
علي قال …ما تتكلمي يا بنتي خوفتيني فيه ايه
سهيله قالت بدموع….متقدملي عريس يا علي وبابا موافق عليه ظابط في الشرطه وبباه صاحب بابا و بيحبه جدا
علي قال بزهول….عريس ايه يا بنتي انتي لسه صغيره ومكملتيش تعليمك
قالت بدموع …هو مستعجل قوي وبابا معندوش مشكله انت لازم تتصرف لازم تيجي تطلبني منو
على قعد بتوتر وطلع علبة حبوب من جيبه وقال.. خديلك بس حبايه واهدي وفهميني
سهيله قالت بسرعه ….كويس انك جبتها محتاجه الحبوب دي انهارده بذات متوتره قوي ….صحيح يا علي اديني العلبه بتاعتها علشان اوقات كتير ببقى متوتره ومش بهدى خليني اشتريلي علبه عند اللزوم
علي حمحم وقال بارتباك….ها العلبه..لا.. لا مبتتجابش بالعلبه..وبعدين دي شاحه في السوق ومش بتتباع كتير
سهيله قالت باستغراب…انا ابن عمي لؤي دكتور صيدلي وانا قولتلو ان فيه حبوب بتساعد على المذاكره والتركيذ وبتخفف التوتر قالي ميعرفش حاجه زى كده وطلب الشريط او العلبه
على قال بعصبيه و بزعيق….انتي اتجننتي انا مش قولتلك متتكلميش مع حد عن الحبوب دي..انا بقضيها بالعافيه
سهيله بصتلو باستغراب وهو خد بالو لانفعالوا وقال بتوتر….قصدي يا حبيبتي ان بابا بيجبهالي من دكتور صاحبه زي ما قولتلك بتطلع للحبايب بس متخلنيش اندم اني ادتلك منها بقى
سهيله قالت بابتسامه….لا خلاص مش هجيب سيره بس هات حبايه دلوقتي وحطتها تحت لسانها وبقت تاخد نفس وقالت….ممكن تديني واحده تانيه اخليها معايا
علي قال بابتسامه….لا ياقمورتي انتي لما تحتاجيها اتصلي عليا
سهيله اتنهدت وقالت….طييب وبالنسبه لموضوعنا هنعمل ايه
علي قال بروقان….موضوع ايه
سهيله ضحكت وقالت….علي الموضوع بتاع جوازنا انا مش عايزه اتجوز غيرك يا علي
علي حط ايده على رجلها وقال برغبه..ولا انا…. انا بحبك يا بت..انتي راشقه في دماغي وهموت واشوف وشك حتى ما تشيلي النقاب ده مره علشان حبيبك
سهيله دفعت ايده وقالت بغضب….وبعدين يا على انا الف مره قولتلك من غير ما تقرب ايه ده
على قال بسرعه….انا.انا اسف معلش بس من حبي فيكي..طيب بصي انتي روحي لمحاضراتك وانا هفاتح بابا في موضوعنا وان شاء الله خير
سهيله ابتسمت بسعاده وقالت ….بجد…طب انا هستناك اوعى تسبني وانبي يا على انا مقدرش اعيش من غيرك
علي ابتسم وقال ..ولا انا يا عمري
سهيله ابتسمت بسعاده ومشيت بسرعه تلحق محاضرتها
بس بمجرد ما مشيت بص لطيفها بسخريه وابتسم ابتسامه خبيثه جدا
عند لؤي كان واقف في الصيدليه وجات بنت في العشرين بملامح جذابه جدا وقفت قصاده وقالت….صباح الخير يا هندسه
لؤي بصلها بدهشه وقال…هندسه …ماشي صباح الجمال
قالت بابتسامه….انا قريت الاعلان انك عايز حد يقف معاك في الصيدليه
قال بابتسامه واعجاب…والله على عيني بس انتي مقرتيش الاعلان كويس انا عايز شاب مش بنت
البنت شهقت بردح وقالت….ليه بقى ان شاء الله وهتفرق ايه طبعا عنصريه مش هتتغير
لؤي قال بسرعه..لا يا انسه مش مسألة عنصريه بس يعني هنفضل سوا طول اليوم وكنت عايز شاب علشان الصيدليه بقت سمعتها زفت لوحدها وانا مش ناقص
البنت دخلت الصيدليه وقالت بسرعه..لو سمحت انا محتاجه الشغل قوي..وانا بدرس صيدله وبعرف في الشغل كويس لو سمحت وافق
لؤي بلع ريقه بارتباك من شكلها وبقى يبصلها من فوق لتحت وقال بالعافيه…مش هينفع صدقيني انتي بذات مش هتنفعي
قالت باستغراب… ليه بس طب جربني..ارجوك
لؤى اتنهد قدام نظرات الرجاء اللي في عيونها وقال….ماشي هجربك اسبوع وربنا يستر… انتي اسمك ايه
قالت بسعاده…فرحه اسمي فرحه
لؤي فتح الكمبيوتر وقال…طيب هاتي بطاقتك يا فرحه
فرحه بصتلو بتوتر وارتباك وقالت….ها…ليه
لؤي قال بابتسامه…. مالك خايفه ليه ده اجراء روتيني هضربها على الكمبيوتر بس وانزل بيناتك
فرحه قالت بارتباك اكبر…اصل..اصل انا بطاقتي مش ساريه
لؤي قال باستغراب…. ومش ساريه ليه
قالت بقلق….بس هجددها قريب واجبها
لؤى اتنهد وقال….هو ضروري بطاقتك يعني اعمليها بسرعه تمام
فرحه قالت بابتسامه تمام…هبدأ شغل امتى
لؤى قال بابتسامه….من انهارده لو حابه
فرحه ابتسمت بسعاده وحماس وبدات ترتب الرفوف وترتب الادويه وكان لؤي متابعها بعيونه في كل حركه لدرجه انها خدت بالها وكانت بتبصلوا بضيق
بعد شويه وقف زبون وقال بابتسامه.. السلام عليكم… كنت عايز علبه بنادول
لؤي قال بابتسامه…حاضر….بيتطلب كتير البنادول الفتره دي
الراجل قال…اه والله يا دكتور ربنا يشفي الصداع مبهدل الناس
لؤي كانت عينه على فرحه وهيه بترتب الاقراص وبيبصلها بوقاحه وقال…لا والسخونه الجو نار بعيد عنك
ولمسها من غير ما حد ياخد باله وهو بيجيب البنادول
فرحه التفتتلو بسرعه رهيبه وضربتو قلم قوي وبقت تكمل شغل ولا كأنها عملت حاجه
الراجل الي بيشتري بصلو بصدمه من الموقف ولؤي اندهش وابتسم بتوتر وقال للراجل …احم…شوفت حاجه عدت من هنا
عند اسيا حست بقلق شديد بعد ما شافت الورقه اللي مع اكمل وقالت بارتباك…والمطلوب يا اكمل
ابتسم وقال ببرود….المطلوب والمرغوب انتي وانتي عارفه
بصتلو بخنقه وقالت….انت عارف كويس ان اللي بتفكر فيه مش هيحصل انا مش هرتبط بيك لو اخر واحد في الدنيا
اكمل ابتسم وقال …اديكي قولتي لو اخر واحد في الدنيا بس انا مش اخر واحد في الدنيا يعني عادي
اسيا بصتلو بغيظ من كلامو المستفز وقالت…ايوه يعني انت مصمم ليه هو بالعافيه
قرب منها وبص لعيونها جامد وقال…سحروني عيونك من اول نظره…وكل حاجه فيكي اسرتني مش قادر افكر في اوحده تانيه
اسيا كانت بتبصلو بدهشه وهو قال بسرعه…كان ممكن اقول الكلمتين دول لو كنتِ اي واحده الا اسيا الانصاري …انما الحقيقه و السبب الرأيسي هو انك خطيبة عدي ابن عصران…للاسف كل حاجه ملك عصران او اولاده هتكون ملكي ومحدش هيمنعني
وقرب منها وقال بتحدي..وهتجوزك يا فنانه وهتكوني بين اديا قدامه ليل نهار علشان احسره هو وابوه
اسيا كانت بتبصلو بغضب رهيب وقالت…واحد وسخ شيطان