منوعات

ظلمت كونها انثى بقلم عفاف شريف الرابع والاخير

وملابسه النظيفه
يستيقظ يعطيها قبلتها اليوميه
ويغمرها بحضنه الدافئ
لتتناول معه الافطار
قبل ان يسرع للعمل
تنظف منزلها
وفي تمام الساعه العاشره
تركض نحو منزل حماتها
لم تحب تلك الكلمه
فأم عبدالرحمن لم تتعامل معها سوا كابنتها
وترفض ان تعمل او تعد لها هي
وتخبرها دائما:انتي مرات ابني مش خدامه عشان تطبخي وتروقي
انا اعمل ولو تعبت
اجيب حد انتي تقعدي معززه مكرمه
وتصر فيروزه علي المساعده دايما مهما قالت
دلفت للشقه بعد ان فتحت لها
قبلتها وهي تقول:صباح الخير يا ماما
ام عبد الرحمن بإبتسامه: يسعد صباحك
تعالي وحشتيني من امبارح
ابتسمت فيروزة وهي تري سفره الفطور ممتلئه بالطعام
وحماتها تقول:يلا نفطر سوا
اومئت لها وهي تجلس تفطر للمره الثانيه
وينتهي الافطار بكوب الشاي بالنعناع
في الشرفه والاستماع الى اذاعه القران الكريم
ودعوه حماتها ككل يوم :ربنا يرزقني واعيش اشوف عوضكم
ويرزقك بالخلف الصالح يا فيروزه يا بنتي
لتبتسم فيروزه
مردده من كل قلبها بشوق:امين يارب العالمين
يا رب
………………………………
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف
……………………………….
حل المساء
في منزل محمد
وقف امام منزله بتعب
فهو في الخارج منذ خمس ايام
بسبب سفره طارئه لعمل مهم
فتح الباب بهدوء وحذر
مقررر ان يفاجئ شيماء انه عاد مبكرا يومين كاملين
دلف بحذر شديد
وهو يتجه للغرفه
ليقف متسمرا وهو يستمتع الي صوتها
وهي تقول:والله وانا كمان بحبك وبمو*ت فيك
وعمري ما حبيته
انا بكر*هه
وبقر*ف منه
انا معرفش مراته الأولانيه استحملته ازاي
ده راجل متخلف ومقر*ف
اندفع محمد يصر*خ بجنون:اه يا بنت …..
وقبل ان تعي وجوده
كان ينقض عليها يبرحها ضر*با
باللكمات والصفعات وهي تصر*خ وتصر*خ على احد ينقذها من بين يديه
ظل يضر*بها بقوه
الى ان امسك بالمزهريه يضر*بها علي رأسها بقوه
خفت صوتها وسكنت تمام
وتراجع هو بر*عب وهو يراها كالج*ثه امامه
تخرج الد*ماء من كل مكان
وهو يردد بر*عب:قت*ل*تها
……………………………
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
……………………………..
في منزل هبه
كانت ترتدي سلوبت الحمل الوردي المفضل لديها
وهي تقف أمام المرآه وتردد:يختيييي عليا قمر
يختي عليا
قالتها وهي تتحسس بطنها المنتفخ البارز وبشده
لترد نفسها بتهكم:مين الحمار الي قالك كده
بصي لكرشك كويس
هبه بعصبيه:انا حامل يا متخلفه
ضحكت نفسها وهي تقول:انتي خدتي الحمل حجه عشان تنقضي على الاخضر و اليابس يا هبه بطلي كدب
زمت شفتاها بضيق
وهي تقول:اخرسي بقى
انتي مش بتحبي تشوفيني مبسوطه
ردت نفسها بضيق:يا بجحه مبسوطه ايه وزفت
ايه شهرين الراجل مو*لع صوابعه العشره شمع ناقص يضم صوابع رجله عشان تتنحرري
بس انتي ايه بقره
كل الي عليكى تضحكي بكسوف
يختتي اتنيلي وافقي انا هخلل جمبك
تافتت هبه وهي تسمتع الى صوت الباب
عدلت حجابها
وهي تفتح الباب ليحيى
تتطلعت لملابسه بإبتسامه وهي تراه انيق للغايه اكثر من المعتاد
رفعت حاجبها وهي تقول بضيق:احم انت رايح في حته ولا حاجه
يحيى بإبتسامه: ايوه
ردت بضيق: اه بجد
فين
يحيى بهدوء:معاكي
مش انتي رايحه للدكتور
مش انتي قلتي هتروحي عشان حاسه بتعب
ابتسمت بخجل وهي تقول:ايوه فعلا
طيب هجيب شنطنتي واجي
منعها وهو يقول:استني يا هبه
محتاج اتكلم معاكي الأول
هبه بقلق:اكيد اتفضل
في حاجه ولا ايه
قالتها وهي تجلس امامه
صمت يحيى قليلا
كانه يحاول ان يستجمع نفسه
قبل ان يقول بهدوء وقوه :هبه
انا بحبك
معرفش امتي وازاي وفين
بس انا بحبك
حبيتك رغم رفضي لده
حبيتك مع اني كنت بحارب الحب ده
حاربته بكل قوتي
بس اكتشفت اني بحبك مهما عملت
و اكمل بسعاده:انا بجدد عرضي للمره التانيه
تتجوزيني
كل هذا وهي تنظر له بعيون متسعه
وفم مطبق
ووجهه شاحب
يحيى بقلق من مظهرها:هبه
فتحت فمها تنطق بتلعثم:يحيى
يحيى بتشجيع:ايوه يا هبه
هبه بصرا*خ والم : يحيى
يحيى الحقني انا بولد
قالتها تبعها اندفاع المياه من بين قدميها
…………………………….
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
والي إلقاء في الجزء الثاني من الفصل الثاني والثلاثون

لايك ولاف وهستني رايكم ورفيوهاتكم بفارغ الصبر
دمتم بخير ❤

الخاتمه الجزءالثاني_والاخير

ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف

………………………………
إهداء إلى كل غاليه وصلت معي لتلك اللحظه
شكر من كل قلبي لوجودكم ودعمكم
كان ذا أثر دائما
أحبكم
وأخيرا
إهداء إلي نفسي
تلك التي حاربت لتصل إلى هنا
……………………………….
أحبك
أتدري
أتعلم
والأهم أترى
أنا أحبك
أقولها اليوم وباعلي صوت دون خوف أو حتي خجل
ها انت حلالي وأنا حلالك
ها أنا اضمك إلى صدري وتضمني لقلبك
لاخبرك أنك تلك الدعوه
تلك الامنيه التي بكيت يوما ما
طالبه إياها
ها هي تتحقق
ها انت أمامي
هنا
بقلبي
لذالك ساخبرك مره أخري
أحبك
وحلاوه الكلمه تكفي أن تسقطك صريعا في حبي للمره التي لا اعلم عددها
………………………………..
في منزل سحر
وضعت الصغار في فراشهم
ارتدت اسدالها وهي تتوجه للخارج
وتقول بسرعه : حنان أنا هنزل اعزم الجيران علي السبوع
معلش خلي بالك من الولاد
هم نايمين
أول ما يصحوا رني عليا هطلع علطول
حنان بهدوء: توكلي على الله
دول عيالي يلا
ابتسمت سحر وهي ترسل لها قبله في الهواء
قبل أن تسرع للخارج

أقل من ربع ساعه وانتهت من دعوه أغلب السكان
وتبقي فقط شقه هبه والرائد يحيى
دقت علي باب هبه
ولم يمر الكثير وفتحت لها ولاء
ولاء بابتسامه: أهلا أهلا
اتفضلي يا أم حبيبه
ابتمست سحر وهي تقول: أهلا بيكي
ودلفت للداخل
لتستقبلها هبه بابتسامه وهي تحتضنها: وحشاني والله
سحر ببتسامه: أنت كمان
هبه بهدوء: عامله شويه عصير مانجا تحفه
استني هجيبه واجي
سحر بسرعه : استني بس
عايزه أقولك حاجه
جلست هبه وهي تقول بإبتسامه: خير
سحر بإبتسامه هي الاخرى: بصي بقي يا ستي
إن شاء الله عقيقه ريان وليان يوم الجمعه الجايه
هستناكي انتي والحجه والولاد
اوعي تتاخري
هبه بص*دمه : إنهي جمعه
إلي بعد كام يوم دي
اومئت لها سحر بهدوء
لترد ولاء: احنا كمان حددنا معاد عقيقه ملاك في نفس اليوم
عبست سحر وهي تقول: يعني مش هتعرفو تيجو
ولا هعرف اجيلكم
المشكله إني اتفقت مع الناس خلاص
هبه بتأكيد : ويحيى قالي إنه أتفق
ولاء بتفكير: طيب ليه متعملوش سبوع وأحد
ليكو انتو الاثنين
والفرحه تبقي فرحتين
هبه بتفكير: بس صعب
شقه ايه الي هتشيل الناس دي كلها
ولا شقه مين أصلا
ولاء بتاكيد: مش شقه
سحر : اومال
ولاء بتفكير : سطح
أنا كنت من اسبوع علي السطح
وما شاءالله تبارك الله كبير
ونضيف
يعني بس محتاج تظبيط
ويتفرش
وهيبقي زي الفل
سحر بتفكير: الفكره حلوه عشان هتكون لمه وفرح
بس هنظبطها ازاي دي
الوقت مش كبير
ولاء بتاكيد : بصو
احنا نجيب حد يظبطه
ويقسم السطح اثنين
جزء يقعد فيه اهلك
وجزء اهلنا
واحنا في النص
وبكده لا شقه تتبهدل ولا احنا نتهد في التنضيف
والفرحه تكون أكبر
سحر بحماس: حبيت اوي اوي بجد
تمام هاخد رأي احمد وابعتلك واتس
هبه بحماس هي الاخري : تمام جدا
سحر بسرعه : تمام
انا هقوم بقى
عشان سايبه العيال مع حنان
يلا سلام عليكم
ورحلت
وظلت هبه تناقش امها في الفكره
فإذا خُطط لها بذكاء سيصبح يوم في غايه الجمال
ورائع بكل تاكيد
…………………………….
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف_فله
……………………………
دلفت سحر للشقه وهي تندفع تخبر حنان ما حدث
ابتسمت لها حنان وهي تقول: الفكره حلوه
بس انتي متاكده مش عايزه سبوع لوحدك
هزت سحر رأسها وهي تقول:الحقيقه مش فارقه
ده سبوع وده سبوع
اللمه حلوه
احنا ملناش قرايب كثير اوي يعني
وهبه انسانه محترمه جدا
والفرحه هتكون فرحتين
وانتي عارفه انا بحب العزوه قد ايه
حنان بهدوء وهي تربت علي ساقها: علي خير يا رب
خلاص شوفي رأي احمد وباذن الله الباقي محلول
قاطعهم دلوف احمد
بوجه شاحب متعب مجهد للغايه
سحر بقلق: في اي انت كويس
احمد بتعب :تعبان جدا
عايز بس انام
اشارت حنان لسحر ان تذهب خلفه
وهي ستعتني بالصغار
لتدلف به سحر
وتظل حنان محلها تنظر لهم
وهي تثق ان السبب في مظهر احمد المتعب بهذا الشكل
هو شخص واحد فقط لا غيره
محمد

………………………………….
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف_فله
………………………………….
ساعدته في تبديل ملابسه
ليتسطح علي الفراش بتعب وارهاق
وهي تقول بقلق :ايه الي حصل
تطلع لها بقلب متعب
هل يخبرها ما حدث
ايخبرها ان محمد دعا على صغارها بقلب جاحد
ايخبرها ان قلب اخيه من حجر
ودعا على صغار رضع لا حول لهم ولا قوه
وانه لم يتغير ولن يتغير مهما حدث
ايحطم قلبها
لا والله لن يفعل
لن يفعل ابدا
تنهد بتعب وهي يقول: مانتي عارفه
محمد وكلامه الدبش
هو جديد علينا يعني
سحر بخفوت: قالك ايه
احمد بحنان وهو يربت علي وجنتها: زي كل مره
انسي
بلاش نتكلم عنه
قوليلي بقي الولاد عاملين ايه
وحشوني
سحر بابستامه: الحمد لله
حبيبه ومروه راحو الجيم
والولاد عند الدكتور النفسي شويه وحنان هتروح تجيبهم
احمد بإبتسامه: انا فرحان ان الولاد حالتهم النفسيه استقرت
وضع عبد السلام الحمد لله مبشر بالخير
بيضحك ويلعب
رجع يعيش سنه من جديد
سحر بإبتسامه: فاكر الدكتور قال ايه
الحمد لله اننا جينا في الوقت المناسب
وان الولاد متعاونين جدا
والاهم ان حنان بتدعمهم صح
احمد بهدوء:الحمد لله
الحمد لله يا سحر
انا كنت خايف عليهم اوي
دول امانه ربنا ليا
الله يسامحه الي عمل كده
الولاد بس كانو محتاجين حب واهتمام
ولما لقهوهم بقو احسن بكثير
حتي حنان كمان اتغيرت اوي
حاسس اني شايف انسانه تانيه غير الي كنت اعرفها
حد خايف اوي علي ولاده
خايف لدرجه انه بيعمل المستحيل وبيغير في طريقه وطباع عشان خاطرهم بس
سحر بتأكيد: عندك حق
بس تعرف
انا مقتنعه ان حنان عمرها ما كانت وحشه
هي اه غلطانه بس هي كانت
ضحيه ل سنين مؤلمه ومتعبه
سنين خدت عمرها وصحتها وقلبها
وراجل بيتفنن في ك*سرها وكسر جواها حاجات كتير اوي
بس ربك كبير
عوضها
ولسه عوض ربنا كبير
احمد بإبتسامه: فعلا
ربنا يرزقنا جميعا السعاده يا حبيبتي
ردت خلفه: اللهم امين يارب العالمين
احمد بإشتياق: وحشني العيال
ضحكت سحر وهي تقول: اسكت الحمدلله رضعو ونامو
زن زن زن
كنت هفرقع منهم
ضحك احمد
لتكمل هي :صح نسيت اقولك حصل ايه النهارده
احمد بتساول: ايه
قصت عليه ما حدث
ليقول مؤيدا
الي انتي حباه هيحصل هنا او في السطح مش فارقه
ظبطي التفاصيل معاها
وقوليلي
هجيب حد يظبط الوضع
انا ميهمنيش غير اشوفك سعيده
والضحكه منورة وشك
والي انتي عايزاه هيحصل اكيد
احتضنته بقوه وحب
سأله الله ان يحفظه لها ويبارك لها فيه
ويديم السعاده مظلله حياتهم
………………………………….
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف_فله
…………………………………
في منزل هبه
كانت تجلس تطعم الصغيره ملاك
الى ان قاطعها جرس الباب
اراحت الصغيره في فراشها
وارتدت اسدالها
لتفتح الباب بإبتاسمه
اختفت وهي تري ملامحه المتهجمه
متوتر
ماذا حدث
هبه بهدوء: اتفضل يا يحيى
هنادي ماما
اوقفها بحزم: هبه
لازم اقولك حاجه
هبه بقلق : قلقتني في ايه
حصل حاجه ولا ايه
يحيى بهدوء وهو يجلس : اقعدي
جلست وهي تنتظر حديثه
ليقول بهدوء: محمود
هبه بر*عب: ماله
محمود اتسجن
اطلقت شهقه مصد*ومه وهي تنظر له بعيون متسعه وقالت: ايه
ليه
حصل ايه عشان يتسجن
يحيى بمتعاض:قضيه شرف
د*بح مراته
وضعت يديها علي فمها تكتم شهقتها المصد*ومه لا تستوعب ما نطق به حتي
دموعها تهبط دون توقف
تابى التوقف
لتهمس بعدها بضعف والم وعدم تصديق: د*بحها
د*بح مجيده
قت*لها
قالتها بصوت مرتعش
اغمضت عيناها برهبه ور*عب
تشعر انها ستسقط في اي لحظه
محمود ذب*ح مجيده
شهقت بر*عب وهي تستوعب الكلمه
متذكره ما فعله
كل لحظه
كل كلمه
كل شي
اتهامه لها بالخيانه
بان اطفالها ليسو باطفاله
انها زا*نيه
خاطيه
اتهمها وكان يريد ذ*بحها
والان
اتته من فعلت هذا حقا
ما اتهما به
فتحت عيناها وهي تنظر ليحيى بسكون
ها هو
اتى قصاصها
اتى حقها
حقاً
داين تدان ولو بعد حين
وها هو يتجرع مراره افعاله
مراره تحطيمه لها يوما ما
……………………………………
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف_فله
……………………………………
بعد يومين
مساء في منزل هبه
كانت تجلس مع امها ويحيى يخططو لعقيقه الصغيره
ف الموعد بعد يومين
ولم يتبقي الكثير
يحيى بهدوء: تمام كده كله خلص
انا اتفقت مع استاذ احمد
العمال هيشتغلو ف السطح من بكرا عشان يكون جاهز
ويكون فاضل بس البلالاين في نفس يوم
وبس كده ناقص بس فساتين البنات
وهدوم الولاد
هبه بهدوء: دول كمان خلصو
انا بعت لبيدج تبعتلي الفساتين بتاعه البنات
وبتاعتي
والولاد كمان
حتي عبايه ماما
واكملت: و
وكمان وصيت ليك
لبس للعقيقه
ابتسم لها إبتسامه كادت ان تخلع قلبها من شده خفقانه
ونظرت ارضا بخجل
وامها تنظر لها بغيظ وملل
فابنتها تحولت لمراهقه تتدلل بغباء دون اخد اي خطوه
يحيى بهدوء:تمام
كده كله تمام
وان شاء الله يكون يوم جميل وزي الفل
تنحنح يحيى قبل ان يقول: هقوم انا بقي
ولاء برفض: لازم تتعشي معانا
استني اوعي تمشي
وغادرت سريعا نحو المطبخ
كادت ان تتبعها هبه
لكن اوقفها رنين جرس الباب
فتحت الباب
لتتسمر محلها وهي تهمس: انتي
اتي يحيى من خلفها وهو يقول: مين حضرتك
همست هبه بضعف: والده محمود
………………………………
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف_فله
……………………………….
اندفعت ولاء وهي تقول بغ*ضب: انتي
بتعملي ايه هنا
انتي ليكي عين تيجي بعد كل الي عملتيه
اتفضلي من غير مطرود
لكن ام محمود كانت امرأه اخرى
هزيله متعبه كمن وضع فوق عمرها عمر
يحيى بهدوء: لو سمحتي يا امي
واكمل: اتفضلي
ردت ام محمود بتعب: عايزه اتكلم معاكي يا هبه
لو سمحتي
لوحدنا
واكملت برجاء اكبر: لو سمحتي
تنهدت هبه وهي تقول:اتفضلي مفيش حد غريب
دلفت ام محمود بوهن
وهي تجلس بصمت استمر قليلا
الى ان قالت: انتي عرفتي الي حصل لمحمود
هبه بجمود: اه
ابتلعت ريقها وهي تكمل: هو هو يعني
عايز يشوف بنته والولاد يا هبه
اغمضت هبه عيناها وفتحتهم وهي تقول بقوه : انا اسفه
انا مش هقدر اخليهم يدخلو المكان ده
لما يخرج تقدري تبلغيني وهخليه يشوفهم
بس بمواعيد وفي المكان الي احدده
ردت ام محمود برجاء: ليه يا بنتي
مش يمكن
مش يمكن الي بينكم يرجع تاني
ده انتو بينكم ثلاث عيال
انتفض يحيى ينظر لها بهلع وغ*ضب وغيره وهو يستمع الي حديث تلك المراه
اي رجوع هذا
اي رجوع
اما هبه فكانت تنظر لها بعدم تصديق
وهي تقول بستهزاء :ايه
نرجع
مين ده الي يرجع
انتي الي جايه تقولي كده
ودلوقتي
ضحكت بسخريه مكمله حديثها:كنتي فين وانا بض*رب واتشتم
كنتي فين وانا بتهان وبيتمسح بيا وبعيالي الارض
كنتي فين وابنك واخدني كيس ملاكمه بيفرغ فيه غضبه
عارفه كنتي فين
كنتي بتقويه عليا
وبتحاولي بكل الطرق تخليه يطلقني
عايزاني ارجع لمين
لراجل ميستحقش كلمه راجل
شخص شك فيا
شك ان عياله الي عايز يشوفهم مش عياله
شخص كان عايز يد*بحني
اتهمني بالزنا
اني خا*ينه
ودلوقتي بتفكري نرجع
انتي بتقولي ايه بجد
انتي مستوعبه طلبك
واكلمت بقوه:انا اسفه
انتي جيتي للشخص الغلط
لو محمود اخر راجل في العالم
انا مستحيل ارجعله
لاني بقر*ف منه
ومش شايفه انه يتسحق كلمه راجل حتي
انا اسفه
شرفتي
قالتها وهي تقف تنظر لها بقوه
وقفت ام محمود تنظر لها بكره وهي تقول: كنت عارفه
هتفضلي طول عمرك قلبك اسو*د
ربنا ينتقم منك
وخرجت سريعا تغلق الباب خلفها
لتجلس هبه محلها بتعب
غير نادمه
بل حامده
حامده الله انها نجت
………………………………….
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف_فله
………………………………….
دلف يحيى الى منزله
بعد ان أخبرته اسماء انها هنا
ظل يجوب الغرفه ذهابا وايابا
والاخري تاكل من طبق المحشي بنهم
وهي تقول: هتفضل رايح جي كده كثير
حولتني
في ايه
اقترب منها بسرعه
يمسكها من ملابسها كاللصوص ينظر لها بغ*ضب وغيظ
لتصر*خ هي : يا جدع سيب
ده انا ام ملو هدومي
وبشخط وانطر
عيب كده ضيعت برستيجي
يحيى بجنون: بس اسكتي
هششش لاديكي بوكس اشلفط وشك
اخذت اصبع ورق عنب تدسه في فمها بغيظ
ليتركها ويعود يجول الغرفه
اسماء بقنوط: بس لو تقولي
مش يمكن انا الاقي حل
جلس بجانبها بغيظ وهو يقول بتردد: انا
اسماء: ايوه
يحيى : احم
يعني
اسماء بهدوء: هسألك سؤال
يحيى بملل: اممم
ارغي
اكملت هي بمكر : بخصوص هبه
نظر لها لتكمل بتأكيد وثقه: انت بتحب هبه صح
وعايز تتجوزها
بس انت غبي للاسف ومخدتش خطوه لسه
لحد ما هتطير من ايدك
وتضرب نفسك بالجزمه
التفتت تنظر له بابتسامه خفتت تتدريجا وهي تري ملامحه المتهجمه الحمراء
لتترك الطبق سريعا وتركض في الشقه
ويركض خلفها وهو يقول: انا غبي
انا
هقت*لك
هقت*لك
وظلت هي تركض وهو خلفها
الا ان امسكها من ملابسها
وهي تصر*خ: يا جدع سيب
لكنه لم يهتم
وأعطاها حقيبتها وطردها بابتسامه شامته
لكنها رفضت الذهاب

انت في الصفحة 11 من 17 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل