منوعات

ظلمت كونها انثى بقلم عفاف شريف الرابع والاخير

هبه ببتسامه وسط دموعها: انا مستحيل ازعل منك
ولاء بدموع: تسمحيلي افضل معاكي
واعوضك عن السنين الي ضاعت
هبه ببكاء وتحذير :قدامك العمر تعوضيني
ودست نفسها بين احضانها
فهي اخيرا في مكانها الصحيح
وهذا يكفي
Back

افاقت من شرودها علي صوت امها وهي تقول بصوت عالي:يا هبه
هبه بخضه: ايه ها في اي ايه
ولاء بضحك: انتي نمتي
بقالي ساعه بنادي عليكي
ابتسمت لها هبه وهي تقول بهدوء:سامحيني سرحت
قوليلي
ولاء بتفكير:تظني يحيى مجاش ليه
هبه بقنوط وصوت منخفض: تلاقيه بيصيع
وأكملت بغيظ:في رمضان في رمضان
ظهرت نفسها تكمل بعفرته: وانتي مالك يا بو*مه
يعني لو في العيد عادي
قولي انك غيرانه يا وزه قولي
صر*خت هبه:بس يا قل*يله الادب
ولاء بإستغراب:مين يا بت الي قل*يله الادب
هبه بحرج وهي تحرك يدها:دبانه هق*تلها هفعصها
بس الاقيها
ضر*بت ولاء كف علي كف وهي تقول:هروح اخد دش انتي واضح اتجننتي
ودلفت للحمام
وظلت هبه محلها تشتم نفسها
وهرموناتها
……………………………..
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
………………………………
بعد مرور ساعه
كانت هبه تطعم الصغيره مليكه
وامها تطعم حسن بعد ان غفي حسين علي فراشه الصغير
واثناء ذالك استمعت الي صوت جرس الباب
وضعت هبه مليكه علي الاريكه وارتدت الاسدال
وفعلت امها نفس الشي مع حسن وارتدت الخمار
وتوجهت لفتخ الباب
وكان يحيى يحمل في يده الكثير من الحقائب
ولاء بابتسامه:اهلا يا يحيى اتفضل يا بني
دلف يحيى وهو يبتسم ويقول:عامله ايه يا امي
ولاء بحنان:بخير يا حبيبي
اتفضل
ازيك يا هبه
قالها وهو يلتقط مليكه يقبلها بحنان
وظللت هبه تتطلع بفضول للحقائب
كانت لماركه شهيره خاصه بملابس الاطفال
لاحظ يحيى نظراتها للحقائب
ليبتسم وهو يعطي الصغيره ل ولاء
ويمسك الحقائب واضعا اياهم تحت قدمها
هبه ببتسامه:ايه دول
لمليكه
يحيى بهدوء:افتحيهم
نظرت لامها لتشير لها بحماس
اومئت له بهدوء وهي تفتح الحقائب
لتجد ما جعل الدموع تقفز من عيناها
مدت يدها للحقيبه
تخرج ملابس لحديثي الولاده
وليست لمليكه
بل لصغيرتها
محاربتها الصغيره
وابنتها القادمه قريبا
رفعت عيناها تنظر له بامتنان وشكر و الكثير من المشاعر لم تستطيع السيطره علها
وصله شكرها من عيناها
ولم تحتاج حتي ان تنطق بها
اخرجت الكثير من الملابس الزهريه
البيضاء والزرقاء
وبكل الالوان تقريبا
ملابس بيتيه
وللخروج
فساتين صغيره متنوعه تخطف الانفاس
واحذيه صغيره الحجم جدا
وكم كانت لطيفه
وفي كل هذا لم تنسي ان تربت علي بطنها بخفوت
كانها تشارك صغيرتها فرحتها
وكان هو يتطلع لها بشغف وعيون محبه
كرجل يعشق حد النخاع
وسيفعل المستحيل لكي يري فقط تلك الابتسامه الجميله مثلها
انتهت من معظم الحقائب
ولم يتبقي سوا ثلاث
لكن لم يكونو للصغيره
بل اثنين ل حسن وحسين
وواحده لمليكه
هبه بدموع لم تستطيع منعها:حلوين اوي
ولاء بسعاده:ربنا يباركلك يا بني ليه كلفت نفسك
كنا بعد العيد هنبداء نجهز لاستقبالها
يحيى ببتسامه:البيبي عندي زي مليكه وحسن و حسين بالظبط
ولازم اول هديه تكوني مني انا
ابتسمت هبه بخجل وهي تمرر يدها علي الملابس بفرحه لم تذقها يوما
وبكل يوم يمر
يثبت لها يحيى ان السعاده معه
لها مذاق مختلف
كانه يربت علي قلبها وروحها
…………………………………
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
………………………………….
صباح اليوم السادس عشر من رمضان
كانت ليله مرهقه فقد نام البعض
وكان الارق من نصيب البعض الاخر
…………………………………..
في منزل احمد
استيقظت سحر بحماس ف اليوم تحديدا
سيكشف عن جنس جنيناها
واخيرا ستعلم
تحركت بطاقه نحو المطبخ
تخرج ما يتطلب لاعداد الافطار اليوم
لكن قبل هذا
امسكت الهاتف وهي تسأل حنان عما يريدو علي الافطار
سحر بهدوء:طيب ما تقولي عشان اطلع
تمام
يلا مستناياكي
هاتي معاكي العيال متسبهومش ف الشقه لوحدهم
تمام
اغلقت معها
لتلتفت تجد احمد يقف
خلفها
وكم كان وسيم اليوم
ببذلته الرسميه وخصلات شعره المصففه
سحر ببتسامه:شكلك حلو
احمد بضحك:الله الله ايه الدلع والنشاط ده كله
سحر بسعاده: صباح العسل
وليه لا
الحقيقه مزاجي رايق اوي اوي النهارده
واكملت:انت لسه منزلتش ليه يلا يا حبيبي
حنان طالعه امشي يلا عشان تقعد براحتها
أحمد بمشاكسه:انا ولا هي
ضحكت سحر وهي تقول مكر:هي طبعا
ضحك احمد
لتكمل :يلا بقي بطل مناقره معايا
احمد بستسلام:تمام
لو احتاجي حاجه ابقي كلميني
سحر :تمام
خرج احمد تبعه دخول حنان وفيروزة والصغار
سحر بستغراب: انتي بتعملي ايه هنا
مش المفروض تكوني في شغللك
حنان بتاكيد: بتقولي مش هتروح
شوفيلك صرفه معاها
ودلفت للمطبخ
اخذت سحر فيروزه للشرفه وهي تقول:مرحتيش ليه
فيروزة برفض:بعد الي حصل
سحر :ايه الي حصل
محصلش حاجه واحد متقدم ومحصلش نصيب
وجار قديم شفتيه بالصدفه
انا مش شايفه فيها حاجه
يلا يا بنتي توكلي على الله
روحي البسي وانزلي
ومتنسيش معادنا عند دكتور التغذيه
تيجي قبل الفطار
بعد الفطار رايحه اكشف
فيروزة بهدوء:تمام هروح البس
سلام عليكم
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
قالتها سحر وهي تودعها
ودلفت لحنان المطبخ بعد ان اطمئنت على الصغار
سحر بتفكير: نعمل اكل ايه فكرتي
حنان بضحك :عندي فكره
بس مش عرفه هتنفع ولا لا
سحر ببتسامه:قوليلي
حنان بشهيه:فول وفلافل وبابا غنوج وجبنه قديمه
وبطاطس محمره وعيش مفقع
وايه حاجه اخر فل
سحر بجوع وهي تتحسس بطنها المنتفخه:كده تجوعيني
اممم اه نعمل ريقي جري
بحب الحاجات الحرشه دي اوي انا
حنان بحماس:تمام جداا
وتقريبا عندنا كل حاجه
سحر بتاكيد:ايوه منتي جبتي كله من السوق اول امبارح
حنان بهدوء:خلاص ده مش هياخد وقت ابدا
قبل الفطار بساعه ونص هبدا اشتغل
سحر مصححه:نبدا
حنان بتاكيد: لا يا ام العيال
هبداء
انتي شايله روحين
ولحد ما تولدي مفيش مجهود
واكملت بحزم : يلا عشان نشغل البخور ونبدا اليوم
اومئت لها سحر ببتسامه
وهي تتابعها ككل يوم
تشعل البخور
تضع التواشيح
وتفتح الستائر والشبابيك
لتعم الراحه في البيت
ولن تنسي ركنهم الخاص
ركن بجانب الشرفه خاص بالعباده
مصلاه واسدال الصلاه المصحف الخاص بكل واحده والسبحه الإلكترونيه
وكم كان ذا مظهر جميل خلاب
يدعوك للقرب من الله
حتي الصغار احبوه وتشجعو للصلاه
رمضان هذا السنه ليس كاي سنه
فقط استجاب الله دعائها وقر عينها بكل العطايا
وهي هي تفتح صفحه جديده
ليس بمفردها بل وحنان بجوارها
اقتربت من حنان تجلس بجانبها
لتبداء كل منهم وردها اليوم
ينضم اليهم الصغار بعدها
ليفوح من المنزل دفي وعطر خاص
دفي التقرب من الله
وما اجمل من هذا قرب
…………………………….
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
……………………………
دلفت فيروزة الى العياده
داعيه الله ان لا ياتي ادم اليوم
لكن ما ان دخلت حتي راته امامها
ابتلعت ريقها وهمست بخفوت:السلام عليكم
وكادت ان تفر للحمام
لولا انه اوقفها :فيروزة
التفتت اليه تنتظر ما يود قوله
لكن سؤاله كان كالصاعقه لها
ادم بحزن:انتي بتحبي عبدالرحمن
اتسعت عيناها من اثر السؤال
وشعرت انها تنصهر امام نظراته المتفحصه لها
تلجلت وهي تحاول إيجاد الرد المناسب
لكنها لم تستطع ان تنطق من شده الموقف
ليكرر سؤاله بإصرار:انتي بتحبي عبد الرحمن
تمنت ان تنشق الارض وتبتلعها
ماذا يحدث
كيف علم ادم
ما الذي جعله يصل الي ذالك السؤال
كيف تخبره ببساطه انها تحبه صديقه
كيف تخبره انها رفضته لانها تحب صديقه
كيف
كيف تكون بتلك البشاعه
اغرورقت عيناها بالدموع
وهي لا تعلم ما تقول
اتنكر حقيقه
ام تقر بها
وقبل ان ترد
سبقها هو ينطق بالم : الاجابه وصلت
لقد كان يتابع ملامحها بدقه وحرص
وكانت الاجابه واضحه وضوح الشمس
عند ذكر اسمه
عند ذكر حبها له
لمعت عيناها
وهو كرجل
وصلت له الاجابه دون حاجه للكلام
فيروزة تحب صديقه
نظر لها مره اخر بقلب يصر*خ الم وك*سره
قبل ان يسحب نفسه ويخرج من العياده باكملها
وظلت هي محلها لا تدري ما تفعل
فقط تبكي بندم
لم تكن يوما سيئه
لكنها يبدو انها حط*مت قلب احدهم دون قصد
…………………………………..
ظلمت_لكونها_انثي
عفاف_شريف
……………………………………
حل الليل سريعا
عادت فيروزة بتعب وعيون منتفخه
لم ترد الإفصاح عما حدث رغم إصرار سحر
فاليوم مميز وهي لن تح*طمه لها
ذهبت وزوجه عمها لطبيبه التغذيه
التي ابتسمت لها وهي تقول: هايل يا فيروزة
وزنك قل اربعه كيلو
احنا في تقدم كبير
فخورة بيكي
هنبدا ناخد النظام الجديد
هنمشي علي نص الكميات من النظام القديم
وهنقلل السكر بالتدريج زي ما اتعودنا
والرياضه ثلاث مرات
وبس معادنا بعد اسبوع باذن الله
رغم سعادتها الا ان ما حدث مع ادم لم يسمح لها بالفرح
لتعود لبيتهم
تختلي بنفسها في غرفتها
لكي تبكي براحه
…………………………….
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف
…………………………….
في عياده طبيبه
تسطحت سحر علي الفراش بحماس وفرحه والكثير من المشاعر المتداخلة
يقف بجانبها حبيبه من جهه واحمد يحتضن كفها من جهه ينظر لها بسعاده وحماس هو الاخر
الطبيبه بهدوء:ها يا مدام سحر
قوليلي حاسه انهم ايه
سحر بحماس:حاسهم انهم بنات اوي
مش عرفه ليه بس جايلي احساس ان الاثنين بنات
الطبيبه إبتسامه:وانتي يا حبيبه
حبيبه بحماااس :انا حاسه انهم بنات باردو ومتحمسه جدا جدا
ان يبقي عندي اخت بنت تلعب معايا
واجبلهم لبس واذاكر لهم
ضحك احمد وسحر
لتردف الطبيبه اخيرا : وانت يا استاذ احمد
تنهد احمد وهو يردف برضا:والله يا دكتور
بنت او ولد ف انا هسجد لله حامد شاكر علي نعمته
يكفي انه قر عيني اشوف حته من سحر تاني بعد كل السنين دي
شدت سحر علي يده بحب يزداد يوما بعد يوم
ابتسمت له الطبيبه بهدوء
وضعت الجل علي بطن سحر
ولم يمر الكثير
الا و ابتسمت وهي تقول بهدوء :خليني ابشركم
مبارك
تؤام بنت وولد
ربنا اراد يقر عينكم بالاثنين
اتسعت عينا احمد وحبيبه بقوه وهم يستمتعون الي ما قالته الطبييه
وخر احمد ساجدا حامدا شاكرا يبكي بدموع
فكرم الله يتخطي حدود ثقه ككل مره
جبره وجبر قلب زوجته
وأعطاه الذكر والأنثى
احتضنت حبيبه امها بفرحه وهي تراها تبكي بقوه وهي تردد بحب وثقه ويقين: اللهم لك الحمد
اللهم لك الحمد
اللهم لك الحمد
فاليوم هي جبرت كما لم تجبر من قبل
…………………………………..
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف
……………………………………
في شقه حنان
تحديدا في غرفه فيروزة
وضعت التلفاز علي القران
واشعلت بخور
واتجهت حيث مكانها المفضل للصلاه
وقفت تصلي التروايح وبكل ركعه
تدعو الله
ان لا يك*سر قلبها
ولا قلب ذاك المسكين الذي ك*سر اليوم
ولا قلب اي حد
فليس بهين ك*سر القلوب
ظلت تدعو وتدعو
الي ان غفت علي المصلاه
وظلت هناك دمعه عالقه بعيناها تابى السقوط
لعلها تسقط فرحا وتسعد قلب صاحبها المسكين
…………………………………..
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف
……………………………………
بعد مرور ثمان ايام
كانت فيروزة تقف في العياده تتحدث مع الطبيب البديل بشرود
ثمان ايام لم ياتي ادم للعياده
ثمان ايام بعدما حدث ما حدث
لا ظهر عبد الرحمن ولا ظهر ادم
حتي ادم ارسل محله مؤقتا
طبيب بديل
وظلت هي تشعر بالخوف ان يكون اصابه مكروه
لكن خجلها جعلها تخشي الاتصال به
بعد اخر مواجهه بينهم
افاقت علي صوت الطبيب يخبرها ان اليوم انتهي ويمكنها الذهاب الان
اؤمت له بهدوء
وغادرت سريعا عائده للمنزل
لمنزل عمها احمد فهم بهم طوال اليوم
ولا يعودو لشقتهم سوا علي النوم
دلفت للمطبخ مباشره حيث امها وزوجه عمها
لترحب بها امها :حمدله علي سلامتك يا حبيبتي
ابتسمت لها وهي تقول:الله يسلمك يا ماما
سحر بتساؤل:رجعتي بدري
فيروزة بلا مبالاه وهي تنزع حاجبها:اه خلصنا ف رجعت
واكملت بجوع :عاملين اكل ايه
سحر بفرحه:فته
ضحكت حنان وهي تقول : مرات عمك بدات نفسها تروح لاكل معين
فيروزه:الوحم صح
سحر ببتسامه: ايوه
نفسي راحت للفته المصري بالخل والثوم والعيش المحمص واللحمه المسلوقه وبعدين متحمره في السمنه البلدي لحد ما تتحرمش كده
وطبق سلطه بلدي بالفلفل الحامي
وشويه خيار مخلل من الي امك عملاها
وامم بقي
الاكل ف رمضان ليه طعم مختلف
والواحد بيكسر صيامه بتمره
وشويه عصير التمر والا العرق سوس
والمايه الساقعه
ضحكت حنان وهي تقول:بس كده هنجوع اكثر
مش كفايه الريحه
فيروزة ببتسامه:الحقيقه الريحه حلو اوي اوي
تسلم ايدكم والله
سحر ببتسامه:امك الي طابخه بجد تسلم ايدها وعنيها
حنان :يسلملي قلبك انتي
اخرجت فيروزة هاتفها من الحقيبه وهي تسمتع الي صوته يعلن عن رساله جديده
والمدهش انها من ادم
وكانت كالتالي
هستناكي في كافيه……. جنب البحر
محتاجه اتكلم معاكي في موضوع ضروري
اتمني تلبي دعوتي
هستناكي الساعه
ادم
عقدت بين حاجبها باستغراب
لما ادم يريد لقائها
لما الان تحديدا
بعدما حدث ما حدث
استاذنت منهم وخرجت من المطبخ وتوجهت للشرفه
لحقت بها سحر سريعا
وهي تقف بجانبها تتسأل :في ايه
اعطتها فيروزة الهاتف
لترد سحر: تظني عايز ايه
فيروزة بتعب:معرفش
المقابله دي مش مطمئنه
سحر :تظني هيضايقك
فيروزة بنفي :لا
الدكتور ادم مش كده
والمكان عام
انا مش قلقانه منه
سحر :اومال
تنهدت فيروزة وهي تقول:من الي هيقوله
سحر بتاكيد:يبقي روحي
انهي الموضوع
وانا هبعتلك عمك يرجعك
فيروزة:تمام .هروح اخد اذن ماما
واجهز الي هلبسه لان المعاد بعد الفطار
سحر :تمام يلا يا حبيبتي
وانا هبلغ عمك
اؤمت لها وغادرت
وظلت سحر تدعو ان يمر الامر مرور الكرام
……………………………
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف
…………………………….
انتهت فيروزة من الافطار
وارتدت ملابسها
ليوصلها عمها للمكان
ويذهب لمشوار خاص به وسيعود لياخذها بعد قليل
دلفت للمكان بتوتر
لكن ما اثار خوفها ان المكان فارغ
عادت ادراجها بخوف
وما ان التفتت حتي تخرج
حتي اصتد*مت بمن يقف خلفها
وكان عبدالرحمن
………………………………..
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف
…………………………………
انخلع قلب فيروزة وهي تري عبد الرحمن امامها
ارتجفت ككل مره
وهي ترجع للخلف بخجل وتوتر
ماذا يفعل هنا ماذا يحدث
عبد الرحمن باستغراب:فيروزة
بتعملي ايه هنا
فيروزة بتوتر:انا
انا الدكتور ادم طلب يشوفني
عبد الرحمن بتأكيد وهو يخرج هاتفه ليريها الرساله:وانا كمان
بصي
فيروزة بدهشه:نفس الرساله الي بعتهالي
انا مش فهمه
وعند تلك الكلمه
اتت الاجابه
حينما انبعث نور قوي خلفهم
وقد كانت شاشه عرض متوسطة الحجم
ظهر عليها ادم
الذي ظل صامت قليلا يفرك وجهه
قبل ان ينطق بهدوء:انا عارفه ان جواكم اسئله كثيرا في الوقت الحالي
من ضمنهم انا فين
وانتو هنا ليه
خلوني اجاوب علي السؤال الثاني الأول
انتو هنا ليه
عشان اوضح حاجات لازم توضح
لما اتقدمت لفيروزة مكنتش اعرف ابدا انها نفس البنت الي بيحبها صاحب عمري وسافر واتغرب عشان يجي يتجوزها
ولو كنت اعرف كنت مستحيل افكر فيها مجرد تفكير
لكن يشاء القدر نتحط ف الموقف ده
يمكن عشان تلاقي فيروزة
ويمكن عشان افهم انها مش نصيبي
عبد الرحمن بيحبك يا فيروزة
وفيروزة بتحبك يا عبد الرحمن
ومينفعش يكون غير كده
حبكم هو الي لازم يكسب في الاخر
الكلام ده اتقال بصعوبه كبيرة
بس الاصعب اني اكون سبب في حرمان اثنين بيحبو بعض من انهم يتجمعو
فقررت انا الي اجمعكم
واكمل بمرح مصطنع:وبالنسبه لاجابه السؤال الأول
انا فين
الوقت الي انتو بتسمعو فيه الفيديو ده
هكون علي الطياره الي مسافره دبي
مكنش ينفع افضل هنا
مهما كنا صحاب الوضع مش هيكون كويس
كان لازم امشي
بس اوعدكم ارجع
بس مش زي ما سفرت
واكمل اخيرا بابتسامه حزينه
مبارك ليكم
من كل قلبي
واغلقت الشاشه
وحل صمت جديد
مختلف
وبنكهه جديده
فيروزه تحبه
عبد الرحمن يحبها
اعتراف اعترفه غيرهم لهم
التفت عبد الرحمن نحو الواقفه بجانبه ليرد بقوه ظل يحضر لها منذ سنوات وسنوات
لينطق بحب:تتجوزيني يا فيروزة
ارتدت للخلف بصد*مه وهي تستمتع الي عرضه
هزت راسها تحاول ان تفيق
حتي ان قرصت نفسها خفيه
تخاف بل ترتعب من كونها فقط تحلم
لكنها لم تكن تحلم بل كان واقع
واقع امامها
واقع لحلم طالما تخيلته وراته علي مدار سنوات مراهقتها
ذاك العرض الذي لطالما تمنت
دعوه دعت بها ليلا نهار
دعوه سنوات
ها هي
امام عيناها تتحق بكل بساطه
ذاك العرض
لها هي اليوم
لم تسطتيع الرد من اثر الصد*مه
لكنها انتفضت علي صوت عمها
احمد بهدوء:ايه الي بيحصل هنا
تحركت تجر قدمها بجسد مخدر نحو عمها تشعر بالتوتر
يبدو انها ستفقد الوعي خلال بضع دقايق
اقترب عبد الرحمن من احمد وهو يمد يده يقول بابتسامه:عبدالرحمن
حضرتك فاكرني
احمد بتذكر: ايوه
وسلم عليه وهو يقول :اهلا بيك
عبد الرحمن بسرعه:كنت عايز اخد من حضرتك معاد
واكمل بابتسامه:عشان اجيب والدتي واجي اطلب ايد فيروزة
ابتلعت ريقها وتشبثت بيد عمها
تحاول ان تظل معهم في ذاك الحلم الجميل
نظر احمد له تاره ولها تاره
حتي ان عبد الرحمن قلق للحظه
وهو يري صمته
والأفكار السيئه تطوف في عقله بقوه
اسيرفضه كما رفضه والدها
لكن احمد خالف ظنه وهو يقول بهدوء:هستناك بعد بكرا
ابتسم عبد الرحمن إبتسامه من الاذن للاذن
وهو يقول بحماس:تمام جدا
ممكن العنوان
اخبره احمد العنوان
وغادر يمسك يد فيروزة بقوه
وما ان اقترب من السياره حتي ضمها اليه
بحنان وسعاده ابويه لا مثيل له
ففيروزة اخيرا ستحصل علي السعاده
تلك السعاده التي تستحقها
………………………………….
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف
………………………………….
في الطائره المقلعه نحو دبي
كان ادم يجلس بجانب والدته ينظر من النافذه بروح تنزع منه نزع
لم يكن القرار ابدا بالقرار السهل
بل كان كمن يتنزع روحا من جسد
كان مريع
يعلم ان الالم قادم
سيتالم ويتالم حتي يختفي الالم
سيتحمل
سيتحمل مهما كلف الأمر
اغمض عيناه
يتذكر ذاك اليوم وكيف اخبر امه بقرار
سيرحل
ويترك كل شي
فيروزة وعبد الرحمن يستحقان بعضهم البعض
ان احبها هو قيراط ف حب عبدالرحمن لها اربع وعشرون قيراط
والاهم ان فيروزة تحب عبد الرحمن
وصديقه يستحق
وهو ايضا يستحق
يستحق ان يحب
ان يجد من تحبه بكل قلبها
لذالك سيرحل
سيرحل حتي يكون قادر علي العوده الي وطنه وهو بقلب غير القلب
وروح غير الروح
يكفي انه كان الجيد في تلك الروايه
وهو فخور بذالك
شعر بيد امه تربت علي يده
فتح عيناه ونظر له
لتنطق بحب :انت عملت الصح
اوعي تندم في يوم
اومأ لها
لتضمه الي صدرها تدعو الله ان يخفف عنه
ويجبر قلبك
ومهما حدث
تعلم انها ليست النهايه
………………………………
#ظلمت_لكونها_انثي
#عفاف_شريف
……………………………….
في نفس اليوم
عادت فيروزة للمنزل

انت في الصفحة 8 من 17 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
2

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل