منوعات

روايه كامله للكاتبه اسماء علي الثالث

عند همسه ظلت تبكي لساعات عديده حتي غفت واستيقظت ف الصباح ولم تجد زين بالغرفه فهو بالاساس لم يعد من الامس ف غسلت وجهها وبدلت ثيابها ونزلت

همسه :صباح الخير
نظر لها ام وابو زين ولم يرد احد منهم
همسه بتوتر:خير مالكم اكده
ام زين بحده:مالكيش صالح خليكي ف حالك مش كفايه قلبتي ابني ضددي ومعودش البيت من امبارح
همسه بدموع:ليه بس اكده انا معملتش حاجه
ام زين بسخريه:اه معملاتيش خالص انت كيف الملاك ..متنسيش اما يعاود تقوليلو اني زعقتلك يلا مستنيه ايه
الحج امين وهو يقف ويقول بعصبيه:بكفياكم عاد ..ثم تركهم وذهب
فنظرت لها ام زين نظره كره
ام زين بكره:بقا اكده خليتي ابني عليا يابنت الصياد والله ماهخليكي تتهني وهجيبلك دُره(دره ولا ايتن عامر😂..)
همسه بدموع واستغرب :ليه واني
عملت اي
ام زين بسخريه:مثلي دور الملاك كمان وكمان معرفاش عملتي ايه
همسه بدموع:لا والله معملت حاجه
ام زين بسخريه:مع انك عارفه بس هقولك..
Flasch back:
دق زين باب المكتب ودخل
الحج امين:تعال ياولدي
زين بإستغراب:ف اي حاج
الحج امين:مراتك لحد دلوقتي مهياش حامل ياولدي واني رايد اشوف ابنك قبل ماامـ,ـوت
زين مسرعا:بعد الشر ياابوي متقولش اكده
الحج امين:اني لازم اشوف حفيدي
زين بهدوء:لسا ربنا مااردش اما يريد هتشوفو
ام زين:يبقا لازم تتجوز ياولدي
زين بحده:وااه اتجوز كيف اني متجوزه ‘ومهتجوزش غيرها واصل
الحج امين :بس اني رايد حفيدي
زين وهو يحاول الهدوء :ولما ربنا يريد هتشوفو

وجواز مهتجوزش واصل ع مرتي
ام زين بسخريه:وااه كانها بنت الصياد اكلت عقلك
زين بهدوء:لا ياامه بس الخلفه دي حاجه من عند ربنا ولما يريد هيكون بعدين انا وهي لسا مكملناش سنه جواز عشان تقلقو
الحج امين بحده:ماكل البنات بيحملو علي طول اشمعنا مراتك الا اذا مكنتش بتحمل ..
زين بحده:عاوزني اتجوز حاضر هتجوز.. بس لما اتجوز واحده مبتخلفش هتجوزوني غيرها ؟؟ او أتجوز وتولد ويمـ,ـوت هتفرحو ؟ قولتلكم كل دا بإيد ربنا.. سلام عليكم…
Back
نظرت همسه بصدمه فهي تتذكر انها سمعت زين وهو يقول عايزني أتجوز حاضر هتجوز.. وذهبت مسرعه ولم تكمل الحديث…
ام زين بسخريه:ضحكتي ع ولدي يابنت الصياد بكره تشوفي درتك وتركتها وذهبت فصعدت همسه لغرفتها تبكي للاحساسها بالكره من الجميع وتبكي لانها لم تثق بزين
عاد زين وصعد لغرفته ووجد همسه مازالت تبكي وحينما رآته وقفت مسرعه واتجهت نحوه وقالت بآسف وحزن:زين انا اس… اوقفها زين بحركه من يده
قائلا بحده:انت موثقتيش فيا ومسمتعنيش ومشيتي ومشمعتيش باقي كلامي وثقتك فيا انهارت مالهوش عازه(لازمه) الاسف… وتركها وذهب وبقيت هي بمكانها حزينه منكسره القلب..
______________________
عند منصور كان ينتظر رد ريم بفارغ الصبر
انهي فطوره سريعا وانتظرها حتس يصلها ف طريقه للشركه التي تعمل بها
ريم وهي تجلس بجواره ف السياره :اتاخرت عليك
منصور بإبتسامه هادئه:لا
ريم بتوتر وخجل:كنت عايزه اقولك اني موافقه
منصور بعدم فهم:موافقه ع اي
ريم بخجل:ع الجواز
منصور بفرحه:بجد
اومآت ريم فقال منصور بسرعه وفرح :خلاص اكلم ابوي ونلبس دبل ونكتب الكتاب ونعمل فرح بآسرع وقت
ريم بتوتر:بس عندي شروط ياريت توافق عليها
منصور بإهتمام:قولي
ريم بتوتر:اول حاجه مش عايزه فرح ياريت كتب كتاب وتعزم القريبن منك بس تاني حاجه توترت بشده وتوردت وجنتيها بصراحه كدا عايزه وقت ناخد ع بعض مينفعش تقرب مني ع طول.. موافق
منصور وهو يتنهد:بس كدا.موافق ياستي اللي يعجبك
ريم بخجل :شكرا ربنا يخليك
منصور بإبتسامه:ويخليكي ليا.. ثم انطلق بالسياره واوصلها الي الشركه وعاد مره اخري لوالده ليخبره عن رغبته ف الزواج من ريم
الحج ابراهيم بفرح:وانا موافق مهنلاقيش احسن من ريم ياولدي واني حبيت مليكه جوي
منصور بفرحه:يعني نكتب الكتاب كمان يومين
الحج ابراهيم:واه مستعجل ليه
منصور :اصل كدا كدا مافيش فرح كتب كتاب وبس مافيش داعي ناخر الموضوع
الحج آمين :براحتك ياولدي
منصور وهو يقبل يده:ربنا يخليك ياابوي….
____________________
مر اليومين علي البعض كالجحيم وعلي البعض الاخر بسعاده
في اليومين حاولت همسه مصالحه زين بشتي الطرق ولكنها فشلت وتوترت العلاقه بينهم بشده حينما رآء شجار امه وهمسه الدائم واخر مره انتهت برفع صوت همسه ع والدته
Flasch back:
كانت ام زين تتعمد استفزاز همسه وهمسه تحاول التماسك حتي انفجرت بها
هسمه بغضب:انت ايه انت ام انت لو بنتك كنت عملتي اكده انت مبتحسيش ابدا انت اييييه
…:همسه الزمي حدودك انت اتجننتي اياك.. كان هذا صوت زين الغاضب الواقف ورائها امسكها من ذراعها وجرها خلفه بعنف
زين وهو يتركها بعدما وصل لغرفتهم
زين بحده:اول واخر مره تتكلمي مع امي اكده فاهمه
همسه بدموع:بس اني معملتلهاش حاجه واصل هي اللي بتتعمد تآذيني ياتعملني كيف الخدامين
زين بحده:ولو عملت اكده مينفعش تعالي صوتك ع امي تيجي وتقوليلي واني هجيبلك حققك تاني مره صوتك يعله قصلك لسانك فاهمه يابنت الصياد.. وتركها وذهب..
Back:
ظلت همسه وحيده تبكي حتي وصل رساله لها وكانت من زين
“اجهزي السواق هيوديكي بيت اهلك عشان كتب كتاب اخوكي وملكيش دعوه بكارمه هجيبها معايا”
نظرت للمسدج بحزن شديد وقامت وتجهزت لتذهب لبيت ابيها
وبعد ساعتين كانت تنزل الدرج
وفجآه التوت قدمها وفجآه…. …….
__________________________
الفصل الخامس والعشرون
بقلم /اسماء علي
فجآهه التوت قدمها وماكادت ان تسقط عن الدرج وجدت يد ما تمسكها تمنعها من السقرط فلم يكن صاحب اليد الا زين
زين بحده:مش تاخدي بالك ماشيه عاميه اياك
همسه بحزن:لا مش عاميه بس مخدتش بالي
زين بحده:طب يلا انزلي السواق مستنيكي
اومآت همسه ونزلت بحزن ونظر زين لاثرها وتنهد بحزن شديد
زين بحزن:لازم اقسي عليكي اكده عشان تتعلمي تثقي فيا شويا انا اسف ياحبيبتي اسف….
خرجت همسه وركبت السياره وانطلق بها السائق للفيلا
وماان وصلت حتي وجدت الجميع ف انتظارها..
وسلمت ع كل من امها وابيه وريم ومنصور

الحج ابراهيم بإستغراب:امال فين زين وبنته
همسه بتوتر:اصل .اصل زين مشغول وقال هيجي بعدي
الحج ابراهيم :وكارمه
همسه تحاول ان تكون طبيعيه:هو قالي اجي لوحدي عشان اساعدكم وهجيبها وهو جاي
الحج ابراهيم بشك:ماشي يابنتي
دخل الجميع وبداو يجهزون لكتب الكتاب….
________________________
خلود لعمر:عمر
عمر :اممم
خلود:عايزه فراوله
عمر وهو يعتدل:ودي اجيبها منين حضرتك دلوقتس
خلود بزعل طفولي :معرفش اتصرفي مش انا اللي عاوزها
عمر :امال مين
خلود بإبتسامه:بنتك
عمر:ودي اجيبها منين دلوقتي
خلود بتذمر:معرفش اتصرف ولا عايز البنت يطلعلها فراوله ف وشها
عمر وهو يلوي شفتيه:لا ياختي هقوم ادور عليها.
اغتسل عمر وارتدي ملابسه وذهب ليحضر الفراوله…
______________________
حل الليل وجاء موعد كتب الكتاب..
وهمسه تجلس وتنتظر زين بآعين باكيه ف اقتربت منها ريم وربتت ع كتفها
ريم بحنان:مالك يهمسه
همسه بآبتسامه:مافيش
ريم :متخبيش متخانقه مع زين
اومإت همسه فقالت ريم :متزعليش نفسك نخلص من انهارده وليكي قاعده معايا نشوف ف اي اضحكي متزعليش نفسك
همسه :حاضر…
ام همسه:وااه واقفين عندكم ليه تعالو يلا المأذون عايز موافقتك
ريم بتوتر:حاضر
خرجت ريم وهمسه معا وماان دخلو حتي وجدت زين يقف ولايعطيها اي اهتمام ف حزنت وبشده بينما منصور ينظر لريم بحب ولم يستطع ان يشح نظرو عنها حتي لكمه ولده بخفه ليفيق
ادلت ريم موافقتها ف ارتفعت اصوات الزراغيط واطلاق النار ووقف منصور واتجه لريم وقبل جبهتها ف خجلت ريم بشده
بينما زين كان يعمل ان همسه حزينه ولكن الحزن بداخله اشد….
انتهي اليوم ورحل الجميع
وركبت همسه بجوار زين وكارمه النائمه ع قدمها وظلو طوال الطريق صامتين…
_______________
بينما عاد عمر ومعه فراوله ووجد خلود تغط ف نوم عميق
ف تنهد بإبتسامه وجلس بجوارها يفيقها بهدوء
خلود بصوت متحشرج من النوم:اممم
عمر بحنان:قومي جبتلك الفراوله
خلود وهي تعتدل وتقول بفرح:بجد
اوما عمر واعطها طبق الفراوله ف تناولت منه بنهم وعمر يتابعها حتي وقطعت قطعه بجانب فمها ف تقدم بخفه ووضع شفاتيه يلتقط تلك القطعه فآبتسمت خلود له فقبل جبينها
ثم قام عمر بإغلاق المصابيح ونام وهي بحضنه…
_____________________
دخل ريم ومنصور غرفتهم فبدل كل منهم ثيابه وريم لبيجامه بنص كم لونها هادئ وعقدت شعرها علي هيئه سنبله فنظر لها منصور بإنبهار وقال بنفسه:ماشاء الله
فخجلت ريم من نظراته ف انتبه منصور لنفسه وتوجه ناحيه السرير واستلقي وبجواره ريم وكل منهم ينظر للسقف بشرود حتي غفيان….
______________________
عاد زين وهمسه والفيلا ساكنه
ووضع كارمه بغرفتها وعندم عاد وجد همسه تجلس تنتظره وابدلت ثيابها
همسه بلهفه:زين
زين ببرود:نعم
همسه بحزن:اسفه
زين ببرود :خلصتس اتفضلي بقا وسعي عشان انام.. نظرت همسه له بحزن وظلت تبكي حتي غفت وزين يشعر بها ويريت ان يضمها ولكن تماسك…
______________________
خلود :عمر اصحس ياعمر
عمر بنعاس:اممم
خلود :قوم
عمر بنعاس:اي

خلود :قوم عايزك
عتدل عمر وقال:ف اي
خلود بطفوله:احكيلي حدوته
عمر :نعم يااختي هي هرمونات الحمل هتتطلع عليا
خلود بحزن:خلاص مش عايزه
عمر وهو يتنهد ويضمها:خلاص متزعليش تعالي احكيلك
بدا عمر يقص عليها حدوته ما حتي غفت ف قبلها ونام..
_____________

ف الصباح استيقظ همسه ع صوت زراغيط تملآ المكان ف انقبض قلبها
فقامت مسرعه ووجدت زين يخرج من الحمام ينشف شعره
همسه بإستغراب:هوف اي
زين ببرود:انهارده خطوبتي..
احست همسه ان دلو ماء انسكب فوقها ففقدت القدره ع الكلام وفجاءة بدون مقدمات اندفعت و………

استوب

الفصل السادس والعشرون
بقلم/اسماء علي
وفجآه بدون مقدماات اندفعت همسه للخلف عقب ازاحه يد لها فنظرت لصاحب اليد ولم يكن سوا حماتها
ام زين بعدما ازاحتها بعنف:صوح يازين ياولدي اللي سمعته
زين بإبتسامه:ايوه صوح ياامه
ام زين بفرح:ربنا يخليك ياولدي.. خلاص وانزل وراي الفطار جاهز ثم نظرت لهمسه وقالت بهدوء حاولت تمثيله امام زين وانت كمان
لم ترد همسه فخرجت ام زين واغلقت الباب خلفها
(هي دخلت الاوضه ازاي اصلا من غير ماتستآذن واحده قليله الذوق صحيح😏)

وقفت همسه تنظر لزين بصدمه ودموع متجمده بآعينها ابت ان تنزل فنظر لها زين بحزن واستدار حتي يذهب ف اوقفها صوتها المتحشرج
همسه بمحاوله التماسك:زين
نظر لها زين محاولا رسم البرود:ايوه
همسه بحزن:انت بتهزر صح بتعاقبني صح
زين ببرود ظاهري وبوجع داخلي: لا واني ههزر ليه انشاء الله
همسه بوجع :مبروك

زين ببرود :الله يبارك فيكي.. وتركها ورحل وانهارت اعصابها ووقعت ع الارض لم تستطيع التحمل وبقيت تصرخ بهستريا وتبكي بشده

همسه بوجع ودموع:ليييه كدا يازين ليييه انا حبيتك ليه تعمل فيا كدا كل دا عشان ايه عشان تعاقبني اني سمعت حاجه غلطت وصدقت ليييه حرام عليك ليييه ..كل ذلك ودموعها تنزل وفجآه احست بغيامه سوداء وقد استسلمت لها لتقع ارضا مغمي عليها…..
________________________
استيقظت ريم ووجدت منصور يقف امام المرآه يلبس زي رسمي ومعه روب المحاماه…
ريم بإستغراب:صباح الخير.. رايح فين كدا
منصور وقد التفت لها وقال بابتسامه :صباح الورد . ف قضيه كدا هخلصها وراجع ف المحكمه
ريم بإبتسامه:ربنا يوفقك يارب
منصور وهو يقبل جبهتها :ويخليكي ليا يلا سلام عليكم
ريم :وعليكم السلام.. انطلق منصور واحست ريم بالسعاده وفجآه وضعت يدها ع قلبها شعرت بوجع يغزو قلبها ف تنهدت وقالت:استر يارب.
_______________________
خلود وهي تململ من نومها ووضعع يدها بجوارها ولم تجد عمر ف قامت ووجدت بجانبها ورقه وكوب عصير
المكتوب بالورقه”صباح الخير ياجنتي،محبتش اصحيكي شكلك كان تعبان ، اشربي العصير وافطري وخدي علاجك بحبك” وبالاسفل مرسوم اسمايل . .
_

اغلقت الورقه وتنهدت بسعاده واحتضنت الورقه وقالت:وانا كمان بحبك….
__________________________

كان زين يقف خارج الغرفه يستمع لشهقاتها وكلامها ولم يتحمل واستدار ليذهب حتي لايضعف …
__________________________

كان منصور يسوق سيارته ويتذكر ريم ويبتسم حتي فجآه قطع عليه الطريق سياره رباعيه الدفاع وبها اشخاص ملثمين ويحملون سلاح ف نظر منصور بإستغراب واخرج سلاحه وخرج من سيارته ليفهم ماحدث ، ولكن قبل ان يتفوه بكلمه انطلقت فجآه رصاصه لتستقر في وسط صدر منصور فنظر بصدمه لصدره ووجد الدماء تتدفق وسرعان ما خارت قوه ووقع ع الارض ،
____________________
علي الجانب الاخر كانت ريم تجلس بجوار ام منصور ويتبادلون الاحاديث اذا بهاتفها يرن
ووجدت رقم غير مسجل فاجابت بإستغراب ولكن سرعا ماشهقت ونزلت دموعها ووقع الهاتف من يدها…
ام منصور بقلق:ف ايه
ريم بدموع:م.منص.ور
ام منصور بقلق وخوف:ماله انطقي يابنتي
الحج ابراهيم بقلق:ف ايه
ريم بدموع :انضرب عليه نار وهو دلوقتي ف المستشفي…
ام منصور بدموع و قلق ع ابنها: ودوني لابني عايزه اشوف ابني
الحج ابراهيم بحزن:حاضر هوديكي ليه
ريم بدموع:خدوني معاكم
الحج ابراهيم بحزن:خليكي اهنيه مع مليكه ميصحش نسيبها لحالها
ريم بدموع:لا مش هقدر اقف هنا واسيبه لوحدو خدوني
الحج ابراهيم:طيب هاتي مليكه معاكي… اخذت ريم مليكه وانطلق الجميع للمستشفي……….
__________________________

الفصل السابع والعشرين
بقلم /أسماء علي
انطلق الجميع للمستشفي واتجهو للاستقبال
ريم بدموع :ف مريض جه هنا عامل حادثه اسمه منصور انتم بلغتوني هو فين
عامله الاستقبال وهي تقلب ف الاورق لتري :اه حضرتك منصور الصياد ف العمليات فوق ..اخذت توصف لها المكان…
ريم :شكرا… انطلق الجميع نحو غرفه العمليات ووجدو الطبيب يخرج ف اندفع عليه الجميع
الحج ابراهيم بقلق ابوي:ابني عامل ايه يادكتور
الطبيب وهو يربت ع كتفه:انت راجل مؤمن بقضاء ربنا و المريض بصراحه للاسف …

قاطعته ريم بخوف ودموع:المريض مالو قول
الطبيب :اهدي يامدام ..المريض الرصاصه كانت بعيده عن القلب والحمدلله خرجناها ومافيش اي خطوره بس اللي ضربه بالنار مكتفاش بكدا دا ضربه عند العمود الفقري قاصدا ف للاسف المريض مش هيقدر يمشي تاني …
جلست ريم ع المقعد بصدمه وكذالك امه
الحج ابراهيم بحزن:لا اله الا الله ..طب يادكتور كدا مش هيمشي نهائي
الطبيب :لا بس هيحتاج علاج طبيبعي لفتره لو استحاب ليه يبقا ف امل يمشي مستجبش يبقا للاسف هيفضل كدا طول عمره. المريض هيتنقل اوضه عاديه حالا والشرطه هتيجي لما يفوق يحقق معاه..
اومآ الحج ابراهيم وجلس بحزن
ام منصور بدموع:مكنش يومك ياولدي ليه كدا ياربي
الحج ابراهيم بحده:وااه هتعترضي ع قضاء ربنا استغفري ربك وقولي الحمدلله انه عايش وبيتنفس دا اللي يهمنا.
ريم وام منصور :الحمدلله ع كل حاال
مليكه بطفوله:مامي هو عمو منصور فين

الحج ابراهيم وهو يجذبها لاحضانه:تعبان شويا يا حبيبتي
مليكه بزعل طفوله:يعني هتتديلو حقنه عشان يخف
اومأ لها الحج ابراهيم وفجآه انفتح باب الغرفه وهخرجو بمنصور كانت رآسه ملفوفه بالشاش وصدرن ايضا ووجهه شاحب…وضعو الممرضين ف الغرفه ورحلو وبقيت ريم وام منصور بينما ذهب الحج ابراهيم ومليكه للحسابات ..كانت ريم شارده تنظر لمنصور بحزن ودموع وفجآه فاقت ع صوت رساله من رقم مجهول
“دي هديه الجواز ، ودا كان مجرد تهديد بسيط خلي جوزك يبعد عن القضيه المره الجايه الرصاصه هتبقا ف قلبه وبنتك كمان ومش محتاح اقولك لو الشرطه عرفت حاجه هعمل اي”

نظرت ريم للرساله بخوف واغلقت الهاتف وجدت حماتها تصلي وتتدعي وبدآ منصور يتململ فعلمت انه يفيق ف اسرعت تمسك يده وتجلس بجواره فتح منصور عينه واخذ يرمش حتي تتضح له الرؤيه ف وجد ريم بجانبه دموعها تتساقط ف رفع يده قليلا بوجع ومسح دموعها

وقال بصوت ضعيف متعب:معوزش اشوف دموعك ابدا انت فاهمه.. اومآت ريم ف اشار لها لتنزل قليلا وماان نزلت برآسها قام بتقبيل طرف شفاتيها وانقطعت اللحظه ع صوت والدته تقول “الله اكبر ” فخجلت ريم وارادت الابتعاد ف جذبها مره اخري وماان هم ان يقبلها قالت امه”سمع الله لمن حمده”
زفر منصور بضيق وقال :هو حد مسلطها عليا ولااي ماشي ياامه
ضحكت ريم علي ضيقه ف نظر لها وقال:ايوه كدا خلي الشمس تطلع
فخجلت بشده
قال منصور بإستغراب:
الله صحيح انا مش حاسس برجلي كدا ليه
ريم بتوتر وحزن:اصل اصل احم قطع كلامها دخول الطبيب فزفرت بإرتياح…
___________________________
اراد زين المغادره حتي لايضعف وماان خطي خطوه سمع صوت ارتطام شئ ما بالارضيه فإنقبض قلبه واسرع مقتحما الغرفه…
زين بقلق عندما رآي همسه واقعه:همسه همسه فتحي عنيكي مالك بس همسه
لم تستجب همسه لاي من نداءته ف طلب الطبيب ع الفور
بعد نصف ساعه حضر الطبيب وانهي الكشف ع همسه
الطبيب :صدمه عصبيه مستحملتش ف اغمي عليها ياريت متتعرضش لضغط عصبي تاني ..ربنا يشفيها..
اومآ زين للطبيب واخذه ليخرجه
بينما ف الداخل همسه نظرت ام زين بحزن لها وجلست بجوارها
ام زين بحزن:حبيبتي يابنتي قسيت عليكي اووي حبي لوجود وريث لينا غمي عيوني متزعليش مني يابنتي.
همسه وهي تفتح عيونها وتمسك يدها :مش زعلانه منك ثم اضافت بدموع متخليش زين يخطبها
ام زين بإستغراب :وااه يخطب مين
همسه بدهشه:مش انهارده خطوبه زين
ضحكت ام زين عليها وقالت :لا
همسه بإستغراب:امال اي الزراغيط دي
ام زين :دا اني وحماكي زين مطلعنا عمره ف كنت بزرغط من فرحتي
ابتسمت همسه سريعا وارتاح قلبها
ف اكملت ام زين بحنان:احنا مسافرين انهارده خدي بالك من نفسك ومن زين وكارمه متقسيش عليها ومتزعليش مني سامحيني
همسه بحب:مقدرش ازعل منك انت امي
ام زين وهي تملس ع شعرها:ربنل يخليكي ياحبيبتي اني ماشيه معوزاش حاجه
همسه بإبتسامه:سلامتك

انت في الصفحة 4 من 7 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل