منوعات

قمر الساهر بقلم ايلا ابراهيم الثالث والاخير

بسخريه لتكمل سمر انا عارفه أن اسفي جا متأخر بس انا عرفت غلطي وندمت وانت اهو بدفع تمن الغلط اللي عملته لحد النهارده تدفع تمن ايه ايه العقوبه اللي اتعاقبتيها ياسمر تقدري تقوليلي .. انتو ظلمتوني بشرفي .. خسرت جوزي وبيتي وبنتي خسرت ابوها ايه التمن اللي دفعتيه حضرتك اديكي عايشه زي منتي… ابتسمت باختناق لترد اكبر عقوبه ليا اني بقيت مرات يعقوب ياقمر ده مش كفايه لتتسع عيناها بصدمه لتكمل سمر بدموع وامي مش عارفه تقف على رجليها مريضه… يتبع الفصل من غير مراجعه ويعتذر عالتأخير عشان ظروف شخصيه وان شاء الله هحاول اعوضكم # #بقلم_إيلا_إبراهيم الفصل 23 طلعت

السلم وهي حامله بنتها وشارده بتفكر بكل التغيير اللي حصل بالبيت بعد ماغابت سنتين بس .. عنهم .. زواج يعقوب وسمر..موت ام سلطان اللي كانت السبب هي وابنها في كل حاجه حصلتلها … ندم سمر اللي باين في عينيها… واهم حاجه جوازت سلطان من بنت غريبه اول مره تقابلها..بس باين انها مش سهلها… : سرحانه في أيه باضرتي .. فاقت من شرودها على صوتها بصت فيها وحاولت تتجاهلها لكن التانيه مسكتها وهمست عند ودنها متحاوليش تبعديني عن جوزي وماتفكريش بده حتي.. عشان هو قالي أنه رجعك بس عشان بنته مش اكتر متسوقيش فيها اووووي . اشبعي بيه قالتها قمر بقرف

وهي تبعدها عن طريقها لتضحك الاخرى بمياعه مرددة يكون احسن ليكي متحاوليش تقربي من سلطان عشان هو بتاعي انا وبس.. اقتربت منها قمر مرددة بسخريه لو كان سلطان بتاعك بجد مكنتيش واقفه معايا دلوقتي عشان اسيبهولك ياحلوه عشان كده ابعدي عن طريقي بدل مابدل رأيي ووقتها هتشوفي وشي الملائكي ده يتحول يبقى شيطان قاطعهم صوت إحدى الخادمات لتقول نهى هانم سلطان بيه مستنيكي بالاوضه بتاعتكم . لترمق قمر بانتصار وتمشي بدلال من أمامها…مرددة معلش مش فضيالك دلوقتي جوزي اكيد وحشاه وعاوزني… لتغادر وتترك الاخر تستشاط غضبا… لتسرع إلى غرفتها تضع ابنتها على السرير وتمشي بالغرفه ذهابا وإيابا بغيظ.. ********* سلمى

يعني هتتأخري ياسمر. سمر مش عارفه سلطان فجأه طلب اجهز عشان بكرى انا وامي عشان نروح المستشفى بيقول بالقاهره في مستشفى حديث هتتعالج هنا.. سلمى يارب تخف وتقوم بالسلامه… يارب ياسلمى يارب بس انتيومالكي ياسمر وشك مقلوب كده ليه مش عارفه خايفه عشان ايه خايفه انتي عارفه سلطان هيوصلني ويرجع وهروح عند يعقوب سلمى انتي خايفه من يعقوب ياسمر .. ********** عاد إلى غرفته .. بعد يوم طويل ومتعب … عاد إليها ليرتمي بين أحضانها عله يخفف عن ذاته تلك الاحمال الثقال ليجدها تنام وهي تحتضن صغيرتها…خلع معطفه ليرميها أرضا ويرتمي بجانبها يحتضنها من ظهرها ليحطهما بذراعيه هي وطفلتهما دافن

وجهه بعنقها يتمتم بأنفاس ساخنه بتعملي نفسك نايمه ليه ياقمر هتهربي مني لحد امتى ..انت تعبت .. كفايه بقى .. أبعدت ذراعه عنها لتنهض مررددة بغضب منمتش عد مراتك ليه … استند على ذراعه يتنهد بأنفاس متعبه مرددا بتذمر : قمر سيبك من نهى متركزيش معاها .. ضحكة بسخريه : اه والله بجد تصدق عندك حق و انا مش لازم اركز .. واركز ليه.. لتكمل بغضب روحي عند مراتك ياسلطان كفايه لحد كده جذبها لترتمي بين أحضانه مرددا مهو انا قلتلك انتي مراتي قمر بتذمر سلطان قولتلك اطلع من اوضتي لا اقسم بالله هاخد بنتي وانزل ابات عند سلمى.. بضحكه

وهو يحتضنها ويتنهد بارتياح مش هتعمليها ياقلبي… وقبل ان تبعده شعر باحتضانها ليه مرددة تصدق اتأخرت اوووي .. ابتعد لينظر إليها ببلاهه عندما وجدها تبتسم وكأنها تحولت بثانيه.. احتضنت وجهه مرددة شكلك تعبان اووي.. سلطان من اليوم اللي بعدي فيه عني وانا تعبانه.. قمر ليه عشان كده ياسلطان عشان انا بحبك ياقمر .. بس انت اتجوزت.. قلتهالك قبل كده انا مش متجوز غيرك انتي وبس مراتي …ليدفن وجهه بعنقها وقبل أن يعتليها صدم بي… يتبع. انا اسفه الفصل صغير ومن غير مراجعه…أن شاء الله هعوضكم بكرى بفصل …. #بقلم_إيلا_إبراهيم الفصل 24 كان يعتقد بأنها عفت عنه لكنه صدم بها تبتعد

عنه وتمشي نحو الباب مرددة ونهى تبقى ايه سلطان يناظرها باستغراب قمر رايحه فين.. وقفت أمام الباب لتفتحه وتسقط نهى على الأرض ..مع صدمت سلطان .. لتقف قمر تضم يديها إلى صدرها مرددة عاوزه حاجه يانهى.. اتحرجت نهى وهي بتقف بسرعه وتنزل وهي بتقول انا .. بس كنت بتطمن عليكي وعلى حنين.. لتهرب بسرعه … وهي تسمع صوت قمر الساخر …لا كتر خيرك… نهض سلطان بانزعاج ده يعني ايه.. رفعت كتفيها ببرود مرددة والله زي منتا شايف.. يعني من شويه كنتي بتلعبي عليا ياقمر.. قمر هو ده اللي شاغلك.. قمر.. قمر ببرود انا هنام بقى وابقى انزل شوف مراتك وبلاش

كل شويه تنطولي هنا… نهض وهو يكتم غضبه ليغادر بصمت وقد ظهر عليه الغضب.. أما هي فقد شعرت بقليلا من الانتصار .. ******** في اليوم التالي مساء سلطان لو احتجتي حاجه اتصلي بيا وانا هجيلك سمر بقلق وهي تنظر ليعقوب حاضر.. بس انتي مش هترجع ياسلطان تاني ضحك يعقوب ساخرا.. ليرمقه سلطان بتحذير مرددا هبقى اجي اطمن عليكم كل فتره دلوقتي يعقوب هياخد باله منكم .. ادخلي انتي خليكي مع مرات عمي .. سمر حاضر ..لتدخل إلى غرفة والدتها وتجدها مازالت نائمه…تحاول سمر جاهده للتأقلم مع حياتها الجديده… اما عند سلطان ويعقوب سلطان انت عارف لو سمر اشتكت منك هيحصل

ايه قلب يعقوب عينيه بملل مرددا ماشي اوامر تانيه سلطان بلاش الأسلوب الساخر ده يايعقوب وافتكر أن سمر قبل ماتكون مرتك هي بنت عمك ..ومسوؤله منك.. يعقوب انت بتفكر بأيه ياسلطان… جايبها هي وامها عندي هنا ليه .. عاوز افهم …انت عاوز توصل أحد فين سلطان مش عاوز توصل لحاجه كل اللي عايزه انك تهتم بسمر وامها وان شاء الله امها هتخف وتبقى احسن يعقوب ماشي .. سلطان بجديه انا لو مش مضطر ارجع البلد مكنتش هرجع واسيبهم .. يعقوب بسخريه ايوا قلتلي . تنهد سلطان بغيظ من تصرفات أخيه الطائشه..ليتمتم بغيظ ربنا يصبرني يارب.. ليغادر ويعود إدراجه ويترك سمر

تحت رعاية يعقوب… ********* خرجت قمر من الحمام وشافت نهى بؤضتها.. قمر بخضها على بنتها… انتي بتعملي ايه هنا نهى بضحكه مفيش بس حبيت ابلغك.اننا هنخاوي بنتك قريب اوووي نظرت اليها قمر باستغراب..وهي تقطب حاجبيها.. نهى هو انتي مش فاهمه يا ضرتي والا ايه … قمر مش فاهمه ولا عاوزه افهم مشي طلعي براا نهى بمياعه.. لا مهو لازم تفهمي ياحبيبتي عشان بنتك هيبقى عندها اخ قريب اصلا انا حامل هو سلطان مقالكيش…. لتنهض تمثل التعب أصله قالي لازم اخد باللي من روحي.. بعد اذنك عشان هروح اريح شويه …انتي عارفه الحمل وتعبه لتمشي من أمامها باستفزاز والأخرى مازالت مصدومه

مما سمعته.. ******** الطبيب لا يا انسه مينفعش تعيطي كده .. سمر بدموع يعني ماما هتفضل كده الطبيب اهدي يا انسه أن شاء الله هتخف وتبقى احسن… مينفعش العياط ده حرام العيون دي تعيط كده…ليناولها منديلا ورقي.. ليلتقطه يعقوب بغضب .. ولو حابين اجبلكم حاجه ساقعه.. و عبد الحليم يغنيلكم.. سمر .. الطبيب.. يتبع… # #بقلم_إيلا_إبراهيم الفصل 26 كانت نايمه لما حست بحد يشدها لحضنه ويشم ريحتها.. بعمق رفعت وشها بخضها وشافت سلطان مغمض عنيه بتعب وهو واخدها بحضنه.. قمر زقته بشويش ولسا هتبعد شدها ليه اكتر وهو مغمض و يتمتم انا جاي تعبان من السفر وعايز ارتاح في حضنك

متبعديش عني ياقمر. ولسا هتسكت وترجع تنام شافت الروج على رقبته وقميصه … زقته بغيظ وهي بتقول روح كمل نومتك عندها .. سند على ذراعه وقطب جبينه باستغراب عند مين.. قمر سلطان امشي من هنا .. سلطان قمر قمر انا قلت تطلع بررا والله أخرج انا.. سلطان لا مهو مش بمزاجك .. انا زهقت منك … ومن تصرفتك البارده دي.. قمر ببرود مصطنع سهله تقدر روح عند حبيبت قبلك مهو باين مقضين ليله وردي .. عشان كده جيالي تعبان ومهدود.. سلطان بعدم فهم انت بتقولي ايه.. قمر بغيظ انا هسيبلك الاوضه اشبع بيها . وقبل أن تصل إلى باب الغرفة

امسك معصمها بغضب لتستدير تريد التذمر لكنه باغتها بقبلة جامحه .. لم تستطع أبعاده عنها حتى سند جبينه على خاصتها مرددا بتحذير انا صبري نفذ .. نفذ يا قمر راجعي نفسك .. عشان انا جبت اخري معاكي.. ليدفعها ويغادر الغرفه يحاول السيطره على المشاعر التي اجتاحته بسببها … وهو يشعر بأنه سيضعف أمام نهى التي لا تمل تعرض نفسها عليه مرار… أما هي زاد غضبها لتنزل دموعها بحرقه وهي تتخيل نهى بين أحضانه .. ***** كانت سلمى واخده حنين في حضنها وبتتكلم مع خطيبها على الفون بكسوف محمد يعني خلاص كلها كام يوم وتبقى ببيتي…. همهمت سلمى بخجل عندما تذكرت

انت في الصفحة 6 من 9 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
28

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل