما وكلميني كل يوم

نرمين: حاضر يا ماما ما تعيطيش بقي لأحسن اعيط انا كمان والمكياج يسيح وابقي شبه الغوريلا يرضيكي ابقي شبه الغوريلا

كريمة وهي بتمسح دموعها: لا ما يرضنيش خلاص انا مش هعيط اهو

مالك بأبتسامة: خلاص بقي يا ست الكل سبيهم كده هيتأخروا علي الطيارة

كريمة: مش هاين عليا فراقك يا بنتي يلا روحي مع جوزك يا حبيبتي

احمد ونرمين ركبوا الطيارة ووصلوا إيطاليا 🇮🇹 في منزل احمد ونرمين

احمد: اتفضلي يا حبيبتي مبروك

نرمين: الله يبارك فيك يا حبيبي

احمد: نرمين انا حابب اقولك علي حاجة

نرمين: اتفضل

احمد: انتي عارفة انا بشتغل اه

نرمين: ايوه في شركة أدوية

احمد: نرمين انا بشتغل مساعد لأكبر زعيم مافيا في إيطاليا والمافيا دي بتشتغل في الأدوية الفاسدة والسلاح والمخدرات كمان وتجارة الأعضاء انا بس حبيت اوضحلك كل حاجة علشان تبقي عارفة ظروف شغلي اه حاجة كمان اهلك ممنوع تكلميهم إلا بإذن مني
انتي عارفة مصر كلها بتدور عليا وانتي مترضيش ان جوزك يتقبض عليه صح ولا اه وياريت تنسي مصر لأنك مش هترجعي هناك تاني إلا علي جثتي وطبعا ده مش هيحصل لأني لو هموت هتموتي قبلي او معايا انا حبيت اوضحلك الموضوع واتمني تتقبليه علشان نبقي مبسوطين في حياتنا

نرمين بمزاح علي اعتقاد ان احمد يمرح معها: 😂😂ههههه انت بتهزر قول لي اللي انت بتهزر

احمد بجمود: لا انا مش بهزر انا بتكلم جد

نرمين بدموع بعدما رأت انه جدي: انت بتقول اه انت اتجننت وكمان عايزني اتقبل واعيش معاك عادي بعد ما كدبت عليا وطلعت رجل عصابة انت مجنون صح هاه مجنون انا هرجع مصر دلوقتي حالا ومش هتقدر تمنعني

واتجهت إلي الباب لكي ترحل لكن كان أحمد أسرع منها وأمسك بيديها

احمد: انتي مش هترجعي مصر غير علي قبرك انتي هتعيشي معايا هنا برضاكي او غصب عنك والأحسن تعيشي معايا برضاكي علشان انتي لسه ما تعرفنيش كويس وسابها وخرج

باك

ياسمين: اااااه يا ماما وحشتيني اوي اوي انتي ومالك ربنا يسامحك يا بابا انت اللي عملت فيا كده بس انا كمان غلطانة انا اللي وفقت عليه من غير ما اعرفه كويس حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا أحمد يارب اقدر اخرج انا وولادي من هنا بسرعة يارب🤲😥😥

وفي لحظة سمعت صوت نرمين بكاء أطفالها لتذهب إليهم سريعا وتضمهم إلي صدرها

نرمين بدموع: ما تخافوش يا حبايبي ان شاء الله ربنا هيبعتلنا اللي هينقذنا من هنا واثقة في رحمتك يارب
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡ في المساء

عاد مالك من العمل وقام بالأستحمام وذهب الي النوم
ليسمع صوت رنين هاتفه وأول لما رأي أسم المتصل زفر بضيق

مالك بضيق: الو

ياسمين : ايوه يا ميمو عامل اه

مالك بضيق: افندم عايزة اه

ياسمين : مش عايزة حاجة بطمن عليك

مالك: شكرا انا كويس حاجة تاني

ياسمين: ايوه كنت عايزة اعزمك علي العشاء بكرة

مالك: مش فاضي

ياسمين: طب ارجوك تعال بس حتي خمس دقائق

مالك: لما اشوف

ياسمين: ما فيش حاجة اسمها هشوف هستناك سلام

أغلق مالك هاتفه من غير رد بيكره طريقة كلامها وأسلوبها في الحوار
ووضع رأسه علي مخدته وأتمني أن يحلم بذلك الحلم الذي رآه أمس مجددا
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في الصباح

الاء في غاية التوتر هذا ميعاد دخولها علي المسرح للإلقاء قلبها يدق سريعا تشعر بالخوف في أن تنسي كلمة أو ترتبك علي المسرح كالعام الماضي

الاء بخوف : يارب كن معي يارب

دخلت الاء إلي المسرح وبدأت بتقديم نفسها والقت القصيدة

وبعدما أنهت رأت شخص يرتدي ملابس كالأغنياء ويجلس بتكبر

وقال لها
……..: اسف يا انسة انتي مرفوضة

الاء بدموع: بس ليه

……..: علشان انتي معاقة الأحسن تقدمي في مسابقات المعاقين بس مش هنا للأسف

الاء…………..

# معاقة_لكن_اعشقها💘

♡الحلقة الخامسة♡

💙اتمني تعجبكم💙

……: اسف يا انسة انتي مرفوضة

الاء بدموع😥: بس ليه

……..: علشان انتي معاقة الأحسن تقدمي في مسابقات المعاقين بس مش هنا للأسف

الاء قامت من النوم مفزوعة وبتعيط😭

الاء بدموع وخوف😥: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم يارب🤲 انا خايفة اوي ايه الحلم ده ده اشارة صح يارب🤲 لا ارجوك مش عايزاه يتحقق انا ممكن انهار لو حصل كده يارب اكسب والمسابقة تعدي علي خير يارب وميحصلش حاجة من اللي شفتها في الحلم ده

الاء قامت ومسحت دموعها وراحت تصلي الفجر وتلبس علشان تروح المسابقة

الاء وهي خارجة من الباب

الاء: ماما انا نازلة عايزة حاجة

والدة الاء﴿نهال﴾🤨: مش عايزة وهعوز منك ايه يعني

الاء🙂: انا حبيت اسألك لو محتاجة حاجة بس مش اكتر المهم انا كنت عايزة اقولك اني رايحة مسابقة الإلقاء النهاردة وقلت لبابا امبارح في التليفون وما تخافيش الميس هترجعني المدرسة بعد ما نخلص وهاجي قبل ما بابا يجي من السفر ان شاء الله

نهال: ماشي لما نشوف اخرة الشعر والزفت ده ايه مش عارفة انا ايه اللي دخلك في الكلام ده ما كنا مرتاحين

الاء: يا ماما يا حبيبتي دي موهبتي وانا بحب الشعر من وانا صغيرة ودي فرصة وجاتلي لحد عندي مش هينفع اتراجع واسيبها

نهال: ماشي روحي يلا علشان ما تتأخريش

الاء: ماشي سلام ادعيلي

الاء باست راسها ونزلت عشان ما تتأخرش
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
الاء وفريدة بعد لما نزلوا من العربية ومتجهين الي المدرسة

الاء: فريدة أنا خايفة أوي الحلم ده ما يدلش علي خير أبداً حاسة إن في حاجة هتحصل مش كويسة في المسابقة حاسة إنهم هيرفضوني

فريدة: يا الاء يا حبيبتي ممكن تهدي كده و بطلي توتر لو فضلتي كده هتنسي القصيدة وهتتلخبطي زي السنة اللي فاتت فاكرة ومش عايزين اللي حصل السنة اللي فاتت يتعاد من تاني والحلم ده ياريت تنسيه وتهدي وتبقي قوية وواثقة من نفسك وخليكي واثقة ان ربنا يا حبيبتي هيقف جمبك ويساندك دايما خلي إيمانك بربنا كبير يا روحي

الاء بدموع: ونعم بالله

وبصت للسماء وهي بتترجا ربنا انه يكون معاها ويوفقها

الاء وفريدة دخلوا المدرسة اول ما دخلوا قابلوا ميس ريهام

الاء وفريدة: صباح الخير يا ميس

ريهام: صباح النور يا بنات

الاء معلش انا مش هعرف اروح معاكي النهاردة المسابقة علشان عندي تدريب في سواق تبع المدرسة هيوديكي ويجيبك ويوصلك للبيت لو عايزة وانا كلمت حد هناك هيبقي معاكي ما تخافيش

الاء: عادي يا ميس ولا يهمك واوعد حضرتك اني هكون قد المسئولية ان شاء الله

ريهام: انا متأكده من ده يا حبيبتي

بعد ما ريهام مشيت

الاء لفريدة: شفتي قلتلك هتحصل حاجة اهي الميس مش هتيجي معايا هعمل ايه دلوقتي

فريدة: بس ربنا معاكي صح ولا ايه ثقي في ربنا وخليكي واثقة في نفسك انتي قوية وهتنجحي وتشرفي المدرسة ان شاء الله

الاء ضمت فريدة لحضنها جامد هي فعلا بتدعمها وبتقويها هي مثال فعلا للصديقة المثالية هي دي الصداقة ان احنا ندعم بعض نقوي بعض دايما نقف مع بعض هو ده معني الصداقة اللي بجد الصداقة اللي تقويك وتشجعك مش اللي تهدك وتكسرك

الاء: انا مش عارفة لو مكنتيش جمبي كنت هعمل ايه كنت زماني ضعت وفشلت انتي بجد أكبر نعمة ربنا رزقني بيها ربنا يديمك نعمة في حياتي

فريدة: يا لولي يا حبيبتي انتي مش صاحبتي انتي اختي يلا بقي علشان مانتأخرش

الاء: يلا

الساعة تسعة الحصة الاولي خلصت وده معاد الاء انها تروح المسابقة نزلت واستنت السواق اللي هيوصلها وراحت المسابقة

الاء اول ما وصلت دخلت قاعة كبيرة فيها ناس كتييير مشتركة من كافة الفئات العمرية
خافت اوي وفضلت تستغفر وتدعي ربنا في سرها
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عند مالك
مالك في الشركة وكان لابس لبس كلاسيك

إيمان السكرتيرة: أستاذ مالك ممكن أسأل حضرتك سؤال

مالك: اتفضلي

إيمان: هو ليه حضرتك عايز تنزل وتمثل انك واحد من المتسابقين

مالك: مع اني مش مضطر اجاوبك بس هقولك انا عايز انزل اراقب سلوكهم اخلاقهم افعالهم لازم الشخص اللي هيكسب في الأخر لازم يكون يستحق الفوز بالمسابقة عنده الموهبة والأخلاق علشان الناس تحترمه ويبقي قدوة لأجيال قادمة فهمتي

إيمان بأبتسامة: ايوه سيادتك فهمت بجد حضرتك انسان مفيش منه كتير في الزمن ده للأسف عن إذنك

مالك سمح لها بالخروج واستعد علشان يروح المسابقة
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في المسابقة

الاء دخلت القاعة الذي يتواجد بها المتسابقين ووقفت لوحدها ومحبتش تختلط بحد

في بنات كانوا واقفين وشافوها وخدوا بالهم من ايديها

بنت منهم ﴿لارا﴾: ايه ده بصوا شايفيين البنت المعاقة اللي هناك

﴿رفيدة﴾: ايه ده ودي جاية تعمل ايه هنا يا حرام

﴿روان﴾: ما تيجوا نتسلي عليها

لارا ورفيدة: يلا

رفيدة: بس بس انتي يا اسمك ايه انتي

الاء: انا

رفيدة: ايوه انتي كنت عايزة اقولك ان احسنلك تمشي وما تشاركيش في المسابقة علشان مش هيختروكي اصل الصراحة مش بيختاروا معوقين ههههههههه
رفيدة والبنات اللي معاها فضلوا يضحكوا

في الوقت ده مالك كان داخل القاعة كواحد من المتسابقين وسمع الكلام اللي قالته رفيدة ل ألاء مالك اتعصب بشدة واستغرب من الاء انها مشيت ومردتش عليهم

الاء بعد لما سابتهم ومشيت طلعت بره القاعة ولقيت كرسي قعدت عليه

الاء بدموع منهمرة بغزارة ماسكة التليفون وبتتصل بحد

الاء بدموع: الو

خالة الاء﴿مروة﴾: الو الاء مالك بتعيطي ليه يا حبيبتي

الاء: اصل يا خالتو وحكتلها علي الموقف اللي حصل من رفيدة والبنات اللي ضحكوا

الاء: خالتو انا هنسحب من المسابقة وهمشي مش هقدر ادخل بعد اللي حصل

مروة: لا طبعا بطلي غباء هما قالوا كده علشان يخلوكي تنسحبي ولو مشيتي يبقي هما فازوا عليكي اوعي تمشي ادخلي وكملي المسابقة واثبتلهم العكس وخلي عندك ثقة في ربنا اولا وفي نفسك ثانيا

الاء: حاضر سلام

مروة: سلام بالتوفيق يا حبيبتي

وبالفعل الاء بعد لما خلصت المكالمة مسحت دموعها ودخلت القاعة بكل ثقة وأول لما شافت رفيدة والبنات اللي كانوا معاها ابتسمت علشان تضايقهم وتقولهم انا مش هنفذلكم اللي انتوا عايزينه وهكمل في المسابقة وهما اتغاظوا جدا لما شافوا الابتسامة اللي علي وشها واتفاجأوا انها رجعت تاني الاء بعد لما شافتهم مضايقين حست بإنتصار وثقة أكتر وفي الوقت اللي الاء دخلت فيه مالك كان واقف ابتسم لما شافها وفرح انها رجعت وما استسلمتش وذهب لينضم للجنة الحكم

المسابقة بدأت و كان دور رفيدة قبل الاء دخلت رفيدة وقفت علي المسرح ولسه هتقول مالك قاطعها

مالك:……….
💘💘💘💘💘استوب💘💘💘💘💘💘
🌹معاقة لكن اعشقها 🥰🌹

🍀الحلقة السادسة🍀

اتمني تعجبكم🥰🌹

المسابقة بدأت و كان دور رفيدة قبل الاء دخلت رفيدة وقفت علي المسرح ولسه هتقول مالك قاطعها

مالك: أسف يا أنسة أنتي مرفوضة

رفيدة: بس انا لسه مقولتش حاجة

مالك بسخرية: وانا قلت انك مرفوضة اسف اصلي مش بقبل معوقين

رفيدة فهمت قصد مالك وعرفت انه هو كان بيمثل انه واحد من المتسابقين و سمعهم وطلعت وكانت متعصبة 😡ونفسها تاخد حقها وتنتقم من الاء

رفيدة وهي طالعة قابلت الاء اللي كانت بتراجع القصيدة ومتوترة جدا

رفيدة مسكت دراعها بعنف: مش عايزاكي تفتكري انك كسبتي عليا لا يا حبيبتي مش رفيدة اللي يتعمل معاها كده

الاء: انتي بتقولي ايه انا مش فاهمة حاجة وبعدين سيبي دراعي

رفيدة: مش فاهمة انا هفهمك ومسكتها من شعرها وشدته جامد ولأن الاء محجبة ورفيدة بتشدها من شعرها فكل ما رفيدة بتشد الطرحة بتخنقها اكتر ده غير شعرها اللي بيتشد الاء كانت بتصرخ وبتتألم ولارا وروان كانوا بيحاولوا يبعدوا رفيدة عن الاء علشان متحصلش مشكلة مالك سمع صريخ الاء وخرج شاف رفيدة بتضرب الاء بعنف والاء شبه مغمي عليها

مالك بغضب وعصبية: ايه المهزلة دي ارموهم بره

وفعلا الحراس اخدوا رفيدة والبنات اللي معاهم وطلعوهم بره

ومالك جري علي الاء اللي كانت اغمي عليها بالفعل وفي علامات ضرب علي وشها وإيديها مالك شالها وكان حاسس بشعور غريب حاسس بخوف وغضب اخدها مكتبه ونايمها علي الكنبة

مالك: كريييييم اطلب الدكتورة بسرعة

كريم مساعد مالك الشخصي: فورا يا مالك باشا

الدكتورة وصلت وكشفت علي الاء

الدكتورة ريماس: واضح يا استاذ مالك انها اتعرضت للاعتداء بعنف انا هكتبلها علي دواء 💊 ومطلوب الراحة التامة طبعا

مالك: طب هي هتفوق امتي

الدكتورة ريماس: شوية وهتفوق ان شاء الله

مالك: متشكر جدا لحضرتك تقدري تتفضلي

الدكتورة ريماس: عن اذنك

مالك: كريم

كريم: افندم يا مالك باشا

مالك: راحوا المخزن

كريم: طبعا يا باشا

مالك بتوعد لرفيدة والبنات اللي معاها: تمام اوي انا هربيهم بطريقتي علشان يبقوا يض..ربوا حد تاني وخليهم يتوصوا بيهم شوية

كريم: اوامرك اي خدمة تاني

مالك: اه روح هات الادوية دي من الصيدلية

كريم: تحت امرك

كريم مشي ومالك قعد علي مكتبه وكان مستغرب نفسه ليه عمل كده ليه قلبه بيدق كده ليه كان حاسس احساس اول مرة يحسه فرحه، قلق، خوف، حيرة

الاء ابتدت تفوق

الاء: انا فين

مالك كان قاعد علي الكرسي قدامها: حمد لله علي سلامتك يا انسة

الاء افتكرت اللي حصل وافتكرت كلام رفيدة وهي بتتعدي عليها

فلاش باك

رفيدة وهي ماسكة الاء من شعرها: بقي انا يقول لي معوقة علشان سيادتك

باك

الاء بدموع: ليه

مالك: هو ايه اللي ليه

الاء: ليه عملت كده ليه ليه قلتلها كده

مالك🤨: قلت ايه ولمين بالظبط

الاء: للبنت قلتلها انها معوقة ليه مش فاهمة ليه وسكتت لحظة اااااااااه عرفت انت سمعتها وهي بتقولي كده صح مين قال لك اني عايزة حاجة منك تقولها كده بصفتك ايه ربنا هو اللي هيعاقبها انت مالك

مالك بكل هدوء وبرود: اولا انا معملتش حاجة علشانك انا قلتلها كده علشان من شروط المسابقة ان الشخص اللي هيتقدم للمسابقة لازم يكون عنده الأخلاق اولا ثم الموهبة

الاء: انا عايزة اروح

مالك: مش هينفع الدكتورة قالت لازم ترتاحي

الاء قامت من علي الكنبة وما اهتمتش لكلام مالك واول ما وقفت حست بدوخه مالك مسك ايدها قبل ما تقع

الاء شدت ايدها بسرعة و بدموع: لو سمحت عايزة اروح

مالك: حاضر هخلي السواق يروحك

الاء: لا انا عايزة اروح لوحدي

مالك: مش هينفع انتي لسه ما بقتيش كويسة وكمان دايخة تقدري تقوليلي هتروحي ازاي

الاء مقدرتش تكلم هي فعلا دايخة وعنيها مزغللة

مالك: كريم

كريم: افندم يا باشا

مالك: خلي السواق يجهز العربية ويروح الانسة

كريم: اوامرك يا باشا

مالك ل الاء: السواق هيوصلك

الاء جت تمشي كانت هتقع ومالك مسكها

مالك: تسمحيلي اوصلك لحد العربية

الاء: لا شكرا هروح لوحدي

مالك مسمعش كلامها وفي غمضة عين كان شايلها علي كتفه

مالك: انا مش بسألك علي فكرة انا كنت بديكي سابق إنذار مش اكتر

الاء: نزلنيييييي وفضلت تض..ربه في كتفه علشان ينزلها بس طبعا مالك ما تهزش

مالك وصلها لحد العربية وهي مكنتش واخدة بالها انهم وصلوا لانها كانت مشغولة في ضربه علشان ينزلها 😂

مالك: حمد لله علي السلامة اتفضلي وصلنا العربية

الاء في نفسها ايه ده امتي انا ازاي مش اخدت بالي اه صح مانا كنت بضربه هاخد بالي ازاي 🤦🏻‍♀️

انت في الصفحة 3 من 6 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل