
يوسف : مش ماشي غير رجلي على رجلك ياما حبات هنا و عمي شاهين حيستقبلني
شاهين : على راسي والله يا ابني هو انته متخانقين
يوسف ” لا ابدا شوفتي مش ماشي كفاية اليومين اللي فاتو يوم المجانين تاني كان زماني بجري في الشارع زي
محمد : جرى ايه يا عم راعي انه في ناس هنا سنجل … ده انت دمرت قلبي بس ايه يا ابو نسب الرومانسية دي ده انت عاشق و لا كل الروايات و الأفلام
يوسف ” عاشق اختك ما خلتش ولا ذرة عقل بتستمع و
هي بتعذبني كدة
اسراء : انا يا يوسف متشكرة
تناولوا الغداء .. كان مقرر انه لن يخرج الا و هي معه لن يحتمل ساعة واحدة بدونها …. تركتهم و ذهبت غـ,ـرفتها تـ,ـابعها بعينيه العاشقة حتى دخلت الغرفة ……
يوسف : عن اذنكوا حادخلها
شاهين : البيت بيتك يا ابني
ذهب إليها ودخل غرفتها كانت جالسة على حافة سريرها
يوسف : يلا جهزي شنطتك
اسراء : يوسف عشان خاطري خليني هنا شويا انا لسة تعبانة وخايفة
تمدد بجوارها على السرير وسحب الغطاء تحت انظارها
المتعجبة
اسراء : و ده اسمه ايه بقى
يوسف : خليكي ما عنديش مانع و انا كمان حابب البيت هنا . اي مكان انتي فيه بالنسبة ليا جنة
اسراء بنفاذ صبر : يوسف لو سمحت
…
یوسف ببرود : ما تغلبيش نفسك لو طردتوني مش ماشي | مكان انتي فيه انا فيه لو رمتوني من الشباك ارجع من الباب كفاية اللي حصلي اليومين اللي فاتو
نظرت له باستغراب و سعادة و دهشة … كيف لذاك اليوسف الذي بكلمة يحرك بلد كاملة … رجال بمكانة عالية و سلطة يهابونه …. لديه مال يستطيع ان يتزوج كل يوم أجمل فتاة في العالم … لكنه عاشق مكتف بها بل لا يرى غيرها فقط هيا ليس هذا فقط بل استحمل الذل و الإهانة منها يبكي فقط أمامها و بسببها .. لم يبكي طوال حياته الا منذ أن عرفها رغم هذا كله يفعل المستحيل لاسعادها جعلها ملكة كانها في احد الروايات
يوسف و هو يلوح بيده : هااا وصلتي لايه … سرحانه في ايه
اسراء : مستغرباك
يوسف : انا ليه
اسراء : عندك فلوس وسلطة تخليك تتجوز أجمل بنت و كل يوم تعرف أشكال والوان … ايه اللي يجبرك بده تترجاني تبكي عشاني و انت تقدر تاخد ملكة ليه تستحمل كل ده
يوسف بابتسامه و هو يشير لقلبه : ده …. . أنا مقدرش اعيش من غيرك بجد لو بعدتي يوقف … يعني لما ادخل اي مشروع و احسه مش مريح ادور على بديل على طول اي حاجة حتتعبني ببعد عنها على طول بس انتي مش شايف غيرك عارفة بنات أشكال والوان بقابل باللبس القصير ملكات جمال اغنيا يتمنوا بس إشارة من قبل ما اعرفك ما فيش وحدة فيهم أثرت فيا او حركت شعرة ليه او عملت معاها علاقة عبرة ده انا حتى شكيت في نفسي و شمعنة انتي معرفش قلبتي كياني كانه قلبي كان واقف وخليتي يدق عشان كدة اذا كنتي مبسوطة بذلي ليكي و اني اترجاكي فأنا بترجاكي ما تسبنيش و لو طلبتي مني اي حاجة اي حاجة الا انك تبعدي عني موافق يا اسراء بس ترجعي معايا تنوري بيتك اللي مش قادر ادخله انا من غيرك
نظرت له بدموع و اكملت: انا یا یوسف مبسوطة بذلك ….. أنا بتعذب اكتر منك …. انت ما بتحبنيش اقل من ما بحبك انا بعشقك كل حاجة فيا بتتنفسك فاكر لوحدك تعذبت في اليومين اللي فاتو انا ما كلتش فيهم غير دلوقتي و انتي معايا …. بتمنى الزمن يرجع اوافق عليك من اول مرة من غير ما اشوف دم اخويا في ايدك كنت خليتك تبعد عن كل حاجة تغضـ,ـب ربنا سلاح ق.تل خط.ف ياريت يا يوسف كان زماني دلوقتي اسعد وحدة في الدنيا كلها أنا خايفة خايفة ارجع معاك بلحظة شـ,ـيطان اعمل حاجة تأذيك و ساعتها حموت نفسي انا بتعذب بتعذب مليون فكر في دماغي …
اقترب منها و نام بحضنها بكى بشدة مزق قلبها كيف يصلح كل ذلك كيف يعيد أخيها
يوسف بصوت ضعيف : حاولي تنسي يا اسراء و اللي انتي عايزاه انا حعمله اعـ,ـطيني فرصة اصلح بلاش تـ,ـحاولي تصلحي غلط بغلط اكبر حت.قـ,ــ,ـتلينا احنا الاتنين عذاب القلب يوجع ة يقت.ل
كان راسه على قدميها اخفضت رأسها و قبلته بجانب شفتيه قبلة عاشقة و من عينيه و من وجنتيه وهو مغمض عينيه ينعش روحه و قلبه بكل لمسة
وقفت أمام شفتيه و همست : بعشقك
ليرفع راسه و يقتنصهم بقبلة حنونة قبلة عاشق لا يريد سواها