
بعد مرور وقت قصير دخل زين وجلس بجوار همسه
فلم تنظر له وادارت وجهها ف زفر زين وادار وجهها له
زين بحنان:كيفك دلوقتي
همسه بحزن منه :مالكش صالح
زين وهو يملس ع خدودها :كيف ماليش صالح وانت كلك بتاعتي وليا
همسه بغضب وصوت عالي :ليه كنت اشتريتني ولا اشتريتني
زين وهو يمسك دراعها بقسوه :قولتلك كذا مره صوتك ميعلاش عليا فهمه ولا لا
اومآت همسه بحزن ودموع ف اراح قبضه يده عنها و مسح دموعها وضمها له
منصور وهو يقبل جبهتها:متزعليش مني كان لازم اعلمك تثقي فيا مش من اول مطب الثقه تنهار بسهوله اكده
همسه بدموع:بس اني مستهلش منك كل دا
زين بحب :عارف ي قلبي. بحبك
همسه بغضب طفولي :بكرهك
زين :وانا بعشقك
همسه بغيظ منه و‘بدآت تضربه بقبضه يدها ع صدره يارخم يارخم بكرهك انت رخم خلتني اعيط بكرهك وسع ابعد عني سبني
قيد زين حركتها وضمها له وانقلب الوضع ف اصبحت هي اسفله
زين بحب:اهدي ي حبيبتي ليكي حق تمـ,ـوتيني بس اهدي يارب امـ,ـوت لو مسمحتنيش
همسه سريعا:لا بعد الشر
ابتسم زين بخبث:يعني بتحبيني اهو وخايفه عليا
همسه بتوتر :هاا اص ابتلع باقي كلماتها بفمه وهو يقبلها وغابا معا لعالم اخر….
__________________________
دخل الطبيب وقال بإبتسامه:اخبارك ايه دلوقتي
منصور :الحمدلله ثم اضاف بس رجلي مش حاسس بيها
الطبيب :رجلك للاسف مش هتقدر تمشي عليها بس ف امل تمشي طبعا بس لازم نشوف العلاج الطبيعي لو استجبت ليه يبقا الحمدلله..
اومآ منصور بحزن وخرج الطبيب
ف وضعت ريم يدها ع كتفه وقالت بحزن:متزعلش نفسك دا كله قضاء وقدر ان شاء الله هتبقا كويس قول الحمدلله ع كل حال وانا معاك مش هسيبك واصل مش بتقلوها اكده
ابتسم منصور لها واوما وقال بحب:ربنا يخليكي ليا
ريم بخجل :يارب ثم تذكرت سريعا الرساله ف جذبت الهاتف واعطته له
فنظر منصور للرساله بغضب واعين مشتعله
ريم بقلق:هتعمل ايه
منصور بغضب:مهبلغش عنيهم اني لما ربنا يريد ‘واقوم هعلمهم الادب ولاد ال****دول
ريم وهي تهدآه:طيب اهدي دلوقتي..انهت ام منصور الصلاه وضمته وذهبت للفيلا لجلب الطعام وملابس لمنصور بينما دخل الحج ابراهيم قائلا:حمدلله ع سلمتك ياولدي
منصور بإبتسامه: الله يسلمك ياابوي
الحج ابراهيم :الحكومة برا عايزه اقوالك
اومآ منصور وقال بهدوء :خرجهم بس اخرجي انت ياريم مينفعش تقعدي مع الرجاله
اومآت له ريم وخرجت ودخل بعض افراد الشرطه
الظابط:حمدلله ع سلمتك
منصور :الله يسلمك
الظابط:حابين نعرف انت شوفت اللي ضرب نار عليك
منصور :لا كانو ملثمين
الظابط:طب بتشك ف حد معين
منصور :لا ماليش اعداء خالص
الظابط:حاول تفتكر يااستاذ منصور والا المحضر هيتقفل
منصور :زي ماقولت لحضرتك مافيش اعداء ليا..
الظابط :تمام كدا المحضر اتقفل اتمني ليك الشفاء العاجل سلام عليكم
منصور :وعليكم السلام
رحل الظابط ودخلت ريم وجلست مره اخري بجواره
منصور :امال فيت مليكه
ريم :مع عمو راحو الارض
اومآ منصور واغمض اعينه ‘.وهو ممسك بيد ريم حتي نام فبقيت ريم تطالعه واخذت تمسد ع شعره وتقرآ القرآن له
علي الطرف الاخر استيقظ زين ع صوت هاتفه ف التقطه سريعا
زين :الو.. ايه.. ثم سقط الهاتف من يده ونظرت له همسه قائله بقلق :مالك يازين
زين بصدمه ودموع :ابوي وامي عملوا حادثه وماتو💔
همسه بحزن ودموع:ربنا يرحمهم يارب ربنا يصبرك
اومآ زين بصمت وقام ليتجهز ليذهب
همسه بحزن ع حاله :رايح فين يازين
زين بحزن وانكسر :رايح استلم الجثث واحضر للجنازه
اومآت همسه بحزن وابدلت ثيابها لثياب سوداء اللون
انتشر الخبر ف البلد وامتلآت الفيلا بالناس وهمسه تجلس وسط النساء حزينه
___________________
ف المستشفي كان الجميع يتناولون الطعام حتي رن هاتف الحج ابراهيم ف التقطه
الحج ابراهيم :الو عليكم السلام ثم اضاف بحزن لا اله الا الله شكرا ليك
اغلق الهاتف ف نظر الجميع له بقلق
الحج إبراهيم بحزن :حما وحمات همسه ماتوا
حزن الجميع فقال الحج ابراهيم يلا ياام منصور قومي لازم نروح لهمسه وزين اومآت لهم ثم قال الحج ابراهيم وانت ياريم خليكي اهنيه مع منصوز ومليكه وهشيعلك كارمه معاكم
اومآت ريم لهم …
_______________________
بعد انتهاء مراسم الدفن واخذ العزاء
كانت ام همسه تودعها ورحل الجميع وعلمت ان زين ف غرفه المكتب
دخلت الغرفه بهدوء وماان دخلت وجدت زين يجلس بحزن ف الظلام ف جلست بجواره
همسه بحزن :زين متزعلش نفسك دا قضاء وقدر ادعيلهم
زين بحزن:سبوني وراحو كسروني بمـ,ـوتهم سوا ليه كدا ياربي
همسه بحزن وهي تضمه:استغفر ربك هما ف مكان افضل دلوقتي ويلا قوم انت مكلتش من الصبح
زين بحزن:لا مش جعان ماليش نفس
همسه بحزن:لا مينفعش قوم كدا مرات عمي الله يرحمها هتزعل منك مكنتش تتحمل تشوفك كدا لو مش عايز تزعلهم قوم كل.. بعد مناهدات كثيره استطاعت ان تقنعه بالطعام
انهي زين طعامه وذهب ليبدل ثيابه وضم همسه له ونام بحضنها كطفل صغير ف حضن والدته
_________________________
بعد مرور اسبوع
خرج منصور من المستشفي وبقيت ريم بجواره لم تتركه للحظه بدا احساسها تجاه يتبدل
ريم وهي تجلس بجوار منصور:منصور
منصور:عيونه
خجلت ريم بشده وقالت :هما مين اللي عايزين يآذوك دول.
تنهد منصور وقال:اعمام مليكه
شهقت ريم بخضه وخوف
وقالت ببكاء:اكيد علمو فيك كدا بسببي انا السبب
منصور وهويضمها: متقوليش كدا. مش بسببك بس انب ماسك قضيه ضددهم وان شاء الله مهسيبهمش واصل
ريم وهي تبتعد عنه:بالله عليك يامنصور بلاش
منصور وهو يمسح دموعها : لا مهتخلاش عنها واصل لازم اعرفهم هما لعبو مع مين متقلقيش جوزك جبل صعب يتهد
ابتسمت ريم له وقالت:طيب يلا نكمل تمرين رجلك
منصور بإبتسامه:طيب..بدآت ريم تفعل له التمارين التي عملها الطبيب لها وماان انتهت وضعت قدمه وقالت هعملك حاجه تشربها.
منصور :ماشي بس هاتي الورق اللي ع مكتبي محتاجه اومآت ريم له وذهبت…
__________________
عند عمر وخلود
بسبب مزاج خلود المتقلب اصبحت هي وعمر دائما ف مشاكل وتركت له المنزل
عمر وهو ينزل السلم فراته والدته
والده عمر:وااه زايح فين ياولدي
عمر :هرجع مراتي
والده عمر:ماشي ي ولدي ابقا اصبر عليها هي حامل ومش حمل عصبيتك
عمر:حاضر ي ست الكل…
________________
كانت خلود جالسه حزينه ف غرفتها ف دق الباب فمسحت دموعها وقالت:ادخل
دخل عمر ووجدها شاحبه اللون ومتعبه
جلس بجوارها وقال:لساتك زعلانه
خلود :عادي
عمر وهو يقبل راسها:خلاص متزعليش مني مقصدش ازعلك بس انت اللي عصبتيني
خلود بدموع:بس انت عارف ان الحمل مزهقني وتعبني كان المفروض تستحمل مش كل شويا تتخانق معايا وتقولي انا زهقت
ضمها عمر له وقبل جبهتها وقال:طب متزعليش مني حققك عليا قومي البسي عشان نمشي وبيتك متسيبهوش مره تانيه فاهمه ولا لا
اومآت خلود له وقامت لتذهب معه
___________________
عند همسه اصبح زين يتحمل كامل المسئولية وساءت حالته كثيرا واصبح مكسور
فجلست همسه بجواره وربتت ع يده وقالت بهدوء:مالك
زين وهو يضمها:تعبان جوي المسئوليه كترت عليا
همسه بحنان:انت قدها ربنا مش بيديك حاجه غير وهو عارف انك قدها
اومآ لها زين ونظر زين لها وقال بإستغراب…..
______________________
الفصل الثامن والعشرون
بقلم اسماء علي
اومآ لها زين ونظر لها وقال بإستغراب :امال فين كارمه بقالي كام يوم مبشوفهاش
همسه :عند مليكه
زين :تمام اجهزي هنروح نجيبها انهارده واهو بالمره اشوف منصور لاني مزورتهوش بسبب اللي حصل
اومآت له همسه وقامت لتجهز وكذالك زين
ركبا زين وهمسه السياره وماان وصلا حتي وجدو كارمه ومليكه يلعبان ف الجنينه
ركضت كارمه تجاه والدها وتحضتنته فحملها وقبل خدها:حبيبتي وحشتني
كارمه وهي تحضتنه:وانت وحشتني
همسه بحزن:واني لا
كارمه بطفوله:لا وانت اتوحشتك اوي قد كدا وفتحت يدها ع وسعهما
همسه وهي تربت ع شعرها:وانت ي حبيبتي
ونزلت همسه لمستوي مليكه وقبلت جبينها:عامله ايه يامليكه
مليكه بفرح طفولي:الحمدلله انا هدخل اقول لجدو وتيتا انكم جيتو وركضت هي وكارمه للداخل ف امسك زين يد همسه وداخلا سويا
___________________________
عاد عمر وخلود لمنزلهم وقبل ان تتدخل الغرفه حملها عمر فشقهت بفزع
خلود بخجل:بتعمل اي نزلني
عمر بخبث:لا هعاقبك ع بعدك عني
خلود بخوف:هتعمل اي
عمر بخبث :كل خير ؛ واقترب من شفاتيها هامسا (اتوحشتك اوووي يا روح الروح) وشكتت شهرازد عن الكلام المباح….
(كدا دور عمر وخلود انتهي ف الاخر هذكرهم بس بحاجه بسيطه)
__________________________
دخل زين وهمسه الفيلا والقو السلام
ودخلت همسه وزين عند منصور بصحبه ريم
همسه وهي تضم اخيها بحزن:الف سلامه يااخوي
منصور بحنان وهو يقبل جبهتها:الله يسلمك ي حبيبتي
همسه :ويسلمك ي قلبي
زين بغيره:وااه لما هو قلبك انا اي
همسه بمرح:كليتي 😂
زين وهو يتوعد لها:ماشي بس لما نروح
منصور :مش هتطبل غيره دا انا اخوها حتي والله
زين :وبغير عليها من الهوا الطاير كمان
منصور :ياسيدي ياسيدي الله يسهلو ومن ثم نظر لريم قائلا بخبث “اوعدنا يارب”
زين :هو لسا هيوعدك ماهو وعدك من زمان ثم اضاف بخبث ولا ناوي تتجوز التانيه
ريم بغيره:نعمممم يتجوز اي ابقا اعملها كدا وانا اقـ,ـتلك انتبهت ريم لغيرتها التي سيطرت عليها فخجلت وخرجت مسرعه
زين :اهو شوف وعدك ازاي ؛ المهم انت عامل ايه ومين اللي عمل فيك اكده
منصور لهمسه:روحي شوفي ريم وهاتي حاجه نشربها اومآت همسه وخرجت واخذ منصور يقص ع زين
زين بغضب:والله لاقـ,ـتله
منصور وهو يهدآه:اهدي انا معايا ورقه هتضيعله كل فلوسه وهتدخله سجن مدي الحياه
زين بإستغراب:ومستني اي
منصور:مستني اقف ع رجلي عشان انا اللي ارافع عن القاضيه بنفسي
زين وهو يربت ع كتفه:خير ان شاء الله هتقف
منصور :يارب..
____________________
تجلس همسه بجوار امها بينما ريم تتطعم الفتاتان
ام همسه :اي يابنتي منوياش تفرحينا اياك
همسه بإستغراب:افرحك ازاي
ام همسه:بحملك ياخيبه
همسه بحزن:لسا ربنا مااردش
ام همسه:ان شاء الله خير يابنتي
همسه:ان شاء الله..
خرج زين وقال لهمسه مش يلا
ام همسه :خلوكو معانا اتغدو الاول
زين :معلش ياحماتي ورايا شغل كتير مره تانيه
ام همسه :ربنا يعينك ياولدي
زين :يارب
…خرج زين وهمسه
وعادو للفيلا ترك زين همسه وتوجهه ليكمل عمله
فتنهدت همسه وجلست بحزن ف زين اصبح منشغلا عنها طوال الوقت ولكن ليس بيده ف بعد موـ,ـت والده اصبح متحمل مسئوليه كل شئ.
خطرت ف بال همسه فكره لكي تتمكن من افراح زين فقامت مسرعه وتوجهت ناحيه المطبخ….
_________________________
كانت ريم جالسه بجوار منصور تقرآ روايه ما ومنصور يتابع حركه شفاتها حتي جذبها فجآه وقبلها قبله عميقه وابتعد عنها
اصبح لون وجهها كالفرواله
فقال بخبث:والله عسل
فوقفت مسرعه وخرجت من الغرفه من شده خجلها فضحك عليها منصور ؛ وبدآ يفكر كيف يستخدم الادله التي لديه لصالحه
منصور ف نفسه:ياتري ياريم هتعملي ايه لو عرفتي ان جوزك السابق كان هو الزعيم بتاعهم اصلا ؛ لا مش لازم تعرف هحاول قدر الامكان اخبي عنها…..
___________________________
خرجت ريم مسرعه وهي تلتف حولها وفجآه خبطت ف ام منصور فقاالت مسرعه بإرتباك وخجل:الف سلامه.. قصدي معلش.. يييييوه قصدي حمدلله ع السلامه يووه بقا
ضحكت ام منصور عليها وع ارتباكها وقالت بخبث:واه يابنتي مالك اكده منتش ع بعضك ثم اضافت ووشك ماله احمر كدا ليه وااه وشفايفك مالها اكده
ارتبكت ريم اكتر واصبح وجهها يجلب الوان
ريم بإرتباك :اصل. احم اصل اص
قاطعتها ام منصور قائله بإبتسامه:خلاص عرفت اي اللي عمل فيكي اكده
خجلت ريم حتي كادت تبكي فقالت ام منصور:وااه هتبكي متخجليش مني اني زي امك
احتضنتها ريم ف ربتت ام منصور ع شعرها وقالت ربي يعلم معزتك عندي
ريم بحب:ربنا يخليكي ليا ياماما
وابتعدت عنها فقالت ام منصور :ويخليكي ليا يابنتي يلا نجهز الغداء…..
_________________________
عاد زين من عمله وشم رائحه شئ ما يحترق ف جري سريعا للمطبخ ووجد همسه تجلس تبكي ع الارض ووجد كيكه محترقه ف جلس بجوار همسه ومسح دموعها:مالك ي حبيبتي
همسه بدموع:اني فاشله
زين بإستغراب:ليه بتقولي اكده
همسه بدموع:حتي الكيكه معرفتش اعملها ليك واتحرقت
زين وهو يمسك يدها ويقفها :متقوليش كدا كفايه انك فكرتي تعمليلي حاجه تفرحني ثم قبل باطن يدها وقال:تسلم يدك ياحبيبتي وهاكلها كمان حتي لو شايطه
ابتسمت همسه وقالت:لا مش هتاكلها محروقه هتتعب
اقترب زين منها قائلا بصوت هادئ :خايفه عليا
خجلت همسه وقالت :ان مخوفتش عليك هخاف ع مين.؛ قبل زين جبهتها وقال:ربنا يحفظك ليا ي حبيبتي ؛ اي رايك نعملو كيكه سوا
همسه بفرحه:بجد
زين :جد الجد كمان جهزي الحاجه ع مااغير هدومي وجاي
اومآت همسه بفرحه وذهب زين ليبدل ثيابه وعاد سريعا وجدها مستديره ترتب الاشياء ف تسحب ببطئ وضمها من الخلف ف شهقت بخوف
وقالت بخضه:زين خضتتي
زين وهو يهمس ف اذنها:سلامتك من الخضه ياقلبي زين ؛ ثم مال ع اذنها يهمس لها بكلمات ف احمر وجهه همسه وزقته بعيد عنها ‘قالت بخجل:انت قليل الادب ع فكره اطلع برا مش عايزك تساعدني
زين بخبث :تؤ تؤ ابدا
همسه وهي تتراجع :زين كارمه لسا صاحيه
زين :عادي …اخذت تتراجع حتي التصقت بالحائط فقيدها زين بين يديه وماان مال ان يقبلها قاطعه صوت كارمه
كارمه:بابا
زين وهو يبتعد عن همسه:نعم
كارمه :هي همسه تعبانه
زين بخبث :اها غمضي عينك بقا عشان تاخد الحقنه
اومآت كارمه اعينها وانقض زين مقبلا همسه…
كارمه:خلاص
زين وهو يتبعد عن كارمه :اه فتحي خلاص
فتحت كارمه اعينها ونظرت لهمسه وجدت وجهه محمر فقالت ببراءه:بابا همسه لسا تعبانه
نظر زين لهمسه وقال بخبث :معاكي حق غمضي عينك بقا عشان اديها كمان حقنه اومآت كارمه فكرر زين عملته وابتعد عنها ف ازاحته للخلف وقالت بغضب طفولي قليل الادب وتركته وذهبت
كارمه:هي زعلت عشان اديتها الحقنه
اومآ زين لها
فقالت كارمه :خلاص روح صالحها زين :وانت
كارمه:عايزه فشار عشان اكمل الكارتون… طلب زين من الخادمة تحضير الفشار لكارمه وذهب ليصالح همسه……
صعد زين لهمسه ووجدها جالسه ع طرف السرير ف جلس بجوارها ف اعطته ظهرها ف مال ع اذنها وهو يضمها
قائلا بصوت هادئ:زعلانه ليه
همسه بغضب:عشان عمال تكسفني قدام كارمه
زين وهو يقبل رقبتها وانا ميرضنيش زعلك ياقلبي ثم اضاف بخبث عشان كدا لازم اصالحك لم يعطيها فرصه لتفهم مقصده ف ادارها له و… سكتت شهرزاد عن الكلام
_____________________________
كان منصور جالسا ويريد شرب الماء ف لم يجد ريم فنادي عليها ولكن لم تسمع فتحمل ع نفسه وحاول الوقوف وفشل ف سقط ع الارض كل هذا وريم تراقبه بآعين مدمعه تريده ان يحاول وف نفس الوقت تتعذب لمعاناته فتقدمت مسرعه منه تحاول مساعدته ع الوقوف
فقال لها:سبيتي احاول
ريم بحزن:طب متتضغطش ع نفسك
اومآ لها وحاول مره تلو الاخر ولكن باتت محاولته بالفشل كاد ان يستسلم ولكن تذكر انتقامه فتحمل ع نفسه ووقف وتحرك بعض خطوات وهو يستند ع الحائط وريم تراقبه بفرحه نظر لنفسه بذهول وقال بصراخ وبفرحه:انا بقيت بمشي تاني الحمدلله اشكرك يارب ادمعت اعين ريم من الفرحه وجاء من ف الفيلا ع صوت صراخه ؛ فآدمعت اعين والدته من الفرحه فربت الحج ابراهيم ع كتفه قائلا: مبروك ياولدي الحمدلله
منصور بفرحه:ربنا يخليك ياحج
ام منصور بفرحه:الحمدلله يارب لازم ندبحو عجل ونوزعو ع البلد اومإ لها الحج ابراهيم وخرجا معا وبقيت ريم تنظر له بسعاده
منصور وهو يكاد يقع:ريم
جريت ريم نحوه مسرعه لامساكه فوجدته يضمها له فعلمت انها لعبه منه ارادت الابتعاد
فإقترب منها وهمس امام شفاتيها :راحه فين انهارده مهسبكيش واصل
خجلت ريم وقالت :قليل الادب
منصور بخبث:وااه بقا اني قليل الادب لا لازم اعاقبك.. اقترب منها حتي لامس شفاتيها وقال بحب وهو يقبلها:بحبك…وسكتت شهرذاد عن الكلام المباح…
___________________________
استيقظ زين ولم يجد همسه بجواره فإستغرب وقام ليجهز حتي ينزل لعمله وماان انزل ع السلالم حتي وقف مذهولا فكانت ام زوجته السابقه تتدخل داخل الفيلا وايضا ابيها
فنزل قائلا:اهلا وسهلا
والد/والدت زوجته السابقه:اهلابيك ياابني سلم عليهم وادخلهم للداخل وذهبت همسه لتحضر الضيافه
همسه للخادمه:هما مين دول
الخادمه:جد وجدتت كارمه هانم
اومآت همسه بصمت واخذت فناجين القهوه وذهبت لغرفه الضيوف
ضايفتهم وجلست بجوار زين
فقالت ام زوجته وتتدعي ايمان:هي دي مراتك
زين وهو يمسك يد همسه :ايوه دي مراتي
نظرت لها نظرت سخريه
فقال ابو زوجته السابقه(محمد):اولا البقاء لله معرفناش نجي ايام العزه كنا ف سفر ثانيا احنا جايين عشان موضوع مهم
زين بإستغراب:الدوم لله اتفضل اي الموضوع
ايمان:بصراحه كدا ومن غير لف ودوران احنا عايزين كارمه تعيش معانا
زين بغضب:نعم ؛ انتم اتجننتو ولااي…
محمد بحده:لو سمحت يازين اهدي ولعدينه لاحظ اننا اكبر منك بنتك مبقاش ينفع تعيش هنا
زين بإستغراب:ليه ان شاء الله.
محمد:عشان مراتك متنفعش تهتم بيها
زين بغضب:وانتم مالكم دي حاجه تخصيني اني
ايمان بغضب:وانا لايمكن افرط ف حفيدتي واسيبها لعيله تربيها
غضب زين بشده و………..
__________________