
كانت حياتي فلما بانت بنأيها
صار الردى آهٍ عليّ أرحم
عند شريف ومي
تململت وبداءت في فتح عينها في تثاقل
اه راسي بتوجعني
مسحت بعينيها الغرفه فلم تكن غرفتها
ووجدت شريف يخروج من الحمام يرتدي ترننج وينشف شعره بمنشفه صغيره
قال لها مبتسم صباح الخير فوقتي
كانت مي مزهوله
ونظرت لنفسها ووجدت ما ترتديه
انت . انا .انت كنت .انت عملت اييه.
شريف بمراوغه…..انا ما عملتش حاجة انتي ال عملتي كل حاجة
مي.. ابتلعت ريقها وقالت
ايه ال حصل
شريف ….ال حصل ي ستي انا كنت قاعد في امان الله لقيتك جيتي عندي وبداتي تشربي
وسكرتي ورقصتي تحت المطر
مي بقلق .. هااا وبعدين
شريف … ولا قابلين
طلعتك الاوضه بتاعتي لقيتك بتقوليلي خليك معايا
قولتلك مي مايصحش عيييب وانتي تقوليلي لا انت مش بتحبني وفضلتي تقوليلي هات بوووسه انت مش بتحبني
مي …..هااا وبعدين ايه ال حصل
ال حصل ي ستي لقيتك جيتي عندي ورميتي نفسك في حضني وبداتي تبوسيني ووو
وضع كفيه عل وجهه
لالا مش قادر ااقول مش قادر
مي بشفاه مرتعشه وبدات والدموع تتحرك في عينيها لا قول حصل لييه بقلمي نيفين بكر
شريف … ال حصل حصل بقي
مي …يعني. يعني اييه انت كداب انت انت ال عملت فيا كدا
انت حقير انت عملت فيا ايه
ووضعت يدها عل وجهها واجهشت في البكاء
جلس بجوارها ومسك بيدها وابعدها عن وجهها وقال بحنوو
ماتخافيش ي مي ماحصلش حاجة انا بضحك معاكي
مي انا راجل صعيدي وعارف يعني ايه شرف البنت بيعني ليها اييه ولعيلتها
وانا مش ممكن ابدا ااقدر ااذيكي
ضـ,ـربته مي عل صدر عددة ضـ,ـربات
وارتمت في حضنه وبكت
ملس هو عل شعرها اهدي والله ما حصل حاجة انا كنت طول الليل عل الفوتيه صحيح انتي فرهدتيني بس ما حصلش حاجة صدقيني
احمرت خجلا من كلماته ولكنه كانت سعيدة
ف شريف رجل بحق الكلمه حافظ عليها حتي وهي فاقده للوعي
خلص البارت وطويل اهووو والله انا تعبانه وكتبت عشان ماتزعلوش
بكرة باذن الله هزل بارت واحد بس لاني تعبانه بجد
<!–nextpage–>
الرابع والعشرون
بعد عدة ايام لم تذهب ملك للعمل لانها كانت متعبه
كانت ببيتها كانت تتقئ كالعادة
رنت سارة الجرس
ملك..تعالي ي سارة كانت تشعر بوهن وتمسك بطنها
سارة ..مالك حبيبتي بردو البرد دا طول اووي
ملك…والله ما انا عارفة انا تعبانه اوي
وبدون انزار وقعت فاقدة الوعي
فزعت سارة عل ملك
ملك ملك فوقي ي حبيبتي
وتركتها وذهبت لبيت د عصام
بخبط عل الباب بفزع
فتح عصام الباب
سارة في اييه مامتك كويسة
سارة بدموع…. الحق ملك وقعت من طولها ومش عارفة اعمل اييه
عصام…طيب اسبقي خليكي معاها وهجيب الشنطة وجاي وراكي
ننفذت سارة ما طلب
وهي تضرـ,ـبها عل وجهها بخفه
ملك قومي ي حبيبتي الف سلامة عليكي
دخل عصام وحملها الي غرفتها
وبداء بالكشف عليها
وبعد ان اتم الكشف
سارة روحي اعملي ل ملك اي عصير عشان ضغطها واطي
حاضر
تتململ ملك بعد ان افاقها عصام
ملك بتعب ….دكتور عصام حضرتك هنا اييه ال حصل
عصام وكانه فقد جميع الحروف كي ينطق بكلمه
بعد ان تنحنح ….ملك انتي عارفة التعب ال عندك داا من ايه
اعتدلت هي وقالت وهي تعدل الوساده وراء ظهرها
لا ي دكتور انا داخله في شهر والتعب كل مرة بيزيد
انا عندي اييه
عصام …..ملك .. انتي .انتي …حامل
لا ايقول الصدق لا لن يضاف الي مصائبها تلك المصيبه
ملك لم تزرف الدموع ولم تتفوه بكلمه وقعت عليها كلمات عصام كالصاعقة
عصام …. سارة في المطبخ بتعملك عصير وبعدين نتكلم انا موجود التهاردة في العيادة مساء ياريت اشوفك هناك
هزت ملك راسها ودخلت عليهم سارة بالعصير
سارة هي تبتسم …اتفضلي ي تاعبه قلبي خضتيني عليكي
الف سلامة عليكي ي قمر
ماذالت ملك تحت تاثير الصدمة.
عصام …..انا هنزل دلوقت ولو ف حاجة اندهولي
سارة …شكرا ي عصام
وذهبت معه تودعه
عند جني في الجامعة
لم تصاحب اي شخص جديد وقد بداءت في الكلام مع الاء وصديقتهم هايدي
حكت لهم ما نوت عل فعله فيكفيها ما اضاعته
الاء…. يعني انتوا اتفقتوا عل الطلاق بعد سنه من جوازكم
جني ايوة عمر مش بيحبني
هايدي ….بالعكس عمر بيحبك واتصرف معاكي بكل رجوله وشهامة بس احنا غلطنا جامد
جني بندم ….عارفة واعتذرت واتاسفت بدال المرة مليون اخرهم كان يوم ما حرجني وجرحني وبكت انا تعبت وقلبي واجعني اوووي واجهشت بالبكاء
عند فهد كان ياكل نفسه في غيظ
شريف…. فهد هي ملك ما اجاتش
فهد……لا ي سيدي وما بلغتش انها هتغيب مش عارف مين بيشتغل عند مين
طيب اهدي و انا هتصل عليها
فهد بحدة ….لا ما تتصلش انا هعرفها ازاي تعمل كدا مهي مش شركة ابوها
اهدي طيب انت منفعل اوي
دخل عامل البوفيه بالقهوة .
وتركها وذهب
اخذ فهد فنجان القهوة وارتشف منه القليل
اووووف اييه داا يا ساتر طعمها بشع
شريف غامزا بشع عشان مش من ايد ملك
فهد …..شرررررررريف روح مكتبك
شريف بحرج ….احم طيب اييع الاحراج دااا
اتصلت ملك عل دكتور عصام واكدت عل معاد الزيارة ل عيادته