منوعات

رواية كامله بقلم اسماء علي الثالث

منصور بتنهيده:ياابوي بحبها ايه ياازين قول بعشقها
زين:طب ماتصرحها
عمر وهو يجذب منصور ليستمع له:ايوه لازم تصرحها لو رفضت اخطفها
زين وهو يجذب ذراع منصور الاخر له:يخطف اي لا اوعاك تعملها خليك حنين
عمر وهو يجذب منصور له مره اخري:متسمعش كلامه خليك معايا انا اخطفها
زين وهو يجذب ذراع منصور:لا اسمع كلامي
وهكذا ظلو الشباب ع تلك الحالخ حتي وقف منصور وقال بعصبيه وصراخ:باااااااااااااااااااااااااس انا هتعرفلها موفقتش هخليها توفق بطريقتي ..
زين بإستغراب هو وعمر:رايح فين

منصور:هتشوفو
ذهب منصور للفيلا وفي هذا الوقت كانت ريم تلتقط صور السيلفي مع الفيتات ويتثامرون الحديث حتي تنحنح منصور
منصور :احم. ريم
ريم :ف حاجه يامنصور
منصور بتوتر:رايدك خمس دقائق
ريم بإستغراب:حاضر جايه
ذهبت ريم مع منصور للجنينه وزين وعمر يتابعونهم من خلف الشجره…
__________________
همسه بصراخ:بجد يعني هبقا خاله
خلود مؤكده:ايوه خاله
همسه بفرحه:الحمدلله يارب لو بت سميها همسه و لو ولد زين
خلود وهي ترفع حاجبها:ماتخديه او خديها ليكي وخلاص

همسه :لا انت عايزه عمر يقـ,ـتلك ويقتـ,ـلني😂 بس هنفضل ع وعدنا لبعض بنتي لابنك او العكس تمام
خلود:عيب عليك هو انا اقدر انسي .فاكره حنين لما كنا بنتخانق مع بعض ع ابن مين هيتةوز بنتك

ادمعت عين الفتاتان
وقالت همسه بحزن:الله يرحمها ادعيله
خلود بحزن:يارب.فاكره لما وقعتي ف الترعه واحنا ف الاعدادي وواحد طلعك وقعدي تشتميه 😂عشان تتداري ع كسفتك
همسه بضحكه:لا وخدي الكبيره عضيته كمان 😂😂
……:نهارك اسود هو انت اللي عملتي فيا اكده… نظرت الفتاتان للمتكلم/ه بصدمه وبلعت كل منهم ريقها بصعوبه وتوتر
خلود بتوتر:انا بقول اقوم استأذن احسن بقا اشوف كارمه ومليكه وفارت هاربه سريعا.
همسه بتوتر ورعب:احم انا هقوم اشوف ال. ال
…:ايوه قولي هتشوف ال ال اي كملي سمعك
همسه بتوتر:مكنتش اعرف انه انت والله يازين سماح
زين بسخريه:ياحبيبي ياامين. ذا انت يومك اسود دا انا بدعي ربنا من يومها يوقع المفعوصه دي تحت ايدي
همسه بإنفعال زائف: بس انا مش مفعوصه
زين بحده:اتكتمي
همسه بخوف :هاا حاضر
زين وهو يقترب منها: بقا انا تعملي فيا اكده هااا دا انت يومك اسود.. اخذت همسه بالتراجع حتي التصقت بالحائط ووضع زين يده بجوارها ليحاوطها حتي لا تهرب

همسه بخوف:المسامح كريم
زين بخبث :هو فعلا كريم بس انا بقا مش كريم انا زين وفجأه بدون مقدمات اقترب من شفاتيها وبدآ تقبيله بنهم
…..:بتعملوا اي.. ابتعد زين عن همسه سريعا وخجلت همسه بشده
زين بتوتر:احم اصل انا اه اصل اصل يا….

الفصل الثالث والعشرون
زين بتوتر :احم اصل انا اه اصل اصل يا ابوي احم

الحج امين:مالك بتهته كدا ليه انطق
زين بإرتباك:اصل كنت بفرج همسه علي الحيطه وبعرفها اد ايه الدهان جميل
انفجر الجميع بالضحك ف خجلت همسه بشده وحك زين ف شعره بخجل

الحج امين:بتفرجها علي الدهان طيب ياولدي ابقا فرجها علي الدهان اللي ف اوضه النوم احلي واحلي
ضحك الجميع مره اخري فخجلت همسه وصعدت لغرفتها بسرعه البرق
ورحل الحج امين وام زين وبقي الشباب والفتيات صعدو لاعلي
منصور بخبث:الدهان كان حلو
عمر بنفس الخبث:اكيد كان حلو جوي
زين بحده:لم نفسك ياخفيف الظل منك ليه منقصش اني.. ثم امسك منصور من قفاه كالحراميه😂قولي بقا عملت اي انت
منصور :طب بعد ايدك وهحكيلك
زين وهو يتركه:ماشي اتفضل
منصور وهو ينفض ملابسه واراد ان يتكلم فقاطعه عمر
عمر :دا فضل ساعه يسآل عن احوالها كآنها مش معاهم ف البيت
منصور وهو يجز ع اسنانه:ماانا عمال ابصلك عشان تقولي اقول اي وانت عملت نفسك من بنها والاخ التاني كان بيتفرج ع الدهان قال الجمله الاخيره بخبث فضحك عمر ونظر زين بحده وقال:خلصوني عملت اي

منصور وهو يجلس ويتنهد :هقولك
Flasch back:
منصور بتوتر:ريم
ريم :نعم
منصور :ازيك
ريم بإستغراب:الحمدلله
منصور بإرتباك:يعني كلو تمام
ريم وهي ترفع حاجبها بإستغراب:اه كلو تمام
منصور :بصراحه اكده اني… احم اني
ريم بتعجب من حالته:انت اي
منصور:احم عايزه اتجوزك
نظرت له ريم بصدمه
منصور وهو يراقب تعبيراها:ريم
ريم بهدوء عكس مابداخلها:بص يامنصور انا مقدرش اوافقك انا مستحيل حد يدخل قلبي غير جوزي الله يرحمه ووعدت نفسي مدخلش راجل غيره قلبي منكرش افضالك عليا بس صدقني مش هقدر
منصور بحزن:طب فكري
ريم برفض تام:الموضوع دا مش محتاج تفكير
منصور بحزن:طيب صلي استخاره طيب وقولي رايك مترفضيش اكده
ريم وهي تتنهد بحزن:حاضر ان شاء الله
قاطعهم كارمه التي تجري وتقول :همسه تعبانه
منصور :تعبانه كيف
كارمه ببراءه:ايوه تعباني ياعمي عشان ابوي بيبوـ,ـسها وهو بيبـ,ـوسها عشان يشوفها تعبانه ولا لا

نظر الجميع بصدمه لبعضهم وضحكو واتجهو داخل الفيلا
Back:
منصور:بس اكده
زين بتواعد:بقا تفضحيني ياكارمه حاضر ان ماوريتك. وانت ربنا يسهل وكل حاجه هتبقا تمام
منصور:يارب

رحل الجميع بعد انتهاء اليوم وصعد زين لهمسه
وجد همسه نائمه كالملاك ف بدل ثيابه واستلقي جانبها واخذ يملس علي شعرها بحنان
زين لنفسه:غيرتيني ياهمسه بقيت عامل زي مراهق اول مره يحب كآني بسترجع مرهقتي تاني اقترب منها ووضع قبله علي جبينها
ونام
بعد شهر
كانت همسه تجلس ف الغرفه وتهز ارجلها بتوتر وزين يركز ف اللاب توب
زين وهو ينظر للاب :اهدي بقا وترتيني
همسه بتوتر:خايفه اوووي
زين :متقلقيش خير ..اهو الموقع فتح اصبري بقا
همسه تردد بتوتر: يارب يارب يارب استر يارب

زين بتنهيد اهو فتح تعالي بصي
همسه بخوف :لا لا لو سقط متعرفنيش بليز مش هقدر استحمل
اومآ زين ونظر للشاشه وثم نظر لهمسه التي تراقب تعبير وجهه
لاحظت الحزن اراد زين التحدث فقالت همسه بحزن ودموع:خلاص وصلي اللي عايز تقوله متتعبش نفسك …انت نجحتي..
همسه بحزن:ايوه عارفه اني سق.. ثم التفت له وقالت بفرحه انت قولت اي
زين بتاكيد:انت نجحتي وجبتي 98%(عقبالي ياااارب..)
همسه بدموع الفرح قول والله
زين بفرح:والله مبروك ياقلبي

ثم ضم همسه وقبل جبينها وقال:اطلبي اللي نفسك فيه
همسه بحب:مش عايزه غيرك انت ف حياتي تسلم ياقلبي

زين وهو يقبل جبينها: ربنا يباركلي فيكي ياهمستيشؤ
همسه بخجل :ويخليك ليا يازيني
زين بخبث:طالما فيها زيني ماتيجي اقولك كلمه سر
همسه وخي تبتعد عنه بخجل:زين بقولك اي
زين بخبث وهو يقترب منها :اي ياقلبي
همسه وهي تتراجع:متقربش واعقل
زين وهو يقترب اكثر وحاصرها:ودي تيجي ازاي وفجآه حملها وسط صراخها واعتراضها فآسكتها بقبله اذابتها.. وغابا ف عالم ملئ بالحب…

____________________
عند منصور
كان بجلس ف الحديقه يراجع احد القضايا وفجآت له ريم حامله كوب من الشاي ف عندما رآها اراد ان يقوم ف هو منذ ان طلب منها الزواج يحاول ان يجتنبها
ريم وهي تمسك يده:منصور
منصور دون النظر لها:نعم
ريم بحزن:انت بتعاملني كدا ليه
منصور بعدم فهم:بعاملك ازاي

ريم بحزن:بتجتنبني لو قعدت انت تقوم
منصور وقد رق لحزمها:ابدا مافيش حاجه من دي الموضوع ومافيه ان ف معايا قضيه مهمه +سايبك تقرري براحتك بقالك شهر محبتش اضغط عليكي
ريم وهي تمسح دموعها:اوعدك هرد عليك بكرا

منصور بإبتسامه :تمام مستني ردك. وفجآه استمع كل من منصور وريم لصوت زراغيط تملآ المكان
منصور بإستغراب هو ف اي
ريم بفرحه :نسيت اقولك همسه نجحت وجابت98%
منصور بفرحه:بجد

لا لازم اروح اباركلها بنفسي
ريم برجاء:خدني معاك
منصور ،:حاضر اجهزي
_____________________
عند خلود كانت نائمه وجلس عمر بجوارها يحاول ايقاظها
خلود وهي تتململ:اي ف اي
عمر بجديه:اصحي عايزك
خلود وهي تعتدل:قول
عمر وهو يمثل الحزن:بصراحه اكده نتيجتك بانت
انقبض قلب خلود عند سماع تلك الكلمه فقالت له وهي تحاول ابتلاع ريقها: وبعدين
عمر بحزن:انت عارفه ان دي حاجه بتاعه ربنا وان… خلود بحزن:خلاص متكملش عادي اصلا

ونزلت دموعها ف احتضنها عمر وقال بآذنها:مبروك ياقلبي 97%
خلود وهي تنظر له بصدمه:قول والله

عمر :اه والله.. بكت خلود كثير من الفرحه
عمر بتذمر:تفرحو تعيطو تزعلو تعيطو امال بتضحكو امتا نفسي افهم
خبطته خلود بكفها الصغير بصدره وقالت:مالكش دعوه
عمر وهو يبتعد عنها:ماشي يااختي انا غلطان واستدار ف ضمته خلود من ظهره وقالت :انت زعلت
عمر :لا
خلود :بجد
عمر :ايوه
خلودبخبث :اممم خلاص كنت هقولك حاجه بس بلاش
عمر وهو يستدير:هاا قولي

خلود وهي تمسك يده وتضعها ع بطنها:هنروح انهارده للدكتوره وهنشوف البيبي انا وانت
عمر بسعاده:بجد يعني هشوفه وهنعرف ولد ولا بنت

خلود وهي تلوي شفاتيها:هو دا اللي همك تعرف واد او بنت

عمر نافيا:لا طبعا مقصدش
خلود :خلاص ع العموم لسا بدري ع مانعرف
عمر:ماشي ياحبيبتي هقوم اخلص شغلي وارجع قبل المعاد
خلود :تمام… قبل جيبنها ورحل فنامت خلود مره اخري….
____________

عند همسه كانت تقف وتعدل حجابها وزين يخرج من الحمام يجفف شعره
زين لهمسه وهو يجفف:راحه فين
همسه وهي مازالت تفعل ماتفعله:منصور وريم تحت
زين :تمام استني هنزل معاكي
همسه:تمام ..ارتدي زين ملابسه وقام بتصفيف شعره ونزل وهمسه بيده
ف سلمت ع منصور ثم ريم وكذالك زين بارك منصور لهمسه وريم ايضا وجلس منصور مع زين بالمكتب وريم وهمسه معا حتي جاء منصور
منصور لريم:يلا
ريم :ماشي عايزه حاجه ياهمسه
همسه:سلمتكم
ريم:الله يسلمكم
رحل منصور وريم وكان اين بمكتبه ف ارادت الذهاب له
فوجدت صوت ما بداخل الغرفه وماان تقدمت استمعت لحديث ما جعلها تقف وتنظر بصدمه ودموعها تتساقط وركضتت للاعلي سريعا تبكي بشده….
_______________________
رط

الفصل الرابع والعشرون
ركضتت همسه للاعلي تبكي بشده بينما خرج زين من غرفه المكتب ليبحث عن همسه فلم يجدها فصعد للاعلي واستمع لصوت بكاءها فدخل سريعا
زين بقلق:مالك
همسه ببكاء:ماليش
زين وهو يضع يده ع كتفها:ف ايه
نفضت همسه يده من ع كتفها وقالت ببكاء وعصبيه:متقربش مني انت خاين روحلها يلا

زين بإستغراب:خاين اي واروح لمين
همسه ببكاء :اللي هتتجوزها مش اكده انا سمعت كل حاجه سبني وروحلها يلا
زين بهدوء:اهدي واسمعنيني
همسه بصراخ:لاا مش هسمعك
زين بجمود:تمام انت صدقتي اني عايز اتجوز عليكي بس لما تعرفي الموضوع من الاول متزعليش من رد فعلي يابت الناس.. وتركها ورحا وبقيت هي تبكي…
__________________________
عاد عمر من عمله ليصطحب خلود للطبيبه
عمر :جاهز
خلود بإبتسامه :ايوه
عمر وهو يمسك يدها :طب يلا بينا
ذهب عمر و خلود للطبيبه وانتظرو حتي جاء دورهم ..
الطبيبه وهي تنظر للشاشه السونار وتشير لشئ ما:دا الجنين
نظر كل من خلود وعمر بلهفه واغرورقت اعين خلود بدموع الفرحه وعمر الذي قبل يدها وفرح بشده
الطبيبه :هكتبلك علي شويه فيتامينات تاخديها وياريت تريحي نفسك خالص الفتره دي لحد ماالحمل يثبت ومتشيليش حاجات تقيله
خلود :حاضر

بعد عودتهم
عمر :خلود
خلود :ايوه
عمر :بصي انا مش حابب امنعك من دراستك احنا هنقدملك ف الكليه عادي وبعد كدا هناجلك السنه دي او تاخدي الكليه من البيت يادوب تروحي هناك عشان الامتحانات
خلود :اللي تشوفو
عمر وهو يقبل رآسها وبطنها:ربنا يباركلي فيكم
خلود وهي تضمه:يارب ويخليك لينا
_________________________

انت في الصفحة 3 من 7 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل