منوعات

بقلم فريدة احمد الاول

عند محمد ورشا
: وحشتني
قالتها رشا بحب وهي بتقرب تحضنه
محمد بغصب مكتوم وهو بيبعدها عنو… بتعملي ايه يامجنونة
رشا… بقالي كام يوم مش عارفة اتلم عليك وانت واحشني مووووت
وقربت تحضنه تاني وهي بتقول متخافش مفيش حد هنا
لكن قاطعها صوت حماتها لما قالت بغضب … رشاااا
رشا بعدت بصدمه هي ومحمد
قدرية بصت ليهم باستغراب وقالت…. واقفين كده ليه
رشا بارتباك…. ابدا ياخالتي. دا دا محمد كان بيسالني علي امجد
قدرية بتفهم لانها مشافتهمش اصلا وده لانهم بعدو بسرعة وهي لسه طالعة السلم ف قالت…. اه. طيب انزلي ياختي بنتك مش عارفة اسكتها
: حاضر ياخالتي هدخل اجيب الدوا علشان ادهولها
قالتها رشا وهي بتفتح باب الشقه وبتدخل تجيب الدوا لبنتها

في اللحظة دي كان محمد بدون ولا كلمه طلع واتجه لشقته لكن وقف علي السلم لما قدرية قالت… مش هتتغدي ياحبيبي
: مش دلوقتي
قالها محمد وهو بيبفتح باب الشقه وبيدخل
وقدرية نزلت هي كمان
…….

بعد وقت
نزل محمد وهو بيلبس في ساعته باستعجال وبيتجه للخارج
قدرية وهي قاعدة ورشا معاها قالت…. هتمشي بردو من غير ما تتغدي يامحمد
محمد…. عندي شغل وبعدين انا مش جعان ولو جوعت هاكل بره متشغليش دماغك ياست الكل

في اللحظة دي
دخلت حورية بهدوء
قدرية…. اهلاا بالست هانم اللي خرجت من صباحية ربنا ومحدش يعرف هي راحت فين ولا كأن ليها راجل يحكمها ولا حتي عاملة حسابه
محمد…. ياامااا. في ايه
قالها بصوت عالي وغضب من امه لترد قدرية وتقول… ايه هو. انا قولت حاجة غلط. تقدر تقولي الهانم كانت فين
محمد…. هي استإذنت مني قبل ماتخرج.. وعمرها ماخطت باب البيت ده من غير ماتقولي
حورية بهدوء…. عن اذنكو
واتحركت نحية السلم متجهة لشقتها بس محمد وقفها لما قال بهدوء مصتنع…. حورية
لفت ليه وقالت… نعم
: تعالي
قالها وهو بيشاور ليها بايده تقرب منه
قربت وقفت قدامه بدون ولا كلمه
حاوط وشها بإديه وهو بيبص في عيونها اللي واضح جدا عليهم البكاء من لونهم الاحمر
وقال بحنيه عكس طبعه… مال عنيكي. انتي كنتي بتعيطي
حورية بنفس هدوئها… لا. دي حاجة دخلت في عيني
محمد… والحاجة دي دخلت في عيونك الاتنين
حورية سكتت
وهو قرب باسها علي راسها بحنيه هي نفسها كانت مستغرباها وقالها… اطلعي استريحي ومتزليش النهاردة.

قدرية كانت قاعدة بتبصلهم وهي بتعوج بوقها بسخرية
وفي نفس الوقت كانت متضايقة ومتغاظة من ابنها اللي دافع عن حورية قصادها ولانو اول مرة كلامها ميسخنوش وميأثرش فيه

اما رشا ف كانت قاعدة مولعة وهي شايفاه بيعاملها بالحنية دي وكمان لما باسها علي راسها كانت هتطق
…………………
مساءا
في اوضة امجد ورشا
خرجت رشها من الحمام وهي لابسه قميـ ص نو، م قصير
وعاملة ميكاب وزي عادتها كانت مظبطة نفسها علي الاخر
بشكلها اللي يغري اي راجل
قربت من امجد اللي اتفاجات بيه بيلبس في الجاكت بتاعه ناوي الخروج
قربت ليه وقالت باستغراب…. هو انت نازل
امجد وهو بياخد تليفونه ومفاتيحه قال….. اه
رشا…. وهتسيبني
امجد… جالي مشوار مهم. بس اكيد راجع
رشا…. مالك يا امجد
امجد…. مالي ازاي
رشا…. انت من وقت مارجعت من الغردقة وانت متغير معايا.حتي مقربتليش.
قربت ليه جامد وهي بتدخل في حضنه وقالت… هو انا مش وحشاك
امجد… اكيد وحشاني
رفعت وشها من حضنه وقالت…. امال مالك. متغير ليه. هو انا مزعلاك في حاجة
امجد…. انتي مالكيش ذنب.. دي بس مشاكل في الشغل
رشا… باذن الله تتحل
كملت باستفهام… بس مشاكل ايه دي
امجد…. يعني هو انتي تعرفي شغلي ماشي ازاي
رشا…طب ماانت ممكن تحكيلي. اكيد هافهم يعني
امجد… مش عاوز اشيلك همي. متشغليش دماغك. شوية وكل حاجة هتتحل
رشا…. ان شاء الله ياحبيبي.. مش هنام هستناك لما ترجع
هز راسه وابتسم ليها بالعافية وخرج
وهي فضلت واقفة في مكانها بتبص علي اثره بشرود وهي بتقول… ياتري مالك يا امجد
وهي مش داخل عليها ان اللي مغيره مشاكل في الشغل زي ما قالها و انو متغير معاها يمكن شايفلو شوفه
وده اللي شكت فيه
شهقت وهي بتقول في نفسها بزهول …. لتكون بتعرف عليا واحدة وبتخو، ني معاها يا امجد وده اللي مغيرك من نحيتي.
(لا ملوش حق يارشا هو انتي تتخا،ني بردو 😂)

في شقة حورية
محمد فتح باب الشقة بهدوء ودخل فتح اوضة النوم بس حورية مكانتش فيها لانها بتنام في اوضة تانيه راح يشوفها لاقاها نايمة
حط تليفونه علي الكومود
وقرب نام علي السرير بعد ماشدها لحضنه
حورية اول ماحست بيه قامت بسرعة وهي بتحاول تخرج من حضنه لكن هو شدها ليه جامد وقال نامي ياحورية
حورية بغضب… انت ايه اللي جابك هنا. انا مش سيبالك الاوضة التانية. ايه اللي جا
قاطعها محمد لما شدها ليه تاني وضمها وقال وهو بيحرك ايده علي شعرها بهدوء .. انا محتاجك. مجتاجك في حضني
حورية بصتله بغضب ولسه هتتكلم
قال…. شسش
وهو بيضمها ليه وبيغمض عينه قال… انا تعبت النهاردة ومحتاج انام في هدوء. اثبتي بقا ونامي
كان جواها غضب شديد منو لكن حبت تبينله انها استسلمت ليه لحد مايروح في النوم
وبقلة حيله مثلت النوم
وهو لما لاقاها هديت نام وهو متطمن انها مش هتسيبه وتقوم
.
بعد وقت قامت من جمبه بهدوء وهي بتبص عليه لحد مااتاكدت انه نام خلاص
قامت بهدوء وهي تبص علي تليفونه اللي موجود علي الكومود
قربت مسكته وهي بتبصله وبهدوء مسكت صباعه وهي حرفيا بتترعش وقربت حطت الفون علي صباعه وفتحته ببصمته
خدت نفسها بارتياح لما الفون اتفتح وهو مصحيش


في نفس اللحظة كان امجد هو كمان رجع ودخل شقته
فتح الاوضة وبمجرد مافتحها وشاف رشا اللي رايحة في النوم ابتسم بسخرية لانها كانت قايله ليه انها هتستناه
لكن زي عادتها هو مش شاغل دماغها اصلا
فضل واقف يبص عليها بشرود بعدين فاق ولما عينه جات علي تليفونها قال فرصة وهي نايمة يقلب وراها يمكن يتأكد من شكوكو و الحيرة اللي هو فيها دي والنار اللي بتاكل فيه. بس بردو في نفس الوقت من جواه بيتمني انو ميلاقيش حاجة وتكون مظلومة ومش بتخو، نه
مسك تليفونها وهو بيحاول يفتحو اتفاجا انو مش مقفول ب باسوورد اصلا وده لما الفون اتفتح معاه ب سهولة
بدا يقلب ويشوف و
..
عند حورية
خرجت بره وفضلت تقلب في الفون وهي بتحاول تعرف بيخو، نها مع مين فتحت جميع مواقع التواصل الاجتماعي تبعو وفضلت تدور في الرسايل لحد ما لاقت اللي صدمها
برقت بصدمة وهي بتقول بزهول …. مش ممكن. معقول

يتبع……..

حورية بزهول… يعني اللي بتخو،، ني معاها واحدة من هنا.من نفس البيت عايشة معانا هنا !!!.. بتخو،، ني مع مرات اخوك
كانت بتكلم نفسها بزهول وهي الصدمة ملجماها حرفيا
كملت وهي حاسه انها هتتجنن…. طب مين فيهم.. رشا ولا هنا.. ماهو مفيش غيرهم عايشين معانا في البيت
قامت وهي بتلف حوالين نفسها وهي حاسة ان قلبها هيقف من الصدمة
قعدت وحطت ايدها علي دماغها وهي بتحاول تستوعب وبتقول في نفسها بجنون… ياتري مين فيهم…. مش معقول هنا. دي روحها في كريم من وهما صغيرين.. غير ان هنا ساكنة في الدور اللي فوق مننا.. يعني لو هي مش هتقولو هطلعلك
هزت راسها برفض وهي بتستبعد هنا تماما
لكن قالت بشك .. تبقي رشا. اكيد رشا الحرباية
رجعت هزت راسها برفض تاني وهي مش قادرة تصدق وقالت… لا لا لا. مش معقول هو يخـ، ون اخوه.. وهي برغم وسا،، ختها مش هتوصل بيها تخو،، ن امجد
كملت بحيرة… طب هتكون مين
جحظت عيونها بصدمة وقالت بهمس… رباب.. هي اكيد
هي رباب مفيش غيرها. . بنت الكلب عينها منو من زمان. ودايما بتحاول تقرب منو

” ودي تبقي واحدة من جيرانهم متجوزة بس دايما حورية بتلاحظ انها عينها من محمد. وده بحكم طريقتها معاه اللي بتوضح كده. دايما بتحاول تقرب منو. نظراتها ليه. دايما بتتعمد توقف تتكلم معاه وهزاراهم مع بعض،،من الاخر عينها منو.
وبالنسبة لحورية بعد ماشافت الرسايل علي تليفون جوزها كانت متأكدة بنسبة 99% انها هي. كل حاجه قدامها بتثبت انها هي ” رباب ” مفيش غيرها. هي اللي محمد بيخو،، نها معاها
كل ده كان بيدور في دماغ حورية وهي في دوامة وهي هتتجنن بمجرد ماشافت رسايله علي الفون اللي كانت من اكونت فيك،، واحدة متعرفش هويتها مفيش اي بيانات ليها علي الاكونت. بس كل الشات اللي مابينها هي وجوزها عبارة عن..
“هنيم الولاد واطلعلك”
واخري
” بما ان مراتك مش موجودة هطلع اقضي الليلة معاك وادلعك ”
ورسايل كتير كلها بتثبت ان الست اللي بيخو،، نها معاها واحدة قريبة جدا منهم وعارفة كل اللي بيحصل في البيت
وطبعا حورية شكها كلو اتحول نحية رباب

اما عند امجد اللي بعد ما مسك تليفون رشا وفصصو ملاقاش اي حاجة بتثبت انها علي علاقة باخوه ولا باي راجل من الاساس
و ده لان رشا زكية جدا ودايما بتعمل حسابها ان فونها يوقع في ايد جوزها او اي حد ايا كان، كانت مأمنة نفسها واي مسدج كانت بتبعتها ل محمد من الاكونت الفيك كانت بتحذفها من عندها ومكانتش بتبين هويتها حتي في الرسايل اللي كانت بينهم. يعني بحيث ان اي حد يشوف الرسايل دي علي تليفون محمد مايعرفش ولا يشك انها رشا من الاساس
اما عن الاكونت الفيك كانت بعد كل شات بينهم بتحذفو اصلا من علي فونها ولما كانت بتحب تتراسل مع محمد تاني كانت بتفتحو بالرقم السري تبعت منو وترجع تحذفو من علي الفون وهكذا
..
حورية وامجد كل واحد فيهم كان برج من عقله هيطير، كانو في حيرة، الشك دخل قلوبهم وسيطر عليهم
حورية متاكدة ان جوزها بيخو،، نها في شقتها وعلي سريرها
بس للاسف مش عارفة تتاكد مين هي الست دي
امجد متاكد ان في حاجه بين مراته واخوه بس بردو للاسف مش عارف يمسك دليل واحد عليهم
عدي اليوم عليهم من غير مايغمض ليهم جفن هما الاتنين ونا،، ر الشك بتاكل فيهم
………………
تاني يوم
نزل كريم من شقته وهو بيقول… فين هنا ياما
وده يبقي اخوهم التالت واصغر واحد فيهم

ردت قدرية بسخرية وقالت …. هتكون فين السنيورة. لازقة عند امها طبعا.. هي بتيجي من هناك.
كريم… وفيها ايه هي عند حد غريب.
قدرية بغضب… لا ياخويا. بس الحال المايل ده ميعجبنيش.. هما مجوزينها علشان تسيب بيتها وتفضل معاهم.. دي مبتجيش غير علي النوم يابني. هي دي عيشة
كملت بستهزاء وقالت…. بس هقول ايه ماهو لو ابني حاكمها وشاكمها كانت هتبقي عامله حسابه وتفضل في شقتها وتبطل تنطيط. بس انت مش عارف تحكمها
كريم بغضب… اماااااا. انتي عارفة ان ابنك راجل ف بلاش الكلام ده. . و عارفة انها بتحترمني واوي كمان وعمرها ماكسرتلي كلمة…ف طلعي هنا من دماغك
قرب قعد بضيق وهو بيطلع سيجارة بس ملاقاش الولاعة في جيبه
بص ل سمر اخته اللي قاعدة مشغولة في فونها وقال… قومي يابت هاتيلي الولاعة
سمر بضيق قامت وهي بتقول… اوووف
كريم…. لو قومتلك هخلي وشك والارض واحد
مشيت وهي بتمتم في سرها وبتقول…اتشطر علي مراتك ياخويا

رشا اللي قاعدة بتنقي في الرز بصتله وقالت بضيق… طب وبالنسبة انها مابتحطش ايدها في شغل البيت. ده ايه. هي مش احسن مننا ياكريم
كملت بحقد… مش تبقي متستتة واحنا اللي نطبخ ونشيل الطين
كريم…. هنا لسه بتدرس وعندها مذاكرتها، دا غير انها حامل. عايزينها تعملكم ايه

سمر جابت الولاعة وقالت بضيق وهي بتديهالو… خد اهي
كريم… افردي وشك ياروح امك
وقام يولع السيجارة ويشربها بره

في بيت عمه
: خلي بالك ياروح امك. قدرية دي حيزبونة ومش هترتاح غير لما تقلب جوزك عليكي
هنا… ياماما انا اكتر واحدة عارفة سمها. بس كريم بيحبني ومهما تحاول تسخنو من نحيتي مش بتعرف لانو مابيسمعلهاش اصلا
اختها الكبيرة… خلي بالك وخلاص ياختي انتي مش انصح منها. دي وليه قادرة.. انتي مبتشوفيش بتعمل ايه مع حورية.. دي كل يوم والتاني تتسببلها في علقة من جوزها
هنا.. ياجماعة هي بتعمل كده مع حورية علشان مش بتخلف
امها بتمني…. ربنا يديها يارب ويراضيها دي تستاهل كل خير
هنا وسهي امنو علي دعائها وهنا كملت وقالت… دا غير بقا ان محمد غير كريم خالص. محمد بيسمع لامه وغير كمان انه طبعه وحش وعصبي. مبيعرفش يتكلم غير بإيده
سهي قالت بسخرية … علي اساس ان كريم اللي غلبان اوي ياختي..اللي يسمعك ميقولش انو مربيلك الرعب
كملت بضحك… دانتي لما بتبقي عاملة عاملة وخايفة منو بتبقي هتعمليها علي روحك وبتقفي قدامو زي الفار المبلول
هنا بغيظ… منك لله. بوظتيلي هيبتي خالص
سها بضحك… طب مش كده ياماما
نڤين امهم بضحك… حصل. والرعشة بتمسكها. اللي عاملة فيها سبع رجالة في بعض دي
هنا بصتلهم بغيظ وقالت….هو انتو هتحفلو عليا ولا ايه.. وبعدين انا مبخافش من حد. كل الحكاية اني بحترمه بس

في اللحظة دي اتنفضت مرة واحدة لما سمعت صوت كريم بينادي عليها من بره بغضب لما قال….ياهنااااا. انتي ياااابت
بلعت ريقها برعب وهي بتقول بزهول… احييييييه.احيييه عليا ربنا يستر
كملت بخوف .. هو مالو بينادي عليا بزعبيبو ليه
وابتدي جسمها يترعش كعادتها لما تخاف وهي بتقول برعب… هو هيعمل فيا ايه. ولا انا عملت ايه. يارب نجيني يارب دا انا غلبانة
وهي بتاخد تليفونها بسرعة علشان تخرج له
لاحظت سها اللي عمالة تضحك علي منظرها وهي بتقول واضح انك مش بتخافي خااالص
هنا بغيظ… مش عيب يعني لما اخاف من جوزي
وجريت علي بره بسرعة لما سمعت كريم تاني وهي بتقول…. ن نعم ج جاية ا اهو
خرجت لاقيته واقف والغضب باين عليه وقبل ماتتكلم قالها…. بتعملي ايه عندك ياروح امك
هنا بخوف… ف في ايه ي يا كريم. ك كنت قاعدة مع ماما شوية وسها. سها جات النهاردة جيت اسلم عليها
كريم خدها ودخل البيت وهو بيقول … طب خفي شوية ياروح امك واتكني في شقتك. مش كل ماهرجع من بره ملاقيش امك في البيت
كمل بتحذير…متتكررش تاني علشان لو رجعت في يوم وملاقكيش في الشقة ه
هنا قاطعته بسرعه … حاضر والله حاضر.. بس هو انا يعني عملت ايه ل ده كله. وفيها ايه هو انا بروح عند حد غريب انا بكون عند ماما
كريم… انتي اتجوزتي ياماما وبقيتي مسؤلة عن بيت. اكبري بقا. مش كل شوية هجيبك من عند امك
هنا حاولت تجر ناعم وتهديه قبل مايدخلو ورشا وقدرية يشمتو فيها
وقفت في مدخل البيت قبل مايدخلو شقة امه و قالت بدلع… طب وهو انا يعني كنت قصرت معاك ياكيكو
كريم… ااه. مقصرة واوي كمان
هنا قربت باسته وقالت… علشان بس الحمل ما انت عارف
بعدت وقالت بعد مامدت ايدها وبدأت تحركها باغراء من فتحة قميصه وميلت وباسته في المكان ده وبعدين قالت… الفترة دي بس تخلص والدلع هيرجع تاني. واقوي من الاول كمان
وقربت باسته تاني
بقلم فريدة احمد
كريم بعد مابلع ريقة برغبة لكن اتمالك حاله و رجع رسم الجمود علي وشه وقال… بت انتي. دلع امك ده مش هياكل معايا.. تترزعي في البيت هنا وتبطلي تنطيط كل شوية عند امك. مش كل شوية هجيبك من عندهم
هنا… وهو انا يعني بسافر دا الحيطة في الحيطة.
كريم… بردو تترزعي في شقتك
هنا بدلع…. امرك ياحبيبي
عض علي شفته بغيظ وقال وهو بيشاور لها علي جوا .. طب قدامي ياروح امك
دخلو وبمجرد ماشافتهم قدرية قالت بسخرية…. ابقي خلينا نشوفك ياهنا. دا نتي بتوحشينا برغم انك قاعدة معانا في نفس البيت

انت في الصفحة 7 من 10 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
36

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل