منوعات

بقلم يارا الحلو الاول

– ونبي انت تخرس خالص .
كانت تعقد يدها و تضرب قدمها اليمني بالارض..
خرجت الراقصة الشرقية بتكبر فنظرت اليها حور بغيظ تمنت لو تجذبها من شعرها الاسود الطويل و تنظف الارض..
و ما اشعلها عندما وجدت آسر يلتفت اليها و هي تسير فصرخت..
– آسـر .
اللتفتت اليها سريعاً..فقاطعهم احد الشبان مداعباً :
– يلا بقي نكمل الفرح سيبكو يلا .
اقترب منها آسر لتبتعد بخطواط لخلف..
آسر بضيق :
– خلاص بقي يا حور .
تمسكت بذراعه بمضض..جلسَ علي المكان المخصص للعروسين او بـما يسمي بالـ”كوشة”..
آسر باسماً :
– فكي بقي يا حور خلاص .
حور و هي مذالت شاردة للحذاء و متمة بصوت مسموع نسبياً :
– والله لولا انه يوم فرحنا..ماشي يا آسر لينا بيت هيلمنا .
اقترب منها وقال مدعباً :
– هيملنا طبعا .
حور بضيق :
– بهزرش يا آسر انا مضايقة فعلاً مضايقة منك .
تجاهل الناس ثم قبل خدها..لتبتعد بسرعة و هي تضحك بصدمة :
– آسر احنا بابلك يا بابا .
– استني عليا بس تعالي يا بت .
ثم جذبها مسرعاً من يدها و اخذها لساحة الرقص وضع يده علي ظهرها و بدأ بالتمايل مع انغام الموسيقي..
آسر سعيداً :
– يلاهوي الجمال و الحلاوة ديه هتبقي بتاعتي انهاردة .
صمتت بخجل و عضت علي شفتها السفلي..
– بت .
– عيون البت .
– بحبك وربنا .
ثم قبل جبهتها فعانقته بقوة و تعلقت برقبته حتي رفعت قدميها عن الارض..
لف بها و هو يحملها..حتي تركها برقة فيسمعَ تصفيقات المتواجدين..
ادمعت عين مي بفرح حتي ان الدموع اصبحت سوداء من الكحل و بعض مستحضرات التجميل..
كانت تتمني لو عاشت تلك اللحظة مع حبيبها الغير موجود..
الزواج ليس بالغصب و لة بالامر..
اما امامها فأذا ركزنا سنجد من يقف يشرب كأس و ينظر لتلك الفاتنة لم تقدر عيناها علي التحرك عنها..
لاحظ لمعة عيناها و نزول بعض الدموع من تلك اللؤلؤتين..
كان يسحر في جمالها الطبيعي ود لو يتكلم معاها و لكن لا يعرف عنها اي شئ و ما هو الا اعجاب بشكلها..
نعود لـآسر و حوريته..
آسر باسماً :
– علفكرة طول مانتي معايا مش هتعرفي معني الحزن .
– لانك انت عنوان السعادة .
– هيبقي حبي التاني بنتنا .
حور بضيق مصطنع :
– لا انا مش عايزة اجيب بنات اصلا قال تحب غيري قال .
اقترب بوجهه لينصدم حرارة انفاسه علي وجهها..
– تعرفي مهما انك مجنونة و شعنونة و غيورة الا اني مش عارف اكرهك .
– و لة هتعرف .
– يا بت بطلي لماضة بقي .
ضحكت برفق فلمعت عينيه من السعادة فهو سبب ابتسامتها و لكن هل سيصبح في يوم سبب دموعها..
طرد الفكرة بسرعة فحبه لها يفوق المعجزات،تعدي مرحلة العشق..
و ما حور الا جوهرة و هو صاحبها..
انتهي يوم الزفاف
و سافرَ بالطائرة لـهبوط علي ارض شرم الشيخ..
نعود لـمـي..
عادت لبيتها و دخلت غرفتها..
فتدخل خلفها والدتها و تقول بصوت عالٍ :
– بنتي جاية البيت الساعة 11 يا فضحيتك يا هناء بين الناس و الجيران .
مي بضيق :
– ماما انا هنام .
– تنامي ايه ده انتي ليلتك مطينة جيتي مع مين يا زفتة .
– مع صحابي يا ماما .
– انا هخلي اخوكي يربيكي .
استلقت علي الفراش و وضعت الوسادة علي وجهها متجاهلة سيوف لسان والدتها..
في اليوم التالي
تستيقظ حور مبكراً فتجد آسر محاوطها بكلتا يديه و نائم علي رأسها..مررت يدها علي لحيته حتي اقتربت من شفتيه ليعض اصبعها..
حور بخجل :
– اي صباعي .
اخذ اصباعها و قبله برقة ثم يقول :
– صباح الخير يا حوريتي .
– صباح النور .
– انتي علطول بتبقي حلوة كدة حتي و انتي صاحيه من النوم .
ضحكت برفق فقبل خدها لينام علي كتفها..
حور باللحاح :
– لا يا آسر متنمش انا عايزة انزل البسين بليز .
– عايزة تنزل البسين .
– اه بليز .
– طيب روحي اجهزي و انا هقوم اهوة .
– عاا ياص بحبك ياسطا وربنا .
– ياسطا يلا يا بت .
ضحكت ثم ركضت لتأخذ حمام ساخن…
بعد تناولهما للافطار نزلَ المسبح..
كان لا يملوءه الكثير من الناس فكان آسر جرئ بعض الشئ مع حور..
كان يعبث معها بالماء لتضحك و تصرخ..
حور بصياح :
– خلاص ونبي كفاية .
آسر بخبث :
– بجد طب استني كدة .
ثم احتضنها بعنف لينزل بها في الماء بقوة..
– عااااا حرام عليك يا آسر .
– احسن .
– انا تقريبا رجلي اتجزعت .
– بجد طب استني كدة .
لف يده حول خصرها و اجلسها علي اقرب كرسيِ…
– اهوة بتبوظي من ليلة الصبحية لا شكلي هشوف غيرك لغايط ما تخفي .
ضربت ذراعه بضيق..فقرص خدها :
– بهزر يا قطتي..
نظر إلى عينيها و قال :
– بس حد يروح البسين اول يوم .
– البسين بتاع الفندق حلو اعمل ايه .
– خلاص ياختي تعالي نروح نتغدي و بعدين هفسحك .
حور بفرحة :
– موافقة ماشي .
اخذ يدها لفجأة يحملها فتتشبت به و تصرخ..
– نزلني يا مجنون .
– منا مش جعان اعمل ايه .
فضحكت بقوة ليداعبها و يدخل بها الغرفة الخاصة بالفندق..
في المساء
كانت تسير بجانبه و هو يلف يده حول خصرها يسمعَ تخابط امواج شط شرم الشيخ..
آسر :
– عارفة يا حور مهما حصل عايزك تعرفي اني عمري ما هسمح بحاجة تبعدك عني .
– و انا مش هبعد عنك لاني مش هقدر اعيش .
ضم رأسها لاحضانه ليتجولَ بخطواط رقيقة علي الرمالة المبللة متخذين عنوان بين الناس “العاشقين”..
لمحت حور نظر آسر لفتاة ترتدي ملابس غير محتشمة يبدو من ملامحها انها اروبية..
تحاشي آسر النظر إليها و نظر للارض فسمع حور بصوتها الحاد :
– ونبيِ .
اللتفتت إليها متعجباً :
– ايه .
– كنت بتبصلها ليه ..
– انا بصتلها انا لمحتها و محبتش ابصلها ..
– استعبط بقي انا شيفاك و انت بتبصلها .
تأفف بضيق و جذبها لأحضانه اكثر بعدما قرر استعمال السحر الاخر لتهدئ روعها :
– يا بنتي اصلا لما لمحتها معجبتنيش مكنتش حلوة قولتلك انتي حوريتي بتقارني نفسك بـديه ليه .
صمتت و قد نفع سحر مغزلَاتهُ..
سارت صامته و هي في احضانه حتي قاطع الصمت :
– تعالي ناكل ايس كريم .
تفوهت اخيراً و اماءت رأسها :
– ياريت .
اشتري المثلجات ثم ظل يضايقها بدعابتهُ السخيفة..
قرص انفها بقوة..
– اي اي مرخيري يا آسر مش عارفة اتنفس .
تركها ليبدأ منحدر انفها بالاحمرار اثار قرص آسر..
ضحك بقوة و قهقه علي منظرها..
حور بضيق :

انت في الصفحة 3 من 13 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل