
الفصل الثاني عشر
بقلم/اسماء علي
انا حبااااك
رغم البعد اللي ما بينا
انا عشقاك ورايداك
وبدعي ربنا تكون قدري
وتكمل دنيتي وانا معاك
ده حبك ف قلبي ساكن
بشوفك ف كل الاماكن
ياحبيبي بحلم تكون معايا
ويكمل مونايا وشوفك معايا
انا احساسي بيك ميتوصفش
قلبي مش قادر بحبه ميعترفش
قلبي لغيرك اعمى ما بيشوفش
خرجت خلود مع امها وجلست ولم ترفع نظرها ابدا لتري من ذلك العريس وظلت شارده حتي افاقت ع صوت رجل ما يقول:مش يلا يحح نسيب العرسان سوا شويا
ابو خلود:تمام ياحج
خرج الجميع وبقيت خلود مع ذلك العريس المجهول وهس تشعر بتوتر وتفرك يدها ببعضهم البعض
….:ازيك ياخلود
وهنا رفعت خلود رأسها بصدمه وهي تنظر له ولا تستوعب مايحدث
خلود بصدمه:انت ياعمر
عمر بهدوء:ايوه ..اهدي رايد اتكلم معاكي
خلود بحزن:طب وحنين ياعمر
حزن عمر عندما استمع لاسم حنين
عمر بهدوء:اهدي انا رايد افهمك اللي بيحصل عشان اكده اصريت اتكلم وياكي
خلود بإستغراب:في ايه
عمر :اني هقولك
Flash back:
خرج عمر للجنينه ووجد ابيه يشرب الشاي فقال:صباح الخير يابوي
ابو عمر (الحج علي) :صباح النور ياولدي ..اجعدي رايد اتكلم معاك
عمر وهو يجلس:خير ياابوي
الحج علي:خير ياولدي اني خطبتلك بنيه
عمر وهو يحاول السيطره ع غضبه:لا ياابوي مموافقش ازاي تعمل اكده من ورايا معوزش اتجوز خالص
الحج علي :اني عملت اكده لمصلحه البنيه ..قبل ماتتكلم اسمعني للاخر.. واحد من اللي شغالين امعانا شافك وانت ف الترب وحنين معاك كل يوم هي بتخرج. وانت وراها وجه خبرني واني سالت ع البنيه وعرفت انها زينه ومحترمه وبتروح لتربه صحبتها وبس بس كلام الناس وحش ياولدي لو حد اتكلم عليها سمعتها وشرفها يبقو ف الارض ترضلها اكده
عمر بهدوء وحزن:لا ياابوي بس خلود زي اختي
الحج علي:بس الناس مهتقولش اكده
عمر بإستسلام :خلاص ياابوي هتجوزها بس علي الورق وبس ليها عندي الاحترام واني اسيبها تكمل علام وبس
الحج امين :براحتك ياولدي.. جهز حالك هنروحلهم بليل
عمر وهو يقف:ان شاء الله…
Back
عمر :بس اكده ياستي.. عايزه تعرفي انت لو مش راضيه مهغصبكيش بس دا لمصلحتك وابوكي لو حب يجوزك هيجوزك ومهتكمليش علام واني هسيبك تكملي اي رايك
خلود بحزن:بس انت جوز حنين صحبتي مقدرش
عمر وهو يمسك يدها:خلود احنا هنبقت اخوات وبس متقلقيش
خلود بحزن:ماشي موافقه
عمر وهو يبتسم:خلاص بعد يومين كتب الكتاب
خلود بدهشه:بسرعه اكده
عمر :مافيش وقت للتاخير
خلود بقله حيله:طيب
اتفقو معا ع كتب الكتاب وانطلقت الزراغيط من منزل خلود
___________
اما عند همسه
رجع زين ووجده همسه ليست بالغرفه فحين اراد التوجه لاسفل سمع صوت ياتي من غرفه طفلته والباب شبه مفتوح ف وقف ع الباب وستند بذراعه ويسمع مايقولون
كارمه بطفوله:وبعدين ياهمسه
همسه وهي تقبل راسها:وتوته توته خلصت الحدوته
كارمه بحزن :يعني خلصت ع كدا لا عايزه غيرها
همسه بحنان:طب نامي وبكرا هحكيلك حوديت كتتتير اووي
كارمه بسعاده:بجد
همسه بإبتسامه :ايوه جدا ياحبيبتي
كارمه وهي تحضتن همسه:خلاص نمت اهو
همسه بضحكه سحرت قلب ذلك الواقف:ماشي ياحبيبتي يلا تصبحي ع خير وقبلت وجنتيها وغطتها كويس وقامت لتخرج فتفآجت بزين
همسه بصوت منخفض حتي لاتستيقظ كارمه:انت هنا من امته
زين بصوت منخفض مثلها :من شويا..
همسه :تمام هحضرلك الاكل والحمام جاهز
زين وهو يمسك يدها ويخرج بها من الغرفه
زين وهو يجلسها ع طرف السرير:بصي فكرت كتير ف موضوع علمك وموافق
ففرحت همسه ولكن اختفت ابتسامتها عندما اضاف زين بس مش هتحضري غير للامتحانات وبس فاهمه
همسه بحزن:مش هخرج خالص
زين بإبتسامه:لا هتخرجي بس معايا ..ومن انهارده ياستي مسموحلك تخرجي تروحي لامك بس بشرط
همسه وهي تعقد حاجبها:اي هو
زين:السواق هيجيبك ويوديكي ومافيش بيات (تنامي) برا البيت
همسه :حاضر.. هقوم احضرلك الاكل
زين:تمام ..
خرجت همسه من الغرفه وهي سعيده جدا فخطتها بدآت بالنجاح لتتذكر كلام حماتها
Flash back
ام زين :بصي ياابتي اهتمي بجوز وبته كويس وهو هيشيلك فوق راسه وف عنيه وهينفذلك كل اللي تطلبيه ..بس برشو عايزكي تجننيه شويا
همسه:كيف ياامه
ام زين:تتدلعي عليه تخليه يتمناكي ..اهتمي بيه وفجاه اقطعي الاهتمام دا وشوفي هيقلق زين لازمن يحبك بس هيحبك ازاي هو عايش ف وهم وع ذكريات مرته المرحومه خرجيه منيها خليه يحبك انت حافظي علي بيتك يابنتي متخربيهوش الماضي لو فضل مسيطر عليه بيتك هيتخرب عايزه يديكي قلبه مش جسمه زين بيتعزب يابنتي يمكن مبيظهرش دا بس الحرب بدات بين عقله وقلبه خرجيه منيها
همسه :حاضر ياامه
ام زين:اول خطوه تلبسي وتتدلعي عليه اهتمي بهدومه بآوضته ببنته باكله وطلباتك هتبقا مجابه ثاني خطوه اقطعي الاهتمام لفتره اكده حسسيه انك ليكي مكان ف حياته ومن غيرك مش هيقدر يكمل حسسيه انه عايش بسبب اهتمامك بمجرد قطعك لاهتمامك حياته هتنقلب وهيبقا عايز تهتمي بيه وقتها هيحس انك مهمه عنديه جوي
همسه:حاضر ياامه هعمل اكده
ام زين بإبتسامه:ربنا يوفقك يابنتي
Back
همسه بإبتسامه:واكده الخطه تمام.. ذهبت همسه لتحضر الاكل لزين وصعدت به للغرفه فوجدت زين ينتظرها ويلعي بالهاتف
همسه وهي تتضع الاكل :اتاخرت
زين وهو يترك الهاتف ويجلس بجوارها:لا
همسه بإبتسامه:طيب يالا مد يدك وقولي رايك اني اللي عملاه بيدي
زين وهو ينطر لعيناها ويتوه فيها:اكيد حلو عشان منيكي من غير ماادوق.. خجلت همسه بشده وتنحنحت واخذت تتطعم زين بيدها وهو مسحور ف عيناها حتي فجآه امسك يدها وقال بحنان:كلي انت كمان اكيد مكلتيش حاجه واني هاكل لوحدي
همسه بإبتسامه:حاضر
وتناولو معا الطعام اراد زين ان يشرب فإقترب حتي يمسك الكوب وف نفس الوقت مسكت همسه الكوب وتلاقت اعينهم سويا واخذ زين يقترب منها حتي اصبح وجهه مقابل وجهها وعيناه تنظر تاره لعيناها وتاره لشفتاها حتي قام فجآه بوضع يده خلف رآسها وجذبها له وقام بتقبيلها واستسلمت هي له ووقع الكوب وانكسر وهما غائبان ف عالم اخر
_____________________
عند ريم
دق الباب ففتح ريم الباب ووجدت امامها منصور
ريم بإبتسامه:اهلا اتفضل
منصور بإبتسامه:لا بس ناديلي مليكه عايز اديها حاجه
ريم :طب ادخل طيب
منصور بإبتسامه:معلش مره تانيه لاني مستعجل
ريم:حاضر ..يامليكه مليكه تعالي شوفي مين مستنيكي بسرعه
جاءت مليكه ركض من الداخل فوجدت منصور ف قفزت لحضنه ف احتضنها منصور بحنان
منصور :ازيك ياملاكي
مليكه:الحمدلله استنيتك كتير ع فكره
منصور :متزعليش ياحبيبتي كنت بشوف احلي شوكليت لاحلي ملاك ومن ثم اعطها بوكس ملئ بالشكولاته وبه دبدوب صغير ففرحت مليكه بشده واخذت تحضتنه.. ورين عينها تدمع من السعاده فمسحت دموعها سريعا
وقالت : مش تتدخل تتعشا معانا
منصور وهو ينزل مليكه:معلش مره تانيه مستعجل بجد
ريم :تمام ودعهم منصور ورحل…
_________________
اما عند همسه ومنصور
فجآه وقف زين وحمل همسه وتوجه للسرير وانزلها برفق وفجآه………..
____________
ط
الفصل الثالث عشر
بقلم اسماء علي
فجآه حملها زين وتوجهه بها نحو السرير وانزلها برفق وفجآه انقض مره اخري مقبلا شفتاها بشوق ورغبه تملكته وابتعد عنها ودفن وجهه ف حنايا رقبتها اخذ يستنشق عبيرها ويضع علامات ملكيته ع رقبتها وصعد مره اخر لشفتاها حتي احتاجت همسه لتتنفس ف اخذت تبعده عنها ولكن محاولاتها فاشله ف اخذت دموعها مجراها حتي احس زين بدموعها ف ابتعد عنها لاهثا وينظر لها ولدموعها المتساقطه وهي تحاول اخذ نفسها بصعوبه ففاق زين من تلك الرغبه التي تملكته ووقف سريعا واتي لها بكوب مياه
زين بهمس:اشربي مايه وهتبقي كويسه.. آومآت له همسه وقامت بشرب المياه حتي هدآت فقام زين مسرعا للخارج…
اما عن همسه نامت سريعا بعد احساسها بالتعب والارهاق
________________
اخذ منصور يتقلب علي سريره ولا يستطيع النوم فقام ليدخن سيجاره ف البلكون وظل شاردا ف ملاكه حتي انتهت سيجارته وماان هم بالدخول حتي تفاجئ بملاكه تجلس حزينه شارده تتطلع للسماء فتمني لو يذهي لها ويضمها له ويمسح دموعها بآنامله ولكن هذا ليس من حقه.. ف ذهب ليفرغ شحنه غضبه ف الرياضه
_________
كانت ريم جالسه شارده حزينه تفكر ف ذكرياتها مع زوجها والدموع تتساقط من عينيها حتي فجآه تذكرت منصور ومافعله من اجل مليكه ف تبسمت وأخذت تتذكر ملامح منصور جيدا وابتسامته
ريم لنفسها:اي دا هو انا بفكر فيه ليه
قلبها:معقول تكوني حبتيه
عقلها :لا مش بحبه ومش هحب حد غير مصطفي الله يرحمه ثم اضافت مبرره يمكن بفتكره عشان فرح مليكه
قلبها:متحاوليش تتداري حبك ليه غير كدا مصطفي خلاص راح وانت لسا صغيره وتقدري تعيشي حياتك وبنتك يكون ليها اب وسند
عقلها:لا مستحيل انا هكون بابها ومامتها مستحيل ادخل حد مكان مصطفى حياتي
وما ان هم قلبها بالرد قالت:ايوه فعلا هو دا الصح مينفعش ادخل حد مكان مصطفي حياتي مستحيل ….
_________________
عند خلود ماان رحل اهل عمر وعمر دخلت غرفتها وجلست ع الفراش تبكي
ولكن لاتعلم اهي تبكي حزنا لانها ستتجوز جوز صديقتها ام لان الحواز صوريا او تبكي لانها سعيده لكونها ستكون بجوار حبيبها
وقف مصدومه عند كلمه حبيبها
وقالت:ايوه حبيبي انا فعلا حبيته وانا وراه وهنسيه الماضي وهخليه يحبني اكيد دا مش هيزعل حنين.. اخذت تفكر ف حياتها القادمه حتي ذهبت ف ثبات عميق…
____________________
خرج زين من الغرفه بخطوات سريعه غاضبه حتي وصل للجنينه وانهار جالسا ع الارض يخبط بيده الارض ويقول:غبي انا غبي ازاي فقدت السيطره ع نفسي بالطريقه دي مينفعش اقرب منيها دي حبيبه اخوي ودي خيانه لمرتي فوق يازين همسه جايه تربي بتك و تهتم بيك وبس مستحيل يكون ليها مكان ف قلبك مستحيل.. قام مره اخري وتوجهه لغرفه طفلته لينام بها هذه اللليله لا يريد ان يضع عيناه ف عينيها حتي لا يفقدها مره اخري,,,
_______________
في الصباح
استيقظت همسه واخذت تتطلع حولها لما تجد زين فعلمت انه لم يعود منذ البارحه
همسه بحزن:معقول يكون ندمان .وففرت دمعه هاربه من عينيها فمستحتها بآملها وقامت لتتجهر حتي تنزل لاسفل
خرجت همسه من الحمام تنشف شعرها جلست تمشطه ولكن جذب انتباها شئ ما ع رقبتها وماان رات تلك العلمات احست بالخجل
همسه بخجل:يالهوي اخبيهم انا ازاي دلوقتي
…:تخبي ايه. ماان سمعت الصوت هبت واقفه مرعوبه بشده وماان رات ان زين هو من يقق فهدآت نوعا معا…
همسه بإرتباك وخجل:ها لا ابدا
زين بخطوات ثابته:بس متاكد اني سمعتك بتتكلمي مع روحك
همسه بإرتباك مع احمرار وجهه :اصل بصراحه….
زين :بصراحه اي كملي اخلصي
همسه وهي تزيح عن رقبتها الطرحه
ففهم زين ماتقصد
زين بلامبالاه:عادي يومين وهتروح لحالها
همسه بحزن :ماشي.. احضرلك تفطر
زين بحده:لا
همسه بهدوء :ليه
زين بعصبيه بدون سبب:قولتلك لا يعني لا انت بتفهميش ياغبيه انت
همسه بدموع وهي تنظر له:اسفه مكنتش اقصد اعصبك… وتركته وذهبت من امامه
____________
مر يوم علي زعل همسه وزين ولم يرجع زين البيت ف ذلك اليوم
مما جعل همسه تبكي وبشده علي حالها معه حني صباح اليوم التالي فوجدت باب الغرفه يفتح ف اغمضت عيناها سريعا
القي زين نظره عليها من بعيد ثم اتجه لياخذ ملابسه ويبدلها وينام فهو لم ينم منذ ماحدث
اخذ زين حماما قصيرا وبدل ملابسه واستلقي يجوار همسه وذهب سريعا للنوم
همسه لنفسهابحزن:نايم ومستريح ولا كانه زعلني وكسرني كنت عملتله ايه عشان يعملني اكده بس والله معنتش ههتم بحاجه تخصك تاني.. اخذت تتحدث لنفسها حتي ذهبت ف ثبات عميق….
____________________
اما عند عمر
كان يتجهز لينطلق لبيت خلود ف اليوم كتب كتابهم وزفافهم
انطلق عمر لمنزل خلود وتم كتابه كتب الكتاب ف ارتفعت اصوات الزراعيط وضرب النار
ف نفس الوقت كان ابو خلود يسلم خلود لعمر ولكن الطرحه كانت تحبئ وجهه ف لم يكن يراها
ابو خلود:خد بالك منيها ياولدي
اومآ عمر وقال:متقلقش ياعمي بنتك ف عنيا
ابو خلود:تسلم ياولدي مبروك ليكم
عمر :الله يبارك فيك.. اخذ يد خلود ومشي بها للسياره فتح لها الباب فدخلت بخطوات مرتعشه وصدحت صوت الاعيره الناريه مره اخري.
داخل السياره
عمر بإبتسامه:مبروك ياعروسه
خلود وهي ترتعش:الله يبارك فيك
عمر وهو يمسك يدها مطمئنا لها:متقلقيش لساتني ع وعدي معاكي وكلمتي واننا هنبقا صحاب.
لم تعلم خلود اتفرح ام تحزن فآومات براسها فقط وظلت صامته طول الطريق
______________
استيقظ زين ووجد همسه مازالت نائمه فقعد حاجبه بإستغراب:مالها دي انهارده دي كانت بتصحي قبلي دايما. ممكن تكون زعلانه. تجاهلها زين وذهب ليخرج ملابس وياخذ حمام سريعا ويخرج يجفف شعره فلم يجد الفطور ف الغرفه ف تذكر عندما كان يستيقظ ويجد حمامه مجهزا وفطوره ايضا فزوجته المرحومه لم تكن تفعل ذلك ابدا
زين بتنهيده:شكلك اتعودت ع الدلع يازين.ثم وضع يده ع بطنه بتزمر بس انا لساتني جعان اعمل اي اصحيها ولا انزل تحت للخدم لا مش هصحيها هنزل للخدم
نزل زين للاسفل ف وجدت والدته ف القي عليها التحيه
ام زين :امال فين همسه ياولدي منزلتش بقالها يومين
استغرب زين ذلك بشده اهي نائمه منذ يومين ام مستيقظه ولا تريد النزول ام متعبه فقال زين :خلي حد يحضر الفطور ويطلعوا فوق
ام زين:ماشي ياولدي
صعد زين مسرعا للغرفه واقترب من همسه فوجدها ترتعش وتهذي بكلمات غير مفهومه حاول افقتها لم تفق ف وضع يده ع وجنتيها ف احس بنار تحت يده
فحاول افاقتها بتوتر وخوف ع حالتها وهي تهذي بكلمات غير مفهومه فقلق زين بشده واحضر لها الطبيب
الطبيب :درجه حرارت المدام عاليه اوي وتقريبا مااكلتش بقالها كام يوم انا حطيتلها محلول يغذيها شويا وكتبت علاج لازم تاخده ف وقته مع الكمدات طبعا
زين:شكرا يادكتور.. رحل الطبيب وتوجه زين ناحيه همسه النائمه فتتطله عليها بحزن فكان وجهها شاحبا فجلس بجوارها يصنع لها الكمدات
_______________________