منوعات

روايه كامله للكاتبه اسماء علي الثالث

يا وَرْدَتَيْ يا أُغْلِي جُنَّة ڤِي دَنِيَّتَيْ
يا حِتَّة ڤِي جَمال الرَبِيع يا بِسِمتِي يا فَرْحَتَيْ

نفسك حياة في قلب كون زحمه أوي

قلبك ده نيل بنقطة منه انا هرتوي

رمشك شراع لريح بعيد عن اي حتة
نظرة عنيكي خيال ولعيني إسألي

يا وَرْدَتَيْ يا أُغْلِي جُنَّة ڤِي دَنِيَّتَيْ
ياحته ف جمال الربيع ياجنتي يابسمتي….
ثم مال ليقبل يدها مره اخري وفجآه اقتربت سياره سريعه ف صرخت ريم فنظر منصور بصدمه و…. (مع السلامه ياحبايب قلبي شريره نيهاها😂)
______________________
تجلس همسه لتشاهد الاخبار لرؤيه اخيها فجاءت صوره منصور وهو ينزل ليربط حزاءها فقالت بهيام ياااه ع الحب
زين من خلفها: وحيات امك
فزعت همسه ووقفت مسرعه وقالت حرام عليك مش تكح حتي
زين وهو يقترب منها:ياااه ع الحب ع اساس اني مش بحبك يعني
همسه بضيق :لا بتحبني بس مش بشوف منك دلع اصلا
رفع زين حاجبه وقال :كل دا ومش بدلعك حضرتك ثم اضاف بخبث تعالي وانا اوريكي الدلع وفجآه حملها وهي تتضحك بصوت عالي ف اقترب من اذنها قائلا:بقيتي منحرفه اووي ياهمسه
فضحكت مره اخري بمياعه(ضحكه رقاصه ياجماعه😂) فقال زين :الله اكبر دا ليلتنا صباحي….. (نسيبهم بقا عيب 😂)

_______________________
ام منصور بقلق :استر يارب هما اتخرو كدا ليه
الحج ابراهيم :متقلقيش خير ان شاء الله
فجآه فتح باب الفيلا ودخل منصور وريم ومليكه ف ركضت امه مسرعه له تضمه
ام منصور بدموع:كدا ياولدي تقلقني عليك
منصور مقبلا يدها:متزعليش ياامه اسف
الحج ابراهيم:رفعت راسي ياولدي مبروك
منصور وهو يقبل يده:ربنا يبارك فيك ياابوي
ريم بخجل:منصور بابا ماما بصراحه حابه اقولكم اني حامل
اطلقت ام منصور زرغوطه قد تكون اسمعت البلد بآكملها بينما منصور ينظر بصدمه غير مصدق
منصور بصدمه:بجد
اومآت ريم فركض منصور لها يحملها ويدور بها
الحج ابراهيم بحده:اتحشم ياواد انت احنا وقفين
منصور بتوتر:اسف ياابوي
الحج ابراهيم:مبروك يابنتي
ريم بخجل:الله يبارك ف حضرتك يابابا
مليكه بطفوله:يعني انا هيكون عندي بيبي صغنن العب بيه
ضحك الجميع عليها
فحملتها ريم وقالت بحب:لا هتلعبو سوا ي حبيبتي
اومأت مليكه وقالت ريم :يلا ع النوم وانزلتها فقالت مليكه بطفوله :تصبح ع خير ياجدو تصبحي ع خير يانينا تصبح ع خير يابابي تصبحي ع خير ياماما
رد الجميع عليها بحب
بينما دخل ريم ومنصور غرفتهم
منصور وهو يتنهد بتعب:خلفي انقطع الحمدلله اننا معملناش حادثه
ريم شاكره لله:الحمدلله
Flash back:
نظر منصور للسياره بصدمه ولكن قبل الاصطدام كان قد غير مسار الطريق فلم يصطدم بالسياره
Back:
منصور مقبلا جبهه ريم :مبروك ي قلبي
ريم بخجل:الله يبارك فيك
___________________________

عند همسه وزين استيقظ زين من نومه ووجد همسه تستفرغ ما ف جوفها فقام مسرعا لها وجدها تخرج
زين بقلق :مالك نروح للدكتور
همسه بإعياء :تعبانه جوي ثم اغمي عليها فطلب طبيبه ع الفور واخذ ينتظر ف الخارج
الطبيبه:مبروك المدام حبله
زين بصدمه :حبله كيف ؟ قصدي من مين قصدي هكون اب صح
الطبيبه بضحك:ايوه يازين بيه حضرتك هتبقا اب عن اذنك… ذهبت الطبيبه ودخل زين لهمسه وجدها تبكي ف ضمها وقال بحب :بتبكي ليه
همسه ببدموع:فرحانه ؛فقال زين بحب:مبروك ي همستي جهزي حالك هنروح للدكتوره بتاعه النسا بليل نطمنو عليكي وعلي الطفل
اومآت همسه وخرج زين لعمله ف هاتفت والدتها لتخبرها ففرحت كثيرا وتعالت الزراغيط مره اخري…
ف المساء ذهب زين وهمسه للطبيبه ودخلو ف قامت الطبيبه بعمل سونار وهمسه تمسك بيد زين ف اشارت الطبيبه لنقطه ما وقالت دا الجنين ف نظر زين وهمسه بفرح لبعضهم واخذت دموعها مجراها فمسح دموعها
الطبيبه :انت ضعيفه ولزمك راحه ف شهور الحمل الاولي وفيتامينات وحديد
اومآت همسه ودعت همسه الطبيبه ورحلت مع زين
____________________

كانت طوال شهور حمل همسه يغلب عليها التعب والاعياء
ف حزن زين ع حالها
واصبح مزاجها متقلب ولكن زين كان يعاملها بصبر شديد وف يوم بعد مرور عده اشهر م

ف الفجر
تعالت صرخات همسه

زين بنعاس:نامي ياهمسه نامي دي المره ال50 ف نفس اليوم اللي بتولدي فيها وف الاخر مبتولديش نامي
همسه بصراخ والم :بمـ,ـوت يازين اااااااه
احس زين انها فعلا تتآلم فهب واقفا واحضر ملابسها وملابس الطفل والبسها الحجاب وحملها ونزل مسرعا بعدما امر الخادمه بالتواجد مع كارمه

ف المستشفي يركض زين بهمسه وهي تصرخ حتي اتت طبيبه ودخلت غرفه الولاده وهمسه تبكي وتمسك بيد زين متسبنيش
اوما زين ودخل معاها غرفه الولاده اخذت همسه تصرخ وزين يهدآها
زين :معلش ي حبيبتي استحملي
هسمه بصراخ:استحمل ايي هاا ماانت مجربتش
زين بحده:همسه عيب
همسه بصراخ :منك لله انت السبب. ااااه ياانا ياامه منك لله يازين ثم امسكت يده يده وبدآت تعوض بها فقال متآلم:اه يابنت العضاضه ثم صرخت همسه بالم مره اخري واخذت تبكي وفرق قلب زين لحالها وادمعت عينه ف نظرت همسه له واخذت تمسح دموعه وكذالك هو وقبلها
وفجآه ملآ صوت صراخ طفله المكان فابتسمت همسه بفرح وكذالك زين اعطتت الممرضه الطفله لهمسه ف ضمتها واخذت تبكي بفرح
زين بفرح:الله بنوته
همسه بحب:هتسميها ايه
زين وهو يقبل الطفله وهمسه:سِدراه
همسه :جميل اووي….
علم الجميع بشآن والدت همسه وتوالت التهاني عليهم وبعد والدت همسه انجبت ريم صبي يدعي ابراهيم وانجبت خلود تؤام حنين و حافصه
________________
ف يوم ما يجلس زين وفجآه صرخ زين بآلم
زين وهو يصرخ بهمسه خدي بنت الكلب الزباله دي من جمبي.. كان يقصد بكلامه سِدراه
همسه :ليه بس
زين :عمال تتديني ع قفايا وانا مش عايز اديها بالشبشب
همسه وبطنها امامها
ماليش دعوه اتصرف بقا قولتلك كفايه القرده دي قولتلي لا تعالي نجيب اخ اواخت اتحمل بقا

زين بعصبيه :اهو اخرت اللي يتجوز قاصر

همسه :ومالها القاصر دي كنت بتتمني نظره مني ي عنيا بعدين انا معنتش قاصر اصلا مش صح ياعيال
كارمه وسدراه:صح ياماما
زين :يلا ياولاد ال** من هنا
همسه :تؤ اعترف انك اتجوزت قاصر واحلي قاصر والا هسخنهم عليك صح يابنات
البنات:صح ياماما.. نظرو لزين نظره شر
فقال :خلاص ياستي #تزوجت_قاصر واحلي قاصر ف حياتي بحبك ياام العياال
همسه بخجل:وانا كمان
كارمه :قومي ياابنتي نروح نجيب شجره واتنين ليمون ليهم
زين وهو يركض خلفها:يلا يابنت ال*** ثم اغلق الباب والتفت لهمسه ونزل ليقبل بطنها زيم قبل جبينها وقال كان احلي يوم تزرجت قاصر…..

تمت بحمد الله

انت في الصفحة 7 من 7 صفحاتالتالي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل