
الفصل الثامن عشر.
بقلم /اسماء علي
سوري ع التاخير… بعد كدا يابنات ياريت تقراو الكلام اللي بكتبه قبل وبعد الحلقه بيبقا مهم والله وببقا كاتبه فيه اذا هنزل او لا …
زين وهو يقترب منها وهي تبتعد ويقول بخبث: كل خير ان شاء الله وفجآه وضعت همسه يدها تلقائيا وتحاول ان تخبئ جسدها فضحك زين بشده
وقال وهو يحاول السيطره ع ضحكه:بتخبي اي ياهبله انت فهمتي غلط
همسه :لا اني فهماك صح
زين وهو مازال يسيطر ع ضحكته:طب تعالي هقولك
همسه :لا انت بتضحك عليا
زين وهو ينظر خلفها ويقول:اي دا اللي وراكي
انتفضت همسه ومشيت بإتجاه وقامت بإحتضانه بخوف وشددت من امساكه ف توقف زين عن الضحك و…
_______________
منصور بتوتر:بصراحه احم اني عايزك تنقلي ورق حضانه مليكه وكل حاجه تخصكم وافضلو اهنيه
منصور : ريم اسمعيني دا لمصلحتك
ريم بعصبيه:لا مستحيل لااا
منصور بحزن:ليه
ريم :عشان هناك زكريات حياتي كلها ثم اضافت بحزن مينفش اسيب زكريات مينفعش…
منصور :حتي لو دا لصالح مليكه حاولي وفكري هنا افضل لمليكه.
ريم:طب وشغلي!!
منصور :ف شركات كتير اهنيه ممكن اكلملك حد يوظفك وجوز همسه ابن عمه عنده شركه اهنيه ممكن اخليه يكلمهولك
ريم بإمتنان:مش عارفه اقولك اي بس هفكر..
منصور :تمام يلا نروح
ريم:يلا …..
________________
خلود وهي تلعب ف شعر عمر
خلود بدلع وهمس :عمر
عمر بصوت ناعس:عيونه
خلود :اصحي عايزك
عمر وهو يعتدل ويضمها لصدره :قولي ياقلب عمر
خلود :اني عايزه شكولاته
عمر وهو يرفع حاجبه :نعم ياروح امك مصحيني نص الليل عشان شكولاته ؟؟
خلود وهي تكتم ضحكتها وتمثل الحزن:خلاص شكرا مش عايزه
عمر وهو يتثآب وينام ويضمها له:نامي ياروح عمر بكرا انا وانت وناهد وبابا وكلنا هنروح نجيب شكولاته
ضحكت خلود بمياعه ف فتح عمر عينه ع مصرعيهما وقال بخبث :لا نوم اي ماخلاص طار تعاليلي يابطه
خلود وهي تبعده عنها:عمر اعقل
عمر بخبث :تؤ تؤ ابدا تعالي ياقلبي
خلود :عم… ابتلع باقي كلماتها ف قبله وسكتت شهرذاد عن الكلام…
_____________
فجآه ابتعد همسه عن زين بعدما اكتشفت خداعه ف اراد زين الامساك بها ف اخذت تجري وهو خلفها
همسه وهي تجري :اعقل يازين
زين وهو يحاول الامساك بها:تعالي هنا
همسه:لا
زين بحده:قولتلك تعالي هنا
همسه بعند:لا
زين وهو ينفخ وينهج :يابنتي تعالي هنا جننتي وجرتيني وراكي وبهدلتني اعقلي وتعالي هنا
همسه بدلع :لا اعقل انت
زين وهو ينظر لها بخبث من اسفل لاعلي ويقول :هو اللي يشوفك اكده يعقل.. نظرت همسه لنفسها لتفهم مايقصده وفجاه امسكها زين وحملها وقال وهو يلعب حاجبيه:مسكتك ومش هرحمم انهارده
همسه بخجل:زين
زين بهيام:قلبه وعقله
همسه بخجل:نزلني
زين :تؤ تؤ ابدا انهارده مهسيبكيش
همسه وهي تخفي وجهه ف عنقه من الخجل وتقول وانفاسها تلفح عنقه :عشان خاطري
انزلها زين فتنفست همسه الصعداء ولكن فجآه قربها زين منه ويده تثبتها من خصرها واليد الاخري خلف رآسها وقال وهو ينظر لشفتايها بهمس :بحبك وبدون مقدمات انقض مقبلا شفاتيها وحملها بيد واتجه ناحيه الفراش وانزلها برفق وامتتدت يده لتطفئ النور و.. (سكتت شهرذاد عن الكلام…) …
___________
في الصباح استيقظ عمر قبل خلودووضع قبله رقيقه علي جبهتها ثم شفاتيها ثم نزل لرقبتها ليقبلها فتململت خلود وبدآت تفتح عينيها
فقال عمر بحب :صباح الخير ياقلبي
خلود بخجل وهي تختبئ ف حضنه:صباح النور ياحبيبي
عمر :وهو ينهض : معلشي حضريلي فطار بسرعه علي مااخد دش واجهز لاني متاخر
خلود :حاضر…
قامت خلود لتحضر الفطار وعندما عادت تحمل الفطار كان عمر انتهي من ارتداء ملابسه
فوضعت الطعام وجلس عمر وسحبها لتجلس ع قدمه
عمر بحب:اقعدي ف حضني وانا اللي هاكلك
خلود بخجل:بس مش هتعرف تاخد راحتك اكده
عمر بحب:لاه انت راحتي
وبعدين اسكتي بقا خليني اعرف افطر
خلود بإستسلام:براحتك …تناولت خلود وعمر الطعام ووقف عمر يودعها وويضمها له
خلود :هتوحشك قوي
عمر :وانت كمان ياقلبي مهتاخرش عليكي.. يلا لا اله الا الله
خلود :محمد رسول الله
ذهب عمر لعمله ونزلت خلود للاسفل
______________________
استيقظت همسه ولم تجد زين بجوارها فإستغربت ولكن من صوت المياه علمت انه يستحم فتنهدت وتذكرت ماحدث امس فخجلت بشده واحمر وجهها فاقت من شرودها ع خروج زين
كان يجفف شعره بمنشفه ويضع منشفه آخري حول خصره وعاري الصدر فشهقت همسه ووضعت يدها ع عينيها
فسمع زين شهقاتها واتجهه لها
زين وهو يزيل يدها ويقبل كتفها العاري:صباح الخير ياقلبي
همسه بخجل:صباح النور
زين بتمثيل الحزن:اكده حاف
همسه ببراءه:حاف ازاي
زين بخبث ومكر:يعني مافيش حاجه كدا ولا كدا
همسه بعدم فهم:يعني اي
زين بمكر:اني هقولك اقترب منها وقبلها بخفه وابتعد عنها وهي مازالت مغلقه عينيها فقال بجانب اذنها بهمس:اكده ياقلب زين .
اومآت همسه وبخجل وخدود حمراء
فقال زين وهو يمسك خدها :بحب خدودك اللي كيف الورد الجوري دي…ومرر يده ع شفاتيها وقال بعشق شفايفك اللي تسكر ووضع قبله خفيفه عليها وبعضق عيونك اللي سحرتني ووضع قبله اخري ونزل لرقبتها وقال وهو يقبلها اني بعشقك كلك ع بعضك ياقلبي.فجاه ابتعد زين عن همسه بعدما استمع لدقات ع الباب (احسن…)
زين :مين
…:الحج امين عايزك
زين :ماشي قوليلو نازل
…:حاضر ي ياسيدي..
وقف زين وقال لهمسه بجديه:قومي يلا اجهزي ع ماالبس عشان ننزل سوا
اومآت له همسه وعندما دخلت الحمام ونظرت ف المرآه نظرت بصدمه وخوف واجهشت بالبكاء ف استمع زين لبكاءها فقلق
زين بخوف:في اي ياهمسه انت زينه
همسه :لا در صوت بكاء فقط…
زين بحزن:شكلك اكده ندمتي علي اللي حصل امبارح اني اسف مهكررهاش تاني و…….
__________
الفصل العشرين
بقلم /اسماء علي
اما عند خلود كانت تنظف الغرفه وفجآه شهقت بخوف ونظرت بصدمه وقالت :عمر
عمر بإبتسامه:ايوه اني ياقلبي
خلود وهي تتنهد بإرتياح:خضتني ياعمر
عمر وهو يضمها من ظهرها:اسف ي قلب عمر.. بصي جبتيلك اي
خلود وهي تلتفت له:جبت اي
عمر بخبث:لااه فين بوستي الاول
خلود بخجل :عمر
عمر بهيام:عيون وقلب وعقل عمر
خلود بخجل:متخجلنيش (متكسفنيش) عاد
عمر وهو يمد يده لها بالشكولاته:شكولاتك اللي صحتيني عشانها
خلود بفرحه:بجد دي ليا اني
عمر :ايوه ليكي
مدت خلود تاخذ الشكولاته وف كل مر تآتي تمسكها بها يبعدها عمر عنها ف دبدبت الارض بقدميها كالاطفال
وقالت بزعل طفولي:عمر بس بقا
عمر وهو يداعب ارنبه انفها:خلاص متزعليش
خلود بابتسامه :طب هات الشكولاته
عمر:حاضر ي قلبي اعطي عمر لها الشكولاته وتاهت في اكلها وهو ينظر لها بحب ومن ثم سقطت قطعه منها تحت فمها بقليل ف اقترب عمر منها بلا وعي كالمسحور فنظرت له خلود وقلبها يدق بسرعه غير عاديه وبدون مقدمات التهم عمر تلك الشكولاته وابتعد عنها وجدها مغلقتين العينين فإقترب مره اخري ليقبلها و ذهبا لعالم لا يوجد به سواهم وحبهم ….
_____________________
في الصباح استيقظ منصور ع صوت دقات الباب فآمر الطارق بالدخول
ام منصور:تعال ياولدي ابوك رايدك بسرعه
منصور بإستغراب :ليه ف ايه ياامه
ام منصور:معرفاش ياولدي واحد قاعد معاه ورايدينك
منصور وهو ينهض:حاضر ياامه هغسل وشي والبس وجاي
ارتدي منصور ثيابه وغسل وجهه ومشط شعره وخرج من غرفته لغرفه الضيوف وجد والده وبجواره رجل من البلد و فتاه صغيره تبكي ليست بصغيره انما تقريبا مراهقه وريم تربت ع ظهرها تخفف عنها فعقد حاجبه بإستغراب وقال السلام عليكم
الجميع :عليكم السلام
منصور وهو يجلس :خير يااحج
الحج ابراهيم بحزن:مش خير ياولدي الحج عاطف (عاتشف😂سوري مقدرتش اعديها من غير قلش)
قاصدك بخدمه ياولدي شوفلو حل
منصور بتوتر:خير ياحج عاطف
الحج عاطف بحزن:بنتي متجوزه وهي عنديها 13سنه وشاء ربنا متخلفش الا بعد سنه وجوزها لما جبتله البت رفض يسجل البنيه بإسمه وهي لساتها صغيره يعني عقد عرفي معرفينش نتلاقي حل ياابني ساعدنا بتي اكده بنتها بالنسبه للقانون والناس بنت حرام
منصور وهو ينظر للفتاه التي بجوار ريم:هي دي بنتك
الحج عاطف بحزن :ايوه هي
تذكر منصور اخته همسه التي تزوجت بعمر صغير ولكت همسه ستتم 18بعد اسبوعين وسيعقد عليها مجددا وستكون زوجت زين امام القانون (ياجماعه ملحوظه زين وهمسه جوازهم شرعي100%انما قانوني لا لو جوزها مات ميقدروش يثبتو انها مراته مالهاش حق او يحصل معاها زي البنت اللي فوق دي ؟ليه تعملو كدا ف بناتكم مش قدرين تصبرو يتمو سن ال18حتي ليه بجد حرام)
منصور بحزن:بس ياحج هي ف نظر القانون مش مرته ومش هنقدر نعمل حاجه بالورقه العرفي اللي معاك دي احنا ممكن نكلم كبارت البلد ونجيب جوزها ونجبرو يعترف ببنته وربنا يسهل ويوافق الغلط عليك مش عليه هو ازاي تجوز طفله 13سنه
الحج عاطف بحزن:غصب عني ياولدي
ريم :غصب عنك ازاي انت كده دمرت بنتك ومستقبلها حرام بجد
الحج ابراهيم:اهدي ياريم يابنتي احنا نعملو قاعده ونحاول نرجع حق بنتك ان شاء الله …
الجميع :ان شاء الله
رحل الحج عاطف وابنته والحج إبراهيم وبقيت ريم ومنصور
ريم بحزن:هما الناس دي ازاي كدا
منصور بحزن:هو دا الحال اهنيه اول ماتبلغ ياتتجوز ياتقعد ف الدار.يااما تتاخد صلح بين عيلتين ذي همسه اكده
ريم بصدمه:همسه اختك
اومآ منصور وقال بحزن ايوه همسه اختي
ريم :ازاي
منصور بحزن:كان ف تار بينا وبين عيله جوزها اضطرينا نوافق ع النسب وهمسه تتحوز عشان متقـ,ـتلش بس انا رفضت وقولتلهم‘ اتقـ,ـتل اهون بس ابوي رفض والكل
ريم بحزن:ياحبيبتي زمانه تعيسه
منصور :الله اعلم مشوفتهاش من يوم مااتجوزت بس هي هتيجي اهنيه انهارده لو مش مبسوطه هطلقها منيه
ريم :ان شاء الله خير. قوم يلا احضرلك الفطار وتفطر
منصور بإبتسامه:يلا ..
____________________