اخبار عامةترنداترواياتقصص قصيرة

معاناة زوجة بقلم ميفو سلطان الثانى

بهت شريف….. ايه بتقول ايه.. خديجه يا مازن احس شريف بالكلمة ملائمة داخليا فخديجه صدته لتوافق علي مازن.
قال مازن…. ايه مشكلتكو انت يا شريف مش قايلي بت عالفرازه مالهاش وصف غلبت تلف عليها ما ادتكش سكه. بت قمر واخلاق ايه مشكلتكو.
وقف شريف لا يعرف ان ينطق فهذا حقيقي ولكنه كان يغلي من الداخل فهو قد راها اولا. قال شريف يختلق عذرا… بس يا مازن دي علي ادها.
قال حمزه تعالي…. قوله البيه.
قال مازن بصدق.. ايه علي ادها مالها بنت ناس من اسره محترمه لا شحاتين ولا من بير السلم ابوها كان راجل محترم وكيل وزاره وامها كانت مدرسه. ايه اسره زي اي اسره من الاف الاسر والا عشان ربنا مدينا شويه فلوس.

قال حمزه والنار في جوفه تاكله… عجباك اوي وبتدافع عنها.

قال مازن ما حرق قلب شريف واكلمة ملائمة حمزه.. عجباني بس.. خديجه حته جوهره ماحدش يقدر يطولها من اول ماشفتها وعرفت ان دي اللي اطمن علي بيتي معاها انا لفيت كتير وعرفت كتير بس ماشفتش في ضفر خديحه انا انهارده طلبتها للجواز.
هنا احس حمزه بانفاسه تختنق فصرخ…. كمان من ورايا ايه قرطاس.
قال مازن.. لا بس كان لازم اسالها الاول وبعدين اقول َخلاص هيا وافقت.
بهت شريف واشتعل حقدا َوبهت حمزه وتصنم.. ايه وافقت وافقت خلاص وافقت عليك.

قال مازن.. ايوه يا حمزه وافقت ويا ريت ما تقفش في طريقي لاني بحبها وهقول لماما نروح نطلبها وتركه وذهب وهما يقفان كل في حال.

وقف شريف مكتوما.. قال لنفسه ….خد البت اللي عيني كت عليها خد المزه الجامده طب يا مازن لفيت من ورايا ولطشت البت ماشي ليستدير ويخرج مقهورا.

خرج شريف خرج تاركا ذلك الذي يقف علي شفا الانهيار. احس ان قلبه سيتوقف ذهب الي مكتبه وظل يدور ويدور ليزيح مكتبه كلمة ملائمةا.. فصرخ… انا كلمة ملائمةان ليه فيه ايه بيحرقني من جوا مش طايق.. اه عشان البت دي اكيد لعبت عليه مش عايز الجوازه دي عشان كده.. تنهد وحاول ان يهدي نفسه.. اعمل ايه اوقفها ازاي الواد اتلبس بيها.. اه ماهي حلوه .
تنهد وهدا ليهتف بقهر.. حلوه اوي كمان.. ظل ساهما هب ايه فيه ايه.. اهدي كده اخوك شكله واقع شوف هتتصرف معاه ازاي.
ذهب مازن الي امه قائلا.. مزتي قلبي من جوا يا ناس.
ضحكت.. عايز ايه قول.
ضحك هو… حفظاني انت يا زوزتي.
قالت.. اشجيني الألحان.
قال….. عايز اتجوز.
بهتت هيا ونظرت اليه…… تجوز انت يا مازن.
قال مندفعا…. ايوه يا عسليه والنبي يا امي توافقي حبيت وطبيت.
قطبت جبينها وشعرت الغيره….. ومين دي يا اخويا بنت مين انت لسه صغير يا ميزو مستعجل علي ايه مين دي.

قال….. بنت بتشتغل في الشركه بس بنت ايه يا ماما جمال وادب واخلاق حاجه عالفرازه.
سمع اخيه يقول…. وعلي اد حالهَا يا امي هتنبسطي اوي.
قالت…. ايه فقيره يا مازن.
قال بتذمر.. لا يا ماما من اسره متوسطه ومش بالفقر انا بحبها.
قال حمزه… ايه سحرالك ما تشوف واحده من بيئتك بدل ماتيجي بعد شويه تنضفها وتيجي تسيبك وتشبك مع حد تاني.
تنهد مازن…. خديجه بنت اصل ومحترمه ومش كل البنات طماعين وبعدين دا قراري وبطلب منكو تأمنو عليه.

قالت اميمه.. كده يا مازن من غير ماتاخد راي مامتك.
قال.. علي راسي يا ماما بس انا بحبها ايه مشكلتكو واه خدت ميعاد الاسبوع ده نروح نقرا الفاتحه.
قال حمزه بكلمة ملائمة…. . شفتي المسخره خبط لزق كاننا ملناش لازمه.
قام مازن وقبل راس والدته.. ربنا يخليكي يا امي انا مش عارف ايه المشكله وماعرفش حمزه زعلان ليه انا عموما قلتلكو وبتمني تفرحوني ليتركهم ويذهب.
قالت امه بغيظ… الواد خد القرار و احنا بنتفرج..
قال حمزه… غلبت ارجعه مش راضي.
قالت.. .. مازن طول عمره لو شبط في حاجه مش هيرجع ومانقدرش نجبره وخلاص فقرانه فقرانه اهو ناخدها ننضفها اما اقوم أراضيه.
قال حمزه.. اهو دلعك ده اللي موديه في داهيه.
قالت.. خلاص بقه يا حمزه اهو تفرحه ولو طلعت بت وحشه سيبهالي هخرجها من هنا بسهوله امك اه بتسمع كلامه بس بتمشيه صح اخوك مايقدرش يقولي كلمه انا اللي معايا مفتاحه وبعرف اخليه يقولي حاضر وطيب من غير حتي ماياخد باله .
صعدت و اخبرته انها و حمزه وافقو علي الزواج وحمزه يجلس يغلي ولم يعد يطيق تلك السيره.

مرت الايام وجاء ميعاد زياره مازن واسرته الي بيت خديجه استقبلهم اخيها وزوجته التي كانت ستجن من الفرحه دخلت عليهم خديجه تسلم علي والده مازن. فابتسمت لها الام وجلست خجوله منكمشه نظر اليها حمزه نظره حارقه لتشيح بوجهها..
قال مازن…. والله يا استاذ محمد انا عزيز اتجوز خديجه وانا تحت امركو في اي حاجه.
قال محمد.. واللهَ يوم المني خديجه نجبهالك لحد عندك يابن الأصول.
قال مازن…. طب انا عايز الجواز خلال شهر.
بهت َمحمد وقال…. . بس احنا مش مستعدين خليها علي الاقل سنه نقدر نجهز.
قال مازن.. لا انا عايزها بشنطه هدومها اانا عندي شقتي فوق البيت بتاع والدي كبيره وواسعه َمتجهزه من كل فاضل حجات بسيطه ننزل نجيبها.

انت في الصفحة 9 من 18 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
30

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل