منوعات

روايه كامله للكاتبه اسماء علي الثانى

وصل عمر وخلود لجناحهما الخاص
عمر بهدوء:اني هغير ف الحمام وانت غيري اهنيه ولما تخلصي نادي عليا اخرج
اومآت له خلود فدخل للحمام يبدل ملابسه وهي ايضا اتجهت للدولاب تخرج ملابسها وتحاول خلع الفستان ففشلت
خلود بزهق :بعدين بقا اعمل اي مش عارفه اقلع الفستان يوووه طب اطلب من عمر
..لا لا مستحيل… اوف بس مافيش حل تاني غير دا.. هقوله وامري لله… اتجهت خلود للحمام وقالت :عمر ممكن ثواني.. خرج عمر فنظر لها وجدها بفساتنها
فقالت بخجل:احم ممكن تفتحلي الفستان مش عارفه افتحه
اومآ لها عمر وادارها له وبدآ بفتح السوسته بيد مرتعشه ويتصبب العرق كلما ظهر جزء من ظهرها ف الظهور او يده تلتمس بشرتها دون قصد اخذ يبتلع ريقه بصعوبه وكذلك خلود التي تتنفس بسرعه ودقات قلبها تعلو وفجآه…

الفصل الرابع عشر م

بقلم اسماء علي
اخذت خلود تتنفس سريعا وفجآه اقترب عمر من اذنها وقال بصوت هامس :خلاص خلصت.. ماان قال تلك الكلمه حتي فرت خلود هاربه من امامه تمسك بثيابها وفستانها وتركض للحمام لتغيير ثيابها
اما عمر فآغمض عينيه بعصبيه لانه كاد يفقد السيطره علي نفسه ..ذهب بإتجاه السرير وركض منتظرا خروج خلود….
______________________
اما عند همسه ظلت طوال الليل تهذي بكلمات غير مفهومه وتتعرق بشده وزين يصنع لها الكمدات ويهدآها بكلماته حتي اخذت تتململ وتصرخ ف لم يجد زين حلا الا اخذه ف حضنه لتهدآ فقام بضمها
وقال بصوت هادئ حنون:اهدي انا جمبك اهدي متخافيش ونامي هتبقي كويسه
همسه وهي تخترف اثر السخنيه:متسبنيش يازين
زين وهو يشدد من احتضانها:مهسيبكيش واصل ياهمسه …
اخذ زين يربت ع شعرها بحنان ويؤانب نفسه :اكيد اني السبب ف تعبها انا ظلمهز معايا بس غصب عني كل مااقرب منيكي ياهمسه بحس اني اكده بخون اخوي ومرتي ياريت تستحمليني ختم كلامه بتقبيل جبينها وذهب هو الاخر ف نوم عميق
__________________________
ف الصباح
اخذت همسه تتململ ووجدت نفسها محاصره بين دراعين قويين فعلمت انه زين ف شهقت بخجل واخذت تنظر له ولملامحه الوسيمه وتمرر يدها فوق ملامحه
ففتح زين عينه وقال وسيم مش اكده فإنتفضت همسه مبتعده عنه بخجل
فقال مره اخري بخبث:مش كنت بتقولي اكده اني وسيم
خجلت همسه بشده ولكن ارادت ان تحرجه فقالت:مش بطال بس منصور كان احلي
وفجآه شهقت بخوف عندما شدها من زراعها وقلب الوضع اصبحت هي اسفله وقال بعصبيه :مين منصور دا
همسه بخوف:منصور اخوي
منصور بصوت حفيف مرعب:عارفه لو قولتي اكده تاني علي حد ايا كان مين هعمل فيكي ايه
هزت همسه رآسها بخوف وقالت :لا
فإقترب اكثر منها وقال :اني هقولك
وفجآه انقض مقبلا شفتيها بنهم وبعد فتره ابتعد عنها لاهثا
وقال وهو يلهث:هو دا عقابك لو قولتي ع حد غيري او قولتي اسم راجل غيري مفهوم قال اخر كلمه بعصبيه
فآومات همسه له بخوف ممتزج بخجل وهي مازالت تغمض عينيها
فقال زين وهو يهمس بجوار اذنها ويشتم رائحه عبيرها:مسمعتكيش قولتي مفهوم يعني
همسه بخجل وإرتباك وهي تبلع لاعبها بصعوبه:مفهوم
ابتعد زين عنها وقال بإبتسامه نصر:اكده تبقي شاطره… قومي يلا خدي دش علي ماانادي ع حد يجيب الفطار عشان تاكلي

اومآت همسه له وقامت لتذهب ولكن احست فجآه بدوار كادت ان تقع ولكن نهضها زين وحملها وارجعها للفراش مره اخري
زين بحنان:انت زينه
همسه بخجل : زينه بس دايخه شوي
زين :دا الطبيعي ماانت بقالك كام يوم مااكلتيش.. لما تاكلب وتاخدي علاجك هتبقا زينه ماشي
اومات له همسه فذهب لينادي ع احد الخدم ليحضر له الطعام ف ذلك الوقت
دلفت كارمه مسرعه تجاه همسه
كارمه وهي تحضتن همسه :وحشتني اوي
همسه بإبتسامه:وانت كمان ياحبيبتي وفجاه نظرت لشعرها وقالت اي دا شعرك مش متسرح ليه
كارمه بحزن طفولي:عشان ستي معرفتش تعمله زي مابتعمليهولي

ابتسمت لها همسه وقالت :حاضر ياحبيبتي هعملهولك انا هاتي المشط وتعالي
كارمه بسعاده:حاضر
ذهبت كارمه مسرعه لتحضر المشط واتت سريعا ف جلست همسه وامامها كارمه تمشط لها شعرها
همسه وهي تمشط شعر كارمه:شعرك جميل اوي مااشاء الله.. وف نفسها زي شعر ابوكي بالظبط
كارمه وهي تلتف لهمسه بعدما قامت بتسريح شعرها وانت شعرك جميل اووي عاوزه يبقا طويل زي شعرك
همسه بإبتسامه:لما تكبري هيبقا طويل ياحبيبتي

ف هذا الوقت كان زين يقف ويتابع مايحدث بإبتسامه وسعاده
واتجه وهو يحمل الفطار نحوهم
زين بإبتسامه :صباح الخير ياحبيبه ابوكي
كارمه وهي تحضتنه:صباح النور ياابوي ..حضنها زين وقام بتقبيل وجنتيها
ف هذا الوقت تذكرت همسه والدها ووالدتتها ف نظرت لهم بحزن وتمنت لو ترجع لحضن والدها ووالدتها لتحظي مره اخري بحنانهم ف نظر لها زين وجدها شارده وف عينيها نظره حزن
اراد ان يخفف عنها فقال:جهزي حالك ياهمسه هتروحي تشوفي ابوكي وامك
همسه بسعاده:بجد يازين
زين بإبتسامه:ايوه بجد
كارمه:واني عايزه اروح معاها
زين :لا
كارمه بحزن:عايزه اروح مع همسه
زين :قولتلك لا يعني لا

حزنت كارمه بشده واخذت تبكي وابتعدت عنه وخرجت من الغرفه حزينه
اخذ زين ينادي عليها ولكنها لم تعيره انتباه وذهبت
همسه بحزن:ليه اكده متسيبها تيجي معاي
زين بتصميم:قولت لا يعني لا
همسه :بس ليه
زين بحده :من غير ليه قولت لا وخلاص
همسه بتصميم وعناد:بس اني رايده افهم ف اي

زين وهو يحاول الا يتعصب:عشان معرفش انت هتقدري تاخدي بالك منيها ولا هتهمليها لما تشوفي اهلك وانا بخاف ع كارمه مقدرش اعيش لو حصلها اي حاجه

همسه بهدوء:متخافش خليها تيجي معاي واوعدك هخلي بالي منيها غير اكده الفيلا حواليها حراس كتير محدش هيقدر يهوب نحيتها
زين وهو يتنهد:ماشي يالا افطري وبعد اكده قومي حضري نفسك وهاتي كارمه ‘وتعالي مستنيكم تحت

همسه بإبتسامه:حاضر بس مش هتفطر
زين :هفطر تحت معاهم خدي راحتك انت
همسه ببعض الحزن :ماشي
تنهد زين وجلس بجوارها وقال:خلاص هفطر معاكي.. فرحت همسه جدا
همسه بفرحه:بجد
زين بإبتسامه:بجد يلا سمي الله… فطر زين وهمسه وقام بإعطاها ادويتها
زين وهو يلبس عمته بعدما ارتدي جلبابه وساعته ووضع برفانه الذي يسحر همسه :خلصي وحصليني ع تحت متتاخريش

همسه بسعاده:حاضر ..خرج زين ووقفت همسه تختار ماذا ترتدي ف وقع اختيارها علي دريس ذو لون نبيتي ضيق من الصدر ومابعد الصدر يتسع وله فتحه دائريه ف الظهر وحزام باللون الدهبي وارتدت طرحه ذهبيه اللون ونزلت للاسفل وماان راها زين حتي انبهر بجمالها وبجوارها كارمه تمسك بيدها حتط وقفت امامه وقالت بإبتسامه :اني جاهزه
زين بغيره رجل صعيدي:هتخرجي اكده
همسه وهي تنظر لملابسها:ايوه اكده ف اي
زين بعصبيه:لااه روحي البسي عبايه اجري
همسه بعناد:لا عجبني لبسي
زين بعصبيه وغيره:واني معجبنيش روحي غيري يامافيش خروج اخذت تتدبد بقدمها ف الارض وتقول بحنق طفولي :بس اني عجبني

تتدخلت ام زين بينهم قائله:ف اي يازين مالبسها زين اهو فيه اي غلط
لم يستطيع زين ان يرد ماذا يقول لها انه لايريد احد ان ينظر لها اويري جمالها ففضل الصمت فتآفف وقال:خلصيني وتعالو يلا اني هشغل العربيه

همسه بفرح:ماشي …غادر زين ووقفت همسه تودع ام زين
فهمست لها ام زين ف اذنها قائله: متزعليش يابتي منيه شكله اكده بيغار عليكي
خجلت همسه واومات لها ورحلت سريعا وبجوارها كارمه

خرجت همسه من باب الفيلا وتنهدت واخذت نفسا عميق فهي لم تخرج من مده طويله ووجدت زين امامها يفتح باب السياره لتجلس بجواره وف الخلف كارمه
_______________________________

انت في الصفحة 3 من 5 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل