منوعات

نوفيلا بقلم رانيا محمد

الثانى
صدمه

ينظر لها بغضب يجز على أسنانه بغيظ كور قبضه يده مفاصله ابيضت وعروقه برزت ينظر لها بكل غضب اكنه أسد وهيهجم على فريسته شكله مخيف يرعب انتفض قلبها من مكانه لرؤيته هكذا هتموت لا محاله ليها

ميار بعصبيبه منها
انتي اتجننت ياشاهي دا اخو سامر الكبير انتي عملتي ايه

شاهي بعند شديد؛
هو اللي غ
بلعت باقي جملتها عندما نظر لها نظره حارقه اسكتتها على الفور

قرب منها وامسكها من زراعها بقوه لدرجه انها حست أن دراعها اتكسر همس باذنها كفحيح الأفاعي
قسما بالله لهعرفك مين زيدان المسيري وازاي تمدي ايدك عليه

اترعشت بين ايده من كلامه إلى دب الرعب في قلبها واتكلمت بصوت ضعيف مهزوز
ولا هتقدر تعمل حاجه
ترك ايدها ونظر ليها يتفحصها واتكلم باستهزاء
هنشوف
منصور؛ انا اسف يابني حقك عليا شاهي متعرفش انك اخو سامر وهيا علطول متسرعه انا اسف
زيدان بكل ثقه
انت مغلطش ياعمي إلى غلط هو الي يعتذر
منصور موجه كلامه لشاهي
شاهي اعتذري حالا ليه
شاهي بعند
لا يابابا انا مغلطش ومش هعتزر لحد عن اذنكم

سابتهم وماشيه اوقفها بصوته القوى
زيدان؛ سامر انا ماشي
سامر بحزن ترك ايد ميار ونظر لها واتكلم باسف
اسف ياميار بس اختك هانت اخويا ودا مش بس اخويا لا دا ابويا انا همشى معاه اسف

ميار بكت بنحيب مسكت ايده واتكلمت من بين شهقاتها
انا اسفه ياسامر متسبنيش انا بحبك انا هخلي شاهي تعتذرلك بس متسبنيش
راحت عند زيدان وكلمته انا بعتذرلك بالنيابه عن شاهي اسفه لو سمحت متخلهوش يسبني
زيدان مسك ايدها وراح عند سامر مسك ايده وحط ايدهم في ايد بعض ونظر لشقيقه واتكلم بحب شديد ليه
انا عارف انك بتحبني وتحترمني بس اوعي تكسر قلب حبيبتك وتخليها تفقد ثقتها فيك ميار بتحبك متاخدهاش بذنب اختها
سامر بس
زيدان مافيش بس انهارده خطوبتك على حبيبتك ولازم تتم و
قطع كلامهم صوت صفعه لفو مكان الصوت وكانت شاهي إلى خدت الصفعه
سمر بغضب وعصبيه من أفعالها إلى هتخرب جوازه اختها
القلم دا عشان تفوقي من الي انتي فيه انتي غلطي لما رفعتي ايدك عليه وانتي إلى غلطانه من الأول شوفتك لما خبطي فيه انتي الغلطان وهتعتذري والا صدقيني حسابك هيبقى معايا شديد

انهمرت دموعها على وجهها
ياماما هو الي
اكتمي مش عاوزه اسمع صوتك تعالى
سحبتها من ايدها وراحت مكان زيدان واقف
سمر اعتذري ياهانم
رفعت شاهي عيونها الباكيه ونظرت ليه واتكلمت بصوت مبحوح انا اسفه سابتهم وركضت للخارج
حس بغصه غريبه في قلبها عشانها على اد ماهو مبسوط انها اعتذرت بس اتضايق لما شاف دموعها

كمل الفرح على خير وتمت خطبه سامر وميار طول الفرح عينه بدور عليها مش عارف اي السبب بس حابب يطمن عليها

جالسه عالبحر أمام القاعه شارده متغاظه بتكلم نفسها بغيظ
وربنا مهسيبك يازفت الطين يازيدان زيدان ايه المفروض سموك ديدان وربنا لهوريك بسببك خليت ماما تضربني قدام الناس ماشي انت هددتني وانا بقى حطيتك في دماغي ومش هسيبك غير لما تقول حقي برقبتي استعد ياابن المسيري وقعت في طريقي وهوريك الويل اصبر عليا

منصور؛ شاهي فين
سمر؛ قاعده عالبحر زعلانه غلطانه وزعلانه كمان كل دا بسبب دلعك ليها يامنصور
منصور ببوادر غضب
مش وقته روحي ناديها

راحت عندها لقتها بتكلم نفسها
سمر؛ ربنا يشفيكي كمان اتجننتي وبتكلمي نفسك
شاهي بضيق
عاوزه اي ياماما
سمر؛ يالا هنروح قومي
شاهي حاضر يالا

اخيرا شافها نظر ليها لقى عيونها كلها تحدي ليه
منصور؛ اسف يابني عالي حصل انهارده وياريت تقبلو عزومتي عالغدا بكرا عندنا
هيا تنظر له بكل غيظ وتتوعد بداخلها له هو ينظر لها بتحدي أكبر بيكلمو بعض بالعيون

هوريكي ياشاهي اما ربيتك وكسرت غرورك دا مابقاش زيدان

ها بتحلم دانا إلى هطلع عينك يازيدان

انتبهو على صوت منصور
قولت اي يابني
شاهي انتهزتها فرصه عشان تنتقم منه اتكلمت بثقه
ياريت تقبلو العزومه عشان نبقى اتصالحنا
زيدان استغرب من كلامها حس انها هتعمل حاجه يالا خلينا نتسلي
موافق بكرا بإذن الله هنكون عندك

رحل الكل على بيته

شاهي داخله اوضتها وقفتها والدتها
انتي يانسه ممكن افهم اي إلى هببتيه هناك دا انتي مجنونه ولا عاوزه تشليني
شاهي ببرود
ماما خلاص حضرتك ضربتيني قدام الكل واتاسفتله وكمان عزمنا عالغدا عشان أصلح إلى عملته خلاص ملهوش لزوم بقى الكلام

سمر بغيظ منها شايف بنتك إلى هتشلني اتصرف معاها انت بقى انا زهقت منها لا راضيه تتجوز وتريحني ولا بتسمع كلام حد صوتها من دماغها وبس بتعمل اي حاجه في دماغها من غير ماتقولنا لا وكمان كانت هتبوظ فرح اختها بسبب غبائها انتي عاوزه اي بالظبط دوختيني معاكي إلى ادك متجوزين ومعاهم عيال
منصور ؛ خلاص ياسمر اهدي بقى انا هتكلم معاها
ميار؛ هتكلم في ايه يابابا بسببها سامر كان هيسبني سامر بالنسباله زيدان أغلى منذ انا شخصيا هو كل حياته ولولا أن زيدان طلع نتفاهم كان زمانه سبني شاهي غلطانه وغلطت جامد كمان ممكن افهم ليه عملتي كدا
منصور؛ ممكن تهدو انتو الاتنين تعالى ياشاهي اقعدي
جلست شاهي عالكرسي تنظر لوالدها
منصور؛ حبيبتي إلى عملتيه دا غلط افردي كان ردلك القلم كنتي هتعملي ايه قولتلك قبل كدا تتحكمي في عصبيتك
شاهي؛ حاضر يابابا وانا اسفه ليكم بجد مش هتتكرر تاني عن اذنكم عاوزه انام

دخلت اوضتها غيرت ملابسها بملابس نوم أكثر اريحيه نامت وهيا تتوعد لزيدان بالهلاك

_____________________

في القصر

نايم بقلق يتقلب عالفراش كل مايغمض عيونه يشوفها قدامه ويفتكر القلم رفع ايده علي خده واتكلم بتوعد
والله ماهسيبك ياشاهي

______________________
حل الصباح على الجميع
شاهي؛ صباح الخير يابابا
منصور باستغراب
صباح الفل ياحبيبتي صاحيه بدري ليه

شاهي ببراءه ابدا يابابا مش جيلنا ضيوف انهارده ولازم نجهز نفسنا
سمر من خلفها
ربنا يستر
شاهي؛ في اي ياماما انا عملت حاجه مش كفايه عاوزه اساعدك
ميار؛ هتساعديها وربنا شكلك ناويه على مصيبه جديده
شاهي بابتسامه؛ أخص عليكي ياميرو انا كدا زعلتيني
ميار؛ اما نشوف والله شكل فسخ خطوبتي على ايدك ياوختي

شاهي حضنتها لا ياقلبي متقلقيش مش هعمل حاجه

عدت ساعتين وجه وقت الغدا
شاهي بتجهز وهيا فرحانه ومبسوطه لتنفيذ خطتها والانتقام منه لبست بنطلون جينز كحلي وفست ابيض وشرحت شعرها وفردته على ضهرها جاي لآخر ضهرها

رن الجرس فابتسمت وكلما نفسها
البأف وصل هتسلي انهارده اوووي هههههههه

ماما انا هفتح لغايه ماتخلصو
راحت فتحت الباب وعلى وجهها ابتسامه عريضه جدا ودا استغرابه زيدان قال في سره ربنا يستر جاهزلك انا لأي حركه تعمليها يابنت المنصوري
شاهي بترحاب
اهلا وسهلا اتفضلو نورتونا
سامر وزيدان دخلو وهيا بتقفل الباب
اتفضلو بابا وماما جاين حالا
سامر؛ ميار فين ياشاهي
في اوضتها شويه وهتلاقيها خرجت تشربو اي
منصور؛ لا هنتغدا الأول حضرو الاكل يالا

في المطبخ الابتسامه مش مفارقه وشها
سمر؛ انتي كويسه ياشاهي
شاهي؛ ايوا ياماما يالا خرجي الحاجات دي وانا هجيب الأطباق وهخرج علطول
سمر ماشي معدش غير الي معاكي

شاهي؛ اه هجبهم واجي
سمر؛ ماشي
خرجت سمر من المطبخ وهيا ابتسمت ابتسامه واسعه جابت برطمان الشطه من عالرف وحطت منه بكميه كبيره في طبق المكرونه وقلبته ورجعت كل حاجه مكانها مسكت الطبق ونظرت ليه وضحكت
ههههه اما نشوف هتستحمل الشطه ولا هتصوت ياديدان هههههههه
خرجت وحطت الطبق أمام زيدان وحطت باقي الأطباق
وجلست على كرسيه وبدأت تاكل الطعام بتلذذ

يالا بقى كل ووريني نفسك ياديدان والله ماهندلك غير بالاسم. دا هكرهك في عيشتك فلتت ضحكه منها غصب عنها الكل بص عليها انتبهت لنفسها
شاهي؛ اسفه افتكرت موقف وضحكت
سمر كلي ياحبيبتي

بدأ زيدان ياكل من المكروه وتنح برق عيونه ناار في بوقه مش قادر الطبق متغرق شطه كتير
شاهي لقته مبياكلش حبت تحرجه
اي ياديدان
الكل استغرب من الاسم
ارتبكت وصلحته اقصد زيدان مبتاكلش ليه الاكل مش عاجبك ولا ايه وغمزت بعينها
فهم أن هيا الي ورا العمله دي وربنا كنت حاسس انك هتعملي حاجه ماشي حسابك تقل
رد عليها بكل ثقه
لا ابدا الاكل جميل اووي
وبدأ ياكل من الطبق وهو يتوعد لها
خلصو اكل وزيدان حب يغسل ايده
زيدان؛ عمي الحمام فين عاوز اغسل ايدي

منصور؛ شاهي وديه الحمام
زيدان حلو اووي والله لوريكي
شاهي؛ حاضر اتفضل

ماشيه أمامه وهو خلفها منبهر بجمال شعرها الطويل ود أن يلمسه ايده بتجاهد للمسه بس عقله رافض

شاهي؛ بخبث
اتفضل دا الحمام اي رايك في الأكل عجبك
زيدان قرب منها قصدك الشطه مش الاكل طلعتي مش سهله ابدا
شاهي بضحكه انتصار
طبعا دا اول حاجه لسه بقول ياهادي لسه هوريك يا ياديدان

امسك زراعيها بكل عنف واتكلم بغضب خافت منه
لحد هنا وبس اسمي اوعي تستهزئ بيه تاني والا لسانك دا هقطعهولك اسمي زيدان واياكي اياكي تقولي ديدان تاني فاهمه

واقفه مرعوبه من هياته قلبها يدق بجنون بسبب زعرها منه اترعبت اكتر لما زعق فيها
زيدان؛ فاهمه
شاهي بخوف؛ حاضر فاهمه سيب ايدي بتوجعني

زيدان ترك ايدها ماشيه بس زيدان منعها مسك ايدها وشدها ليه انصدمت بصدره
شاهي بتوتر ان انت بتعمل ايه؟
زيدان باصص في عيونها إلى سحرته وماسكها من خصرها بتملك غرز أصابعه في شعرها الحريري
وأكمل وهو باصص على شفايفها هاخد حقي منك

وانقض على شفتيها يقبلها بنهم شديد
بعد عنها واتكلم بانفاس لاهثه
دا جزاء للي عملتيه فيا
رفعت ايدها تضربه مسكها سريعا ولفها ليه ضهرها مقابل صدره وهمس باذنها لو رفعتيها تاني هتنزل مكسوره حرر ايدها اتعدلت ليه واتكلمت بعصبيه
وتنطيط

شاهي؛ عاااااااا انت قليل الادب وسافل بوقي بقى حامي منك لله ااااه
زيدان بضحك على هيئته هههههههه تستاهلي مش انتي السبب كل دي شطه حطاه يامفتريه عاوزه تموتيني

شاهي واقفه بتتنطط على رجليها اااه بوقي حامي يخربيتك عاااااا بوقي مولع اوووي عاااااااا

زيدان يضحك بشده عليها
شاهي بطل ضحك متغظنيش
زيدان غسل ايده واتكلم؛ شكلك يضحك
شاهي؛ هوانت مبتحسش ليه دانا حاطه نص برطمان الشطه في الطبق
زيدان؛ لا بحس طبعا بس انتي الي غبيه اوووي
لاني انا بموت في الأكل المشطشط

شاهي بغيظ؛ طب انا مالي انت بتحبه بتاكلهوني ليه
زيدان باندهاش؛ انا ماكلتكيش حاجه
شاهي بعصبيه؛ لا لما بو
سكتت وزيدان ضحك
اه قصدك لما بوستك
شاهي؛ اتلم احسنلك
زيدان؛ عشان تعرفي بس انتي بتلعبي مع مين ياقطه اوعي يغرك اني بقى مشهور وكدا لا فوقي دانا مجنون رسمي في الحاجات دي فاحسلك متلعبيش معايا لأنك هتخسري ياحلوه

شاهي بدون تفكير ادته بكل قوه برجلها في بطنه
تاااوه بشده
شاهي بكبرياء؛ عشان تعرف اني مش سهله ودا عقاب لقله أدبك إلى عملتها من شويه
زيدان بألم؛ اااه انتي هبله هتموتني
بصت ليه بنظره استهزاء وقالت
دانا شاهي ياامور بتلعب بالنار
خليك متلقح كدا بقى

انت الي بدأت اللعبه استحمل ياشاطر

انت في الصفحة 2 من 7 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
4

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل