منوعات

رواية للكاتبة اسراء هاني السادس

اقتربت منه بخطوات راجفة و قلب ينزف قهرا أيعقل انه الان ميت لن يصرخ بها أيعقل انه سيذهب و لن يأخذها لحضنه و ينسبها الدنيا و ما فيها

اقتربت منه و هي تشهق بشدة و كانها شلت

نامت على صدره و هي تبكي بحرقة وتهمس * قوم یا یوسف مش حسامحك ان سبتني قوم عشاني انا بحبك انت فاكر اني حسيبك انا بضحك عليك انا مستحيل ابعد عنك يالا فوق عشان ابنك …. زاد صوت بكاءها و هي تنفض قهرا عليه وجسدها يرتعش كمن صعق بالكهرباء

بعد فترة خرجت من عنده و هي تمشي بصعوبة وصل لها عمر و دموعه على خده

عمر بخنقة ” يوسف حصله ايه
نظرت له و لم تستطيع الكلام

عمر ببكاء : عايش مش كدة ساكتة ليه

ليرتخي جسدها فاقدة وعيها حملها بين يديه وذهب بها إلى أحد غرف الكشف

تركها و دخل لصديقه صديق عمره منذ الصغر و كأنه فقد أخاه

بعد مدة فاقت من اغماءها و عادت بیتها و بدأ العزاء في البيت تحت حراسة شديدة

تركت الناس و دخلت غرفتها لتذهب في نوم عميق تبعد به عما تمر به

مر يومان كانوا من اصعب الايام لم تتكلم مع احد حتى اتتها زوجة اخيه نظرت لها اسراء و لم تتكلم
مروة : البقية في حياتك يا حلوة اللي مات الله يرحمه دلوقتي احنا عايزين نصيبنا

نظرت لها اسراء باستغراب لتكمل مروة : ايوة نصيبنا انتي دلوقتي حتاخدي التمن و الباقي حيتوزع على اخوه و امه

ابتسمت اسراء بوجع و همست: نسيتي اني حامل بواد

مروة بضيق .. يعني ايه

اسراء ” يعني الولد بيمنع اخوه انه يورث

مروة بعصبية : يعني ايه يعني المليارات دي كلها ليكي انتي يا شحاتة

اسراء : ميرسي ليكي ايوة ليا أنا و ابني و تفضلي امشي
مروة بضحكة : قولتيلي لما الواد بيجي الأخ ما بيورتش هزت راسها بالايجاب

قامت مروة من مكانها و همست بخبث : طيب لو حصلك اجهاض و ما بقاش في واد و انتي موتي حيحصل ايه اسراء بتوتر ” حتعملي ايه

مروة : بصي و انتي تعرفي

قامت من مكانها تريد الفرار لتمسكها مروة بغيظ : مش حسيبك تتهني كفاية الدلال اللي شوفتي قبل كدة و انتي متسويش

&&&&&

عند اختطافها اول مرة أعطى لها ساعة و همس و هي في حضنه يضمها بشدة : اول ما تحسي انك بخطر اضغطي على الزرار ده ده جهاز لاسلكي حيكون مع الحرس حيكون في رجالة حواليكي بكل مكان اوعك تقلعيها خلي بالك من نفسك دايما

نظرت له وقتها بخوف : ليه انت حتكون فين يا يوسف
يوسف و هو يزيد من ضمها : مش عارف ان شاء الله جمبك بس

لو حصل اي حاجة تكوني دايما كويسة حكون كويس وأخذها جولة من جوالاته التي تشعرها انها ملكة الكون و عندما حاولت مروة الاعتداء عليها وجذبتها من شعرها و

حاولت ضـ,ـربها ببطنها ضغطت على الساعة و في أقل من دقيقيتن كان عشرون رجل باسلحتهم يحوطون المكان

ارتجفت مروة بشدة من المنظر اقترب احد الرجال من اسراء و اسندها على الاريكة وهمس بجدية : مدام اسراء نجيب لحضرتك الدكتور

اسراء ” انا كويسة

كانوا ممسكون بمروة التي ترتجف خوفا كانها تختنق

اسراء : انتي اللي اخترتي يا مروة ودلوقتي شوفي حيحصلك ايه

مروة : لا يا اسراء والنبي انا كنت مش بوعيي

قائدهم امر باخذها و هي تصرخ دون جدوى و همس بجدية : اوامر تانية مدام اسراء

هزت راسها بالنفي و دموعها على خدها تشتاق له كثيرا فحضنه فقط هو الذي كان يهون عليها كثيرا تضع راسها على وسادته و تذهب في نوم عميق

بااااك

اغمضت عينيها تبكي بشدة و تهمس بقهر : الفلوس ما

انت في الصفحة 5 من 8 صفحات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
0

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل